» Διεθνής Συνεργασία στα Εκπαιδευτήρια “Μαυροματάκη – Μητέρα”
Την Παρασκευή 21 Οκτωβρίου είχαμε τη χαρά να υποδεχτούμε στο σχολείο μας τους συνεργάτες μας από το Πολυτεχνείο Κρήτης (Εργαστήριο Διανεμημένων Πληροφοριακών Συστημάτων και Εφαρμογών Πολυμέσων) με εκπρόσωπο τον Νεκτάριο Μουμουτζή και τον διεθνή οργανισμό MUS.E – Arts at school (https://artescommunity.eu/the-mus-e-programme-art-at-school/) που υποστηρίζεται από το Διεθνές Ίδρυμα Yehudi Menuhin. Ευρωπαίοι καλλιτέχνες από την Ελβετία, Βέλγιο, Ουγγαρία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία και Πορτογαλία αντάλλαξαν μαζί μας τεχνογνωσία για το πώς μπορούν οι τέχνες να λειτουργήσουν ως μεθοδολογικό εργαλείο κατά την εκπαιδευτική διαδικασία. Η δράση έλαβε χώρα στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ Μ2-CΜ (Math through Music and Creative Movement) που υλοποιούμε στο σχολείο μας και είχε τίτλο: “Arts Integration and STEAM learning”
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης οι μαθητές παρουσίασαν στους φιλοξενούμενούς μας διάφορα παραδείγματα για το πώς συνδυάζουμε τη μουσική και τον χορό (δημιουργική κίνηση) με τα Μαθηματικά. Συγκεκριμένα, η Στ΄ τάξη παρουσίασε μία αναπαράσταση του μετασχηματισμού γεωμετρικών μοτίβων με βάση το έργο του Γάλλου μαθηματικού Mickaël Launay «Η Μεγάλη Περιπέτεια των Μαθηματικών». Με συμβολικές αναπαραστάσεις και επιλεγμένες κινήσεις οι μαθητές παρουσίασαν τη μετατόπιση, την κατακόρυφη και οριζόντια συμμετρία και την περιστροφή ως τρόπο δημιουργίας μοτίβων.
H Β΄ και Γ΄ τάξη παρουσίασαν τις προπαίδειες των αριθμών 3 έως 9 με τραγούδια τόσο στα ελληνικά όσο και τα αγγλικά. Συμπεριέλαβαν την τεχνική body percussion, που τους διευκόλυνε να μάθουν τους πίνακες της προπαίδειας των πιο δύσκολων αριθμών. Αξιοσημείωτο ήταν ο τρόπος που οι μικρότεροι μαθητές της Β΄ μάθαιναν από τους μεγαλύτερους της Γ΄ μέσω της συνεργασίας και της αλληλοϋποστήριξης (peer-learning). Επίσης έδειξαν την εξέλιξη της εκμάθησης του δυαδικού συστήματος αρίθμησης μέσα από το παιχνίδι. Αξίζουν συγχαρητήρια στους μαθητές και τις δασκάλες τους, Άρτεμις Χορευτάκη και Μαρία Ποντικάκη.
Στη συνέχεια οι μικρές μαθητές συμμετείχαν σ’ ένα δημιουργικό εργαστήριο μουσικής και θεατρικής αγωγής, μαθαίνοντας να μετρούν στα πορτογαλικά και να εκφράζονται με τον ρυθμό και τους ήχους fado. Οι Πορτογάλοι εμψυχωτές επικοινώνησαν με τα παιδιά σε μια γλώσσα που τα παιδιά δε γνώριζαν, αλλά αυτό δε στάθηκε εμπόδιο, αφού το θεατρικό παιχνίδι και η μουσική βοήθησαν στο να ξεπεραστεί οποιαδήποτε επικοινωνιακή δυσκολία.
Ακολούθησε συζήτηση στην οποία μνημονεύθηκε το πρόγραμμα ΜΕΛΙΝΑ – Εκπαίδευση και Πολιτισμός, για το οποίο οι Ευρωπαίοι εταίροι ήταν ενήμεροι, ως την πιο ουσιαστική προσπάθεια σύνδεσης της εκπαίδευσης με τον πολιτισμό στη χώρα μας. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ειδικά στην πόλη μας έχει αφήσει έντονο αποτύπωμα, λόγω της γενίκευσής του στα Χανιά στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Όλη αυτή την εμπειρία, ως σχολείο, την ενσωματώνουμε στο παιδαγωγικό μας έργο και την εξελίσσουμε κατά την υλοποίηση προγραμμάτων και διεθνών δράσεων και φροντίζουμε να τη συμπεριλαμβάνουμε στην επαγγελματική εξέλιξη των εκπαιδευτικών μας. Το γεγονός αυτό χαιρετίστηκε με επιδοκιμασία και επαινέθηκε η προσπάθεια και η δημιουργικότητα των μαθητών και των δασκάλων. Αποτέλεσε επίσης τη βάση συζήτησης για μελλοντική συνέχιση της μεταξύ μας συνεργασίας.
*Ο Κωνσταντίνος Μανωλάκης
είναι διευθυντής Σπουδών
των Εκπαιδευτηρίων
“Μαυροματάκη – Μητέρα”