» Συνέντευξη με τον υποψήφιο περιφερειάρχη Κρήτης
Μήνυμα ενότητας απευθύνει στους πολίτες της Κρήτης ο υποψήφιος περιφερειάρχης Σεραφείμ Τσόκας έναν μήνα πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές.
Μιλώντας στα “Χ.Ν.”, ο κ. Τσόκας εκφράζει τη βεβαιότητά του πως ο συνδυασμός του έχει τη δυνατότητα να κάνει την Κρήτη να «ξεχωρίσει και να πρωταγωνιστήσει» και παράλληλα αναλύει το σχέδιο και το πρόγραμμά του για το νησί μας.
Πώς αποφασίσατε να διεκδικήσετε την αιρετή Περιφέρεια Κρήτης;
Δεν είχα την τύχη να γεννηθώ στο νησί. Επέλεξα όμως να γίνω Κρητικός. Είναι κομμάτι μου η Κρήτη. Η αγάπη μου γι’ αυτόν τον τόπο, τα ασύγκριτα πλεονεκτήματα που διαθέτει και παραμένουν αναξιοποίητα, η πίστη μου στις δυνατότητες των Κρητικών και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν σήμερα με οδήγησαν σε αυτήν την απόφαση. Αυτός είναι ο ένας λόγος. Ο δεύτερος είναι ότι πιστεύω στην Κρήτη. Είμαι πεπεισμένος ότι οι Κρητικοί μπορούμε να πετύχομε πολλά όταν είμαστε ενωμένοι. Αλλά και εκτός των παραπάνω η Περιφέρεια έχει μεγάλες δυνατότητες να βοηθήσει και να στηρίξει αυτούς που το έχουν πραγματικά ανάγκη και οφείλουμε να το πράξουμε. Από την άλλη είναι μια πραγματική πρόκληση. Η νέα προγραμματική περίοδος είναι καθοριστική για τον τόπο μας και από την ποιότητα των ανθρώπων που θα ηγηθούν θα εξαρτηθεί το μέλλον της Κρήτης. Γι’ αυτό, λοιπόν, πήραμε την απόφαση και φτιάξαμε μια ομάδα που γνωρίζει καλά τα θέματα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Διαμορφώνουμε ένα πρόγραμμα ουσίας και ρεαλισμού και όχι ανέξοδων υποσχέσεων και καλούμε τους Κρητικούς να συμπορευτούν μαζί μας γιατί η Κρήτη μπορεί να πρωταγωνιστήσει και να ξεχωρίσει σε Ελλάδα και Ευρώπη.
Ποιο θεωρείτε το βασικό πρόβλημα της Περιφέρειας Κρήτης; Για πολλούς είναι ο Β.Ο.Α.Κ. Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας αναφορικά με τον Βόρειο Οδικό Αξονα;
Δίχως καμία αμφιβολία ο Βόρειος Οδικός Αξονας είναι ένα από τα βασικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Περιφέρεια. Δεν είναι τυχαίο που το συγκεκριμένο κομμάτι χαρακτηρίζεται από πολλούς ως η “καρμανιόλα” της Ευρώπης. Δεν είναι δυνατόν αυτό το κομμάτι να μην ολοκληρώνεται. Ωστόσο, πρέπει να είμαι ξεκάθαρος: Από τη μία μέρα στην άλλη δεν φτιάχνεται ο δρόμος. Δεν υπάρχουν μαγικά ραβδιά για να πούμε “φτιάξε δρόμο” και να φτιάχνεται. Ομως, τα βασικά πρέπει να γίνουν. Μια αρχή πρέπει να κάνουμε. Κι αυτή η αρχή είναι να προχωρήσει η στρατηγική και οικονομικοτεχνική μελέτη για να μάθουμε πια ποιο είναι το κόστος υλοποίησης. Παράλληλα, έτσι θα μπορούμε να μιλάμε πλέον και για ένα σαφές χρονοδιάγραμμα μέσα στο οποίο θα αποπερατωθούν οι απαλλοτριώσεις και θα προχωρήσει το έργο. Αυτά δεν θέλουν κόπο. Τρόπο και διάθεση θέλουν. Με λυπεί το γεγονός ότι ούτε αυτά τα απλά, που δεν έχουν και κανένα ιδιαίτερο κόστος, δεν έχει υλοποιήσει η διοίκηση του κ. Αρναουτάκη. Δε συζητώ για την κατασκευή, έστω, και ενός μικρού τμήματος του έργου, αυτό δεν υπάρχει ούτε στα σχέδια. Κι αυτό δείχνει την ανεπάρκεια αυτής της διοίκησης, που από το 2010 δεν εκτέλεσε κανένα έργο στον Β.