Η Ευρωπαϊκή Ένωση, τόσο στο Συμβούλιο Υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ την Τρίτη, όσο και στο αναμενόμενο Συμβούλιο Κορυφής, δεν δείχνει διατιθεμένη να επιβάλει βαριές κυρώσεις σε βάρος της Τουρκίας για τις παράνομες – όπως αποδέχεται η ΕΕ- ενέργειες της Τουρκίας με γεωτρήσεις στην ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα δυτικά της Κύπρου, σε περιοχή δηλαδή που δεν της ανήκει σύμφωνα με το Δίκαιο της Θάλασσας που παραβιάζει συλλήβδην η Άγκυρα.
Τα αναμενόμενα μέτρα σε βάρος της Τουρκίας θα είναι ελαφρά, η εφαρμογή τους θα απαιτήσει διαδικασίες και χρόνο και επομένως δεν θα σταματήσει άμεσα την τουρκική παραβατικότητα σε βάρος της Κύπρου , που οδηγεί στη διχοτόμηση της νήσου, δηλαδή διχοτόμηση ευρωπαϊκού εδάφους διότι η Κυπριακή Δημοκρατία είναι πλήρες κράτος μέλος της ΕΕ με ολόκληρο το έδαφος της νήσου.
Η αμυδρή εμφάνιση αόριστης πίεσης για εφαρμογή μέτρων, στην Τουρκία δημιουργεί την υποχρέωση σε Αθήνα και Λευκωσία να προτείνουν στους εταίρους και να επιμείνουν στη δημιουργεί μιας περισσότερο επαχθούς κατάστασης για την Τουρκία, που θα την αναγκάσει να αλλάξει την άθλια πολιτική που ακολουθεί στο Αιγαίο και τη νοτιοανατολική Μεσόγειο.
Το μέσον πίεσης αυτό, που είναι υπερ- οπλο στα χέρια της Ελλάδας και τα Κύπρου είναι η ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ της Τελωνειακής Ένωσης ΕΕ- Τουρκίας.
Η ΕΕ θα πρέπει να εξετάσει με σοβαρότητα την αναθεώρηση της Τελωνειακής Ένωσης, προειδοποιώντας την Τουρκία ότι το να στρέφεται κατά τουλάχιστον ενός κράτους μέλους της ΕΕ δεν αφήνει περιθώρια ανάδρασης στην δράση της Τουρκίας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ
Για να δώσουμε μια τάξη μεγέθους των οικονομικών σχέσεων ΕΕ Τουρκίας, παρακρατούμε από σχετικό πίνακα της Eurostat την τελευταία διαθέσιμη δεκαετία το αποτέλεσμα των δοσοληψιών του εμπορικού ισοζυγίου, για να διαπιστώσουμε ότι η Τουρκία ωφελήθηκε από την Τελωνειακή Ένωση άνω των 150 δις € τη δεκαετία 2006 – 2015, ενώ η χώρα μας επιβαρύνθηκε με το διπλάσιο μέγεθος την ίδια περίοδο και μάλιστα με όρους δανεισμού επαχθείς που στερούν το λαό μας από βασικές δυνατότητες ανάπτυξης.
Πίνακας εμπορικού ισοζυγίου ΕΕ – Τουρκίας
δις €
Έτη Τουρκία
2006 -13.097,2
2007 -15.716,6
2008 -19.630,0
2009 -12.739,8
2010 -15.131,9
2011 -14.342,4
2012 -15.705,0
2013 -12.855,5
2014 -13.056,9
2015 -14.869,5
Πηγή: Eurostat
Για να δούμε όμως και μερικά άλλα μεγέθη, ενώ η Ελλάδα παρήγε το 2006 περί τα 5 εκατ. τόνους σιτηρά σήμερα παράγει μόνο τα μισά και η Τουρκία από μόνη της εισάγει μέσω της τελωνειακής ένωσης περί τα 13 εκ. τόνους στην ΕΕ, άνω ακόμη και από τη Ρουμανία που εθεωρείτο ο σιτοβολώνας της Ευρώπης στο μεσοπόλεμο! Η οποία παράγει περί τα 11 εκ. τόνους.
