Έχουν περάσει 46 χρόνια από τότε που ο παλαιστινιακής καταγωγής διανοούµενος Edward Said δηµοσίευσε το έργο του ‘‘Οριενταλισµός’’. Ήταν µια σηµαντική προσέγγιση στην κατανόηση των δυτικών αναπαραστάσεων µιας απροσδιόριστης έννοιας της ‘‘Ανατολής’’, που εκτεινόταν από την Ασία έως τη Βόρεια Αφρική.
Και παρότι έχει ως αφετηρία την κριτική των ευρωπαϊκών ουσιοκρατικών αναπαραστάσεων της ‘‘Ανατολής’’, οι οποίες τείνουν να περιγράφουν άλλους πολιτισµούς ως στατικούς και µονολιθικούς, η παρακαταθήκη του Said είναι ιδιαίτερα επίκαιρη σήµερα, καθώς αναδεικνύει την προβληµατικότητα της δυαδικής λογικής, η οποία υποστηρίζεται πάντα από µια φαντασιακή γεωγραφία.
Αυτό το ‘‘Εµείς’’ και το ‘‘Αυτοί’’ και τις γενικεύσεις που προκύπτουν, πρέπει να θέτουµε διαρκώς υπό αµφισβήτηση, εστιάζοντας στον ανθρώπινο παράγοντα σ’ έναν διαρκώς µεταβαλλόµενο και ολοένα πολυπλοκότερο και διασυνδεδεµένο κόσµο.
Πολλά από όσα είχαµε ως δεδοµένα στο παρελθόν δεν αρκούν για να µας δείξουν τον δρόµο για το µέλλον και κάποια, µάλιστα, είναι ιδιαιτέρως επιζήµια. Αποτελέσµατα αυτής της δυαδικής λογικής βλέπουµε, δυστυχώς, παντού γύρω µας, µε αποκορύφωµα αιµατοχυσίες, όπως αυτή που συµβαίνει στη Γάζα. ∆εν έχουµε, λοιπόν, άλλο περιθώριο.