Αντιδράσεις συναντά η προοπτική της χρηματοδότησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης από το Ταμείο Ανάκαμψης. Σ
ύμφωνα με δημοσιεύματα του Αθηναϊκού Τύπου, στις προτάσεις που έχει καταθέσει η Ελλάδα διαπιστώνονται ροβλήματα που αφορούν τη συμβατότητα έργων μεγάλου προϋπολογισμού, τα οποία θεωρούνται “κλασικές” δημόσιες επενδύσεις οι οποίες δεν έγιναν κατ’ αρχήν δεκτές από την ΕΕ.
Οπως μετέδιδε χθες το “CAPITAL”, οι Βρυξέλλες δεν θέλουν να χρηματοδοτήσουν μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης τέτοιου είδους έργα. Η Ελλάδα είχε ήδη προτείνει έργα για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης και ο Β65, συναντώντας την άρνηση των κοινοτικών αρχών. Σε αυτήν την φάση συνεχίζεται η διαβούλευση, αλλά κανείς δεν ξέρει τι θα ενταχθεί τελικά στις χρηματοδοτήσεις και τι θα μείνει απ’ έξω.
Στα έργα που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης υπάρχουν αυστηρές προδιαγραφές σε ό,τι αφορά τις κατευθύνσεις χρηματοδότησης και το τελικό αποτέλεσμα. Επίσης, είναι εξαιρετικά δύσκολο να αλλάξει η Ελλάδα και οι άλλες χώρες της ΕΕ ένα ενταγμένο έργο. Τούτο διότι για να γίνει μια αλλαγή δεν φτάνει η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά χρειάζεται επίσης η έγκριση και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Για όλους αυτούς τους λόγους γίνεται η προετοιμασία, για να μην χαθεί χρόνος και χρήμα.
ΜΕΣΩ ΕΤΕπ Η ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ
Την ίδια ώρα, δανειακή σύμβαση ύψους 200 εκατ. ευρώ με δυνατότητα επέκτασης κατά 100 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής υπέγραψε ο ΑΔΜΗΕ με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Το έργο, προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ υλοποιείται από την 100% θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, «Αριάδνη Interconnection».
Η χρηματοδότησή του στηρίζεται σε τρεις άξονες: τραπεζικό δανεισμό, ίδια κεφάλαια και κοινοτικούς πόρους. Τα ίδια κεφάλαια ανέρχονται σε 200 εκατ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά τον τραπεζικό δανεισμό, το έργο συγχρηματοδοτείται πλέον ισομερώς από τη Eurobank και την ΕΤΕπ (200 εκατ. εκάστη). Για το υπόλοιπο ποσό των 400 εκατ. ευρώ, θα αξιοποιηθεί η συγχρηματοδότηση Ελλάδας και Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας δήλωσε σχετικά: «Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα είναι κρίσιμη για τον εκσυγχρονισμό του ηλεκτρικού συστήματος της χώρας που αποτελεί έναν από τους βασικούς μας στόχους τα επόμενα έτη. Η σύνδεση του μεγαλύτερου ελληνικού νησιού με το εθνικό δίκτυο ηλεκτρισμού αποτελεί αποφασιστικό βήμα σε αυτή την κατεύθυνση όπως επίσης και στη μετάβαση της χώρας σε μία οικονομία με χαμηλό ανθρακικό αποτύπωμα».
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, επεσήμανε: «Η συμμετοχή της ΕΤΕπ διασφαλίζει ακόμη καλύτερους όρους χρηματοδότησης για το ιστορικό έργο διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα και ανανεώνει την ψήφο εμπιστοσύνης της ευρωπαϊκής τράπεζας στα έργα του Διαχειριστή. Είμαστε ιδιαιτέρως ικανοποιημένοι με την πορεία υλοποίησης του έργου, το οποίο έχει σημαντικά οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη για όλους τους πολίτες της χώρας».
Ο Αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ Christian Kettel Thomsen σχολίασε: «Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχει δεσμευτεί να συνδράμει τις επενδύσεις ενεργειακού μετασχηματισμού στην Ελλάδα. Με τη νέα χρηματοδότηση ύψους 200 εκατ. ευρώ, η ΕΤΕπ υποστηρίζει έμπρακτα την υλοποίηση μιας από τις μεγαλύτερες υποβρύχιες ηλεκτρικές διασυνδέσεις παγκοσμίως, η οποία είναι απαραίτητη για να διασφαλιστεί η μεταφορά πράσινης ενέργειας από την Κρήτη και η αύξηση της κατανάλωσης καθαρής ενέργειας στην Ελλάδα».
ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΠΕ/ΜΠΕ