» 27 παιδιά από το 7ο Γυµνάσιο Νίκαιας απευθύνουν επιστολή στον ∆ήµο Χανίων και τονίζουν: «σώστε το Ιτζεδίν, πριν να είναι πολύ αργά!»
Μια εκπαιδευτική επίσκεψη στο φρούριο Ιτζεδίν γέµισε µε απορίες τους µαθητές του 7ου Γυµνασίου Νίκαιας, αναφορικά µε την αδιαφορία για τη διάσωση του µνηµείου. Οι 27 µαθητές, και οι 4 συνοδοί εκπαιδευτικοί τους, συµµετέχουν στο εκπαιδευτικό πρόγραµµα ‘‘Ιστορίες που τις είπε το Φως’’ (εργαστήρι προφορικής ιστορίας) και βρέθηκαν στα Χανιά τον Απρίλιο.
Όσα είδαν, τους οδήγησαν στη σύνταξη επιστολής προς τον ∆ήµο Χανίων, µε σκοπό να στείλουν το µήνυµα: «σώστε το Ιτζεδίν, πριν να είναι πολύ αργά!»
Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΩΝ ΠΑΙ∆ΙΩΝ
«Πριν δυο µήνες περίπου, στις 6 του Απρίλη, µια οµάδα µαθητών και τρεις εκπαιδευτικοί του 7ου Γυµνασίου Νίκαιας, στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού µας προγράµµατος «Ιστορίες που τις είπε το φως», επισκεφθήκαµε το Ιτζεδίν. Μετά από προσπάθεια, καταφέραµε να πάρουµε την άδεια από την υπηρεσία Νεότερων Μνηµείων να µπούµε στο χώρο, γιατί µας εξήγησαν προφορικά και γραπτά πως είναι ένα µνηµείο που καταρρέει και παραµένει κλειστό για χρόνια! Ξεναγηθήκαµε στο χώρο µε πολλή προσοχή από την εκπαιδευτικό και ερευνήτρια του µνηµείου, κυρία Ειρήνη Καλαϊτζάκη.
∆έος και συγκίνηση, αλλά και θλίψη και απορία πώς ένα τέτοιο µνηµείο αφήνεται να γκρεµιστεί. Πληροφορηθήκαµε πως το φθινόπωρο του 2023 το µνηµείο πέρασε στα χέρια του ∆ήµου Χανίων, προκειµένου να αναστηλωθεί. Όλοι φύγαµε µε την ελπίδα και την υπόσχεση πως θα ξαναβρεθούµε στην Κρήτη και θα επισκεφθούµε ένα µνηµείο ανοιχτό, αναστηλωµένο και φροντισµένο.
∆υστυχώς, δυο µήνες µετά µαθαίνουµε από δηµοσιεύµατα πως τίποτα απολύτως δεν έχει αλλάξει. Μάλλον, άλλαξε… Η εκκλησία του Αγίου Ελευθερίου, στον εξωτερικό περίβολο του µνηµείου, βανδαλίστηκε από αγνώστους πριν λίγες ηµέρες. Σηµεία των καιρών, αλλά πώς να µην είναι; Τα µνηµεία είναι φορείς µνήµης. Όταν τα µνηµεία καταρρέουν, τότε η µνήµη χάνεται και τέτοιες πράξεις είναι αναµενόµενο, δυστυχώς, να συµβούν.
Το σχολείο µας βρίσκεται σε µια ιστορική γειτονιά του Πειραιά, τη Νίκαια (την Κοκκινιά, όπως την έλεγαν παλιά). Η πόλη µας είναι ένας συνοικισµός που δηµιουργήθηκε από πρόσφυγες, που πλήρωσε βαρύ φόρο αίµατος στην Κατοχή. Τα σπίτια των προσφύγων, η Μάντρα του Μπλόκου της Κοκκινιάς, είναι τα µνηµεία της πόλης µας. Μπορεί να µην είναι «must» προορισµοί για τα πλήθη των τουριστών που φθάνουν στον Πειραιά µε τα κρουαζιερόπλοια, αλλά είναι η δική µας µνήµη. Χωρίς αυτήν, είµαστε άνθρωποι χωρίς ταυτότητα. Το Ιτζεδίν είναι µέρος της ταυτότητας των Χανιών, αλλά όχι µόνο. Ως µνηµείο της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας αποτελεί ψηφίδα της συλλογικής ιστορικής και πολιτιστική µας ταυτότητας.
Γι αυτό, ενώνοντας τη φωνή µας µαζί µε όλους αυτούς που νοιάζονται για την τύχη του µνηµείου φωνάζουµε όσο πιο δυνατά γίνεται: σώστε το Ιτζεδίν, πριν να είναι πολύ αργά!
Με εκτίµηση Η παιδαγωγική οµάδα του προγράµµατος:
Κουστουµπάρδη Λουίζα, φιλόλογος, εκπαιδευτικός 7ου Γυµνασίου Νίκαιας
Πήχα Μαρία, θεολόγος, εκπαιδευτικός 7ου Γυµνασίου Νίκαιας
Τσαλίκη Άννα, καθηγήτρια αγγλικής φιλολογίας, εκπαιδευτικός 7ου Γυµνασίου Νίκαιας
Και οι 31 µαθητές που συµµετέχουν στο εκπαιδευτικό πρόγραµµα (εργαστήρι προφορικής ιστορίας) του 7ου Γυµνασίου Νίκαιας «”Ιστορίες που τις είπε το Φως”»
(Ακολουθούν 27 ονόµατα µαθητών)
Ερώτηση ΛΑ.ΣΥ. στην ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας
του δηµάρχου Χανίων
Την επιστολή καταθέτουν ε στην συνεδρίαση λογοδοσίας του δηµάρχου Χανίων που έχει προγραµµατιστεί για τη ∆ευτέρα, οι δηµοτικοί σύµβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης, Χαράλαµπος Λουτσέτης, Μιλτιάδης Κλωνιζάκης, ∆ηµήτρης Μακρέας και Φώτης Μποµπολάκης.
Όπως τονίζουν , «η επιστολή αυτή αναδεικνύει την τεράστια σηµασία που έχει η αποκατάσταση του Ιτζεδίν ώστε αυτό να γίνει επισκέψιµο, προσβάσιµο στον λαό και στη νεολαία της περιοχής και τους επισκέπτες απ’ όλη τη χώρα και τον κόσµο, όπως έχουµε πολλάκις αναφερθεί. Για να είναι το φρούριο του Ιτζεδίν “σχολείο” της συλλογικής µνήµης, για να διδάσκονται οι νέες γενιές την ιστορία του τόπου µας».
Οι δηµοτικοί σύµβουλοι καλούν τον δήµαρχο Χανίων να απαντήσει « στα παιδιά, τους εκπαιδευτικούς καθώς και στο σύνολο της χανιώτικης κοινωνίας σχετικά µε τα αναφερόµενα σε αυτή».