Την ευκαιρία να εκπαιδευτούν στην πτήση αεροπλάνων δίνει η Αερολέσχη Χανίων σε συμπολίτες μας από 17 μέχρι και 77 (και άνω) ετών. Η αίτηση εγγραφής γίνεται μέσω e-mail στο info@aer.gr με τους ενδιαφερόμενους να αφήνουν το τηλέφωνό τους και ό,τι άλλα στοιχεία θέλουν, ώστε η Αερολέσχη να επικοινωνήσει μαζί τους. Στο πλαίσιο της έναρξης των φετινών εγγραφών, η Αερολέσχη δίνει στη δημοσιότητα χρήσιμες πληροφορίες για όσους θέλουν να γνωρίσουν τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΘΛΗΤΙΚΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ;
Αθλητικό αεροπλάνο είναι αυτό με το οποίο ο αεραθλητής, μέλος ενός αθλητικού σωματείου βιώνει τον αεραθλητισμό, προπονείται με σκοπό τη βελτίωσή του και συμμετέχει, αν το επιθυμεί, σε ειδικά σχεδιασμένους αεροπορικούς αγώνες. Το αεροπλάνο αυτό η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας το ονομάζει “ΥΠΑΜ” δηλαδή Υπερελαφρή Πτητική Αθλητική Μηχανή. Ο όρος “ΥΠΑΜ” ερμηνεύεται ως «συσκευή βαρύτερη του αέρα με κινητήρα, μονοθέσια ή διθέσια, το μέγιστο βάρος της οποίας δεν υπερβαίνει τα 450 κιλά».
ΠΟΣΟ ΜΑΚΡΙΑ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΠΑΣ;
Το πόσο μακριά μπορείς να πας με ένα “ΥΠΑΜ” αεροσκάφος εξαρτάται κατά κύριο λόγο από την ποσότητα καυσίμου που έχει, την ωριαία κατανάλωση και την ταχύτητα που αναπτύσσει. Αν υπολογίσουμε λοιπόν το “ΥΠΑΜ” της Αερολέσχης Χανίων TECNAM P92 το οποίο έχει ποσότητα καυσίμου 100 λίτρα και καταναλώνει 16 λίτρα/ ώρα με ταχύτητα ταξιδιού 180 χιλιόμετρα ανά ώρα τότε με απλή μαθηματική πράξη βρίσκουμε ότι μπορεί να απομακρυνθεί από τη βάση του περίπου 1.100 χιλιόμετρα. Δηλαδή μπορείς να πας με τη μια στην Κέρκυρα ή στη Θεσσαλονίκη που είναι 600 χιλ. μακριά μας.
ΠΟΣΟ ΨΗΛΑ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΠΕΤΑΞΕΙΣ;
Σύμφωνα με τη νομοθεσία ένα “ΥΠΑΜ” αεροσκάφος μπορεί να πετάξει μέχρι τα 12500ft (πάνω από 4000 μέτρα). Αν λάβουμε υπόψη μας ότι τα Λευκά Ορη είναι περίπου 2.500 μέτρα τότε εύκολα καταλαβαίνουμε πόσο ψηλά μπορούμε να πετάξουμε.
ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΠΡΟΣΓΕΙΩΝΕΣΑΙ ΚΑΙ ΠΟΣΟ ΑΣΦΑΛΕΣ ΕΙΝΑΙ;
Ενα “ΥΠΑΜ” αεροσκάφος κατάλληλα εξοπλισμένο μπορεί να προσγειωθεί σε όλα τα οργανωμένα αεροδρόμια της Ελλάδας και Ευρώπης (π.χ. Σούδα, Ηράκλειο, Θεσσαλονίκη, Ρώμη κ.λπ.). Ομως μπορεί να προσγειωθεί και σε πεδία προσγείωσης τα οποία είναι μικρά αεροδρόμια με μικρούς χωμάτινους η χορτάρινους διαδρόμους και τα οποία βρίσκονται διάσπαρτα σε όλη την Ελλάδα και σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Ο διάδρομος που χρειάζεται ένα “ΥΠΑΜ” αεροσκάφος για να προσγειωθεί είναι μερικές δεκάδες μέτρα.
