Ο πρόεδρος του ∆ηµοτικού Λιµενικού Ταµείου µιλά για τα επόµενα βήµατα
Πολλά τα ανοικτά µέτωπα για το ∆ηµοτικό Λιµενικό Ταµείο Χανίων (∆ΛΤΧ) τόσο στο Ενετικό λιµάνι, όσο και στο Κουµ Καπί. Μέτωπα για τα οποία η διοίκηση του ∆ΛΤΧ εκτιµά πως φέτος θα υπάρξουν σηµαντικές εξελίξεις σε µια κατεύθυνση επίλυσης χρόνιων προβληµάτων.
Σε συνάντηση µας µε τον πρόεδρο του ∆ΛΤΧ κ. Μανώλη Κοτσιφάκη ζητήσαµε απαντήσεις για µια σειρά από κρίσιµα ζητήµατα που αφορούν το παραλιακό µέτωπο της πόλης.
ΚΟΥΜ ΚΑΠΙ: ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ Η ΑΝΑΠΛΑΣΗ;
Από το 2014 είχαµε τη µελέτη Τσακαλάκη για την ανάπλαση του Κουµ Καπί.
Έχουν περάσει 10 χρόνια που βρισκόµαστε; «Η µελέτη Τσακαλάκη είναι µια αρχιτεκτονική µελέτη. Για να υλοποιηθεί σε στάδιο εφαρµογής έπρεπε να γίνουν γεωτεχνικές, ηλεκτροµηχανολογικές, λιµενικές, στατικές µελέτες τις οποίες ολοκληρώσαµε και έχουν παραληφθεί από την υπηρεσία µας. Αυτό που µένει είναι η περιβαλλοντική µελέτη και εκεί υπάρχει η καθυστέρηση καθώς εµείς την έχουµε τελειώσει εδώ και δύο χρόνια. Η περιβαλλοντική µελέτη βρίσκεται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και περιµένουµε την έγκρισή της, για την οποία πιέζουµε καθηµερινά. ∆υστυχώς και στα Υπουργεία υπάρχει υποστελέχωση και µεγάλος φόρτος εργασίας για αυτό και έχουµε την καθυστέρηση αυτή. Θέλω να πιστεύω ότι µέσα στο 2024 θα είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισµός – η δηµοπράτηση του έργου» απαντάει ο κ. Κοτσιφάκης, προσθέοντας πως η χρηµατοδότηση του έργου είναι εξασφαλισµένη από τα ΒΑΑ (Βιώσιµη Αστική Ανάπτυξη) της Περιφέρειας Κρήτης, µε το κόστος να εκτιµάται ότι θα φτάσει τα 10 εκ. ευρώ.
Για τη µεγάλη διάβρωση που παρατηρείται στο Κουµ Καπί ο πρόεδρος του “∆ΛΤΧ” εξηγεί ότι «προβλέπονται τρεις κυµατοθραύστες ανοικτά του προµαχώνα Mocenigo, για τους οποίους υπάρχει έγκριση από τη Εφορία εναλίων αρχαιοτήτων. Αυτοί οι κυµατοθραύστες θα βοηθήσουν να µεγαλώσει η παραλία για τους λουόµενους και να προστατευθεί το έργο στο παραλιακό µέτωπο».
Μέχρι τότε όµως, ρωτάµε τον κ. Κοτσιφάκη, τα κάγκελα σε πάρα πολλά σηµεία έχουν σαπίσει, το πεζοδρόµιο είναι σε πολύ κακά χάλια, θα µείνουν έτσι για 4, 5, 6 χρόνια µέχρι να γίνει το έργο;
«∆εν θα χρησιµοποιήσω δικαιολογίες, δεν είναι σε καλή κατάσταση το παραλιακό µέτωπο του Κουµ Καπί.
Μπορώ να σας αναφέρω πολλά πράγµατα που γίνονται αλλά δεν φαίνονται αλλά φέτος έχουµε πάρει απόφαση ως ∆ήµος να δώσουµε βάρος στο Κουµ Καπί, να γίνει αντικατάσταση οπουδήποτε είναι φθαρµένο το πλακόστρωτο και να βγάλουµε τα φθαρµένα κάγκελα ώστε να γίνει ένα συµάζεµα της κατάστασης.
Με λίγη υποµονή θα τα καταφέρουµε να είναι σε µια κατάσταση καλύτερη».