Από το 2004 που υπεγράφη η Τελωνειακή Ένωση, η Τουρκία δεν πληροί τους όρους και τις προϋποθέσεις της Τελωνειακής Ένωσης διότι αρνείται να αναγνωρίσει πλήρες μέλος της ΕΕ όπως η Κύπρος. Αυτή την στιγμή μάλιστα με τις παράνομες – σύμφωνα πλέον και την ΕΕ- πράξεις της στην Κύπρο επιχειρεί την πλήρη διχοτόμηση της νήσου ,που αποτελεί ευρωπαϊκό έδαφος. Επομένως η Κυπριακή Δημοκρατία ως βαλλόμενο κράτος μέλος από την Τουρκία, που ξεφτιλίζει την υπογραφή της, με τις παρανομίες της, έχει κάθε δικαίωμα να ζητήσει την ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ της εν ισχύ Τελωνειακής Ένωσης ΕΕ –Τουρκίας, την οποία η Άγκυρα παραβιάζει και δεν εφαρμόζει τα τελευταία 14χρόνια και όχι το πάγωμα της ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ της Τελωνειακής Ένωσης.
Το ίδιο μπορεί να επικαλεστεί και η Αθήνα , ως εγγυήτρια Δύναμη στην Κύπρο, αλλά και ως χώρα μέλος της ΕΕ, που δέχεται συνεχώς προκλητικές εχθρικές ενέργειες σε βάρος της κυριαρχίας της στο Αν Αιγαίο από Τρίτη χώρα όπως η Τουρκία.
Η ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ της υπάρχουσας Τελωνειακής Ένωσης ΕΕ-Τουρκίας είναι ο μόνος αποτελεσματικός τρόπος να αντιμετωπιστούν οι παράνομες ενέργειες της Τουρκίας διότι οι συνέπειες των κυρώσεων είναι απολύτως οικονομικού χαρακτήρα που θα πλήξουν σοβαρά την τουρκική οικονομία:
Και τούτο διότι με την πλήρη ενεργοποίηση της Τελωνειακής Ένωσης η Τουρκία έχει μηδενίσει όλους τους δασμούς για τα βασικά εξαγώγιμα προϊόντα της στην ΕΕ, σε βάρος των αγροτικών οικονομιών των χωρών του Ευρωπαϊκού Νότου και όχι μόνον.
Κατά συνέπεια, γίνεται σαφές ότι η ΕΕ (μαζί και η Ελλάδα και η Κύπρος) είναι πραγματικοί τροφοδότες της τουρκικής οικονομίας επί ζημία των ιδίων σε οικονομικό και τώρα πλέον και σε εθνικό επίπεδο. Και τούτο διότι τα ποσά των δις ευρώ που έχουν επιτραπεί να καρπώνονται από την τουρκική οικονομία, μέσω της κατάργησης των δασμών, έχουν υπονομεύσει και τις συναλλαγές του εμπορικού ισοζυγίου της Ελλάδας (κυρίως) με τις χώρες της κεντρικής ΕΕ, όπου πλέον τα αγροτικά προϊόντα εμφανίζονται μόνο ως είδος σε μόνιμη έλλειψη. Έτσι, κάθε χρόνο, ο κ Ερντογάν μπορεί θαυμάσια να τα χρησιμοποιεί για τους στρατιωτικούς εξοπλισμούς του, πχ για την αγορά των 100 αεροσκαφών F 35 και των ρωσικών πυραύλων S 400, οι οποίοι στοχεύουν σχεδόν αποκλειστικώς σε βάρος της Ελλάδας.
Επομένως και μόνο η αναφορά σε Αναθεώρηση της Τελωνειακής Ένωσης θα υποχρεώσει την Τουρκία σε αλλαγή πορείας.
ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
Παρά ταύτα, Αθήνα και Λευκωσία θα συναντήσουν πολλές δυσκολίες στο Συμβούλιο Κορυφής για να προτείνουν και πείσουν τους εταίρους για ουσιαστικές και άμεσες κυρώσεις σε βάρος της Τουρκίας.
