Επέκταση και στην Κρήτη του καθεστώτος λειτουργίας των επιχειρήσεων που ισχύει στα υπόλοιπα νησιά.
Η ισχύουσα νοµοθεσία προβλέπει, ότι σε όλα τα νησιά, πλην της Κρήτης (και της Εύβοιας), κατά την περίοδο από την 1η Απριλίου έως και την 31η Οκτωβρίου, η ελάχιστη χρονική διάρκεια της ολικής εκµίσθωσης αυτοκινήτου µε οδηγό ορίζεται σε µισή ώρα.
Αντιθέτως, στην Κρήτη, η ελάχιστη χρονική διάρκεια ορίζεται σε τρεις ώρες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Το ίδιο ισχύει και για το ελάχιστο µίσθωµα, το οποίο σε όλα τα νησιά, πλην της Κρήτης (και της Εύβοιας), ορίστηκε στα 36 ευρώ. Ενώ για την Κρήτη ορίστηκε στα 82 ευρώ (υπερδιπλάσιο).
Η ως άνω διαφοροποίηση της Κρήτης από τα υπόλοιπα ελληνικά νησιά δεν εξυπηρετεί κανέναν απολύτως λόγο δηµοσίου συµφέροντος και, ως εκ τούτου, το καθεστώς που ισχύει στα υπόλοιπα νησιά θα πρέπει να επεκταθεί, για λόγους ισότητας, και στην Κρήτη. Ειδικότερα:
Όσον αφορά καταρχήν στην ελάχιστη χρονική διάρκεια της σύµβασης εκµίσθωσης Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτου µε οδηγό, στη διάταξη της περίπτωσης 1, της υποπαραγράφου Η2, της παραγράφου Η, του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, ορίζεται ότι «Επιτρέπεται στα τουριστικά γραφεία και στα γραφεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων … η ολική εκµίσθωση µε οδηγό µέσω προκρατήσεως µε αντίστοιχη σύµβαση ελάχιστης διάρκειας τριών (3) ωρών, Επιβατηγών Ιδιωτικής Χρήσης (Ε.Ι.Χ.) αυτοκινήτων … Ειδικά για τα νησιά της χώρας, πλην της Κρήτης και της Εύβοιας, και για την περίοδο από την 1η Απριλίου έως και την 31η Οκτωβρίου κάθε έτους, η ελάχιστη διάρκεια της σύµβασης ολικής εκµίσθωσης µε οδηγό µέσω προκρατήσεως ορίζεται σε µισή ώρα».
Όσον αφορά δε στο ελάχιστο µίσθωµα, αυτό προβλέφθηκε για πρώτη φορά το 2018, µε το άρθρο 106 του ν. 4530/2018, µε το οποίο προστέθηκε στην περίπτωση 4 της υποπαραγράφου Η2 της παραγράφου Η του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, η φράση «το ελάχιστο µίσθωµα». Το άρθρο αυτό εισήχθη µε βουλευτική τροπολογία (µε πρωτοβουλία µάλιστα της Χρυσής Αυγής), η οποία έγινε αποδεκτή από τον τότε Υπουργό Υποδοµών και Μεταφορών.
Ακολούθως, µε την ΚΥΑ 2546/1683/2020, το ελάχιστο µίσθωµα προσδιορίστηκε τελικά σε 36 ευρώ για όλα τα νησιά πλην της Κρήτης και της Εύβοιας και σε 82 ευρώ για την Κρήτη, την Εύβοια και την ηπειρωτική Ελλάδα. Ειδικότερα, σύµφωνα µε την ισχύουσα σήµερα διάταξη, «καθορίζεται … το ελάχιστο τίµηµα της µίσθωσης για τα Επιβατηγά Ιδιωτικής Χρήσης (Ε.Ι.Χ.) αυτοκίνητα που εκµισθώνονται, µε οδηγό, ολικώς µέσω προκρατήσεως µε αντίστοιχη σύµβαση ελάχιστης διάρκειας τριών (3) ωρών στα ογδόντα δύο ευρώ (82 €). Αντιστοίχως, το ελάχιστο τίµηµα της µίσθωσης µε σύµβαση ελάχιστης διάρκειας τριάντα λεπτών (30΄), ορίζεται στα τριάντα έξι ευρώ (36 €)».
Οι ως άνω διατάξεις, που προβλέπουν την ελάχιστη χρονική διάρκεια και το ελάχιστο µίσθωµα για τις συµβάσεις εκµίσθωσης Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων µε οδηγό, εγείρουν προφανώς ζητήµατα αντισυνταγµατικότητας. Καταρχήν, για παράβαση της συνταγµατικής αρχής της ισότητας (άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγµατος), που ορίζει ότι «Οι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόµου», όσον αφορά στη διαφοροποίηση της Κρήτης (και της Εύβοιας) από τα υπόλοιπα ελληνικά νησιά, τόσο στο ζήτηµα της ελάχιστης χρονικής διάρκειας των συµβάσεων όσο και στο ζήτηµα του ελάχιστου µισθώµατος. ∆ιότι, προφανώς, το κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας δύο επιχειρήσεων που ασκούν την ίδια ακριβώς δραστηριότητα, δεν µπορεί να εισάγει τέτοιες και τόσο σοβαρές διαφοροποιήσεις, χωρίς να συντρέχει κάποιος σοβαρός και επιτακτικός λόγος δηµοσίου συµφέροντος.
Αλλά και γενικότερα, οι ως άνω περιορισµοί της ελάχιστης χρονικής διάρκειας και του ελάχιστου µισθώµατος αντιβαίνουν προφανώς, τόσο στο Ελληνικό Σύνταγµα (άρθρα 5 παρ. 1, 25 παρ. 1 και 106 παρ. 2), όσο και στο δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (άρθρα 49 και 56 της ΣΛΕΕ).
Για τους λόγους αυτούς, θα πρέπει, σε πρώτη φάση, δηλαδή από την επόµενη τουριστική περίοδο (2024), το καθεστώς που ισχύει στα υπόλοιπα νησιά, αναφορικά µε την ελάχιστη χρονική διάρκεια της σύµβασης και το ελάχιστο µίσθωµα, να επεκταθεί νοµοθετικά, για λόγους ισότητας, και στην Κρήτη.
∆ιότι και για το νησί της Κρήτης ισχύουν οι ίδιοι λόγοι δηµοσίου συµφέροντος, οι οποίοι οδήγησαν στην πρόβλεψη µειωµένης ελάχιστης χρονικής διάρκειας και ελάχιστου µισθώµατος στα υπόλοιπα τουριστικά νησιά, όπως π.χ. η Ρόδος και η Κέρκυρα, κατά την περίοδο από την 1η Απριλίου έως και την 31η Οκτωβρίου. Πράγµατι, και η Κρήτη υποδέχεται κάθε χρόνο µεγάλο αριθµό τουριστών και, συνεπώς, οι υπηρεσίες των επιχειρήσεων εκµίσθωσης Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων µε οδηγό καλύπτουν και στην Κρήτη, την έλλειψη µέσων µαζικής µεταφοράς και τις ανάγκες του νησιού για εσωτερικές µετακινήσεις, έτσι ώστε να εξυπηρετείται ο µεγάλος αριθµός τουριστών.
Και σε δεύτερη φάση, βεβαίως, θα πρέπει να τεθεί και ένας οδικός χάρτης για την πλήρη κατάργηση των ως άνω αντισυνταγµατικών περιορισµών, µε απώτερο ορίζοντα το τέλος της παρούσας κυβερνητικής θητείας. Εάν, βεβαίως, στο ενδιάµεσο οι περιορισµοί αυτοί δεν κριθούν ως αντισυνταγµατικοί από το Συµβούλιο Επικρατείας. Κάτι το οποίο θα επιδιώξουν τα Σωµατεία εκµίσθωσης Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων µε οδηγό που δραστηριοποιούνται στο νησί της Κρήτης, προβαίνοντας σε όλες τις απαραίτητες προς τούτο νοµικές ενέργειες.
* Ο ∆ρ. Ιωάννης Γκιτσάκης είναι δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω, διδάκτωρ ∆ιοικητικού ∆ικαίου και νοµικός σύµβουλος του Σωµατείου εκµίσθωσης ΕΙΧ µε Οδηγό Χανίων και του υπό σύσταση Σωµατείου εκµίσθωσης ΕΙΧ µε Οδηγό Ηρακλείου