Το νόημα του αγώνα των προγόνων τους πριν από 77 χρόνια απέναντι στους ναζί κατακτητές απέδωσαν με τον καλύτερο τρόπο μαθητές των σχολείων του Δήμου Καντάνου-Σελίνου που ανταποκρίθηκαν στην σχετική πρόκληση του Δήμου με αφορμή την επέτειο του ολοκαυτώματος της Καντάνου.
Οι μαθητές συμμετείχαν στους διαγωνισμούς ζωγραφικής, δοκιμίου, άρθρου και μαντινάδας καταθέτοντας τη δική τους οπτική.
ΤΟ ΔΟΚΙΜΙΟ
Το 1ο βραβείο συγγραφής δοκιμίου απονεμήθηκε στον Αντώνη Τζατζάνη μαθητή της Α΄Λυκείου Παλαιόχωρας. Στο δοκίμιο του ο μαθητής αναφέρει: «Η όξυνση των κοινωνικών προβλημάτων, η ιδεολογική ασάφεια της εποχής, η επιλεκτική νοηματοδότηση πολλών εννοιών στη βάση ιδιοτελών στοχεύσεων, οι οριακές ανθρώπινες σχέσεις τροφοδοτούν όλο εκείνο το νοσηρό πλαίσιο που γεννά τον νεοναζισμό και τον εθνικισμό. Όλα αυτά επιτάσσουν αναντίρρητα τη συνδρομή του σχολείου για την καταπολέμηση του φασισμού και της μισαλλοδοξίας. Συνεπώς, η παιδεία μπορεί να πολεμήσει κάθε κτηνώδες ένστικτο στο εσωτερικό του ανθρώπου και να μεταμορφώσει τον εγωκεντρισμό και την εγωπάθεια σε κοινωνική συνείδηση.
Αρχικά η παιδεία, για να μπορέσει να διαμορφώσει ανθρώπους ολοκληρωμένους και απομακρυσμένους από τον εγωκεντρισμό και την εγωπάθεια, πρέπει να στραφεί προς τον άνθρωπο, δηλαδή στην ανθρωπιστική ή ουμανιστική παιδεία. Μέσω αυτής της Παιδείας ο άνθρωπος θα διακρίνεται από ορισμένα ιδανικά και αξίες, όπως οι αξίες της αγάπης, της δικαιοσύνης, της αξιοπρέπειας και της ευθύνης για την πρόοδο του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου, που διασώζουν την ανθρωπιά του και καλλιεργούν τον εσωτερικό του κόσμο.
Επίσης χρέος της παιδείας είναι να συμβάλλει στην ομαλή κοινωνικοποίηση των ατόμων και ιδιαίτερα των νέων. Αυτή προωθεί την καλλιέργεια της κοινωνικής συνείδησης. Η κοινωνικοποίηση των ατόμων, θα επιτευχθεί με την ενεργή προσπάθειά τους στο Κοινωνικό Γίγνεσθαι, όπως είναι η ένταξη τους στις οικονομικές διαδικασίες, στις πολιτικές διαδικασίες και στις πολιτιστικές διαδικασίες. Με αυτούς τους τρόπους η παιδεία μπορεί να μεταμορφώσει τον εγωκεντρισμό και την εγωπάθεια σε κοινωνική συνείδηση.
Με την κριτική σκέψη ως αντίδοτο στον φανατισμό και στον εθνικισμό μπορεί η Παιδεία να αναβαθμίσει την πνευματική αξία του ατόμου και να το μετατρέψει σ΄ένα μέσο αναπαραγωγής αντιλήψεων και ιδεών. Έτσι, το άτομο που έχει καλλιεργήσει την κριτική σκέψη χαρακτηρίζεται από οξυδέρκεια και διορατικότητα τα οποία έχουν ως αποτέλεσμα την άρση εγωιστικών απόψεων για τον κόσμο και ειδικότερα για τους διαφορετικούς πολιτισμούς.
Ακόμη, το άτομο μέσω της παιδείας και της κριτικής σκέψης που του προσφέρει, είναι ικανό στην επικοινωνία με τους άλλους ανθρώπους με το να κάνει εποικοδομητικό διάλογο και να ακούει με προσοχή τις απόψεις των συνομιλητών του, καταπολεμά τον φανατισμό και τον εθνικισμό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι λαοί να έρχονται σε μια πιο στενή επαφή και να λύνουν τα προβλήματα τους με ειρηνικό και ισότιμο τρόπο. Μόνο, λοιπόν, με την καλλιέργεια του ορθού λόγου, της κριτικής ικανότητας και το υ προβληματισμού είναι δυνατόν ο άνθρωπος να απαλλαγεί από προκαταλήψεις και δεισιδαιμονίες που οδηγούν σ πνευματικό λήθαργο.
