Με ζημιές ύψους 200 εκατ. ευρώ αναμένεται να κλείσει τη διετία 2020 – 2021 η ακτοπλοΐα στην Ελλάδα. Το αρνητικό, σε σχέση με το 2020, πρώτο εξάμηνο του 2021, λόγω της έξαρσης της πανδημίας στη χώρα μας, αλλά και η άνοδος των τιμών στα ναυτιλιακά καύσιμα, που αναμένεται να επιβαρύνουν τους προϋπολογισμούς των εταιρειών κατά 100 εκατ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι, ωθούν τις ζημιές στα 200 εκατ. ευρώ, παρά το γεγονός ότι σε σχέση με το 2020 ο Ιούλιος και ο Αύγουστος κινούνται σε πολύ καλύτερα επίπεδα. Σημειώνεται ότι την περσινή χρονιά ο κλάδος κατέγραψε μείωση τζίρου 300 εκατ. ευρώ και οι ζημιές διαμορφώθηκαν στα 110 εκατ. ευρώ.
Όπως μεταδίδει η Ναυτεμπορική, όσον αφορά τη φετινή κίνηση, το πρώτο εξάμηνο του έτους έκλεισε με μείωση της κίνησης περίπου 5% με 10% σε σχέση με το 2020, εξαιτίας κυρίως του πρώτου τριμήνου του έτους, όπου η κίνηση ήταν μηδενική λόγω πανδημίας. Ωστόσο η κατάσταση βελτιώθηκε τον Ιούλιο, αφού η συνολική κίνηση ανέβηκε κατά 45% σε σχέση με το 2020, αλλά παρέμεινε κατά 20% κάτω σε σχέση με το 2019, όταν δεν υφίστατο η πανδημία του κορονοϊού. Επίσης η κίνηση στο επτάμηνο του 2021 έκλεισε με άνοδο της κίνησης κατά 12% σε σχέση με το 2020, και πτώση 50% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τις πρώτες ημέρες του Αυγούστου η κίνηση είναι αυξημένη κατά 25% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, όταν και γενικότερα οι επιδόσεις της ελληνικής ακτοπλοΐας ήταν πολύ καλύτερες σε σχέση με το επτάμηνο που είχε προηγηθεί.
Όσον αφορά την κίνηση ανά περιοχές, οι Κυκλάδες αποδεικνύονται φέτος το δυνατό χαρτί για την ελληνική ακτοπλοΐα, μαζί με τα Δωδεκάνησα. Αντίθετα, σε χαμηλά επίπεδα είναι φέτος η κίνηση σε Κρήτη και Βόρειο Αιγαίο.
Ανανέωση του στόλου
Σημειώνεται ότι ο ακτοπλοϊκός στόλος σύντομα θα χρειαστεί ανανέωση προκειμένου τα νέα πλοία να είναι συμβατά με τους νέους κανονισμούς για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας.
Ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων σήμερα είναι 27,32 ετών και για τα συμβατικά 29,9. Το 2030 ο μέσος όρος θα είναι 37,32 και για τα συμβατικά 39,9, ενώ περισσότερα από 42 πλοία θα είναι πάνω από 40 ετών, ενώ 18 θα είναι μεγαλύτερα των 50 ετών – κάτι το οποίο δεν έχει συμβεί ποτέ στην ακτοπλοΐα τουλάχιστον τα τελευταία 40 χρόνια. Στη διεθνή αγορά δεν υπάρχουν πλοία μικρής ηλικίας που να πληρούν τα αυστηρά περιβαλλοντικά κριτήρια αλλά και κατάλληλα για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.
Όσον αφορά τη συνεισφορά της ακτοπλοΐας στην ελληνική οικονομία, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, λόγω των ευρύτερων επιδράσεων από την παραγωγή και τον τουρισμό στα νησιά εκτιμάται σε 10,1 δισ. ευρώ (5,5% του ΑΕΠ το 2019), εκ των οποίων 8,5 δισ. ευρώ αφορούν την τουριστική ζήτηση, τον πρωτογενή τομέα και τη μεταποίηση στις νησιωτικές περιοχές και 1,6 δισ. ευρώ στην επίδραση από τη ζήτηση για προϊόντα από τους επισκέπτες κατά την παραμονή τους σε κάποιο νησί της χώρας που προέρχονται από την ηπειρωτική χώρα.
Σε όρους απασχόλησης η επίδραση από τον τουρισμό και την παραγωγή στα νησιά ανέρχεται σε περίπου 257.000 θέσεις εργασίας (217.000 στα νησιά και 40.000 στην ηπειρωτική χώρα), στηρίζοντας σχεδόν το ήμισυ της απασχόλησης στις νησιωτικές περιφέρειες.
Η μεγαλύτερη συνεισφορά στο ΑΕΠ καταγράφεται στις περιφέρειες Κρήτης και Νοτίου Αιγαίου, όπου εντοπίζονται περισσότερο από τα 4/5 της συνολικής επίδρασης στην οικονομία των νησιωτικών περιοχών.
Στην Κρήτη η συνεισφορά της επιβατηγού ναυτιλίας εκτιμάται σε 3,5 δισ. ευρώ το 2019, επίδραση που αντιστοιχεί στο 37% του ακαθάριστου προϊόντος στο σύνολο των 4 νομών του νησιού, ενώ στο Νότιο Αιγαίο η συνεισφορά της επιβατηγού ναυτιλίας εκτιμάται σε 3,1 δισ. ευρώ το 2019 και περισσότερες από 63.000 θέσεις απασχόλησης.