Η εταιρική κοινωνική ευθύνη (CorporateSocialResponsibility) αποτελεί μία έννοια με βάση την οποία μεγάλες επιχειρήσεις, Οργανισμοί και Iδρύματα ενσωματώνουν στις δραστηριότητες τους προγράμματα που αφορούν κοινωνικές και περιβαλλοντικές ευαισθησίες για το περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιούνται.
Η εισαγωγή της φιλοσοφίας αυτής έγινε από τα τέλη του 18ο αιώνα, αλλά αποτελεί σύγχρονη έννοια. Ολοένα και περισσότερες εταιρίες εντάσσουν στα οργανογράμματά τους προγράμματα σχετικά με την εταιρική κοινωνική ευθύνη. Τα προγράμματα αυτά έχουν πολλές διαστάσεις και αφορούν την αύξηση του επιπέδου εκπαίδευσης μίας κοινωνίας, την προστασία του περιβάλλοντος και τη δημιουργία ενός θετικού περιβάλλοντος για βιώσιμη ανάπτυξη.
Παρατηρείται μεγάλη αύξηση των προσδοκιών απέναντι στο τρόπο δράσης μίας επιχείρησης απ’ όλα τα ενδιαφερόμενα μέλη (κοινωνία, αγορές), γεγονός που σημαίνει ότι καλούνται να αναλάβουν ενεργητικό ρόλο ως μέλη της κοινωνίας. Επιπλέον, η ύπαρξη προγραμμάτων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης αυξάνει την αξία των επιχειρήσεων, καθώς έχει παρατηρηθεί ότι οι αγορές αξιολογούν θετικά δράσεις που αναφέρονται στο κοινωνικό σύνολο ως ένδειξη της ποιότητας και ισχύος μίας επιχείρησης.
Η ένταξη προγραμμάτων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης από τη πλευρά των επιχειρήσεων αποτελεί πλέον μία συνήθης πρακτική για να δηλώσουν την ευαισθησία τους σε θέματα κοινωνικά, ικανοποιώντας παράλληλα και τους αναπτυξιακούς τους στόχους. Τα προγράμματα αυτά είναι πιο επίκαιρα από ποτέ, ιδιαίτερα με την αύξηση του ποσοστού της ανεργίας, όπου οι νέοι δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να ενταχθούν σε ένα επιχειρησιακό πλαίσιο που θα τους δώσει τη δυνατότητα να προσφέρουν στην ανάπτυξη της κοινωνίας.
Το επίπεδο εκπαίδευσης των πολιτών μιας κοινωνίας αποτελεί βασικό παράγοντα, ο οποίος επηρεάζει τα επίπεδα ανταγωνιστικότητάς της. Η μόρφωση και η εκπαίδευση που λαμβάνουν τα μέλη της διαμορφώνουν σε σημαντικό βαθμό τις κατάλληλες συνθήκες για να επιτύχει η κοινωνία σταθερό ρυθμό ανάπτυξης. Ακριβώς για αυτό το λόγο η εκπαίδευση αναγνωρίζεται ως το κλειδί της μακροχρόνιας ευημερίας μίας κοινωνίας.
Ο ιδιωτικός τομέας και οι επιχειρήσεις, μέσω ειδικών δράσεων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, μπορούν να συμβάλουν θετικά προς την κατεύθυνση αυτή. Οι δράσεις αυτές έχουν συνήθως τη μορφή υποτροφιών, προγραμμάτων κατάρτισης και εξειδίκευσης προσωπικού, συνεργασίες με εκπαιδευτικά ιδρύματα κ.ά. Οι δράσεις αυτές μπορούν να αποφέρουν σημαντικά οφέλη για την κοινωνική ευημερία και κατ’ επέκταση και για τις ίδιες τις επιχειρήσεις, ειδικά σε μέσο-μακροπρόθεσμο επίπεδο. Για παράδειγμα, η ανάπτυξη τέτοιων δράσεων ενισχύουν της φήμης της επιχείρησης και συμβάλλουν στη στελέχωσή τους με ανθρώπινο δυναμικό υψηλού επιπέδου και κατάρτισης, στοιχείο απαραίτητο για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους, την παροχή καινοτόμων υπηρεσιών και την παραγωγή καινοτόμων προϊόντων.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι, οι τράπεζες με την εφαρμογή του προγράμματος “Μεγάλη Στιγμή για την Παιδεία” το οποίο εγκαινιάστηκε το 2003 έχει βραβεύσει πάνω από 3.500 αποφοίτους Λυκείου μέχρι σήμερα, ο οποίοι διακρίθηκαν για τις επιδόσεις τους στις πανελλήνιες εξετάσεις της χώρας. Επιπλέον, τα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά ιδρύματα της χώρας είναι ανοιχτά σε συνεργασίες με οργανισμούς που εντάσσουν προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Αυτές οι συνεργασίες χρηματοδοτούν δαπάνες που είναι απαραίτητες για έργα συνεχιζόμενης κατάρτισης των σπουδαστών, καθώς και την έρευνα και ανάπτυξη.
Ειδικά, όταν για την πλειοψηφία των νέων αποφοίτων από τα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας οι επιλογές για εργασία είναι μηδενικές εντός συνόρων, η σύνδεση των προγραμμάτων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης των επιχειρήσεων με την τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι αναγκαία. Η χρηματοδότηση ερευνητικών προγραμμάτων στα πλαίσια δράσεων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης από τη πλευρά των επιχειρήσεων και η χορήγηση υποτροφιών στους σπουδαστές αυξάνει το επίπεδο εκπαίδευσης της κοινωνίας, προάγει την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα, την ανταγωνιστικότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη.