Το 70% σχεδόν των Ευρωπαίων τηλεφορτώνουν ή παρακολουθούν ταινίες μέσω συνεχούς ροής, δωρεάν, νόμιμα ή παράνομα, σύμφωνα με νέα μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τη συμπεριφορά του κοινού. Η μελέτη διαπιστώνει, επίσης, ότι το 40% των κατόχων «έξυπνων τηλεφώνων» και πάνω από το 60% των κατόχων «τάμπλετ» βλέπουν ταινίες στις συσκευές τους. Σύμφωνα με τη μελέτη το γεγονός αυτό δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη επειδή, αν και το κοινό δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον για τις ταινίες γενικά, η πλησιέστερη αίθουσα κινηματογράφου απέχει πολλές φορές αρκετά από την κατοικία του και η επιλογή των ταινιών που προβάλλονται είναι συχνά πολύ περιορισμένη.
«Η μελέτη επιβεβαιώνει ότι η ευρωπαϊκή κινηματογραφική βιομηχανία δεν εκμεταλλεύεται όλες τις δυνατότητές της για να προσεγγίσει νέες κατηγορίες κοινού ή για να κεφαλαιοποιήσει τις διασυνοριακές συμπράξεις. Ενθαρρύνουμε τους δημιουργούς να εκμεταλλευτούν στον μέγιστο βαθμό τη χρηματοδότηση που παρέχει η «Δημιουργική Ευρώπη», το νέο πρόγραμμα της Ε.Ε. για τους τομείς του πολιτισμού και της δημιουργίας και ιδίως το υποπρόγραμμα MEDIA. Η υποστήριξή του για τη διανομή και την ανάπτυξη των ταινιών μπορεί να ανοίξει νέους δρόμους στους δημιουργούς που θα εμπλουτίσουν τον ποικιλόμορφο πολιτισμό της Ευρώπης και θα διευρύνουν την πρόσβαση του κοινού σε ταινίες υψηλής ποιότητας», ανέφερε η κα Ανδρούλλα Βασιλείου, Ευρωπαία επίτροπος αρμόδια για θέματα Εκπαίδευσης, Πολιτισμού, Νεολαίας και Πολυγλωσσίας.
Το υποπρόγραμμα MEDIA του προγράμματος «Δημιουργική Ευρώπη» θα υποστηρίξει 2.000 κινηματογράφους και 800 ευρωπαϊκές ταινίες κατά τη διάρκεια της επόμενης επταετίας. Το κύριο μέρος της χρηματοδότησης του MEDIA προορίζεται για την υποστήριξη της διανομής ευρωπαϊκών ταινιών εκτός της χώρας προέλευσής τους.
Σημειώνεται ότι ορισμένα από τα κύρια αποτελέσματα της έρευνας αναφέρουν ότι:
· 97% των Ευρωπαίων παρακολουθούν ταινίες τουλάχιστον περιστασιακά.
· Η Ευρώπη παράγει πάνω από 1.000 ταινίες κάθε χρόνο, αλλά οι περισσότερες προβάλλονται μόνο στη χώρα παραγωγής τους, ενώ σχετικά λίγες είναι οι ταινίες που προβάλλονται στο εξωτερικό.
· 68% των ερωτηθέντων τηλεφορτώνουν ταινίες δωρεάν και 55% βλέπουν ταινίες μέσω μετάδοσης συνεχούς ροής στον υπολογιστή τους ή σε άλλη συσκευή χειρός· όσοι τηλεφορτώνουν ταινίες δωρεάν είναι συνήθως νέοι, μορφωμένοι και κάτοικοι αστικών περιοχών.
· 14% των ερωτηθέντων δεν έχουν πρόσβαση σε κινηματογράφο σε απόσταση μικρότερη των 30 λεπτών από το σπίτι τους· το ποσοστό αυτό φτάνει το 37% στη Ρουμανία, το 27% στη Λιθουανία και το 16% στην Κροατία.
· Οι ευρωπαϊκές ταινίες θεωρείται ότι χαρακτηρίζονται από πρωτοτυπία και προκαλούν προβληματισμό, αλλά το κοινό αντιμετωπίζει κριτικά τα σενάρια που είναι «αργά ή βαριά»·
· 28 % των Ευρωπαίων παρακολουθούν ταινίες σε φεστιβάλ.
· 50% σχεδόν των ερωτηθέντων έχουν πάρει μέρος σε προγράμματα κινηματογραφικής εκπαίδευσης, π.χ. σε σχολεία, πανεπιστήμια και κινηματογραφικές λέσχες.
Η μελέτη κατατάσσει τους θεατές ταινιών σε πέντε ομάδες: «υπερσυνδεδεμένοι και παθιασμένοι με το σινεμά», «βιαστικοί και ανεξάρτητοι θεατές επιλεγμένων ταινιών», «λάτρεις των εισπρακτικών επιτυχιών», «περιστασιακοί θεατές επιτυχιών» και «αδιάφοροι για το σινεμά».
Ποιο είναι το μέγεθος της απάτης του Φ.Π.Α. στην Ε.Ε.; Ποια είναι η κλίμακα της διασυνοριακής απάτης Φ.Π.Α. από τους φορείς σε τρίτες χώρες;
Τον Νοέμβριο του 2013, η Επιτροπή δημοσίευσε έκθεση σχετικά με τη διαφορά του Φ.Π.Α. στην Ευρώπη. Αυτό εκτιμάται ότι η διαφορά στο ποσό του Φ.Π.Α. που αναμένονται από τα κράτη μέλη καθώς και το ποσό που πράγματι εισπράχθηκε, ήταν € 193 δισεκατομμύρια ή 1,5% του Α.Ε.Π. Αυτό ισοδυναμεί με 18% του θεωρητικού Φ.Π.Α. (δηλαδή όλα τα αναμενόμενα έσοδα). Η διαφορά του Φ.Π.Α. δεν είναι μόνο λόγω της απάτης και της φοροδιαφυγής, αλλά και στην ασφάλεια της φοροδιαφυγής, που αφορούν οι πτωχεύσεις.
Σε επόμενο σημείωμά μας θα αναφερθούμε διεξοδικότερα.