Η εικόνα που παρουσίασε το Συμβούλιο Υπουργών Εξωτερικών είναι προβληματική και φανερώνει τους μύχιους σκοπούς των … εταίρων μας!
Το περασμένο Σάββατο- παραμονές του δύσκολου Συμβουλίου Υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ στο Λουξεμβούργο, όπου εξετάστηκε η συμπεριφορά της Τουρκίας απέναντι στην Κύπρο- ο Πρόεδρος της Τουρκίας Ρ Ερντογάν κάλεσε στο τηλέφωνο την κα Μέρκελ. Η συνομιλία κράτησε περίπου 10 λεπτά με τον κ Ερντογάν να πιέζει την Γερμανίδα καγκελάριο, «να μαζέψει τον Ε Μακρόν» γι’ αυτά που δηλώνει για την Κύπρο.
Το αποτέλεσμα αυτού του τηλεφωνήματος φάνηκε στο Συμβούλιο Υπουργών, με μία σειρά ευρωπαϊκές χώρες να δυσφορούν και να αντιδρούν στη λήψη «άμεσων και αποτελεσματικών μέτρων», δηλαδή κυρώσεις , σε βάρος της Τουρκίας για τις παράνομες ενέργειες της στην υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ στα δυτικά παράλια της Κύπρου.
Οι χώρες αυτές ήταν κατά σειρά η Ισπανία, η Τσεχία , η Πολωνία, η προεδρεύουσα Ρουμανία και για τους δικούς της λόγους, η Σουηδία.
Αυτές οι τέσσερεις πρώτες ευρωπαϊκές χώρες έχουν όλες έναν κοινό παρονομαστή: είναι απολύτως ελεγχόμενες επί της ουσίας από την Γερμανία, η οποία χωρίς να φαίνεται βεβαίως, άφησε την Τουρκία με την οποία διατηρεί έξοχες οικονομικές σχέσεις, «να πέσει στα μαλακά» στο Συμβούλιο Υπουργών.
Το οξύμωρο, αλλά και άκρως προσβλητικό ακόμα και γι’ αυτή την «ευρωπαϊκή ιδέα» είναι ότι οι υπουργοί Εξωτερικών της ΕΕ αναγκαστικώς παραδέχθηκαν και κατέγραψαν στα Συμπεράσματα «τις παράνομες πράξεις της Τουρκίας» σε βάρος πλήρους κράτους μέλους της ΕΕ, δηλαδή της Κύπρου, αλλά θέλουν να « ξανασκεφθούν» στο Συμβούλιο Κορυφής τις δυνατότητες επιλογής» (options) μέτρων και κυρώσεων που θα αποφασίσουν να επιβάλουν σε βάρος της Τουρκίας. Δηλαδή η πολυδιαφημισμένη «ευρωπαϊκή αλληλεγγύη «πάει περίπατο στο παλάτι του Σουλτάνου στην Άγκυρα.
Οι εταίροι χωρίς κανέναν ενδοιασμό αιτιολογούν απροκάλυπτα αυτό το «χάιδεμα» της παρανομούσας – όπως οι ίδιοι παραδέχονται- Τουρκίας λόγω του προσφυγικού. Είναι προκλητικό το γεγονός ότι η αναφορά στις παράνομες ενέργειες της Τουρκίας απέναντι σε κράτος μέλος της ΕΕ, της Κύπρου , καταλαμβάνει μόνον την έκτη!! παράγραφο των Συμπερασμάτων , ενώ οι δύο πρώτες είναι αφιερωμένες σ ένα λιβανιστήρι της Τουρκίας για το προσφυγικό , (ότι κρατάει δηλαδή στο έδαφος τα 4 εκ πρόσφυγες και δεν τους «αμολάει» στην Ευρώπη..
