«Ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται»· και ο καλός πολιτικός, στη διαχείριση της κρίσης. Ή μήπως όχι; Kρίση και μάλιστα μεγάλη λοιπόν για τα Χανιά και για όλη την Κρήτη, με τον φόβο κατάρρευσης της τοπικής οικονομίας λόγω της μειωμένης τουριστικής κίνησης, απόρροια της πανδημίας του κορωνοϊού.
Θα περίμενε λοιπόν κανείς, ότι οι άρχοντες ετούτου του τόπου, θα ξεδίπλωναν τις αρετές τους, μπροστά στη μεγάλη πρόκληση της διαχείρισης αυτής της κρίσης. Ευκαιρία λαμπρή τα οράματα να γίνουν πράξη, νέες και πρωτοποριακές λύσεις να εφαρμοστούν, βάζοντας στην άκρη «ξεπερασμένες, γεροντικές νοοτροπίες».
Ποιοι άδραξαν την ευκαιρία τούτη και ποιοι κρύφτηκαν στη σιγουριά του τίποτα;
Δέκτης κριτικής η Δημοτική Αρχή Χανίων το τελευταίο διάστημα, τόσο από τον Γρηγόρη Αρχοντάκη (που δείχνει να κλείνει τ’ αυτιά σε λογιών – λογιών σειρήνες), όσο και από μεμονωμένους δημοτικούς συμβούλους μα και φορείς. Λόγος για απραξία, για απουσία στρατηγικού σχεδιασμού.
Απάντηση; Επίσημη καμία. Διαβάσαμε όμως με ενδιαφέρον δελτίο Τύπου του Δήμου, στο οποίο γινόταν αναφορά στην τοποθέτηση του δημάρχου κ. Παναγιώτη Σημανδηράκη κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής. Μια κουβέντα ξεχωρίζει: «Ο,τι κάνουμε πρέπει να είναι οργανωμένο και υπό την αιγίδα της Περιφέρειας», είπε ο κ. Σημανδηράκης και το μπαλάκι πετάχτηκε από την Κυδωνίας στην πλατεία Δικαστηρίων κι από εκεί… συστημένο θα πάει στην πλατεία Ελευθερίας στο Ηράκλειο.
Λευκή σημαία λοιπόν από τον Μητροπολιτικό Δήμο του νομού, καθώς σε κάθε ευκαιρία το μήνυμα που εκπέμπεται είναι πως «για αυτή την κρίση απαντήσεις εμείς δεν έχουμε. Λάθος πόρτα χτυπήσατε».
Ο δήμος Χανίων δηλαδή, κινείται μεταξύ των αρμοδιοτήτων ενός διαχειριστή μιας πολυκατοικίας και ενός δημοσίου υπαλλήλου που περιμένει νόμους και οδηγίες για να εφαρμόσει τα προβλεπόμενα, μέχρι να σχολάσει.
Στην ίδια σύσκεψη, σύμφωνα πάντα με το Δελτίο Τύπου του Δήμου, ο εντεταλμένος σύμβουλος Τουρισμού και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Περιφέρειας Κρήτης κ. Κυριάκος Κώτσογλου είπε ότι η «Περιφέρεια, που μπορεί, να δώσει τα εργαλεία που χρειάζονται».
Αυτά τα περιβόητα εργαλεία που χρόνια ακούμε ποια είναι δηλαδή; Τουριστική προβολή, εκθέσεις, “σεμινάρια” και αδελφοποιήσεις;
Αλήθεια πότε “κεφαλαιοποίησε” η μικρομεσαία τουριστική ή εμπορική επιχείρηση στα Χανιά αυτές τις «δράσεις προβολής και εξωστρέφειας»; Είμαστε σίγουροι ότι με αυτά τα εργαλεία του χθες θα αντιμετωπίσουμε την κρίση του σήμερα; Γιατί η αποτελεσματικότητά τους, δεν φαίνεται στα… συχαρίκια που εισπράττουμε στα κοινωνικά δίκτυα, αλλά στις εισπράξεις του τουριστικού καταλύματος, της ταβέρνας, του εμπορικού καταστήματος. Εκεί που δεν υπάρχει εγγυημένος μισθός ή οδοιπορικά, αλλά καθημερινή αγωνία για το αν και πώς θ’ ανοίξουν αύριο.
Κι αν από το χείμαρρο τούτο, Δήμος και Περιφέρεια γυρίζουν τα ρεβέρ τους μην βραχούν, δύο άλλοι θεσμικοί φορείς φαίνεται να παρακολουθούν από την όχθη.
ΚΑΙ ΤΑ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΑ;
«Πολύτιμα εργαλεία» κι αυτοί. Ετσι ακούμε τουλάχιστον, κάθε φορά που έχουν εκλογές. Ο λόγος για το (άφαντο) Οικονομικό Επιμελητήριο αλλά και για το Εμποροβιοτεχνικό. Εκανε βέβαια συνεχείς επαφές και τηλεδιασκέψεις το ΕΒΕΧ εν μέσω καραντίνας, αλλά μέχρι εκεί φτάνει ο ρόλος του; Λύσεις και καινοτόμες ιδέες χρειάζονται αυτή τη στιγμή οι επιχειρήσεις μέλη του. Διαπιστώσεις και καταγγελίες κάνουν και μόνα τους.
Υ.Γ.
Σαν “καψώνι” στους Χανιώτες ήρθε η χθεσινή ανακοίνωση της Fraport. Νέα δρομολόγια για Μύκονο, Σαντορίνη, Ρόδο, Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα και Ζάκυνθο ανακοίνωσε η γερμανική κοινοπραξία, από δύο εταιρείες χαμηλού κόστους (Volotea και Wizz Air). Το αεροδρόμιο Χανίων άφαντο.
Κερασάκι στην τούρτα; Οτι στην ανακοίνωση συμπεριλαμβάνονταν και πτήσεις προς το (κρατικό ακόμα) αεροδρόμιο Ηρακλείου. Η Fraport βέβαια, τη δουλειά της κάνει. Κέρδος βγάζει. Σάμπως την ενόχλησε κανείς από τα Χανιά;
Ή μάλλον την είχε ενοχλήσει κάποιος αλλά κατέληξε… τέως.
Δεν ταίριαζε ίσως στα πλάνα της… “Εθνικής Κρήτης”.