Προφυλακιστέος κρίθηκε, με ομόφωνη γνώμη ανακριτή και εισαγγελέα, μετά τη μαραθώνια απολογία του, ο σταθμάρχης της Λάρισας για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Όπως μεταδίδει η ΕΡΤ, σε δηλώσεις του, ο συνήγορος του σταθμάρχη χαρακτήρισε την εξέλιξη ως «κάτι αναμενόμενο λόγω της σπουδαιότητας της υποθέσεως, του βάρους και των ευθυνών» προσθέτοντας ότι «ο κατηγορούμενος είπε τα πάντα: Τα πράγματα όπως ακριβώς έγιναν χωρίς να φοβηθεί αν από την αναφορά αυτή προκύπτουν ευθύνες για τον εαυτό του ή όχι».
Επισήμανε ότι ο 59χρονος «επί 20 λεπτά ήταν επιφορτισμένος μόνος του με την σιδηροδρομική ασφάλεια όλης της Κεντρικής Ελλάδας» δίνοντας τον τόνο της κεντρικής υπερασπιστικής γραμμής ότι πρέπει να αποδοθούν ευθύνες και σε πρόσωπα που με τις πράξεις και τις παραλείψεις του οδήγησαν στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα το βράδυ της Τρίτης. Ο ίδιος έκανε λόγο για «επικοινωνιακή και δικηγορική αλητεία» αναφερόμενος σε διάφορες ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας.
Κατά τις πληροφορίες της ΕΡΤ ο 59χρονος σταθμάρχης είχε εμπειρία μόλις 15 ημερών στο εν λόγω κεντρικό πόστο και όμως κλήθηκε να περαιώσει μόνος μια δύσκολη νυχτερινή βάρδια.
Σύμφωνα με ανακριτικές πηγές, θα κληθούν και άλλα πρόσωπα στο πλαίσιο της διερεύνησης ευθυνών. Όπως έγινε γνωστό ο προϊστάμενός του, ο οποίος τέθηκε σε αργία, πήρε αναρρωτική άδεια αμέσως μετά το δυστύχημα, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι έχει λάβει κλήση να καταθέσει και είναι θέμα χρόνου να γίνει.
Ποιος ο ρόλος του δεύτερου σταθμάρχη
Στο κάδρο των ερευνών μπαίνει και ο ρόλος που ενδέχεται να διαδραμάτισε στην τραγωδία ο δεύτερος σταθμάρχης.
Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ και του δημοσιογράφου Αλέξανδρου Καλαφάτη, ο δεύτερος σταθμάρχης φαίνεται πως έφυγε μισή ώρα νωρίτερα.
Ο κατηγορούμενος σταθμάρχης έφτασε στις 9:30 το βράδυ στο σταθμαρχείο Λάρισας και ξεκίνησε την βάρδια του στις 10 το βράδυ. Πριν από τις 11 το βράδυ, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, έφυγε από το πόστο του ο απογευματινός σταθμάρχης. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα κληθεί και εκείνος να δώσει κατάθεση.
Το χρονικό
Ώρα 23.05 βράδυ 28ης Φεβρουαρίου. Ο κατηγορούμενος σταθμάρχης Λάρισας δίνει στο μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας Intercity 62 τη μοιραία εντολή. Έχει κρατήσει κλειδωμένη τη διαγώνιο 118Α και στέλνει το τρένο στην κάθοδο της διαδρομής για Θεσσαλονίκη. Και το κρίσιμο ερώτημα που προκύπτει είναι αν γνώριζε ότι το στέλνει στην κάθοδο ή θεωρούσε ότι το έστελνε στην τροχιά ανόδου.
Μετά από λίγα λεπτά, στο σταθμαρχείο Λάρισας φτάνουν οι πρώτες σοκαριστικές πληροφορίες για φρικτή σύγκρουση με τραυματίες και νεκρούς. Ο 59χρονος σταθμάρχης καταλαβαίνει ότι έκανε ένα τραγικό λάθος.
