Την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης “δείχνει” ο Συνήγορος του Πολίτη για το πρόβλημα της αντιστήριξης στο σημείο των κατολισθήσεων στην οδό Μαλινδρέτου στον κάτω Σταλό καθώς υπήρξαν “αστοχίες” στη κατασκευή ενός τοιχίου το οποίο έγινε το 1996 υπό την εποπτεία της τέως ΔΕΚΕ Περιφέρειας Κρήτης (νυν Αποκεντρωμένη), χωρίς την ύπαρξη σχετικής μελέτης.
Το πρόβλημα με τις επαναλαμβανόμενες κατολισθήσεις στην οδό Μαλινδρέτου εξέτασε ο Συνήγορος του Πολίτη στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του μετά από αναφορά κατοίκους της περιοχής.
Από την απάντηση του Συνηγόρου του Πολίτη προκύπτει ότι παρά τις επαναλαμβανόμενες οχλήσεις πολίτη στις αρμόδιες υπηρεσίες να επιληφθούν του προβλήματος, τελικώς δεν υπήρξε οριστική λύση αφού η μια υπηρεσία δηλώνει αναρμόδια… πετώντας το μπαλάκι στην άλλη.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, στην οδό Μαλινδρέτου από το 2001 παρατηρούνται επαναλαμβανόμενα φαινόμενα κατολισθήσεων των πρανών χωρίς να υπάρχει μέριμνα αποτελεσματικής ανάσχεσης αυτών από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Το φαινόμενο είναι σε εξέλιξη μέχρι σήμερα με καταπτώσεις χωμάτινου όγκου στο οδόστρωμα.
Από την απάντηση στην αναφορά του πολίτη, προκύπτει ότι «στο σημείο των κατολισθήσεων υπάρχει ένα τοιχίο αντιστήριξης το οποίο αδυνατεί να συγκρατήσει τα πρανή και έχει υποστεί φθορές από τις συνεχιζόμενες κατολισθήσεις. Το πρόβλημα της αντιστήριξης από ότι φαίνεται οφείλεται σε “αστοχίες” από την φάση μελέτης και κατασκευής. Όπως προκύπτει από την Έκθεση Πραγματογνωμοσύνης του ΤΕΕ Δυτ. Κρήτης (1999) το τοιχίο κατασκευάστηκε το 1996 υπό την εποπτεία της τέως ΔΕΚΕ της Περιφέρειας Κρήτης (νυν Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης). Επίσης στο πόρισμα αυτής αναφέρεται ότι «σκοπός της κατασκευής του τοιχίου είναι η αντιστήριξη των γαιών κατά την φάση διάνοιξης του δρόμου και όχι η στήριξη του εδάφους για κατασκευή κάποιοι τεχνικού έργου» ενώ επίσης αναφέρεται ότι «κατασκευάστηκε χωρίς την ύπαρξη σχετικής μελέτης με βάση ανάλογες κατασκευές από την ανάδοχο εταιρεία».
Εν τω μεταξύ, από σχετική αλληλογραφία κατοίκων της περιοχής και των εμπλεκόμενων υπηρεσιών προκύπτει ότι ο πρώην δήμος Νέας Κυδωνίας βεβαίωσε την ύπαρξη του προβλήματος ενώ σε μεταγενέστερες οχλήσεις πολίτη ουδεμία εμπλεκόμενη υπηρεσία επιλήφθηκε επί του θέματος.
Μετά τις τελευταίες οχλήσεις πολίτη (εντός του 2019) προς τους οικείους ΟΤΑ Α & Β βαθμού και τα εποπτεύοντα/ συναρμόδια υπουργεία Εσωτερικών και Υποδομών, έχουν γνωστοποιηθεί τα εξής:
•Το τμήμα Τεχνικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εσωτερικών παραπέμπει το θέμα στους οικείους ΟΤΑ λόγω αρμοδιοτήτων τους
•Η Δ/νση Τεχνικών έργων της Περιφέρειας Κρήτης δηλώνει αναρμοδιότητα βάσει απόφασης του Γ.Γ της Περιφέρειας Κρήτης (νυν Αποκεντρωμένη Διοίκηση) και ειδικότερα λόγω χαρακτηρισμού της οδού ως κοινοτικής/ δημοτικής
•Ο Δήμαρχος Χανίων ισχυρίζεται με έγγραφό του ότι εφόσον η οδός Μαλινδρέτου κατασκευάστηκε ως συνοδό έργο του ΒΟΑΚ και με δεδομένο ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών έχουν επιληφθεί για αντίστοιχα κατολισθητικά φαινόμενα στον ΒΟΑΚ αναλόγως θα πρέπει να επιληφθούν για το πρόβλημα.
Κλείνοντας ο Συνήγορος του Πολίτη καλεί τις αρμόδιες υπηρεσίες (Υπ. Υποδομών, Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης, Περιφέρεια Κρήτης και δήμο Χανίων) να επιληφθούν και να συνεργαστούν για την επίλυση του προβλήματος και την άρση της επικινδυνότητας, καθώς τίθεται θέμα ασφάλειας των πολιτών αλλά και στατικής επικινδυνότητας όμορων κατασκευών.
Και αναρωτιέται κανείς, μέχρι να γίνει αυτό, σε περίπτωση ενδεχόμενου ατυχήματος ή κατάρρευσης κτίσματος, ποια από αυτές τις υπηρεσίες θα αναλάβει την ευθύνη;