Αναγνωρίζοντας ότι η Κλιματική Κρίση είναι η καθοριστική κρίση της γενιάς μας κι ότι θα αποτελεί ζωντανή πραγματικότητα για τις επόμενες γενιές, το Πανεπιστήμιο του Reading της Βρετανίας οργάνωσε στις 15 Σεπτεμβρίου 2021 μια Σύνοδο για την Εκπαίδευση για το Κλίμα διαδικτυακά με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών, φορέων και ανθρώπων που ενεργοποιούνται για την Κλιματική Κρίση με σκοπό τη δημιουργία ενός Σχεδίου Δράσης για την Εκπαίδευση για το Κλίμα.
Στα συμπεράσματα της Συνόδου επισημαίνεται:
• Καμία οργάνωση ή φορέας μόνος του δεν μπορεί να αντιμετωπίσει το ζήτημα και θα χρειαστούν συμπράξεις με την ενεργό συμμετοχή των ίδιων των νέων
• Η Εκπαίδευση για το Κλίμα δεν μπορεί να ενταχθεί μόνο σε ένα μάθημα ή σε μια μόνο ομάδα μαθημάτων αλλά ευρύτερα στην εκπαίδευση. Η Οικολογία της Γης και η βιοποικιλότητα συνδέονται στενά με την Κλιματική Αλλαγή.
• Υπάρχει ανάγκη να διατεθεί χρόνος και οι απαραίτητοι πόροι για την Εκπαίδευση για το Κλίμα.
Το Σχέδιο Δράσης για την Εκπαίδευση για το Κλίμα περιλαμβάνει 9 προτάσεις:
1. Υπάρχει ανάγκη επιμόρφωσης σχετικά με το Κλίμα όλων αυτών που εμπλέκονται στην εκπαίδευση παιδιών και νέων.
2. Χρειάζεται εκπαίδευση των εκπαιδευτικών αλλά και αυτών που εκπαιδεύουν τους εκπαιδευτικούς τόσο στην αρχική τους κατάρτιση όσο και κατά της διάρκειας της εργασίας τους σε σχολεία.
3. Πρέπει να διατεθεί χρόνος για την Εκπαίδευση για το Κλίμα τόσο εντός όσο κι εκτός του σχολικού ωραρίου (στην Ελλάδα διατίθενται ελάχιστες ώρες -1 έως 3 την εβδομάδα για Περιβαλλοντική Εκπαίδευση συνολικά σε Δημοτικό και Γυμνάσιο μόνο!- και γίνεται κυρίως εκτός ωραρίου κι εθελοντικά με τη συμμετοχή όσων ευαισθητοποιούνται).
4.Σε κάθε σχολείο ή Πανεπιστήμιο πρέπει να οριστεί κάποιος-α υπεύθυνος-η για την Εκπαίδευση για την Κλιματική Αλλαγή.
5.Δημιουργία Δικτύων ανταλλαγής ιδεών και καλών πρακτικών που πρέπει να επιβραβεύονται μεταξύ εκπαιδευτικών κι όσων ασχολούνται με την Εκπαίδευση για το Κλίμα (στην Ελλάδα υπάρχει ένα Εθνικό Δίκτυο Εκπαίδευσης για το Κλίμα που συντονίζει το ΚΠΕ Στυλίδας – Υπάτης αλλά και άλλα δίκτυα όπως τα Σχολεία για το Κλίμα που συντονίζει το ΚΠΕ Κορδελιού – Βερτίσκου στη Θεσσαλονίκη, το Περιφερειακό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Αλλάζω για το Κλίμα» που συντονίζει το ΚΠΕ Βάμου στην Κρήτη, η πρωτοβουλία Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των Διευθύνσεων Α’, Γ’ και Δυτικής Αττικής κοκ).
6.Δημιουργία ποιοτικού εκπαιδευτικού υλικού που να μπορούν να το χρησιμοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί (στην Ελλάδα έχει δημιουργηθεί από Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης όπως της Αργυρούπολης στην Αθήνα, του Κορδελιού-Βερτίσκου στη Θεσσαλονίκη, του Βάμου στην Κρήτη, της Στυλίδας – Υπάτης αλλά και από Υπευθύνους Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Σχολικών Δραστηριοτήτων όπως αναφέρθηκε πριν στην Αττική κοκ).
7.Τακτικές συναντήσεις διαδικτυακά και δια ζώσης εκπαιδευτικών και δικτύων που ασχολούνται με την Εκπαίδευση για το Κλίμα τουλάχιστον μία φορά το χρόνο.
8.Δέσμευση ειδικών επιστημόνων για υποστήριξη των εκπαιδευτικών.
9.Υποχρεωτική Εκπαίδευση για το Κλίμα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, σε όλα τα σχολεία και τα πανεπιστήμια, με Εθνικό Πλαίσιο – Οδηγίες.
Οι προτάσεις αυτές πρέπει να υιοθετηθούν και στη χώρα μας και να διατεθούν οι κατάλληλοι πόροι, εκπαιδευτικοί στα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Εκπαίδευσης για το Κλίμα στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, χρόνος στο εβδομαδιαίο σχολικό πρόγραμμα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης είναι σημαντικά εργαλεία που διαθέτει η χώρα μας και μπορούν να παίξουν ακόμη πιο σημαντικό ρόλο τόσο στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών όσο και στο σχεδιασμό και υλοποίηση σχετικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων και υλικού για τα σχολεία.