Επομένως ακόμα και οι αρχικές προσπάθειες της Λευκωσίας στο Συμβούλιο, να συνδέσει τις παρανομίες της Τουρκίας στην Κύπρο με το θέμα της απελευθέρωσης της βίζας στην ΕΕ για τους τούρκους πολίτες, αλλά και να αποτρέψει την αναβάθμιση της Τελωνειακής Ένωσης ΕΕ- Τουρκίας βρήκαν τείχος μπροστά τους και παραπέμφθηκαν στο μέλλον, δηλαδή ποτέ.
Υπάρχει όμως και μια άλλη πτυχή, που χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή. Ενώ η Τουρκία επωφελείται εκατοντάδες δις ευρώ για να παρανομεί και να κοροϊδεύει την ΕΕ στο σύνολο της, στις 5 Ιουνίου 2019, η Κομισιόν δημοσίευσε συστάσεις για τα κράτη μέλη, στα πλαίσια της λεγόμενης δέσμης για το ευρωπαϊκό εαρινό εξάμηνο 2019. Οι συστάσεις αυτές παρέχουν καθοδήγηση οικονομικής πολιτικής σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ για τους επόμενους 12 έως 18 μήνες. Για τη χώρα μας οι συστάσεις αφορούν κυρίως στη διατήρηση της οικονομικής πολιτικής, άρα όχι τη μείωση του αφορολόγητου ορίου, αλλά και άλλα πολλά για το πλεόνασμα (3,5% του ΑΕΠ ως το 2022), και άλλα σημεία1 Ειδικότερα, το κεφάλαιο για την Ελλάδα της έκθεσης του ESM ξεκινάει σημειώνοντας την οικονομική ανάκαμψη που συνεχίστηκε για δεύτερο έτος στην Ελλάδα. Μάλιστα σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, οι μεταρρυθμίσεις στοχεύουν στο να καταστεί το οικονομικό περιβάλλον περισσότερο φιλικό προς τις επιχειρήσεις, να μειωθεί ο χρόνος που απαιτείται για την επίλυση νομικών διαφορών, να βελτιωθεί περαιτέρω η αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης, διατηρώντας παράλληλα το σημερινό της μέγεθος και να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα της διαχείρισης των κρατικών επιχειρήσεων.
Όλα αυτά είναι το αποτέλεσμα των δρώμενων στην πατρίδα μας, για να μην πάμε πολύ μακριά, τουλάχιστον τα τελευταία 25 χρόνια, στα οποία εκτός από ανάπτυξη, από φούσκες στις επενδύσεις χρηματιστηρίου από ένταξη στο ευρώ, από καταστροφές πολλές και επίκεντρες σε πολλά και διαφοροποιημένα στοιχεία από μείωση άνω του ενός τετάρτου του ΑΕΠ της χώρας, από ισχυρές θηλιές που έχουν μπει γύρω από το λαιμό της χώρας και των κατοίκων της και τέλος από μια σημαντική ανεργία και ειδικότερα, ανεργία των νέων, έχουν πυροδοτηθεί πολλές βόμβες στα θεμέλια του κράτους. Όλα αυτά έγιναν βασικά για να πάρει σάρκα και οστά η παγκοσμιοποίηση. Και ερχόμαστε στο προκείμενο. Οι χώρες του Νότου της ΕΕ έχουν υποστεί σημαντικές φθορές, ενώ την ίδια στιγμή , η Τουρκία έχει κερδίσει εκατοντάδες δις € ως επιβράβευση της αδιαλλαξίας της.
Έτσι, εκεί που η Τουρκία, με την πλήρη ενεργοποίηση της Τελωνειακής Ένωσης, έχει μηδενίσει όλους του δασμούς για τα βασικά εξαγώγιμα προϊόντα της, εμείς, αλλά και άλλες χώρες με ίδια οικονομική δομή, ή ίδια χαρακτηριστικά των οικονομιών μας έχουμε υποστεί μια ζημιογόνο εξέλιξη, την οποία επιτείνει η αδιάλλακτη πολιτική της Τουρκίας και αποδεικνύει περίτρανα τη λανθασμένη εφαρμογή της παγκοσμιοποίησης μέσω της πλήρους ανάπτυξης της Τελωνειακής Ένωσης.