Σύμφωνα με εργαζόμενους του σταθμαρχείου Λάρισας, ο 59χρονος γίνεται νευρικός, αγχώνεται, μπαινοβγαίνει στο κτίριο και λίγο πριν την προσαγωγή του λέει σε συνάδελφό του: «Την πάτησα», φέρεται να λέει ο σταθμάρχης πριν την προσαγωγή. Αρχικά ισχυρίστηκε ότι είχε κάνει τα προβλεπόμενα, ενα 24ωρο μετά θα παραδεχόταν το μερίδιο των ευθυνών του στην απαρχαιωμένη εν πολλοίς χειροκίνητη διαδικασία συντονισμού της κυκλοφορίας. Όταν πήγε στον ανακριτή μιλούσε πια για τα φέρετρα που θα βαραίνουν για πάντα τους ώμους του.
Το μαύρο κουτί στα χέρια των πραγματογνωμόνων
Αρμόδιες πηγές τονίζουν ότι ρόλο – κλειδί στην έρευνα για τη συμπεριφορά και τις κινήσεις τόσο του 59χρονου κατηγορουμένου, όσο και του δεύτερου σταθμάρχη που η βάρδια του ολοκληρώθηκε λίγα λεπτά πριν την τραγωδία, θα παίξουν τα ευρήματα από τις κάμερες ασφαλείας του σταθμαρχείου, αλλά και το καταγραφικό των συνομιλιών των σταθμαρχών με τους υπόλοιπους υπαλλήλους. Στο μικροσκόπιο των άρχων μπαίνει επίσης το «μαύρο κουτί» από την επιβατική αμαξοστοιχία. Θα επιχειρηθεί ανάκτηση στοιχείων για την κίνηση και την ταχύτητα που είχε αναπτύξει και θα αναζητηθούν οι ακριβείς αιτίες της μεγάλης έκρηξης και φωτιάς που ακολούθησε, η οποία σχεδόν “έλιωσε” τα πρώτα βαγόνια. Εικάζεται ότι οφείλεται στις μεγάλες ποσότητες λαδιού που υπάρχουν στις μηχανές των τρένων
Την ίδια ώρα στον τόπο του δυστυχήματος, το μακάβριο έργο της πυροσβεστικής σχεδόν τέλειωσε, καθώς έχουν απομακρυνθεί όλα τα βαγόνια και τα συντρίμμια. Οι ταυτοποιήσεις είναι 55, ενώ αγνοούμενος παραμένει αλλοδαπός που ακόμη δεν έχει δηλωθεί στην αστυνομία, ένας νεκρός παραμένει ακόμα άγνωστος και μια γυναίκα αναζητεί ακόμα την 23xronh κόρη της.
Μέρα με τη μέρα γράφεται με τις κηδείες των θυμάτων άλλη μια πράξη στα δράματα των οικογενειών που χτυπήθηκαν τόσο αδόκητα και άδικα από την τραγωδία. Σήμερα κηδεύεται στο Κορδελιό ο 54χρονος πρώην αστυνομικός και ο 15χρονος γιος του, στην Καλαμαριά, ο 23χρονος πυροσβέστης και στη Λάρισα ο 21χρονος Τάσος που είχε γράψει ένα από εκείνα τα μηνυματα που θα μείνουν χαραγμένα στη συλλογική μνήμη: “Μάνα, κοιμίσου, θα αργήσω”.
Με Κοινή Υπουργική Απόφαση, το ποσό της δημόσιας δαπάνης για κάθε κηδεία θυμάτων φυσικών καταστροφών ή δυστυχημάτων ορίστηκε σε 3.500 ευρώ.
Επίσης η Hellenic Train ανακοίνωσε πως δεν θα ενεργοποιήσει την εξαίρεση για καταβολή αποζημίωσης, και πως θα προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε οι συγγενείς των θανόντων, οι τραυματίες και οι επιβάτες της αμαξοστοιχίας IC 62 να ικανοποιηθούν πλήρως ως προς τα σχετικά τους δικαιώματα με βάση τα άρθρα 11 και 13 του ΕΚ 1371/2007