Την Τετάρτη 5.2.2025 επισκέφθηκαν δύο αστυνοµικοί του Τµήµατος Ανηλίκων της Αστυνοµικής ∆ιεύθυνσης Χανίων το τµήµα Α1 του Γενικού Λυκείου ‘‘Ελευθερίου Βενιζέλου’’.
Οι κυρίες Μαργαρίτη Ευαγγελία, Υπαστυνόµος Β΄, και Ζουριδάκη Ευτυχία, Ανθυπαστυνόµος, δεν πήγαν στο προαναφερόµενο σχολείο, για να συλλάβουν κάποιον! Πήγαν, για να διαφωτίσουν τους µαθητές/τριες µέσω µίας διαδραστικής συζήτησης πάνω στο θέµα της ορθής χρήσης του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών διαδικτυακών εφαρµογών, ορθή πλοήγηση στο διαδίκτυο!
Κατά το σχολικό έτος 2023-2024 κατέστηµεν άπαντες, µάρτυρες µίας ακραίας έξαρσης της βίας στις µαθητικές κοινότητες της Ελλάδος.
Συµπλοκές µαθητών/τριων εντός και εκτός σχολείου µε σκοπό τη βιντεοσκόπηση των επεισοδίων και την προβολή τους στο διαδίκτυο.
Αποτέλεσµα του γεγονότος αυτού ήταν οι αλλαγές µέτρων του Νόµου, ο οποίος διέπει τη συµπεριφορά ανηλίκων, και ιδιαίτερα των µαθητών.
Π.χ. απαγορεύεται η χρήση κινητών τηλεφώνων εντός του σχολικού Συγκροτήµατος.
Τα κινητά πρέπει να είναι απενεργοποιηµένα και ευρισκόµενα εντός των µαθητικών σακών!
Η παράβαση του κανόνα αυτού τιµωρείται!
Η τιµωρία πρέπει να νοηθεί ως προληπτικό, νουθετικό µέτρο και όχι κατασταλτικό!
∆ιότι Παιδεία, κατά τον Πλάτωνα, είναι η εξάσκηση, που αρχίζει απ’ την παιδική ηλικία κι αποβλέπει προς την αρετή, η οποία κάνει τον άνθρωπο να επιθυµεί και να επιδιώκει να γίνει πολίτης τέλειος, να άρχει και να άρχεται µε γνώµονα τη δικαιοσύνη. Εκείνη δε που αποβλέπει στην απόκτηση χρηµάτων ή κάποιας δύναµης ή γνώσεων, χωρίς εσωτερική καλλιέργεια και δικαιοσύνη, αυτή είναι βάναυση κι ανελεύθερη και δεν αξίζει καθόλου να ονοµάζεται παιδεία.
∆ιπλός είναι ο σκοπός του ανθρώπου στη ζωή· υλική αποκατάσταση απ’ το ένα µέρος, ηθική και πνευµατική καλλιέργεια απ’ το άλλο· ο σκοπός δε αυτός επιδιώκεται και πραγµατώνεται κατά τον καλύτερο τρόπο µε την παιδεία.
Όπως το έδαφος, όσο γόνιµο κι αν είναι, δεν µπορεί να αποδώσει καρπούς, χωρίς συστηµατική καλλιέργεια, έτσι και ο άνθρωπος, όσες δυνάµεις κι αν διαθέτει, δεν µπορεί να τις αξιοποιήσει κατάλληλα χωρίς την παιδεία.
Μακροχρόνιος κι επίπονος ο δρόµος που οδηγεί στην Παιδεία. Πολλές όµως οι ωφέλειες, οι οποίες θα προκύψουν απ’ αυτή!
Με την ευεργετική επίδραση της παιδείας αρχίζει απ’ την πρώτη στιγµή της σχολικής ζωής να ελευθερώνεται ο/η νέος/α απ’ τα πνευµατικά του/της δεσµά, ν’ αντικρίζει µπροστά του/της, αργά αλλά σταθερά, την πραγµατικότητα, να διατυπώνει τις πρώτες απορίες γύρω από τα µεγάλα προβλήµατα της ζωής. Ζητάει όχι να πάρει απ’ το σχολείο έτοιµες γνώσεις, πράγµα που θα επέφερε τον πνευµατικό µαρασµό του/της, αλλά µε τη βοήθεια και συµπαράσταση του καθηγητή, µέσα σε µια ατµόσφαιρα αµοιβαίας αγάπης και κατανόησης, ν’ αποκαλύψει τις δικές του δυνάµεις, ν’ αποκτήσει τον απαιτούµενο οπλισµό, κι έπειτα από σύντοµη προσπάθεια ν’ αρχίσει να τρέφεται µόνος/η του/της για να µπορέσει µ’ αισιοδοξία και πίστη ν’ ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της ζωής.
Στο σχολείο θα διδαχτεί ο/η νέος/α τις µεγάλες κοινωνικές αρετές, θα συνηθίσει να υπακούει στους νόµους της πολιτείας, να θυσιάζει, όταν χρειάζεται, το δικό του/της συµφέρον µπροστά στο κοινό αγαθό. Θα µάθει πως το να µένει πιστός/ή στις µεγάλες αξίες της ζωής, δεν είναι γνώρισµα ανθρώπου καθυστερηµένου, αλλά ένδειξη αγνού χαρακτήρα και δηµιουργικής προσωπικότητας.
Κάτω απ’ τον λαµπρό ήλιο της παιδείας, διαλύονται τα σκοτάδια της ψυχής µας, σύµφωνα µε την άποψη του Βίκτωρος Ουγκώ, πως «όπου χτίζεται ένα σχολείο, γκρεµίζεται µια φυλακή»!
Ο υπέρτατος σκοπός της παιδείας είναι η δηµιουργία ανθρώπων, και άνθρωποι δεν υπάρχουν χωρίς ειλικρινή και βαθιά πίστη προς τα ανώτερα ιδανικά της ζωής. Η πραγµατική ευτυχία στη ζωή δεν βρίσκεται στη συσσώρευση υλικών αγαθών και γνώσεων αλλά στην ψυχική καλλιέργεια! Όπως τονίστηκε κι απ’ τον Γκαίτε «ποτέ σου τη δροσιά δεν θα τη βρεις, αν µέσα απ’ την ψυχή δεν σου αναβρύσει»!
Πάνω σ’ αυτές τις σκέψεις και σε παρόµοιες πρέπει να στηρίζεται το σηµερινό σχολείο! Η επίσκεψη των δύο αστυνοµικών και η οµιλία-συζήτηση τους µε τους µαθητές/τριες υπήρξε άκρως εποικοδοµητική. Τα παιδιά απεκόµισαν οφέλη, συζήτησαν, ρώτησαν και συµµετείχαν σ’ ένα διαδραστικό γεγονός, το οποίο χρειάζεται κάπου- κάπου για να σπάσει η µονοτονία του καθηµερινού µαθήµατος!!!