Το Αερόπλοιο ή Ζέπελιν ήταν ένα είδος αεροπλάνου που σχεδίασε και κατασκεύασε ο Γερμανός Κόμης Φερδινάρδος φον Ζέπελιν. Ο σκελετός του ήταν κατασκευασμένος από αλουμίνιο και είχε 16 χώρους αποθήκευσης υδρογόνου, το αέριο ανύψωσής του. Η ταχύτητά του έφτανε τα 16 μίλια την ώρα με τις 2 μηχανές του ιπποδύναμης 16 αλόγων, έχοντας μήκος 126 μέτρα και διάμετρο 11 μέτρα. Αργότερα αυξήθηκε το μέγεθός του στα 232 μέτρα μήκος, 41 μέτρα πλάτος και 34,5 μέτρα ύψος για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Η πρώτη πτήση του έγινε στις 2/7/1900 και στη συνέχεια κατασκευάστηκαν πολλά αερόπλοια, τα οποία εξελίχθηκαν τεχνολογικά πραγματοποιώντας πολλές πτήσεις αρχικά μεταξύ γερμανικών πόλεων, ενώ μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο έκαναν και διηπειρωτικά επιβατικά δρομολόγια χωρίς στάση. Με τον τρόπο αυτό έγιναν ένα δημοφιλές μέσο μεταφοράς μέχρι τις 6/5/1937 που συνέβη ένα ατύχημα στο αερόπλοιο Χίντενμπουργκ, το οποίο εξερράγη πάνω από το Νιού Τζέρσεϊ στις ΗΠΑ, κοστίζοντας τη ζωή σε 36 άτομα, με αποτέλεσμα το τέλος στην περαιτέρω ανάπτυξη και εμπορική χρήση των Ζέπελιν.
Κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο τα Ζέπελιν χρησιμοποιήθηκαν ως βομβαρδιστικά πραγματοποιώντας βομβαρδισμούς στο Λονδίνο και σε διάφορους στρατιωτικούς στόχους στην Αγγλία και τη Γαλλία. Αυτό εξηγεί την εμφάνιση ενός Ζέπελιν και στην Ελλάδα το 1918. Στις 10/3/1918 η τοπική εφημερίδα των Χανίων «Ημερήσια Νέα» σε πρωτοσέλιδο άρθρο με τίτλο «Εμφάνησις Ζέπελιν άνωθεν της Κρήτης» αναφέρει ότι εθεάθη ένα γερμανικό αερόπλοιο τύπου Ζέπελιν σε ύψος 1000 μέτρων πάνω από τη Βιάννο. Αυτό είχε γίνει δύο ημέρες νωρίτερα, δηλαδή στις 8/3/1918 στις 7.00 μμ το απόγευμα. Το Ζέπελιν μετά από μια ώρα πέταξε προς τον Άγιο Μύρωνα και στη συνέχεια κατευθύνθηκε δυτικά πιθανόν προς τα Χανιά. Οι αρχές των Χανίων ειδοποιήθηκαν μετά από τρεις ώρες περίπου και η αστυνομία διέταξε συσκότιση της πόλης και του λιμανιού της Σούδας. Το Ζέπελιν πάντως δεν έφτασε ποτέ στα Χανιά κι ούτε προέβηκε σε κάποια εχθροπραξία.
Πηγές
Πιάς Β., «Η χρυσή εποχή των αεροπλοίων», http://library.techlink.gr/ptisi/article.asp? mag=2&issue=137&article=3554, 13/12/2020.
*Ο κ. Αγησίλαος Κ. Αλιγιζάκης είναι ιατρός ορθοπεδικός, πολιτισμολόγος