Σάββατο, 9 Νοεμβρίου, 2024

Εντονη κινητικότητα για τον αγωγό East Med – Ποιος ο ρόλος της Κρήτης

Εντονη κινητικότητα παρατηρείται τελευταία γύρω από τον αγωγό East Med (Eastern Mediterranean Pipeline). Στις αρχές Οκτωβρίου η εταιρεία ΥΑΦΑ – Ποσειδών ΑΕ, στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η ΔΕΠΑ (Δημόσια Επιχείρηση Αερίου) και η ιταλική Edison, διοργανώνει στην Αθήνα ενημερωτικό σεμινάριο. Στόχος είναι να παρουσιαστούν στα άμεσα ενδιαφερόμενα μέρη τα αποτελέσματα των τεχνικών και οικονομικών μελετών του έργου, οι οποίες ολοκληρώθηκαν πρόσφατα, και να καθοριστούν από κοινού τα επόμενα βήματα για την περαιτέρω ωρίμασή του.
Οι τεχνικές μελέτες που ολοκληρώθηκαν τον Ιούνιο από την κοινοπραξία Intecsea – C&Μ Engineering, σύμφωνα με όσα επισημαίνει ο υπουργός Περιβάλλοντος κ. Πάνος Σκουρλέτης σε έγγραφό του (αρ. πρωτ. 949) προς τη Βουλή, επιβεβαίωσαν ότι το έργο είναι απολύτως εφικτό τεχνικά, αυξάνοντας μάλιστα περαιτέρω τη δυναμικότητα του αγωγού στα 10 δισεκατομμύρια κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως προς την Ευρώπη.
Παράλληλα, ολοκληρώθηκε και η μελέτη εμπορικών, οικονομικών και γεωστρατηγικών επιπτώσεων (της εταιρείας IHS CERA), η οποία επιβεβαιώνει την οικονομική ανταγωνιστικότητα του έργου και παρουσιάζει περισσότερα ποιοτικά και γεωπολιτικά πλεονεκτήματα για τον East Med έναντι των υπολοίπων εναλλακτικών εξαγωγής του φυσικού αερίου της Κύπρου και του Ισραήλ.

Κοιτάσματα από Ισραήλ και Κύπρο

Η δυνατότητα κατασκευής του East Med ξεκίνησε να διερευνάται από τη ΔΕΠΑ το 2011 με αρχικό σχεδιασμό μεταφοράς ανά έτος 8 δισ. κ.μ. ισραηλινού και κυπριακού φυσικού αερίου, από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης προς την Ευρώπη.
Η αφετηρία του αγωγού θα είναι υποθαλάσσια από τα ισραηλινά κοιτάσματα προς το Βασιλικό της Κύπρου, θα συνεχίζει την όδευσή του προς τις ακτές της Κρήτης και ακολούθως μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδος προς την Ιταλία, μέσω του διασυνδετηρίου αγωγού IGI-Poseidon (Ποσειδών).
Ο East Med αποτελεί έργο Ευρωπαϊκού Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) καθώς θεωρείται ότι συνεισφέρει στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης μέσω της διαφοροποίησης των πηγών προμήθειας αερίου. Ετσι, η Κομισιόν είχε εγκρίνει επιχορήγηση του 50% των τεχνικών και οικονομικών μελετών συνολικού προϋπολογισμού 4 εκατ. ευρώ, από τους πόρους του προγράμματος «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF).
Το κόστος κατασκευής του αγωγού, με ετήσια δυναμικότητα 10 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου, μέχρι την Ιταλία (δηλαδή συμπεριλαμβανομένου του υποθαλάσσιου αγωγού «Ποσειδών» από τις ακτές της Θεσπρωτίας στο Οτράντο της Ιταλίας) υπολογίζεται σε περίπου 6,2 δισ. ευρώ, με βάση το ισχύον χρονοδιάγραμμα του έργου και υπό την προϋπόθεση ότι θα ξεκινήσουν άμεσα οι επόμενες φάσεις ανάπτυξής του (πραγματοποίηση προκαταρκτικής υποθαλάσσιας έρευνας και χαρτογράφησης καθώς και εκπόνηση της μελέτης εφαρμογής). Οπως εκτιμά ο κ. Σκουρλέτης στην απάντησή του στη Βουλή «απαιτούνται περίπου επτά έτη για να τεθεί σε εμπορική λειτουργία».

Σεμινάριο στις αρχές Οκτωβρίου

Η ΥΑΦΑ – Ποσειδών ΑΕ και η Noble Energy International Ltd (μία από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εκμετάλλευση των κοιτασμάτων φυσικού αερίου Κύπρου και Ισραήλ) είχαν υπογράψει συμφωνία συνεργασίας στις 9 Ιουνίου 2016 προκειμένου να προχωρήσουν, μεταξύ άλλων, στην ανταλλαγή πληροφοριών που θα επιτρέψουν τη συνεκτίμηση της βιωσιμότητας του έργου.
Η πρώτη συνάντηση πραγματοποιήθηκε στις 20 Ιουλίου, η επόμενη έχει προγραμματιστεί για τον Σεπτέμβριο και στις αρχές Οκτωβρίου αναμένεται η διοργάνωση του ενημερωτικού σεμιναρίου για τα άμεσα ενδιαφερόμενα μέλη. Εκεί θα παρουσιαστεί από το Μεσογειακό Παρατηρητήριο Ενέργειας (Observatoire Méditerranéen de l’Energie) μελέτη αναφορικά με τα πλεονεκτήματα και τις προοπτικές του φυσικού αερίου της Νοτιοανατολικής Μεσογείου για την Ευρώπη.

ΠΗΓΗ: tovima.gr


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα