Με τους εμπόρους να προσδοκούν σε ανάκαμψη της αγοράς, ξεκινούν σήμερα και στα Χανιά οι χειμερινές εκπτώσεις που θα διαρκέσουν έως τις 28 Φεβρουαρίου.
Αν και πρώτη ημέρα των εκπτώσεων σε αρκετές βιτρίνες καταστημάτων ένδυσης-υπόδησης τα εκπτωτικά ποσοστά είναι αρκετά υψηλά φτάνοντας ακόμη και το 50%. Η δύσκολη κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι τοπικές επιχειρήσεις, αποτυπώνεται και σε ένα ακόμη γεγονός, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Ν. Βουρλάκη: από την προηγούμενη περίοδο στα Χανιά σε κάποια καταστήματα π.χ ηλεκτρικών ειδών, επίπλων κ.α. έχουν βγει τα… τεφτέρια καθώς αρκετοί καταναλωτές ζητάνε να αγοράσουν επί πιστώσει, λόγω των οικονομικών δυσκολιών.
Αναφορικά με την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων ο κ. Βουρλάκης επεσήμανε πως «αλλαγές θεαματικές δεν περιμένουμε διότι όλοι γνωρίζουμε ότι ο εργαζόμενος -που είναι ο κύριος πελάτης μας- είναι φτωχοποιημένος και περνάει δύσκολα. Περιμένουμε όμως ότι τις όποιες αγορές θελήσει να κάνει λόγω των εκπτώσεων, θα τις κάνει από τις μικρές, εμπορικές επιχειρήσεις των Χανίων που προσδοκούν μια παραπέρα βελτίωση της οικονομικής τους κατάστασης».
Σε ερώτηση για τις καταναλωτικές συμπεριφορές που παρατηρούνται την τρέχουσα περίοδο, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Χανίων ανέφερε ότι συνήθως από τα μέσα μέχρι τα τέλη του μήνα παρατηρείται το εξής φαινόμενο: «Μας λένε ορισμένοι καταναλωτές ότι θα αγοράσουν μεν αλλά θα δώσουν κάποια χρήματα έναντι και όταν προς τις αρχές του μήνα θα πληρωθούν, τότε θα εξοφλήσουν. Παρατηρείται αυτό το φαινόμενα στις μικρές επιχειρήσεις, το λεγόμενο “βερεσέ”, δηλαδή επί πιστώσει αγορές. Αυτό συμβαίνει περισσότερο σε καταστήματα με ηλεκτρικά είδη, έπιπλα κ.λπ. Όμως αυτές τις εξυπηρετήσεις τις μικρές, μπορούν να τις κάνουν μόνο οι τοπικές επιχειρήσεις κι αυτό είναι μεγάλη υπόθεση. Διότι βασίζεται στην καλή σχέση που έχει αποκτηθεί επί χρόνια μεταξύ εμπόρου και καταναλωτή».
Ο κ. Βουρλάκης κάλεσε τους Χανιώτες να στηρίξουν τις τοπικές, εμπορικές επιχειρήσεις, τονίζοντας ότι «ήδη έχουν ρίξει πάρα πολύ τα ποσοστά κέρδους. Ίσως να μην μπορούν να ανταγωνιστούν τις πολυεθνικές όμως οι τιμές των τοπικών καταστημάτων είναι πολύ δελεαστικές. Άλλωστε. στηρίζοντας τις τοπικές επιχειρήσεις, τα χρήματα γυρίζουν στον τόπο μας. Βέβαια, δεν είναι μόνον η τιμή, το πιο βασικό είναι η ποιότητα των προϊόντων. Στα τοπικά καταστήματα οι ποιότητες των εμπορευμάτων είναι πολύ καλύτερες, γι’ αυτό τον λόγο και ακόμη στέκονται σε αυτήν τη λαίλαπα των πολυεθνικών επιχειρήσεων. Αν δεν είχαμε ποιότητα, δεν θα μπορούσαμε να σταθούμε».
Οδηγίες και πρόστιμα
Η ΕΣΕΕ σε σχετική εγκύκλιο επισημαίνει ότι κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία, ενώ στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»).
Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό. Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής.
Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Κατά την διενέργεια των τακτικών εκπτώσεων, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή από τους συναδέλφους, γιατί οι κυρώσεις είναι αυστηρές και δεν επιτρέπεται να επιβάλλονται λόγω λάθους.
Γενικά, στους παραβάτες των διατάξεων περί εκπτώσεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 €. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Ειδικότερα, για την περίπτωση που οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους, ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή όταν ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσο με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 €, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.