Είναι δυνατόν εκπαιδευτικοί να λειτουργούν µε σκηνοθετικά κριτήρια; Οι µαθητές µας αποδέχονται µια τέτοια προσέγγιση;
Η απάντηση και στις 2 ερωτήσεις είναι καταφατική. Η καινοτόµος παιδαγωγική προσέγγιση ‘‘Εκπαιδευτικός σκηνοθέτης’’ είναι µια εφαρµοσµένη σύνθεση όλων των θεωριών της µάθησης. Μια προσέγγιση που χρησιµοποιούν έµπειροι εκπαιδευτικοί για να καλύψουν τις ανάγκες και να κεντρίσουν το ενδιαφέρον όλων των µαθητών. Η χρήση της είναι πρόκληση. Ο λόγος; Οι εκπαιδευτικοί-σκηνοθέτες οφείλουν να είναι ευέλικτοι και µε ευρύνοια. Έτσι µπορούν να προσαρµόζουν την παρουσίαση τους ανάλογα µε το περιβάλλον, και να την ενηµερώνουν µε νέες προτάσεις. Σήµερα παρουσιάζω ορισµένα στοιχεία της προσέγγισης τα οποία πιστεύω ότι είναι επίκαιρα και χρήσιµα.
Εκπαίδευση σε γνωστικές δεξιότητες
Άµεσα οφέλη των µαθητών είναι να µαθαίνουν ευκολότερα και αφ’ ετέρου να είναι εφοδιασµένοι για να περάσουν τις εξετάσεις. Όταν οι εξετάσεις µετεξελιχθούν, τότε οι εκπαιδευµένοι θα υπερισχύσουν.
Η πρόταση µου είναι να παρουσιάζουµε τη νέα ύλη σκηνοθετηµένα. Σε ολιγόλεπτες ‘‘σκηνές’’ ενσωµατώνουµε απλά στοιχεία και γνωστικές ασκήσεις. Ορισµένες φορές, αρκεί µια ερώτηση ή µια παρότρυνση. Κάθε µάθηµα µπορεί να έχει ‘‘σκηνές’’ που θα στοχεύουν σε…
Βελτίωση της µνήµης
Η βελτίωση της µνήµης εργασίας των µαθητών του Γυµνασίου γίνεται µε εκπαίδευση σε µεθόδους αποµνηµόνευσης, ενηµέρωση τους για τις λειτουργίες της µνήµης και διεύρυνση των τραπεζών πληροφοριών τους.
Σηµασιολογική µνήµη
και µνήµη κειµένων
Η βελτίωση των µαθητών ∆ηµοτικού γίνεται µε συνεχή εµπλουτισµό του λεξιλογίου τους. Όσοι είναι βιβλιοφάγοι γνώστες της δοµής των κειµένων µπορούν να διαβάζουν µε µεγαλύτερη ταχύτητα και να έχουν καλύτερη κατανόηση.
Μνήµη µελλοντικών πράξεων
Η ανάπτυξη της προοπτικής µνήµης είναι προαπαιτούµενο εργαλείο στη φαρέτρα των σύγχρονων µαθητών Λυκείου. Όσοι την αναπτύσσουν κυριαρχούν στο χρόνο.
Ελεγχόµενη χαλάρωση
και γλώσσα σώµατος
Γνωρίζουµε ότι οι καταπιεσµένοι µαθητές όλων των βαθµίδων έχουν µειωµένη ικανότητα µάθησης. Ασκήσεις χαλάρωσης για όλους τους µαθησιακούς τύπους και αναγνώριση των σηµαδιών της γλώσσας σώµατος βοηθούν τους µαθητές να συγκεντρώνονται, να χαλαρώνουν και να βελτιώνουν την απόδοση τους.
∆ηµιουργική σκέψη
Μια ολιγόλεπτη άσκηση δηµιουργικής ή αποκλίνουσας σκέψης σε µαθητές ∆ηµοτικού-Γυµνασίου προάγει την δηµιουργικότητα και την ικανότητα τους λύσης προβληµάτων. Οι δηµιουργικοί µαθητές σκέφτονται καλύτερα. Τα αποτελέσµατα αυτών των ασκήσεων διαρκούν δια βίου.