Ο.Α.Κ., χάνοντας μια εξαιρετική ευκαιρία να αξιοποιήσει πόρους και να κάνει έργα που θα είχαν μετρήσιμα αποτελέσματα στη ζωή των Κρητικών, αλλά και θα αναβάθμιζαν τις υποδομές μας, με κέρδος για την ανάπτυξη και τον τουρισμό της Περιφέρειας. Αρκεί μόνο να σας αναφέρω ότι την προηγούμενη περίοδο, επί των ημερών που ήμουν γ.γ. της Περιφέρειας, με σχέδιο και προγραμματισμό, ολοκληρώσαμε έργα οδοποιίας εθνικού και παράπλευρου δικτύου του Β.Ο.Α.Κ. 28 χλμ. με χρηματοδότηση από το Π.Ε.Π. Κρήτης. Από τότε μείναμε εκεί. Σήμερα, λοιπόν, σε συνδυασμό με τα μέσα που έχουμε, ήδη, επιβάλλεται να εκμεταλλευτούμε και να εξασφαλίσουμε και νέα χρηματοδοτικά εργαλεία, συμπληρωματικά, ώστε με τον συνδυασμό όλων μαζί να ξεκινήσει η ολοκλήρωση του οδικού δικτύου.
Η βαριά “βιομηχανία” της Κρήτης είναι ο τουρισμός της. Ζητούμενο τα τελευταία χρόνια είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Πώς πιστεύετε ότι μπορεί να επιτευχθεί αυτό; Υπάρχουν περιθώρια για ανάπτυξη νέων εναλλακτικών – θεματικών μορφών τουρισμού;
Δεν υπάρχει απλώς η δυνατότητα. Είναι μονόδρομος η ανάπτυξη θεματικών μορφών τουρισμού στην Κρήτη προκειμένου να πετύχουμε θετικότερα αποτελέσματα. Σκεφθείτε παρακαλώ τι διαθέτουμε και τι έχουμε να προβάλλουμε στους επισκέπτες μας. Με μία λέξη σας λέω: Τα πάντα. Από αρχαίο πολιτισμό και σημαντικές αρχαιολογικές ανακαλύψεις, θρησκευτικά μνημεία υψηλής πολιτιστικής και λατρευτικής αξίας, γη που από τη μία στην άλλη άκρη διαθέτει όλα τα πλεονεκτήματα για να αναπτυχθούν μορφές οικοτουριστικής δράσης, υψηλής επιστημονικής επάρκειας υποδομές από το Πανεπιστήμιο, το Πολυτεχνείο Κρήτης και τα Α.Ε.Ι. – Τ.Ε.Ι. μας και σίγουρα εξαιρετικές ξενοδοχειακές μονάδες και συνεδριακά κέντρα που μπορούν να φιλοξενήσουν μεγάλα και παγκοσμίου βεληνεκούς επιστημονικά συνέδρια. Συνεπώς, έχουμε όλο το πακέτο για να αναπτυχθούν εδώ όλες οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Από τον θρησκευτικό μέχρι και τον συνεδριακό. Αυτά όλα όμως περνούν πρώτα και πέρα από όλα από τη δημιουργία υποδομών που θα τα υποστηρίξουν, δηλαδή δεν μπορεί να μην έχεις δρόμο -και αναφέρομαι στον Β.Ο.Α.Κ.- για να συνδέεται το νησί με ασφάλεια, στη συνέχεια από την αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων που μας διατίθενται και τη διεκδίκηση περισσότερων καθώς επίσης και από τη συνολική προσπάθεια και συνεργασία Υπ. Τουρισμού, Περιφέρειας και παραγωγικών ομάδων.
