Η τρίλιζα, το τένις και ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι, είναι τα τρία ηλεκτρονικά παιχνίδια για τυφλά παιδιά, που υλοποιούνται στο πλαίσιο του έργου LEAP (Listen-Learn-Play).
Το έργο αναπτύσσει μια σειρά ηλεκτρονικών ψυχαγωγικών και εκπαιδευτικών παιχνιδιών για μερικώς βλέποντα και τυφλά παιδιά. Πρόκειται για μια συνεργασία της SciFY, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού, του τμήματος Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου και του CafeBabel.
Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική, αν λάβει κανείς υπόψη του και τα στοιχεία της SciFY, σύμφωνα με τα οποία ο αριθμός των μερικώς βλεπόντων και τυφλών στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι περίπου 12 εκατομμύρια και υπάρχουν περίπου 19 εκατομμύρια παιδιά με προβλήματα όρασης στον κόσμο.
Ο κώδικας και τα παιχνίδια που θα αναπτυχθούν, θα διατεθούν ως ανοιχτό λογισμικό, ελεύθερα και δωρεάν, ώστε να είναι δυνατή η αξιοποίησή τους και η εξέλιξή τους από οποιονδήποτε.
Αξιοποιώντας τις τελευταίες εξελίξεις στην τεχνολογία των ακουστικών διεπαφών, το έργο αυτό φιλοδοξεί να συνεισφέρει στην άρση του κοινωνικού αποκλεισμού των ανθρώπων με προβλήματα όρασης και, κυρίως, των παιδιών. Σκοπό έχει να ανοίξει τα σύνορα των παιχνιδιών με καινοτόμες, ακουστικές διεπαφές, να ενισχύσει την εκπαίδευση αξιοποιώντας ως εργαλείο τα παιχνίδια αυτά, και να αναδείξει τις ιδιαίτερες δεξιότητες των τυφλών.
Το project LEAP – (LISTEN-LEARN-PLAY) – είναι το πρώτο βήμα για τη δημιουργία μιας σειράς ψυχαγωγικών και σοβαρών εκπαιδευτικών παιχνιδιών για τυφλά παιδιά, αλλά όχι μόνο γι’ αυτά. Και τα τρία παιχνίδια που αναπτύσσονται στο πλαίσιο του LEAP, είναι εφαρμογές για επιτραπέζιους υπολογιστές ή και φορητές συσκευές και το κοινό χαρακτηριστικό τους, είναι η ηχητική επικοινωνία ανθρώπου-μηχανής (ακουστική διεπαφή χρήστη-auditive interface).
Το LEAP απευθύνεται σε τυφλά παιδιά, (αλλά μπορεί ευχάριστα να χρησιμοποιηθεί από οποιονδήποτε – χρήστες μεγαλύτερης ηλικίας ή και από βλέποντες -), στους οικείους, σε όσους φροντίζουν τα τυφλά παιδιά, σε σχολεία ειδικής αγωγής, σε θεσμικούς φορείς και οργανισμούς που ασχολούνται με την τυφλότητα, σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε σχετικούς τομείς (υποστηρικτικές τεχνολογίες, ειδική αγωγή, ηλεκτρονικά παιχνίδια, φορητές συσκευές), αλλά και σε όλους όσοι θα εύρισκαν ενδιαφέρουσα τη χρήση του.
Το LEAP στοχεύει στην εισαγωγή και την εξοικείωση των τυφλών παιδιών με ακουστικά interfaces και την επικοινωνία με τον υπολογιστή με τη βοήθειά τους, στην ψυχαγωγία τους με τρόπο ταιριαστό με τις ανάγκες τους, στην πνευματική και σωματική τους εξάσκηση, στη βελτίωση της αίσθησης του χώρου και του προσανατολισμού, στην ανάδειξη των «κρυμμένων» δεξιοτήτων τους και την ενίσχυση της αυτοπεποίθησής τους, στη διευκόλυνση της καλλιέργειας κοινωνικών σχέσεων και της αποδοχής από το περιβάλλον τους, καθώς και στην αύξηση της δυνατότητάς τους να αντιληφθούν με ουσιαστικό τρόπο ζητήματα που αφορούν την εκπαίδευσή τους σε πολλά γνωστικά πεδία.
