Το 4ο Γυμνάσιο Χανίων είχε τη χαρά να υποδεχτεί μέσα σε εγκάρδια ατμόσφαιρα και να φιλοξενήσει την πρώτη βδομάδα του Οκτώβρη, 20 μαθητές και τους 9 συνοδούς καθηγητές τους από τη Δανία, τη Σουηδία, τη Φινλανδία και την Ισπανία, στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus KA2 με τίτλο “MASTER: Στρατηγικές μάθησης για την μεταγνώση”.
Την ευθύνη για την οργάνωση της επίσκεψης είχε η συντονίστρια του προγράμματος, καθηγήτρια Γερμανικών, κυρία Μπατάκη Ειρήνη. Στην παιδαγωγική ομάδα συμμετείχαν οι εκπαιδευτικοί Παπαγιάννης Απόστολος, Παπαναγιώτου Αθηνά, Ξυνιδάκης Χρήστος, Μαράκη Ελένη και Μανουσάκης Μιχάλης. Οι ξένοι μαθητές φιλοξενήθηκαν σε σπίτια μαθητών του σχολείου, των οποίων οι οικογένειες τούς έδωσαν την ευκαιρία να απολαύσουν μια ζεστή και φιλόξενη αγκαλιά .
Την πρώτη μέρα της επίσκεψης, το σχολείο επιφύλαξε στους φιλοξενούμενους θερμή υποδοχή, με το Διευθυντή του σχολείου κύριο Απόστολο Παπαγιάννη να απευθύνει θερμό χαιρετισμό, ενώ στη συνέχεια τα παιδιά παρουσίασαν τη χώρα τους, το σχολείο, την οικογένεια τους και έπειτα, σχηματίζοντας μικτές ομάδες, υλοποίησαν ασκήσεις γνωριμίας προκειμένου να «σπάσει ο πάγος» και να δημιουργηθεί ένα φιλικό κλίμα ανάμεσά τους. Χρησιμοποιώντας την εφαρμογή Kahoot ως εκπαιδευτικό εργαλείο, οι μαθητές συμμετείχαν σε ένα διαδραστικό παιχνίδι γνώσεων με θέμα τις συμμετέχουσες στο πρόγραμμα χώρες και δοκίμασαν τις ικανότητες τους σε παιχνίδια φυσικής αγωγής. Στη συνέχεια οι Χανιώτες μαθητές παρουσίασαν τη μουσική παράδοση του τόπου χορεύοντας κρητικούς χορούς και συμπαρασύροντας στη χαρά και τους υπόλοιπους καλεσμένους.
H δεύτερη μέρα ήταν αφιερωμένη στον πολιτισμό και τη φύση, καθώς το πρόγραμμα περιελάμβανε επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Απτέρας, διάσχιση του φαραγγιού της Ίμβρου και απόλαυση των νερών του Λιβυκού με μπάνιο στο Φραγγοκάστελο.
Την επομένη ημέρα, υλοποιήθηκε ένα παιχνίδι θησαυρού στα όρια της Παλιάς Πόλης, όπου τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες και χρησιμοποιώντας τα κινητά τους τηλέφωνα ανακάλυπταν σημεία πολιτιστικού ενδιαφέροντος, κάνοντας ένα ταξίδι ταυτόχρονα στην ιστορία της πόλης. Το παιχνίδι συνεχίστηκε στο χώρο του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου, με δραστηριότητες βασισμένες στις αρχές του πρακτικού οπτιμισμού, δηλαδή της θετικής αντίδρασης και επιμονής στις προκλήσεις. Ο πρακτικός οπτιμισμός αποτελούσε και το κεντρικό θέμα της επίσκεψης, για αυτό και το πρόγραμμα είχε δομηθεί σε ομαδικές προκλήσεις στους τομείς του αθλητισμού, πολιτισμού, φύσης, τεχνολογίας και μαγειρικής. Τέλος η κάθε ομάδα ζωγράφισε σε κοινά σχέδια τον τρόπο που αντιλαμβάνεται τον οπτιμισμό, τα οποία και αναρτήθηκαν έπειτα στους χώρους του σχολείου.
