Πέμπτη, 19 Δεκεμβρίου, 2024

Εκατομμύρια αλλά όχι για έργα υποδομής

1 pinakasΤο ποσό των 434.883.123 ευρώ εξασφαλίζει η Κρήτη από το νέο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης που αφορά την περίοδο 2014 – 2020, με τα χρήματα αυτά όμως να μην προορίζονται για έργα υποδομής. Μοιραία προκύπτει έντονος προβληματισμός για το μέλλον του Βορείου Οδικού Αξονα του νησιού για τον οποίο προβλέπονται… ψίχουλα.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε χθες την υποβολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή του νέου Ε.Σ.Π.Α., συνολικού ύψους 25 δισεκατομμυρίων ευρώ. Τα Επιχειρησιακά Προγράμματα που υποβλήθηκαν είναι πέντε τομεακά, δεκατρία περιφερειακά και ένα Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης. Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Αλιεία και Θάλασσα” αναμένεται να υποβληθεί εντός του Οκτωβρίου 2014 σύμφωνα με τις απαιτήσεις του σχετικού Κανονισμού. Ο προϋπολογισμός όλων των Προγραμμάτων ανέρχεται σε περίπου 19,89 δισ. ευρώ Ενωσιακής Συνδρομής ή 24,79 δισ. ευρώ εκτιμώμενης συνολικής δημόσιας δαπάνης, όπως ανακοινώθηκε.
Τα 13 Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα (Π.Ε.Π.), ένα για κάθε μια από τις ελληνικές Περιφέρειες, έχουν συνολικό προϋπολογισμό 5.278.614.122 ευρώ. Οι Περιφέρειες θα διαχειριστούν το 35% των πόρων του νέου Ε.Σ.Π.Α.

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ

mixelogiannisΜιλώντας χθες στα “Χ.Ν.”, ο περιφερειακός σύμβουλος Δημήτρης Μιχελογιάννης εξήγησε ότι «το νέο Ε.Σ.Π.Α. δεν προβλέπει χρηματοδότηση της “βαριάς υποδομής”, αλλά εστιάζει σε πιο ενσωματωμένες δράσεις που ευνοούν την τοπική ανάπτυξη, όπως η ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων».
Το νέο Ε.Σ.Π.Α. ουσιαστικά εστιάζει περισσότερο σε ζητήματα περιβάλλοντος, τουρισμού και κοινωνικής συνοχής, θεωρώντας ότι τα μεγάλα έργα υποδομής στα κράτη – μέλη της Ενωσης χρηματοδοτήθηκαν τα περασμένα χρόνια.
Οσον αφορά το ύψος της χρηματοδότησης προς την Περιφέρεια Κρήτης, ο κ. Μιχελογιάννης άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να αυξηθεί καθώς «η κατανομή των χρημάτων στις Περιφέρειες γίνεται μέσω της σύγκρισης εθνικού και τοπικού Α.Ε.Π. με το Κοινοτικό. Τα στοιχεία όμως που λαμβάνονται υπόψη είναι προ κρίσης και αφορούν την περίοδο 2008 – 2011, άρα υπάρχει η εικόνα καλύτερων επιδόσεων του νησιού, με αποτέλεσμα να ανεβαίνουμε στην κλίμακα και να παίρνουμε λιγότερους πόρους. Η Ελλάδα όμως πέτυχε να γίνει δεκτή ενσωμάτωση των νεότερων στοιχείων και έτσι θα αποτυπωθούν οι αλλαγές στο Α.Ε.Π. που επέφερε η κρίση, άρα ευελπιστούμε σε αύξηση της χρηματοδότησης προς τη δική μας Περιφέρεια».

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ Β.Ο.Α.Κ.

kopasisΤον έντονο προβληματισμό του για το μέλλον του Βορείου Οδικού Αξονα Κρήτης εξέφρασε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης Λευτέρης Κοπάσης, ο οποίος, μιλώντας χθες στα “Χ.Ν.”, επεσήμανε ότι «η οριστικοποίηση του Ε.Σ.Π.Α. επιβεβαιώνει τους φόβους για την ανεπάρκεια πόρων αναφορικά με τα μεγάλα έργα υποδομών όπως ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης».
Οπως εξήγησε ο κ. Κοπάσης, πρακτικά στον Βόρειο Οδικό Αξονα θα δοθούν χρήματα από “έργα – γέφυρες” τα οποία είχαν ξεκινήσει από το προηγούμενο Ε.Σ.Π.Α. Τα κονδύλια αυτά δεν αναμένεται να ξεπεράσουν τα 60 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή… ψίχουλα.
Ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού τόνισε εξάλλου ότι «διαχρονικά η Κρήτη είναι “ριγμένη” σε ζητήματα χρηματοδότησης του οδικού της δικτύου και πλέον θα πρέπει να βρεθούν με κάθε τρόπο χρήματα για να προχωρήσουν έργα και μελέτες».
Ο Οργανισμός, λοιπόν, έχει σε πρώτη προτεραιότητα τη χρηματοδότηση της μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού -για την οποία υπάρχει κονδύλι στο Υπουργείο Υποδομών- από την οποία θα προκύψουν τα τεχνικά και οικονομικά στοιχεία για την κατασκευή ενός σύγχρονου οδικού άξονα στο βόρειο τμήμα της Κρήτης, αλλά και για τη βιωσιμότητα της επένδυσης, αν αυτή γίνει μέσω σύμπραξης Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα. Οταν και εφόσον φτάσουμε σε αυτό το σημείο, αναμένεται να τεθεί και το ζήτημα των διοδίων, τα οποία, όπως πρόσφατα είχε αναφέρει και ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης, δεν πρέπει να τα θεωρούμε δεδομένα, ακόμη και αν ο αυτοκινητόδρομος κατασκευαστεί από ιδιώτη. Το βασικότερο ζητούμενο για την πορεία του έργου θα είναι να βρεθεί αυτός ο ιδιώτης που θα συμπράξει με το Δημόσιο και να μην έχει το έργο την τύχη του αεροδρομίου Καστελίου.
Παράλληλα σε άμεση προτεραιότητα πρέπει να μπει η χρηματοδότηση των τμηματικών μελετών οι οποίες είναι ώριμες, αλλά και τα έργα οδικής ασφαλείας στον υφιστάμενο δρόμο.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα