ΒΙΚΥ ΠΑΠΑΤΖΙΚΟΥ
Ξεκίνησαν το 1990 από το Ηράκλειο της Κρήτης ως μια καλλιτεχνική κολεκτίβα και από τότε οι «νομάδες» Χαΐνηδες «οργώνουν» τον κόσμο και ενώνουν με τη μουσική τους, τόπους και χρόνους. Με τις ρίζες του ονόματός τους από την αραβική λέξη «χαΐν», που σημαίνει επαναστάτης, προσφέρουν εδώ και 20 χρόνια τη δική τους προσέγγιση στην παραδοσιακή μουσική, με γνώμονα πάντα τη δημιουργία και τον πειραματισμό.
Αυτή τη φορά οι Χαΐνηδες, “εισβάλλουν” μουσικά στον “Σταυρό του Νότου” στην Αθήνα καθώς ξεκίνησαν χθες και για περιορισμένες παραστάσεις, με ένα πρόγραμμα γεμάτο ρυθμούς, ηχοχρώματα και αναζητήσεις.
Ο Δημήτρης Αποστολάκης, ιδρυτικό μέλος του συγκροτήματος, διευκρίνισε σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ – ΜΠΕ πως στις παραστάσεις δεν θα εμφανιστούν μόνο εκείνοι, αλλά και πολλοί φίλοι ακροατές-συμμαθητές-συνοδοιπόροι, «που πολλοί τους αποκαλούν “κοινό”, μια κατάπτυστη έννοια αγελοποίησης», όπως σημειώνει.
«Οι Χαΐνηδες», οι οποίοι «μετρούν πολλά χιλιόμετρα» στον χώρο, δεν ασχολούνται με την καριέρα, εξηγεί στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, ο Δημήτρης Αποστολάκης. «Όποιος ασχολείται με την καριέρα του, δεν είναι καλλιτέχνης. Η ζωή του ανθρώπου της πνευματικής δημιουργίας, δεν είναι κυνήγι χρήματος και δόξας σε μια καλλιτεχνική “μονόπολη”. Είναι μια αδιάλειπτη πορεία αυτογνωσίας, μια επικίνδυνη έρευνα στα σκοτεινά νερά της ύπαρξης, μια μελέτη θανάτου, μια αιώρηση με πλάτος από τα τρίσβαθα του καιρού, στο απώτατο μέλλον».
Ζητώντας να μάθουμε ένα τραγούδι τους, που οι ίδιοι ξεχωρίζουν, ο Δημήτρης Αποστολάκης, απαντά: «Δεν έχουμε δικά μας και ξένα τραγούδια. Τα αληθινά δημιουργήματα είναι δώρα του συλλογικού ασυνείδητου. Ένα αληθινό τραγούδι δεν είναι στατικό, αλλά ενσωματώνει κάθε στιγμή τις ερμηνείες των παρατηρητών του. Το ίδιο και κάθε αληθινός καλλιτέχνης είναι μια διαρκώς μεταβαλλόμενη οντότητα. Συνεπώς, η απόλυτη ταύτιση μουσικού και τραγουδιού, παρατηρητή και παρατηρούμενου, πραγματώνεται κάθε στιγμή, σαν ένα κοσμικό τάνγκο που οι ερωτευμένοι προβάρουν συνεχώς μάσκες οραματικής ύπαρξης».
Για την οικονομική κρίση, αλλά και τη σύγχρονη διασκέδαση του κοινού μίλησε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, το ιδρυτικό μέλος των Χαΐνηδων: «Δε με φοβίζει η οικονομική κρίση αλλά η παντελής έλλειψη παιδείας (εποπτικής και περιρρέουσας). Καμιά φορά μέσα στην κοπριά φυτρώνουν τα ομορφότερα λουλούδια».
Και συμπληρώνει: «Η διασκέδαση, είναι το νοσηρότερο χαρακτηριστικό μιας κοινωνίας. Αυτό ήταν το όχημα για την πολιτική – ηθική – αισθητική καταβαράθρωση του τόπου μας. Ο πολιτισμένος λαός δε διασκεδάζει, αλλά ψυχαγωγείται. Η κρίση είναι εξαιρετικά καλή γιατί επαναπροσδιορίζει το Αναγκαίο. Έτσι στην πιο διεφθαρμένη χώρα του κόσμου (μετά το Μεξικό), οι άνθρωποι ψάχνουν το γνήσιο, το καθαρό, το εμπνευσμένο. Καταλαβαίνουν σιγά – σιγά ότι οι παλιοί “αστέρες” είναι το ίδιο διεφθαρμένοι, όπως και οι πολιτικοί και το ίδιο υπεύθυνοι για τον ξεπεσμό του τόπου. Συνεπώς προσέχουν που θα δώσουν το πολυτιμότερο αγαθό τους: τον χρόνο τους».
«Καιροσκόπους» χαρακτηρίζει ο Δημήτρης Αποστολάκης τους καλλιτέχνες που προσπαθούν για να είναι «μέσα στα πράγματα»: «Όποιος προσπαθεί να είναι “μέσα στα πράγματα” δεν είναι καλλιτέχνης,αλλά καιροσκόπος και αριβίστας. Το κυνήγι της “επιτυχίας” είναι αυτό που σε απομακρύνει από το δρόμο σου, είναι αυτό που σε εκχυδαΐζει. Είναι τόσο χρονοβόρο, που δε σου μένει λεπτό για την έρευνα σου και τόσο εθιστικό που σε παραμορφώνει. Είναι αυτό που σε κάνει να συναγελάζεσαι με τους υπανθρώπους της εξουσίας, θάβοντας το ιερό τάλαντο που σου εμπιστεύτηκε η φύση».
Την απάντησή του, στους νέους ανθρώπους που μεταναστεύουν σε καιρούς κρίσης, έδωσε ο Δημήτρης Αποστολάκης: «Πολλοί ταλαντούχοι μουσικοί μεταναστεύουν. Η Ελλάδα χάνει τα καλύτερα παιδιά της. Με μια εγκληματικά αδιάφορη και πολλές φορές εκδικητική προς το μη χειραγωγήσιμο, πολιτεία, η καλλιτεχνική δημιουργία αποτελεί πραγματικό άθλο. Θα επιβιώσουν καλλιτεχνικά μόνο οι πλούσιοι μεγαλοαστοί και οι λίγοι αποφασισμένοι κομάντος. Στα νέα παιδιά λέω ότι καμιά κρίση δεν μπορεί να τους εμποδίσει αν είναι διατεθειμένοι να τα παίξουν όλα για όλα. Η φύση, σου δίνει ότι θέλεις αρκεί να το θέλεις πολύ».
Όσο για τα μελλοντικά σχέδια, ο ίδιος απαντά: «Δεν κάνω επαγγελματικά, ούτε άλλου είδους σχέδια. Το μέλλον κρύβεται στο παρόν. Ο επόμενος κρίκος γεννιέται από τον τωρινό. Αν αφιερώνεσαι στο εδώ και στο τώρα, ταξιδεύεις στο παντού και στο πάντα. Τα γεγονότα αυτοπραγματώνονται και σε καλούν στο κοσμικό τους παιχνίδι, αν σε βρουν γρηγορούντα».