«Η διεκδίκηση του Ιτζεδίν είναι εφικτή και μπορεί να γίνει με χαμηλό τίμημα για την τοπική κοινωνία». Αυτό επισημαίνει ο οικονομολόγος και ειδικός συνεργάτης του Μ. Σκουλάκη και του Τ. Βάμβουκα κ. Νεκτάριος Ζορμπάκος ο οποίος είχε αναλάβει τα τελευταία χρόνια τις επαφές με την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου αλλά και το Υπερταμείο πιο πρόσφατα.
Oπως εξηγεί μιλώντας στα “Χ.Ν.” ο κ. Ζορμπάκος «το Ιτζεδιν αποτελεί ένα χώρο μνήμης και δημοκρατικής αφύπνισης. Σε αυτό το πλαίσιο τα προηγούμενα χρόνια υπήρξε μια μορφή διεκδίκησης από τις δημοτικές αρχές της Σούδας και μετέπειτα του Δήμου Χανίων με δήμαρχο τον Μανώλη Σκουλάκη. Αξίζει να αναφερθεί ότι το 2014 ύστερα από επιστολή του του Μανώλη Σκουλάκη, ενός πολιτικού και αυτοδιοικητικού που ο τόπος μας του οφείλει αρκετά, η διεκδίκηση πήρε συγκεκριμένο χαρακτήρα για την παραχώρηση του Ιτζεδίν στην Τοπική κοινωνία και συγκεκριμένα στο Δήμο Χανίων με την απαντητική επιστολή της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε.».
Σύμφωνα με τον κ. Ζορμπάκο «η πρόταση όπως είχαμε κουβεντιάσει με τον τότε Δήμαρχο Χανίων, θα γινόταν την δεύτερη δημαρχιακή του θητεία, δεδομένου ότι δεν επαρκούσε ο χρόνος , για συγκεκριμένη πρόταση και τα στοιχεία που απαιτούνταν μόλις 3 μήνες πριν τις δημοτικές εκλογές του 2014. Δυστυχώς δεν υπήρξε δεύτερη θητεία για τη δημοτική αρχή του Μανώλη Σκουλάκη και η πρόταση για την παραχώρηση “πάγωσε” . Τον Ιούλιο του 2018 μου ζητήθηκε από τον τότε Δήμαρχο Χανίων Τάσο Βάμβουκα να βοηθήσω σε θέματα του τουρισμού , και πράγματι με όρισε τότε άμισθο Ειδικό Σύμβουλό του. Στο πλαίσιο αυτό υπήρξε ένας σχεδιασμός , με τον Τάσο Βάμβουκα και την αρμόδια Αντιδήμαρχο Ελπίδα Τσιτσιρίδη , για να ολοκληρώσουμε τις διαδικασίες που απαιτούνταν με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για να παραχωρηθεί το Ιτζεδιν στο Δήμο Χανίων, με τις διαδικασίες και τις προϋποθέσεις που έθετε η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε στην επιστολή της το 2014, προς τον τότε Δήμαρχο Μανώλη Σκουλάκη. »
Σε προσωπική επικοινωνία που είχε το καλοκαίρι του 2018 με το αρμόδιο υπάλληλο της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε ο κ. Ζορμπάκος και στο ερώτημα του αν ισχύουν οι όροι για την παραχώρηση, δεδομένου ότι τότε είχε δημιουργηθεί το λεγόμενο “Υπερταμείο” η απάντηση που έλαβε ήταν ότι « ισχύουν οι διαδικασίες της επιστολής του 2014, δηλαδή απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων με προσδιορισμό ανταλλάγματος, προμελέτη του προτεινόμενου έργου, χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης αυτού καθώς και ο τρόπος χρηματοδότησής του. »
ΤΙ ΕΛΕΓΕ Η ΕΤΑΔ
Στο απαντητικό έγγραφο της ΕΤ.Α.Δ Α.Ε. προς τον δήμαρχο Χανίων το 2014, που σύμφωνα με στελέχη του Υπερταμείου ισχύει και σήμερα σημειώνεται πως «η ΕΤ.Α.Δ. ΑΕ. Κατά την πάγια τακτική της στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της εξετάζει αιτήματα παραχώρησης δημοσίων ακινήτων προς Ο.Τ.Α. πάντα μετά από προσδιορισμό ανταλλάγματος κατά των επωφελέστερο για το Ελληνικό Δημόσιο τρόπο που σημαίνει:
1. Είτε ως ποσοστό επί τoις εκατό τα πάσης φύσης έσοδα του παραχωρησιούχου φορέα από την τυχόν εκμετάλλευση των παραχωρούμενων ακινήτων.
2. Είτε ως συντελεστή ετήσιας μισθωτικής ανταπόδοσης (ΣΕΜΑ) επί της αντικειμενικής ή αγοραίας αξίας αυτών.
Τέλος επισημαίνουμε ότι κάθε περίπτωση παραχώρησης της χρήσης δημόσιων ακινήτων από την εταιρεία μας προς ΟΤΑ προωθείται, εφόσον προσκομίζεται προς τούτο αίτημα του Δήμου, συνοδευόμενο από σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλόυ με την οποία θα αποδέχχεται τον ως άνω περιγραφόμενο τρόπο καθαρισμού ανταλλάγματος ενώ παράλληλα θα πρέπει να προσκομίζεται σχετική προμελέτη του προτεινόμενου έργου όπου θα αναφέρεται το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης αυτού καθώς και ο τρόπος χρηματοδότησης του. Σημειώνεται , ότι προς πάσης απόφασης παραχώρησης εξετάζεται κατά προτεραιότητα αφενός τυχόν αναγκαιότητα κάθε δημοσίου ακινήτου για κάλυψη κρατικών στεγαστικών αναγκών αφετέρου τυχόν επιλογή αυτού σε πρόγραμμα αξιοποίησης από το ΤΑΙΠΕΔ».