Kύριε διευθυντά, ο κόλπος της Σούδας επί δεκαετίες “αναπτυσσόταν” με βάση τις στρατιωτικές εγκαταστάσεις της χώρας μας και του ΝΑΤΟ. Για προφανείς ιστορικούς και πολιτικούς λόγους, κάθε δραστηριότητα του λιμανιού της Σούδας έμεινε στη σκιά των στρατιωτικών και αμυντικών σχεδιασμών. Το λιμάνι μας αποτελεί ένα από τα λίγα λιμάνια που είναι χωροθετημένες όλες οι χρήσεις του με την εγκεκριμένη μελέτη του λιμενολόγου κ. Ρόγκαν. Ετσι μπορούν να αναπτύσσονται ταυτόχρονα οι πολυποίκιλες χρήσεις του και να συνυπάρχουν αρμονικά η επιβατική, η εμπορική, η τουριστική, η αλιευτική, η ναυταθλητική καθώς και η στρατιωτική χρήση του λιμανιού της Σούδας, λόγω και των διατάξεων του Διεθνή Κώδικα Ασφαλείας ISPS code. ΟργανισμΟς ΛιμΕνος Α.Ε. Είναι ιστορικό καθήκον της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να αποκτήσει το λιμάνι της Σούδας έναν σύγχρονο Οργανισμό, Ανώνυμη Εταιρεία, που θα μπορεί να εγγυηθεί την ανάπτυξη, τη σωστή λειτουργία του λιμένα καθώς και την οργανική σύνδεσή του με τον κοινωνικό, οικονομικό και πολεοδομικό ιστό της πόλης. Είναι επιβεβλημένο στις μέρες μας να μιλάμε με όρους σύγχρονης διαχείρισης και χρηματοδότησης και όχι με το απαρχαιωμένο πλαίσιο που διέπει το υφιστάμενο καθεστώς διοίκησης του λιμανιού.
ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ
Για την ανάδειξη του τουρισμού κρουαζιέρας, η Σούδα πρέπει να αποτελέσει τη βάση αφετηρίας και τερματισμού για τα πλωτά παλάτια των εταιρειών κρουαζιέρας και να αναδειχτεί ως ένα από τα σημαντικότερα περιφερειακά home-port κρουαζιέρας ολόκληρης της Μεσογείου. Η εξέλιξη αυτή πρέπει να είναι αποτέλεσμα συνεργασίας των φορέων του Νομού που θα θέσουν τις βάσεις για την ανάπτυξη του home porting και την αύξηση προσεγγίσεων τράνζιτ στα Χανιά. Σ.Δ.Ι.Τ. Η Σύμπραξη Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα αποτελεί το αναπτυξιακό εργαλείο για τη δημιουργία υποδομών, αποτελώντας συμπληρωματικό τρόπο παραγωγής δημοσίων έργων. Καθαυτόν τον τρόπο μπορούμε να κινητοποιήσουμε πρόσθετους πόρους από Ιδιωτικά Κεφάλαια για τη συνεκμετάλλευση αναπτυξιακών έργων πνοής για τον τόπο μας, όπως είναι: • Μαρίνα Τουριστικών Σκαφών. • Ξενοδοχειακά καταλύματα. • PARKING στο επιβατικό λιμάνι. • Ανάπλαση Κεντρικής Πλατείας. • Πρόσθετες εγκαταστάσεις για τη διοργάνωση Διεθνών Ναυταθλητικών αγώνων. • Μαρίνα Τουριστικών Σκαφών Αναψυχής. • Δημιουργία Μαρίνας Τουριστικών Σκαφών Αναψυχής 160 θέσεων, όπως αυτή προβλέπεται στην ήδη υπάρχουσα μελέτη (MASTER PLAN) με δυνατότητα επέκτασης στις 1.000, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα. • Δημιουργία υποδομών για την ανάπτυξη των παράπλευρων δραστηριοτήτων (καταστημάτων, ξενοδοχειακών καταλυμάτων κ.λπ.), που συμπληρώνουν τη λειτουργία της Μαρίνας. • Δημιουργία των παράπλευρων δρόμων για διευκόλυνση της προσβασιμότητας.
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ – ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΚΑΣΤΡΩΝ
Με την παραχώρηση του Ιτζεδίν στον Δήμο, την επισκεψιμότητα του κάστρου στο νησάκι του Αγίου Νικολάου, την αξιοποίηση της Αρχαίας Απτέρας και την ανάδειξη του Κουλέ, δημιουργείται ένα σπάνιο πολιτιστικό σύμπλεγμα που θα οδηγήσει σε μια ουσιαστική αναβάθμιση του ιστορικού τουρισμού. ΝησΙδα Αγ. ΝικολΑου Αναστύλωση και ανάδειξη των μοναδικών βενετσιάνικων οχυρώσεων του νησιού καθώς και τη δημιουργία υποδομών, ώστε η νησίδα να αξιοποιηθεί αναδεικνύοντας την ιστορία και τον πολιτισμό της Κρήτης. ΦροΥριο ΙτζεδΙν Η συντήρηση του μνημείου και ο αποχαρακτηρισμός του από το Ναυτικό Οχυρό, θα συντελέσει στην αξιοποίηση του φρουρίου ως Κέντρο Πολιτισμού και Συνεδρίων. ΦροΥριο “Κουλες” – Αρχαια ΑπτεΡα Αναστύλωση του φρουρίου Κουλές και ολοκλήρωση των ανασκαφών στην Αρχαία Απτέρα ώστε να αναδειχθεί στο σύνολο του ο αρχαιολογικός πλούτος της Αρχαιότερης Πόλης – Κράτος της Δυτικής Κρήτης.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
– ΠοταμΟς ΜορΩνης – ΥγροβιΟτοπος Ο ποταμός Μορώνης δημιουργεί ένα μικρό εκβολικό σύστημα το οποίο αποτελεί ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα περιοχή για ερευνητικές δραστηριότητες, ως ένα από τα ελάχιστα τέτοιου είδους οικοσυστήματα που συνδυάζουν γλυκό και αλμυρό νερό. Η περιοχή του υγροβιοτόπου παίζει σημαντικό ρόλο στην προστασία της άγριας πανίδας και μπορεί να αξιοποιηθεί ως εργαλείο περιβαλλοντικών δραστηριοτήτων για την παρακολούθηση και καταγραφή του φαινόμενου της μετανάστευσης των πτηνών. Το WWF έχει εκπονήσει μελέτη για τη διατήρηση της ισορροπίας του οικοσυστήματος, αλλα και την περιβαλλοντική αξιοποίησή του.
ΝΑΥΤΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
Στα αθλήματα της κωπηλασίας και κανόε καγιάκ συμμετέχουν περίπου 110 παιδιά καθώς και 14 αθλητές Special Olympics. Οι δύο όμιλοι κατά καιρούς έχουν διοργανώσει Αγώνες σε Πανελλήνιο, Βαλκανικό, Μεσογειακό και Πανευρωπαϊκό επίπεδο με απόλυτη επιτυχία. Απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση όλων των παραπάνω δράσεων η διατήρηση του δημοσίου χαρακτήρα του λιμένα και η αποτροπή του ξεπουλήματος της χερσαίας ζώνης μέσω Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.
Μιχάλης Βλαχάκης, δημοτικός σύμβουλος Χανίων