Το συγκεκριμένο αεροπλάνο τύπου TECNAM που προαναφέραμε, χρειάζεται μόλις 120 μέτρα χώρο για να προσγειωθεί. Φαντάζεστε πόσο ασφαλές είναι ένα τέτοιο αεροπλάνο, το οποίο ενώ μπορεί να πετά με ταχύτητες πάνω από 200 χλμ/ ωρα να μπορεί να προσγειώνεται σε τόσο μικρούς διαδρόμους με πολύ μικρές ταχύτητες της τάξεως των 50 – 60 χιλιομέτρων/ ώρα. Φανταστείτε πόσο εύκολα θα μπορεί να βρεθεί χώρος για ένα μικρό πεδίο προσγείωσης στα Αντικύθηρα ή στη Γαύδο ή στο Φραγκοκάστελο. Επίσης φανταστείτε πόσο ιδανικός χώρος είναι το αεροδρόμιο Μάλεμε για τέτοιες δραστηριότητες. Επιπροσθέτως τα “ΥΠΑΜ” αεροπλάνα έχουν μόνιμα εγκατεστημένο ειδικό βαλιστικό Αλεξίπτωτο.
Έτσι αν συμβεί ο,τιδήποτε μπορεί ο πιλότος να ανοίξει το αεξίπτωτο και να “κατεβεί” μαζί με το αεροπλάνο του στο έδαφος. Επίσης οι κινητήρες των αεροσκαφών αυτών είναι σχεδιασμένοι για συνεχή λειτουργία με αυστηρότατες προδιαγραφές, εφοδιασμένοι με εξαιρετικά συστήματα ασφαλείας και συντηρούνται τακτικά από εξειδικευμένο επαγγελματικό προσωπικό βάσει των σχετικών προδιαγραφών και των οδηγιών του κατασκευαστή και της Υ.Π.Α. Υπάρχουν και ορισμένοι τύποι “ΥΠΑΜ” αεροσκάφη στα οποία τα φτερά είναι αναδιπλούμενα για να μπορεί ο ιδιοκτήτης του να το μεταφέρει με κάποιο τρέιλερ και να το φυλάει σπίτι του. Επίσης υπάρχουν και αμφίβια “ΥΠΑΜ” με πλωτήρες για να μπορούν να προσθαλασσώνονται σε οποιαδήποτε υδάτινη επιφάνεια.
ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΜΑΘΕΙΣ ΝΑ ΠΕΤΑΣ;
Το να μάθεις να πετάς “ΥΠΑΜ” αεροπλάνο δεν είναι πιο δύσκολο από το να μάθεις να οδηγείς σωστά ένα αυτοκίνητο ή μία μοτοσυκλέτα. Οι εκπαιδευτές μας, με την πείρα που διαθέτουν προσαρμόζουν την εκπαίδευση των μελών μας στις προσωπικές ανάγκες του κάθε νέου υποψηφίου χειριστή. Ενας από τους σκοπούς που αναφέρονται στο καταστατικό λειτουργίας της Αερολέσχης Χανίων είναι και η διάδοση του Αεραθλητισμού καθώς η εκμάθηση του χειρισμού των πτητικών μέσων (αεροπλάνο) με λογική συνέπεια την ανανέωση του δυναμικού των μελών με νέους χειριστές και αεραθλητές . Εδώ θα πρέπει να προσθέσουμε, πως η ανανέωση των μελών μας με νέους χειριστές συμβάλει και στις αεραθλητικές δραστηριότητες που αναπτύσσουμε αλλά και στα πλαίσια της εθελοντικής μας συμμετοχής στα κοινά όπως είναι οι πτήσεις πυρανίχνευσης, ανεύρεσης συνανθρώπων μας που αγνοούνται, διαπίστωσης περιπτώσεων θαλάσσιας ρύπανσης και σε αρκετές άλλες περιπτώσεις που η ιπτάμενη συμβολή μας είναι καθοριστική.