Η οικονομία της Κρήτης στηρίζεται και στον πρωτογενή τομέα. Πιστεύετε ότι υπάρχουν περιθώρια για την κρητική αγορά να κερδίσει νέες αγορές και με ποιους τρόπους;
Πιστεύω βαθιά ότι η κρητική παραγωγή είναι βασικό συγκριτικό πλεονέκτημα του νησιού μας. Ενδεχομένως ακόμα περισσότερο και από τον τουρισμό, αν σκεφτεί κανείς ότι αυτά που παράγουμε εδώ γίνονται ανάρπαστα πέρα από τα εσωτερικό και όπου αλλού βρεθούν στο εξωτερικό. Αρα, ο πρωτογενής τομέας είναι πλεονέκτημα για την Κρήτη και πρέπει να στηριχθεί στη βάση του προκειμένου να μπορεί να αποδώσει τα μέγιστα ως προς το παραγόμενο προϊόν, αλλά και ως προς την ποιότητα. Ωστόσο, μαζί με όλα αυτά πρέπει να αντιμετωπισθούν οι αντικειμενικές δυσκολίες που συναντά ο Κρητικός παραγωγός και αυτό είναι πολύ βασικό. Εξηγώ: Σήμερα, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το μεταφορικό κόστος. Είναι τεράστιο και δυσβάσταχτο για τους παραγώγους μας, καθιστώντας ελάχιστα κερδοφόρα την όποια απόπειρα, γι’ αυτό και βασικό μας μέλημα είναι η ένταξη της Κρήτης στο καθεστώς νησιωτικών περιοχών προκειμένου να μειωθεί αυτό το κόστος. Παράλληλα, μέσα από τη νέα προγραμματική περίοδο, η οποία προβλέπει σημαντικούς πόρους μέσα από το πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης, οφείλουμε να κινηθούμε με αποφασιστικότητα και σχεδιασμό προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι δεν θα χάσουμε ούτε ένα ευρώ, ενώ προτεραιότητα για εμάς αποτελεί η διασφάλιση της υψηλής ποιότητας των προϊόντων μας μέσα από κανόνες πιστοποίησης αυστηρών κριτηρίων. Σε όλα αυτά υποχρέωση της Περιφέρειας αποτελεί η προβολή και η διαφήμιση των προϊόντων μας στο εξωτερικό προκειμένου να τονώσουμε τη θέση μας στις αγορές που ήδη έχουμε σχέσεις, αλλά και να εξασφαλίσουμε θέση και σε νέες.
Εχετε ήδη χρηματίσει γ.γ. της Περιφέρειας Κρήτης από τον Απρίλιο του 2004 μέχρι τον Οκτώβριο του 2009. Πώς αποτιμάτε το έργο σας;
Πάνω απ’ όλα η επιδίωξή μου, που εκτιμώ ότι πέτυχα, ήταν ο συγκρητισμός και είναι χαρακτηριστικό ότι όλες οι αποφάσεις των Περιφερειακών Συμβουλίων, όπως θα θυμάστε και σεις, ήταν ομόφωνες. Επίσης έγιναν μια σειρά έργων που βοήθησαν αποφασιστικά την ανάπτυξη του νησιού.