ΣΠΗΛΑΙΩΣΕΙΣ – ΠΛΑΚΟΣΤΡΩΤΟ ΕΝΕΤΙΚΟ ΛΙΜΑΝΙ
Το 2014 είχε γίνει µια µελέτη αποτύπωσης των σπηλαιώσεων του Ενετικού Λιµανιού. Συνδέεται η αποκατάστασή τους µε την πλακόστρωση του παραλιακού µετώπου; «Το 2021 µπήκαµε στο πρόγραµµα “Φιλόδηµος” και πήραµε την έγκριση για τη χρηµατοδότηση των µελετών για τις σπηλαιώσεις, τον νέο κυµατοθραύστη κ.α. Η µελέτη για τις σπηλαιώσεις ολοκληρώθηκε, την έχουµε παραλάβει µε ακριβή αποτύπωση των σηµείων που υπάρχει πρόβληµα και µε υλικό από βίντεο. Από το 2014 δεν έχει µεταβληθεί πολύ η κατάσταση, όµως µε την αποκατάσταση της πλακόστρωσης εκεί θα γίνει και η αποκατάσταση των σπηλαιώσεων µε τσιµεντοενέσεις κ.ά. Όµως το πρόβληµα από τις σπηλαιώσεις δεν είναι τόσο µεγάλο όσο περιµέναµε. Παρουσιάζεται σε δύο σηµεία περισσότερο και στα υπόλοιπα απαιτούνται µικρές παρεµβάσεις. Επίσης θα γίνει αντικατάσταση του πλακόστρωτου, νέο δίκτυο αποχέτευσης – οµβρίων από τη ∆ΕΥΑΧ και αναβάθµιση δύο αντλιοστασίων (Νεώρια και ακτή Κουντουριώτη). Για το συγκεκριµένο έργο έχει εξασφαλιστεί χρηµατοδότηση από την Περιφέρεια και το Υπουργείο» δηλώνει ο κ. Κοτσιφάκης.
ΣΚΙΑ∆ΙΑ
Σε ό,τι αφορά τα νέα, οµοιόµορφα σκιάδια του ενετικού λιµανιού εκκρεµεί από πέρυσι η έγκριση του ΚΑΣ, όταν η σχετική µελέτη εφαρµογής κατατέθηκε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συµβούλιο. «Έγιναν κάποιες διορθώσεις, αλλαγές, είµαστε σε συνεχή επικοινωνία µε το Τµήµα Αναστήλωσης του Υπ. Πολιτισµού το οποίο µετακόµισε τελευταία και υπάρχει µια καθυστέρηση, διαφορετικά θα είχε µπει το θέµα στο ΚΑΣ. Πιστεύουµε ότι σύντοµα η µελέτη θα εγκριθεί. Η µεγάλη καθυστέρηση είναι στις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις που απαιτούνται» υπογραµµίζει ο κ. Κοτσιφάκης. Το κόστος των σκιαδίων -που αναµένεται να είναι υψηλό- θα το επιβαρυνθεί το “∆ηµοτικό Λιµενικό Ταµείο” και θα το καλύψει µέσα από χρηµατοδοτικό πρόγραµµα. «Αν γίνει κάποια αύξηση στους καταστηµατάρχες θα είναι πάρα πολύ µικρή, θα απορροφήσουµε εµείς το κόστος». Αν οι περιβαλλοντικές µελέτες εγκριθούν εντός της χρονιάς, ο κ. Κοτσιφάκης εκτιµά πως θα µπορέσει να γίνει η δηµοπράτηση του έργου.
Αναφορικά µε τα τετραγωνικά για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισµάτων στο δηµόσιο χώρο στο λιµάνι ισχύουν τα 4.600 τ.µ. όπως εγκρίθηκαν το 2018. «Εµείς για τα 4.600 δίνουµε άδεια, για αυτά εισπράττουµε χρήµατα. Για οποιαδήποτε παράβαση των καταστηµαταρχών δεν έχουµε ευθύνη, ευθύνη έχει το λιµεναρχείο που επιτηρεί το χώρο που αυτό ενηµερώνει την “Κτηµατική Υπηρεσία”. Σηµειώνω γιατί θέλω να είµαι δίκαιος πως το ΚΑΣ το 2018 ενέκρινε τα 2.500 τ.µ. για το Ενετικό Λιµάνι όπως ήταν και η προηγούµενη απόφαση που ποτέ δεν είχε υλοποιηθεί. Το Υπουργείο έδωσε τα 4.600 τ.µ. ».
Ο λιγότερο σκιασµένος χώρος γίνεται για την ανάδειξη των κτηρίων του Ενετικού λιµανιού και των τµηµάτων τους που σήµερα είναι καλυµµένα πίσω από τις υφιστάµενες κατασκευές.
Τέλος για τον κυµατοθραύστη ανοικτά του λιµανιού που θα εξασφαλίσει την καλύτερη προστασία του « η διαγωνιστική διαδικασία µε αξιολόγηση τελείωσε πριν από ένα µήνα. Άρα στο επόµενο συµβούλιο του “∆ΛΤΧ” θα περάσουµε το πρακτικό του διαγωνισµού και θα καλέσουµε τον ανάδοχο ακολουθώντας τις προβλεπόµενες διαδικασίες» καταλήγει ο κ. Κοτσιφάκης.