Το έργο χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία, στο πλαίσιο του προγράμματος «Είμαστε Όλοι Πολίτες», το οποίο είναι μέρος του συνολικού χρηματοδοτικού μηχανισμού του ΕΟΧ για την Ελλάδα, γνωστού ως EEA Grants. Διαχειριστής επιχορήγησης του προγράμματος είναι το Ίδρυμα Μποδοσάκη, ενώ στόχος του είναι η ενδυνάμωση της κοινωνίας των πολιτών στη χώρα μας και η ενίσχυση της κοινωνικής δικαιοσύνης, της δημοκρατίας και της βιώσιμης ανάπτυξης.
Σημειώνεται ότι η SciFY είναι ο συντονιστής του έργου και θα υλοποιήσει τα πληροφορικά συστήματα, ενώ το τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου επωμίζεται το μεγαλύτερο μέρος της ουσιαστικής δουλειάς για το σχεδιασμό του ηχητικού περιβάλλοντος, καθώς και το σχεδιασμό και την υλοποίηση των ακουστικών διεπαφών.
Το CafeBabel, από την πλευρά του, ξεκίνησε, αναλαμβάνοντας το επικοινωνιακό μέρος του έργου και τις επαφές με τη σχετική κοινότητα.
Για το εν λόγω εγχείρημα μίλησαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ οι εμπνευστές της ιδέας.
“Από τη μια σεβόμαστε τη διαφορετικότητα και αναζητάμε τρόπους, με αφορμή αυτήν ακριβώς, να πυροδοτήσουμε γόνιμες συνέργειες, από την άλλη αναγνωρίζουμε το δικαίωμα όλων στη ζωή και την ευημερία. Γι’ αυτό ξεκινήσαμε το έργο LEAP, το σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας σειράς δωρεάν ηλεκτρονικών παιχνιδιών για τυφλά παιδιά. Αξιοποιούμε τις δυνατότητες της πληροφορικής, για να δώσουμε τη δυνατότητα στα παιδιά να κινηθούν πιο ελεύθερα και δημιουργικά στους κατεξοχήν δικούς τους χώρους, το παιχνίδι και την εκπαίδευση”, δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Βασίλης Σαλαπάτας, συνιδρυτής της SciFY.
Περιγράφοντας το σκεπτικό της υλοποίησης αυτής της ιδέας, ο κ. Σαλαπάτας προσθέτει ότι η SciFY (Επιστήμη Για Σένα – www.scify.org) είναι μια δυναμική, τεχνολογική, μη κερδοσκοπική εταιρεία, που, με εργαλείο την πληροφορική, δημιουργεί λύσεις για καθημερινά προβλήματα και διαθέτει τους καρπούς της δουλειάς της δωρεάν σε όλους.
«Μαζί προσφέρει ανοιχτά τον κώδικα και όλη τη σχετική τεχνογνωσία, ώστε ο καθένας να μπορεί να εξελίξει και να προσαρμόσει στις δικές του ανάγκες τα προγράμματα και, στη συνέχεια, να στηρίξει επάνω τους νέες λύσεις.
Από την πρώτη στιγμή, η ιδέα για το έργο LEAP μας φάνηκε συναρπαστική για την πρωτοτυπία της και την κοινωνική της διάσταση.
Πρόκειται για τρία παιχνίδια που παίζονται στον υπολογιστή με τη χρήση της ακοής. Τη γνωστή σε όλους τρίλιζα, ένα παιχνίδι τένις και ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι, που περιγράφει, με ηχητικό τρόπο, σχήματα και καμπύλες. Τα δύο πρώτα είναι ήδη έτοιμα και μπορεί ο καθένας να τα χρησιμοποιήσει, το τρίτο αναπτύσσεται αυτή τη στιγμή» σημειώνει.