Εδώ στα Χανιά να υπενθυμίσω ότι σε απόλυτη συνεργασία με τους νομάρχες και τους δημάρχους: Κλείσαμε τον Κουρουπητό, λειτούργησε ο βιολογικός του Βορείου Οδικού Αξονα Χανιών, έργο 25 εκατ. ευρώ. Ολοκληρώθηκε και λειτούργησε το Εργοστάσιο Μηχανικής Ανακύκλωσης και Κομποστοποίησης στο Ακρωτήρι Χανίων, που χρηματοδοτήθηκε από το Ταμείο Συνοχής ΙΙ με το ποσό των 30 εκατ. € περίπου. Ολοκληρώθηκε η βελτίωση του οδικού άξονα Ταυρωνίτης – Κάντανος – Παλαιόχωρα με προϋπολογισμό 19.397.492 €. Διατέθηκαν για τη βελτίωση οδικού άξονα Αλικιανός – Πρασές – Σούγια 9.113.354 €, ενώ και συνεχίσθηκαν τα συμπληρωματικά έργα στο τμήμα Γαλατάς – Καστέλι, προϋπολογισμού 8.550.000 ευρώ. Ακόμη ολοκληρώθηκε το αρδευτικό δίκτυο Ακρωτηρίου και Αποκορώνου, προϋπολογισμού 7.833.796 ευρώ. Υπογράφηκε η συμπληρωματική σύμβαση για το έργο της αποκατάστασης των ζημιών στο φράγμα Βαλσαμιώτη, προϋπολογισμού 8,4 εκατ. ευρώ από Εθνικούς Πόρους που συμπλήρωσε τον αρχικό προϋπολογισμό του έργου ύψους 28 εκατ. ευρώ, μέσα από την ένταξή του στο τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Εγιναν επενδύσεις σε επίπεδο γεωργικής εκμετάλλευσης κύριας παραγωγικής κατεύθυνσης φυτικής παραγωγής και βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των γεωργικών εκμεταλλεύσεων της τάξεως 27.064.467 € και τόσα άλλα. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι πρόκειται για έργο συγκρίσιμο που δεν διαγράφεται.
Τι σκέφτεστε για την Κρήτη και για τα Χανιά; Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας;
Θα αναφερθώ επιγραμματικά στους δέκα άξονες που παρουσιάσαμε για την Κρήτη και δείχνουν πού θα κινηθούμε:
• Ανασυγκρότηση και αναβάθμιση των υποδομών.
• Οικονομική αυτοδυναμία της Περιφέρειας.
• Ενδοπεριφερειακή συνοχή.
• Ουσιαστική στήριξη των αγροτών και των κτηνοτρόφων του νησιού μας καθώς και ανάδειξη, αλλά και προώθηση, των κρητικών ποιοτικών προϊόντων προωθώντας παράλληλα το “πάντρεμα” του αγροτικού με τον τουριστικό τομέα.
• Στήριξη της επιχειρηματικότητας για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
• Οργανωμένη και θετική υποστήριξη των ονείρων της νέας γενιάς.
• Στήριξη του τομέα του τουρισμού με συγκεκριμένες δράσεις επενδύοντας στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου ενισχύοντας την προβολή της Κρήτης ως μοναδικού προορισμού.
• Διασύνδεση των πρωτοπόρων και κορυφαίων Ερευνητικών Ιδρυμάτων του Ι.Τ.Ε., του Πανεπιστημίου, του Πολυτεχνείου και των Τ.Ε.Ι. Κρήτης με την παραγωγική διαδικασία στον τομέα της γεωργίας, της μεταποίησης και της βιοτεχνίας.
• Ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
• Περιβαλλοντική προστασία και αειφορική διαχείριση των φυσικών πόρων μας, καταρτίζοντας τη Χάρτα για την Προστασία Περιβάλλοντος.
Ειδικότερα για τα Χανιά προτεραιότητά μας σαφέστατα και είναι και οι συνδέσεις του αεροδρομίου και του λιμανιού με τον Βόρειο Οδικό Αξονα.
Επιτάχυνση των διαδικασιών για το λιμάνι της Σούδας με τα παράλληλα έργα. Ολοκλήρωση των βιολογικών της Παλαιόχωρας και της Γεωργιούπολης, βελτίωση των συνδετήριων αξόνων μεταξύ Βορρά και Νότου καθώς και όλου του επαρχιακού δικτύου, απρόσκοπτη χρηματοδότηση των έργων που έχουν ενταθεί στα ευρωπαϊκά προγράμματα, ολοκλήρωση των Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων που βρίσκονται σε εκκρεμότητα προκειμένου να εξυπηρετηθεί η επιχειρηματικότητα και να είναι ξεκάθαροι οι κανόνες των επιχειρήσεων σε οργανωμένους χώρους όπως το νέο ΒΙΟ.ΠΑ. Επίσης θα επιταχυνθούν οι διαδικασίες για το νέο κύτταρο προκειμένου να μην αντιμετωπίσομε προβλήματα όπως στο παρελθόν. Να ξέρετε εμείς και μπορούμε και έχουμε τη δύναμη να πάμε την Κρήτη μπροστά.