» Συµπεράσµατα έρευνας για την οδηγική συµπεριφορά
Εγωκεντρισµός, αίσθηµα παντοδυναµίας και επιθετικότητα είναι τα κύρια στοιχεία της οδηγικής συµπεριφοράς των Ελλήνων οδηγών για τη χρονιά που πέρασε.
Το 87% των Ελλήνων οδηγών δηλώνει ότι φοβάται την επιθετική συµπεριφορά των άλλων οδηγών κατά τη διάρκεια της οδήγησης, το 59% παραδέχεται ότι βρίζει άλλους οδηγούς, το 57% ότι κορνάρουν άσκοπα τους άλλους οδηγούς, το 48% ότι σκόπιµα «κολλάει» στο όχηµά του πίσω από το προπορευόµενο όχηµα, ενώ το 26% κατεβαίνει από το όχηµά του για να διαπληκτιστεί µε άλλον οδηγό.
Όλα αυτά συµβαίνουν στην Ελλάδα και είναι τα αποτελέσµατα του 14ου Βαρόµετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση που πραγµατοποιήθηκε για λογαριασµό του Ιδρύµατος VINCI Autoroutes και πραγµατοποίησε η Ipsos σε δείγµα 12.413 ατόµων σε 11 ευρωπαϊκές χώρες, συµπεριλαµβανοµένης και της χώρας µας. ‘
Αλλα αποτελέσµατα της έρευνας που έχουν να κάνουν µε τους κανόνες του κώδικα οδικής κυκλοφορίας αναφέρουν ότι το 81% των Ελλήνων οδηγών υπερβαίνει το όριο ταχύτητας κατά µερικά χιλιόµετρα, το 57% δηλώνει ότι δεν τηρεί τις αποστάσεις ασφαλείας, το 72% οδηγεί στη µεσαία λωρίδα του αυτοκινητόδροµου, ενώ η δεξιά λωρίδα είναι ελεύθερη και ότι το 39% κάνει προσπέραση από δεξιά στον αυτοκινητόδροµο.
Η απόσπαση της προσοχής, η οποία είναι επικίνδυνη για τη διάρκεια της οδήγησης αφορά µια µεγάλη πλειοψηφία των οδηγών. Το 81% των Ελλήνων οδηγών χρησιµοποιεί smartphone ή ρυθµίζει το GPS ενώ οδηγεί, το 72% των οδηγών τηλεφωνεί κατά τη διάρκεια της οδήγησης µε το 45% να το κάνει συστηµατικά. Η χρήση Bluetooth είναι ευρέως διαδεδοµένη. Έτσι το 55% των οδηγών το χρησιµοποιεί για να πραγµατοποιεί κλήσεις. Μεταξύ εκείνων που τηλεφωνούν, το 17% είχε ήδη ή παραλίγο να έχει ατύχηµα λόγω της χρήσης του τηλεφώνου κατά την οδήγηση, ενώ το 79% των οδηγών δηλώνει ότι µερικές φορές στρέφει το βλέµµα του εκτός του δρόµου για περισσότερα από 2 δευτερόλεπτα όταν οδηγεί.
Η υπνηλία είναι ένας υποτιµηµένος παράγοντας ατυχήµατος κατά την οδήγηση. Έτσι το 49% των Ελλήνων οδηγών λένε ότι πιάνουν το τιµόνι όταν νιώθουν πολύ κουρασµένοι. Ανάµεσα τους το 37% έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιµηθεί ελάχιστα στο τιµόνι, το 22% είχε ήδη ένα ατύχηµα ή παραλίγο να έχει ατύχηµα εξαιτίας της υπνηλίας στο τιµόνι, µε το 50% να µην σταµατά ποτέ για να κοιµηθεί.
Η χρήση αλκοόλ και ναρκωτικών αφορούν κυρίως νέους άνδρες. Το 19% των ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών έχουν ήδη οδηγήσει σε κατάσταση µέθης, δηλαδή ενώ έχουν καταναλώσει αλκοόλ πάνω από το επιτρεπόµενο όριο και αισθάνονται τις επιπτώσεις του αλκοόλ στη φυσική τους κατάσταση ή την αντίληψή τους. Το 11% των ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών έχουν ήδη οδηγήσει µετά από κάπνισµα κάνναβης, το 15% όλων των οδηγών δηλώνει ότι έχει ήδη οδηγήσει ενώ αισθανόταν τις επιπτώσεις του αλκοόλ το έχει κάνει ήδη µετά από χρήση κάνναβης. Το 39% των οδηγών που έχει οδηγήσει σε κατάσταση µέθης είχε ήδη ή παραλίγο να έχει ατύχηµα που σχετίζεται µε αυτή την κατάχρηση.
Τέλος, το 94% των Ελλήνων οδηγών που είχαν ή παραλίγο να έχουν ατύχηµα ή που ένα αγαπηµένο πρόσωπό τους σκοτώθηκε ή τραυµατίστηκε σοβαρά σε τροχαίο ατύχηµα, άλλαξε οδηγική συµπεριφορά. Μεταξύ αυτών το 90% δηλώνει ότι είναι πλέον πιο προσεκτικοί στο δρόµο, το 88% δηλώνει ότι τηρεί πιο πιστά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας και ότι το 34% αγχώνεται περισσότερο όταν παίρνει το αυτοκίνητο.