Την τελευταία μέρα των δράσεων, οι ομάδες, εφοδιασμένες με ένα συγκεκριμένο ποσό χρημάτων και με βάση ένα υλικό που τους ορίστηκε, δημιούργησαν ένα φαγητό ή γλυκό της αρεσκείας τους. Τα αποτελέσματα ήταν κάτι παραπάνω από εντυπωσιακά αφού όλοι οι μαθητές έβαλαν τα δυνατά τους για να δημιουργήσουν πολύχρωμα, πολυπολιτισμικά πιάτα. Το θετικό κλίμα που όλες αυτές τις μέρες είχε δημιουργηθεί επισφραγίστηκε με το αποχαιρετιστήριο πάρτυ που έγινε στους Αγίους Αποστόλους .
Οι εταίροι μας έφυγαν στις 5 του Οκτώβρη, έχοντας αποκομίσει τις καλύτερες εντυπώσεις για το σχολείο, την πόλη, τη φιλοξενία που δέχτηκαν. Οι φιλοξενούμενοι μαθητές αποχαιρέτησαν τους δικούς μας σε κλίμα συγκίνησης, έφυγαν πλουσιότεροι σε εμπειρίες, κατενθουσιασμένοι με τις οικογένειες που τους φιλοξένησαν και νιώθοντας ότι άφησαν πίσω τους φίλους.
Αλλά και για όλα τα παιδιά μας, η εμπειρία αυτή ήταν πρωτόγνωρη καθώς έμαθαν να συνυπάρχουν, να μοιράζονται έναν ίδιο χώρο με παιδιά μεγαλωμένα σε διαφορετικό πολιτισμικό περιβάλλον, κοινωνικοποιήθηκαν, βελτίωσαν το επίπεδό τους στην αγγλική Γλώσσα, είδαν και έκριναν τον τόπο τους μέσα από τα μάτια των άλλων. Παρακάτω παρατίθενται κάποιες από τις εμπειρίες τους ιδωμένες μέσα από τα δικά τους μάτια.
«Ως οικοδεσπότης, πέρασα καλύτερα απ’ ότι περίμενα. Πριν την επίσκεψη της καλεσμένης μου, ανησυχούσα μήπως δεν της άρεσαν τα φαγητά μας, όμως τελικά όλα πήγαν καλά, η εμπειρία ήταν αξέχαστη» λέει η Αλεξάνδρα ενώ η Μυρσίνη σημειώνει ότι : «στην αρχή ντρεπόμουν, όμως τελικά όταν γνωριστήκαμε , εκμυστηρευτήκαμε πολύ προσωπικά πράγματα η μία στην άλλη και ο αποχωρισμός ήταν δύσκολος και πόνεσε». Η Ντόρις τονίζει: «αισθάνθηκα τη χαρά της φιλοξενίας , έκανα τη φιλοξενούμενη μου Ισπανή να αισθανθεί άνετα σο σπίτι μου, δεθήκαμε πολύ, θα ήθελα να συναντηθούμε όλοι ξανά». Η Εμμανουέλα αναφέρει με ειλικρίνεια ότι «ήταν μια ιδιαίτερη αυτή η εμπειρία της συνύπαρξης στο ίδιο σπίτι και το να προσπαθείς να περάσει καλά η φιλοξενούμενη σου» και ο Δημήτρης συμπληρώνει ότι «είναι μια παρηγοριά η προοπτική μιας επόμενης συνάντησης με τα παιδιά, ειδικά με εκείνα από τη Σουηδία».
Όλη αυτή η διοργάνωση δε θα μπορούσε βέβαια να στεφθεί με επιτυχία χωρίς τη συνδρομή των οικογενειών των μαθητών μας και ιδιαίτερα των μαμάδων που βοήθησαν στο να γίνει ευχάριστη η παραμονή των φιλοξενούμενων αλλά έβαλαν και όλη τους την τέχνη για να παρασκευάσουν τοπικά φαγητά και εδέσματα για τις ανάγκες του προγράμματος. Τους ευχαριστούμε πολύ για την αγαστή συνεργασία καθώς και το Διευθυντή του Ιδρύματος Παιδικής Μέριμνας για την παραχώρηση του χώρου εκδηλώσεων, το σύλλογο των διδασκόντων του σχολείου μας αλλά και το βοηθητικό προσωπικό για τον τρόπο που ο καθένας συνέβαλε.
Η παιδαγωγική ομάδα ΕRASMUS του 4oυ Γυμνασίου Χανίων