Η εκπαίδευση πιλότων στην Αερολέσχη Χανίων γίνεται με δικά της αεροπλάνα και με τους δικούς της καταξιωμένους εκπαιδευτές και έχει ως πρώτο στόχο την προσφορά της χαράς της πτήσης σε εσάς τους συμπολίτες μας, στην αύξηση των μελών μας, στην αεροπορική προσφορά στο κοινωνικό σύνολο της περιοχής μας και στον εμπλουτισμό της αεραθλητικής μας ομάδας.
Η κάθε σειρά των αεραθλητών – Χειριστών “ΥΠΑΜ” Αεροπλάνων που ξεκινά στην Αερολέσχη μας ακολουθεί ένα εγκεκριμένο από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α) πρόγραμμα προπόνησης σε δύο σκέλη τα οποία μπορεί να συνδυάζονται και παράλληλα.
Το πρώτο σκέλος αφορά τα σεμινάρια εδάφους (στο θρανίο) που γίνεται βάσει εγκεκριμένου προγράμματος κάθε Δευτέρα και Τετάρτη από τις 6μ.μ. έως τις 10μ.μ. με συνολική υποχρεωτική χρονική διάρκεια 50 ωρών και πραγματοποιείται από τα τέλη Νοεμβρίου μέχρι τα τέλη Μαρτίου του επόμενου έτους. Αυτά τα σεμινάρια εδάφους διδάσκονται από έμπειρους εκπαιδευτές, πολλοί από τους οποίους είναι καταξιωμένα στελέχη της Πολεμικής και Πολιτικής Αεροπορίας και περιλαμβάνουν τις παρακάτω ενότητες: α) Νομοθεσία πολιτικής αεροπορίας (Ι και ΙΙ) β) Μετεωρολογία γ) Γενικές τεχνικές γνώσεις δ) Μηχανική και αεροδυναμική πτήσης ε) Αεροναυτιλία στ) Κανόνες εκμετάλλευσης αεροδρομίων, πεδίων προσγείωσης και Αεραθλητικών Κέντρων ΥΠΑΜ ζ) Χρήση ασυρμάτου η) Ανθρώπινες δυνατότητες θ) Πρακτικά μαθήματα συντήρησης και πτήσης ι) Αεροπορική Αγγλική Ορολογία. Το δεύτερο σκέλος αφορά την πτητική εξάσκηση (πρακτική στα εκπαιδευτικά “ΥΠΑΜ” αεροπλάνα) και γίνεται πάλι από τα έμπειρα μέλη μας, πτυχιούχους εκπαιδευτές εγκεκριμένους και πιστοποιημένους από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Η πτητική εξάσκηση έχει διάρκεια το ελάχιστο 25 πτητικές ώρες. Αυτή πραγματοποιείται στο αεροδρόμιο Σούδας τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες.
ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΔΕΙΑ ΧΕΙΡΙΣΤΗ ΥΠΑΜ;
Η Αερολέσχη Χανίων διαθέτει αυτή τη στιγμή ένα “ΥΠΑΜ” τύπου TECNAM P92 κα προσπαθούμε να αγοράσουμε και άλλο ένα. Σημειώσατε ότι το αεροπλάνο αυτό είναι κοινοκτημοσύνη όλων των μελών της Αερολέσχης που σημαίνει ότι αν γίνετε μέλος γίνεστε ταυτόχρονα και συνιδιοκτήτης του αεροπλάνου αυτού. Έτσι το κάθε μέλος μας αδειούχος χειριστής “ΥΠΑΜ” μπορεί να πετά στην Κρήτη, στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό μόνος του ή μαζί με έναν φίλο του κάνοντας βόλτες ή τουρισμό αυθημερόν η διανυκτερεύοντας στα νησιά μας. Ενδεικτικά τα αεροπλάνα μας έχουν επισκεφτεί αρκετές φορές το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης με απευθείας πτήση Χανιά – Θεσσαλονίκη η διάρκεια της οποίας ήταν περίπου 3 ώρες , το αεροδρόμιο του Ελληνικού (πριν καταργηθεί) της Σαντορίνης, Ρόδου, Καστοριάς, Κέρκυρας, Ιωαννίνων, Ζακύνθου, Κω, Σκιάθου, Μεσολογγίου κ.λπ.