» Συζήτηση χθες στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου
Το µέλλον ανήκει στα παιδιά και είναι εκείνα που µε τη φωνή τους, τη συµµετοχή τους, τις δράσεις και τις αποφάσεις τους θα µπορέσουν να επουλώσουν πληγές και τραύµατα που οι µεγάλοι δηµιούργησαν.
Το περιβάλλον, η κλιµατική κρίση, οι περιβαλλοντικές προκλήσεις στην Κρήτη και η βαθύτερη κατανόηση των πραγµατικών επιπτώσεων της κλιµατικής αλλαγής, βρέθηκαν στο επίκεντρο συζήτησης που πραγµατοποιήθηκε στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου στο πλαίσιο των δράσεων που οργάνωσε σε ολόκληρη την Κρήτη η INZEB που είναι η Συντονίστρια Οργάνωση Συµφώνου για το κλίµα στην Ελλάδα.
Οι µαθητές από το Πειραµατικό Γυµνάσιο και Λύκειο της πόλης, ενηµερώθηκαν από την Άλις Κοροβέση διευθύνουσα της ΙΝΖΕΒ για θέµατα περιβάλλοντος αλλά και την ανάγκη τα παιδιά και οι νέοι να ενεργοποιηθούν και να γίνουν πρεσβευτές του αγώνα κατά της κλιµατικής αλλαγής. Οι µαθητές λειτούργησαν σε οµάδες, στις οποίες ανέπτυξαν θέµατα που τους προβληµατίζουν, συζήτησαν µεταξύ τους τρόπους και δράσεις που θα ήταν ικανές να ενισχύσουν τη φωνή τους, καθώς επίσης να επηρεάσουν τους µεγαλύτερους.
Η ∆ΡΑΣΗ ΤΗΣ ΙΝΖΕΒ
Μιλώντας στα ‘‘Χ.Ν.’’ η κα Κοροβέση, εξήγησε ότι η ΙΝΖΕΒ που ιδρύθηκε το 2014 έχει ως αντικείµενο θέµατα που αφορούν στην ενέργεια, το κλίµα, το περιβάλλον “κυρίως µέσα από τον άξονα της έρευνας και της καινοτοµίας µε συµµετοχή σε προγράµµατα ερευνητικά, είτε από την Ευρωπαϊκή ένωση ή άλλους φορείς”. Το κυρίαρχο όπως εξήγησε είναι όλα αυτά να γίνουν κτήµα και ενδιαφέροντα για τους πολίτες, κυρίως όµως τα παιδιά, να έχουν σωστή πληροφόρηση και να αντιληφθούν ότι ακόµα κι αν είναι παιδιά, διαδραµατίζουν ρόλο σε συµµετοχικές διαδικασίες. “Πρέπει να τα βοηθήσουµε να καταλάβουν, να αναπτύξουν κριτική σκέψη, η φωνή τους ότι µπορεί να ακουστεί, αρκεί να υπάρχει µία µεθοδολογική προσέγγιση τέτοια η οποία θα οδηγήσει τα παιδιά στο να παρουσιάσουν σωστά τους προβληµατισµούς τους και τις λύσεις που µπορεί να έχουν στο µυαλό τους”.
Η εµπειρία της ΙΝΖΕΒ από τις δράσεις της στην Κρήτη όπως είπε η Άλις Κοροβέση, είναι ενδιαφέρουσα, δεδοµένης της ετοιµότητας και εγρήγορσης που υπάρχει από πλευράς των καθηγητών και εκπαιδευτικών όλων των βαθµίδων σε σχέση µε την ευαισθητοποίηση τη µαθητικής κοινότητας. Η εµπειρία εξήγησε, έχει δείξει ότι καλύτερα αποτελέσµατα υπάρχουν όταν τα παιδιά λειτουργούν στο πλαίσιο µίας οµάδας. “Όπως για παράδειγµα οµάδες, σχολεία, δράσεις που ακολουθούν προγράµµατα της Ε.Ε ή θεσµικών φορέων. Με τον τρόπο αυτό τα παιδιά λειτουργούν πιο οργανωµένα, µε δοµή στις δράσεις τους και προτάσεις που έχουν αποτελεσµατικότητα”. Άλλωστε όπως εξήγησε τίποτε δεν πρέπει να αφήσουµε στην τύχη του αφού µπροστά µας υπάρχει το 2050 «…ηµεροµηνία ορόσηµο για την κλιµατική ουδετερότητα της Ευρώπης, στόχος από την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συµφωνία η οποία δηµοσιοποιήθηκε ∆εκέµβριο του 2019. ∆εν ξεκίνησε καλά διότι παρενέβησαν η κρίση της Πανδηµίας και ο πόλεµος της Ουκρανίας. Χάσαµε χρόνο αλλά ευτυχώς τα κράτη µέλη της Ε.Ε και η Ελλάδα έχουν καλό προγραµµατισµό, έχουνε καλά σχέδια δράσης και θεωρώ ότι θα τα καταφέρουµε».