Το σχολείο μπορεί να συμβάλλει στον πάντα επίκαιρο αγώνα κατά του φασισμού και της μισαλλοδοξίας. Στο σχολείο καλλιεργούνται οι ιδιότητες και οι δεξιότητες των μαθητών, έτσι ώστε να βοηθήσουν στην Ολοκλήρωση της προσωπικότητας των νέων. Αυτό προάγει την ελεύθερη σκέψη καλλιεργώντας τον κριτικό στοχασμό και την γόνιμη αμφισβήτηση. Τέλος, ενθαρρύνει την δημιουργικότητα, αναπτύσσει την φαντασία και συντελεί στην δημιουργία υπεύθυνης και ελεύθερης προσωπικότητας, γιατί απελευθερώνει το άτομο από τις αναχρονιστικές αντιλήψεις, τις δεισιδαιμονίες και τις προκαταλήψεις του παρελθόντος.
Επιπλέον το σχολείο στο πλαίσιο της ομαδικής ζωής αναπτύσσει τις διαπροσωπικές σχέσεις και συντελεί στην ομαλή κοινωνικοποίηση του ατόμου. Μέσα σε ένα δημοκρατικό εκπαιδευτικό σύστημα εφοδιάζει τους νέους με ηθικές αρετές και αξίες που διέπουν την αλτρουιστή , τον ανιδιοτελή και τον ανθρωπιστή. Αυτή διδάσκει την ανοχή, την ανεκτικότητα, την δικαιοσύνη, την αξιοκρατία, την ισότητα και ισοτιμία των ανθρώπων, στοιχεία που αντιβαίνουν σε οποιαδήποτε έκφραση ρατσισμού και υποτίμησης των συνανθρώπων.
Ο ρατσισμός δυστυχώς, εξακολουθεί να μαστίζει την ανθρωπότητα και λαμβάνει μάλιστα κα ανησυχητικές διαστάσεις κυρίως εξαιτίας της ακρότητας ων εκδηλώσεών του.
Ο φόβος και η ανασφάλεια συσσωρεύονται στις ψυχές των ανθρώπων, ενώ το μίσος αντικαθιστά την ανθρωπιά. Μέσα σε τόσο δύσκολες συνθήκες καλείται η Παιδεία να αναλάβει ενεργό ρόλο εμποτίζοντας τον άνθρωπο με ευγένεια, ανθρωπιά, σεβασμό και σύνεση οδηγώντας τον σε μια εποικοδομητική συνεργασία με τα μέλη κάθε ανθρώπινης κοινότητας προκειμένου να πετύχει την πρόοδο και ευημερία της ανθρωπότητας.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ
Το πρώτο βραβείο στην κατηγορία του άρθρου κέρδισε ο Μιχάλης Κασσελάκης από την Α΄τάξη του Γυμνασίου Καντάνου. Το άρθρο έχει τίτλο: «Το ολοκαύτωμα της Καντάνου και σήμερα.» και αναφέρει: «3 Ιουνίου 1941. Την τραγική αυτή ημερομηνία ο ουρανός της Καντάνου είχε γίνει μαύρος από τους καπνούς και τα λάδια που καίγονταν.
Οι πρόγονοι μας αγωνίστηκαν αρχικά στα φλώρια και έπειτα στην Κάντανο. Αυτοί οι άνθρωποι αγωνίστηκαν όχι για τον εαυτό τους αλλά για τον τόπο τους και για τις επόμενες γενιές. Αγωνίστηκαν μέχρι θανάτου με την ψυχή τους και τη γενναιότητα τους για να μπορούμε εμείς σήμερα να ζούμε ελεύθερα. Αφού οι πρόγονοι μας μπόρεσαν να αντισταθούν στους ασταμάτητους μαζί και να ξαναχτίσουν τη ζωή τους μέσα από τα κατεστραμμένα τότε υπάρχει ελπίδα ότι μπορούμε ξανά να τα βάλουμε με επικίνδυνους εχθρούς και να υπερασπιστούμε την ελευθερία μας.
Στο κόσμο που ζούμε τώρα οι πιο πολλοί άνθρωποι νοιάζονται μόνο για τον εαυτό τους και για το συμφέρον τους. Οι νέοι τώρα πρέπει να επηρεαστούν από τους προγόνους μας και να μην το βάζουν κάτω στα δύσκολα. Μας απέδειξαν ότι μπορούμε να τα βάλουμε με τον εχθρό και πως η ζωή δεν πεθαίνει, ξαναγεννιέται.
Εμείς οι νέοι μπορούμε να οραματιστούμε ένα κόσμο αξιοπρέπειας και ομαδικότητας χωρίς πολέμους για κέρδη και εδάφη. Αυτός είναι ένας καινούριος κόσμος που μπορούμε να ονειρευτούμε έχοντας ως παράδειγμα τους προγόνους μας. »
Η Μαντινάδα
Το βραβείο για την κατηγορία της μαντινάδας πήρε η Τάρια Σάρρου από το Ε΄τάξη του Δ.Σ. Παλαιόχωρας
Κακόπετρο, Φλώρια, Κάντανος
κρατήσαν μετερίζια
και πολεμήσαν τον εχθρό
χτυπώντας τον στα ίσια.
Κάλιο στο μπέτι Κρητικού
αίματα να κυλούνε,
παρά σκλαβιάς γαρούφαλα
που να μοσχοβολούνε.
Εμείς παιδιά του Σέλινου
της Κρήτης τα βλαστάρια,
δε λησμονάνε πρόγονους
που ήταν παλληκάρια.