Εκπαίδευση στη µεταγνώση
«Τα επόµενα 20 χρόνια δεν θα υπάρχει γραπτό κείµενο που να µη βασίζεται στο ChatGPT».
Η αναπάντεχη πρόβλεψη που άκουσα την περασµένη εβδοµάδα σε διαδικτυακή οµιλία του περιοδικού New Scientist είναι βόµβα στο εκπαιδευτικό µας σύστηµα.
Σηµειώνω ότι το ChatGPT είναι ένα από τα διαθέσιµα εργαλεία της Τεχνητής Νοηµοσύνης για παραγωγή κειµένων…
Έγραφα στα Χανιώτικα Νέα στις 20.9.23 σε σχετικό σηµείωµα για την Τεχνητή Νοηµοσύνη…
«Θεωρώ ότι τα παιδιά που θα γεννηθούν από φέτος θα εκπαιδεύονται, σ’ όλες τις βαθµίδες της εκπαίδευσης, σε µεταγνωστικές δεξιότητες».
Τα αποτελέσµατα της µη εκπαίδευσης στη µεταγνώση είναι ορατά στην καθηµερινότητα µας. Ουραγοί στη µεταγνώση είναι οι παρορµητικοί και οι µη παρατηρητικοί.
Dishabituation = Το ξεβόλεµα
Η αποεξοικείωση είναι η νέα πρόταση της γνωστικής Ψυχολογίας (2024) για µαθητές που βαριούνται ή δεν βρίσκουν τίποτα ενδιαφέρον. Η στιγµιαία υιοθέτηση της είναι πρόκληση για τους εκπαιδευτικούς, αλλά αξίζει τον κόπο, καθώς αποσυντονίζει την βαριεστηµάρα κάποιων…
Αξίες, αρχές, κανόνες, συλλογική έκφραση κτίζονται αθόρυβα, στέρεα και µεθοδικά από όλα τα µέλη της οµάδας.
Εκπαιδευτικός-σκηνοθέτης
Στα 15 χρόνια περίπου που παρουσίαζα την καινοτόµο προσέγγιση µου ‘‘Εκπαιδευτικός σκηνοθέτης’’ σε συνέδρια και σεµινάρια σε Ελλάδα και Κύπρο υιοθέτησα µια νέα στόχευση, την ανάπτυξη των γνωστικών δεξιοτήτων των µαθητών. Αναλυτική παρουσίαση της κάνω στο βιβλίο µου ‘Teach Learn English Easily and Creatively’ (2018).
Συµπερασµατικά
Τα θετικά χαρακτηριστικά της προσέγγισης ‘‘Εκπαιδευτικός σκηνοθέτης’’ περιλαµβάνουν τα παρακάτω:
∆εν απαιτούνται πόροι, ούτε ιδιαίτεροι χώροι ή εργαστήρια.
Απαιτείται ελάχιστος χρόνος προετοιµασίας µε µόνο προαπαιτούµενο τη διάθεση για σύνθεση.
Ενεργοποιούνται όλοι οι µαθητές και ενδυναµώνεται η συνεργασία µε συναδέλφους και γονείς.
Το συγκριτικό της πλεονέκτηµα είναι ότι η προσαρµοστικότητα της στις ανάγκες των µαθητών.
Ένα αδιόρατα σκηνοθετηµένο µάθηµα στοχεύει στην βελτιοδοξία στη συνοχή της οµάδας, στη µεγαλύτερη συγκέντρωση, στη µείωση απουσιών και στην ελάττωση παραβατικών συµπεριφορών.
*Ο Κυρ. Βασιλομανωλάκης είναι πτυχ. Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στη ∆ιά Βίου Μάθηση. Επικοινωνία polygnosi@otenet.gr
Τα βιβλία του ‘Μαθαίνω εύκολα΄ ‘Θυµάµαι εύκολα’ ‘Μελετώ αποτελεσµατικά’ διατίθενται από τα βιβλιοπωλεία Libraire και ΚΥΒΟΣ.