ΤΙ ∆ΕΙΧΝΟΥΝ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Στατιστικά στοιχεία από την Μελέτη Προόδου για το Κλίµα, που δηµοσιοποιήθηκε 31 Οκτωβρίου του 2024 έδειξαν ότι, την προηγούµενη χρονιά, είχαµε 8% µείωση των εκποµπών διοξειδίου του άνθρακα στην Ευρώπη. «Μπορεί να ακούγεται λίγο το 8% είναι όµως η µεγαλύτερη ετήσια µείωση που έχει επιτευχθεί τα τελευταία 30 χρόνια… Αυτό δείχνει ότι πραγµατικά κινούµαστε προς τα εκεί που θέλουµε, χρειάζεται όµως προσπάθεια από όλους για αυτό γίνονται τόσες δράσεις ενηµέρωσης και κινητοποίησης», είπε η κα Κοροβέση η οποία δίνει µεγάλη βάση στη συµµετοχή των νέων και των παιδιών στον αγώνα κατά της µόλυνσης του περιβάλλοντος.
Ο καθηγητής Γεωλογίας Θεόδωρος Παράσχος, συνοδός των µαθητών του Πειραµατικού Σχολείου, έκανε λόγο για τους νέους σε παγκόσµια επίπεδο που συµµετέχουν µε ζήλο σε παρόµοιες δράσεις και γίνονται παράδειγµα για παιδιά σε όλο τον κόσµο. «Θεωρώ πως είναι πολύ σηµαντικό τα παιδιά από νωρίς να τους δίνεται η ευκαιρία να συµµετέχουν µε βιωµατικό τρόπο και οµαδικά, ώστε να µπορούν να συζητούν το συγκεκριµένο πρόβληµα που αφορά την ανθρωπότητα, να βγάζουν τα συµπεράσµατα τους, να προτείνουν ιδέες, να βρίσκονται στην πρώτη γραµµή για την προστασία του κλίµατος». Είπε επίσης πως είναι καλό για τις κοινωνίες να ακούγεται η φωνή των παιδιών, των µαθητών, «…άλλωστε πολλές από τις δράσεις που γίνονται στα σχολεία στόχο έχουν να ακούγεται η φωνή των παιδιών».
ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ
Μιλώντας στα ‘‘Χ.Ν.’’ η µαθήτρια Λυκείου στο Πειραµατικό, Αικατερίνη – Γεωργία Σταυρουλάκη, αναφέρθηκε στις συνθήκες που επικρατούν και στο πώς εξελίσσονται τα γεγονότα σε σχέση µε το περιβάλλον που δείχνουν όπως είπε «Ουσιαστικά είµαστε το µέλλον της κοινωνίας, θα πρέπει να γίνουµε περισσότερο ενεργοί, να µπορέσουµε να ευαισθητοποιήσουµε το κοινό, όχι µόνο τη γενιά µας ώστε να εκφράσουν τον ενδιαφέρον τους µαζί µε µας. Όλοι µαζί να προσπαθήσουµε να µειωθούν όσα βλάπτουν το περιβάλλον, διότι µε το να το βλάπτουµε στην ουσία κάνουµε κακό στις κοινωνίες µας. Λειψυδρία, κλιµατική κρίση,η αύξηση της στάθµης των θαλασσών, το λιώσιµο των πάγων, αν εµείς δεν κάνουµε κάτι, η κατάσταση θα χειροτερέψει, θα αποτελεί τεράστια πληγή».
Η µαθήτρια Γυµνασίου του Πειραµατικού Νατάσα Βενέτη είπε στα ‘‘Χ.Ν.’’ πως, η υπερθέρµανση του πλανήτη και όλα όσα συµβαίνουν στο περιβάλλον, «είναι στο χέρι µας να τα αλλάξουµε. Ειδικά µέσω των κοινωνικών δικτύων που µε σωστή χρήση, µπορούν να αποτελέσουν ένα πολύ µεγάλο όπλο εναντίον της κλιµατικής κρίσης. Μέσα από ενηµέρωση να καταλάβουµε όλοι µας πόσο αρνητικό είναι αυτό που συµβαίνει. Οι µικρές ηλικίες δεν γνωρίζουν, δεν κατανοούν τι γίνεται, αλλά όσο προχωρούµε προς το γυµνάσιο και το λύκειο, µε τη βοήθεια των καθηγητών µας ενηµερωνόµαστε και έχουµε µεγαλύτερη αντίληψη και συνείδηση για την ευθύνη µας».