Από την πλευρά του, ο δρ. Γιώργος Γιαννακόπουλος, συνιδρυτής και επικεφαλής τεχνικός της SciFY, αναφέρει: «Είχαμε την ευκαιρία να ξεκινήσουμε το έργο με εξαιρετικούς συνεργάτες, το Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου και τη μη κερδοσκοπική CafeBabel Greece. Καθοριστική ήταν και η χρηματοδότησή μας από τις χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, μέσω του χρηματοδοτικού μηχανισμού γνωστού ως EEA Grants, στο πλαίσιο του προγράμματος “Είμαστε Όλοι Πολίτες”, που διαχειρίζεται το Ίδρυμα Μποδοσάκη.
Έτσι, εδώ και λίγους μήνες, δουλεύουμε ακριβώς επάνω στην κεντρική αποστολή μας, στο να φέρουμε την προηγμένη τεχνολογία στην καθημερινότητα όλων μας, ελεύθερα και χωρίς περιορισμούς. Μας χαροποιεί ιδιαίτερα ότι με το έργο απευθυνόμαστε στα τυφλά παιδιά, γιατί δίνεται η ευκαιρία να αναδειχθεί το ανθρώπινο πρόσωπο της τεχνολογίας σε μια ομάδα πληθυσμού που το αξίζει».
«Το Ιόνιο Πανεπιστήμιο προσφέρει στο έργο την πλούσια τεχνογνωσία του στο κρίσιμο κομμάτι του ηχητικού σχεδιασμού και, συγκεκριμένα, της υλοποίησης του τρισδιάστατου, αμφιωτικού ηχητικού περιβάλλοντος. Είναι πολύ σημαντικό για όλους, από όποια πλευρά και να το εξετάσει κανείς, να αξιοποιούμε τις όποιες ευκαιρίες, ώστε η ερευνητική δουλειά που γίνεται στα ακαδημαϊκά εργαστήρια να φτάνει στην κοινωνία με τρόπο πρακτικά αξιοποιήσιμο και σε χρήσιμη μορφή» επισημαίνει ο καθηγητής Ανδρέας Φλώρος, πρόεδρος του τμήματος Τεχνών Ήχου και Εικόνας – http://avarts.ionio.gr/gr/department/teaching-staff/199-floros/
Πώς προέκυψε αυτή η ανάγκη; Πώς σας ήρθε η ιδέα; Πώς τα πήγατε με τα παιδιά; ρωτάμε τον Βασίλη Γιαννακόπουλο, marketing manager της εταιρείας SciFY. «Οι ανάγκες υπάρχουν πολυάριθμες εκεί έξω, αρκεί να μπορείς να τις αφουγκραστείς και να τις αξιολογήσεις μαζί με όλους τους εμπλεκόμενους. Και από ιδέες, το πρόβλημά μας είναι μάλλον η υπερπαραγωγή, παρά η έλλειψή τους.
Αυτό που μετράει, όμως, είναι η υλοποίηση μιας ιδέας και, μάλιστα, με τέτοιο τρόπο ώστε να λύνει ένα πραγματικό, πρακτικό πρόβλημα και να έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη. Όσο για τα παιδιά, είναι αδύνατον να σας μεταφέρω τη συγκίνηση και τη χαρά που μας έχουν δωρίσει με το ενθουσιώδες ενδιαφέρον τους, την άμεση συμμετοχή τους, την άδολη διάθεσή τους να μοιραστούν μαζί μας ανάγκες, επιθυμίες, όνειρα και προβλήματα. Αυτό δεν το αλλάζω με τίποτα».
Η Ελίνα Μακρή, επικεφαλής της ομάδας επικοινωνίας του έργου, σημειώνει: «Είχαμε την τρελή περιέργεια για το αν θα μπορούσαμε να σχεδιάσουμε ένα χαμόγελο στα χείλη των τυφλών παιδιών. Δεν έχουμε πια περιέργεια, έχουμε μια μεγάλη φιλοδοξία και μια υποχρέωση να κάνουμε στο μέλλον, όσα περισσότερα μπορούμε για τους μικρούς φίλους μας και, ταυτόχρονα, καλόπιστα αυστηρούς κριτές μας. Και δεν σας κρύβουμε ότι ήδη αναζητάμε χρηματοδότηση και σχεδιάζουμε το επόμενο παιχνίδι. Σύντομα, θα σας πούμε ποιο θα είναι ακριβώς».