Στα πλαίσια του εγκεκριμένου Ευρωπαϊκού προγράμματος ΕRASMUS+ -Δράση ΚΑ2 (συμπράξεις σχολείων) με κωδικό αριθμό με τίτλο: «CIT- For Conscious and Inclusive Tourism in Europe» και κωδικό αριθμό : «2020-1-PT01-KA229-078716_3» δύο ομάδες παιδιών της Τρίτης τάξης του 4ου Γυμνασίου Χανίων, με συνοδούς τις εκπαιδευτικούς Αθηνά Παπαναγιώτου, Απόστολο Παπαγιάννη και Νεκτάριο Παπαδάκη είχαν την ευκαιρία να ταξιδέψουν σε δύο πανέμορφες ευρωπαϊκές πόλεις : στη Σόφια της Βουλγαρίας και στην Πάρμα της Ιταλίας .
Εκεί πραγματοποιήθηκαν η πρώτη και η δεύτερη συνάντηση με αντιπροσωπείες από σχολεία της Ισπανίας, Ιταλίας , Βουλγαρίας , Πορτογαλίας, Λιθουανίας και Ελλάδας και έγιναν εργασίες σε σχέση με το θέμα του προγράμματος που είναι ο βιώσιμος και ενσυνείδητος τουρισμός. Οι μαθητές μας δεν φιλοξενήθηκαν ως είθισται σε οικογένειες , αλλά έμεναν σε ξενοδοχεία λόγω των περιορισμών από την πανδημία.
Στη Σόφια η αποστολή μας επισκέφθηκε το σχολείο υποδοχής 134 SU “Dimcho Debeljanov” , το οποίο είναι πρότυπο και διαθέτει από σύγχρονες εκπαιδευτικές εφαρμογές (τρισδιάστατες οθόνες και εκτυπωτές , διενέργεια διαγωνισμάτων μέσω τηλεχειριστηρίων , σύγχρονους υπολογιστές σε όλες τις αίθουσες ) , έως στούντιο ηχογράφησης και τηλεόρασης . Το καλωσόρισμα ήταν ιδιαίτερα ζεστό , τόσο από τους μαθητές που μας ξενάγησαν στις εγκαταστάσεις του σχολείου , όσο και από τους συναδέλφους. Τις επόμενες μέρες οι μαθητές με την επίβλεψη των καθηγητών εργάστηκαν πάνω στον «τουριστικό οδηγό» και επισκέφθηκαν σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς , όπως το μοναστήρι της Ρίλας , το ομώνυμο δάσος , την πόλη Πλοβντιβ και το αρχαίο θέατρο της Φιλιππούπολης και φυσικά περιηγήθηκαν στη Σόφια.
Στην Πάρμα η αποστολή μας επισκέφθηκε το ιταλικό σχολείο ITE BODONI , το οποίο είναι επαγγελματικό λύκειο και απόλαυσε την εξαιρετική ξενάγηση και φιλοξενία από τους μαθητές στις εγκαταστάσεις του , που περιλαμβάνουν 3 εργαστήρια πληροφορικής , 2 κλειστά γήπεδα , αίθουσα διδασκαλίας ξένων γλωσσών με υπολογιστές και μια πολύ μεγάλη αίθυσα εκδηλώσεων. Τις επόμενες μέρες οι μαθητές εργάστηκαν πα΄νω στην ιστοσελίδα του προγράμματος . παρουσίασαν τις εργασίες τους , παρακολούθησαν μια εξαιρετική παρουσίαση για την EFSA και πραγματοποίησαν εκπαιδευτικές επισκέψεις σχετικές με το θέμα του προγράμματος. Οι επισκέψεις περιλάμβαναν , εκτός από την ξενάγηση στην πόλη της Πάρμα , γνωριμία με τη βιομηχανία τροφίμων μικρής κλίμακας που ακολουθούν βιώσιμους τρόπους παραγωγής , σεβόμενες το περιβάλλον και τους φυσικούς πόρους. Είδαν λοιπόν τη διαδικασία παραγωγής παρμεζάνας , κρασιού και αλλαντικών , όλα με ΠΟΠ (Προστευόμενη Ονομασία Προέλευσης) , από το χωράφι ως το τελικό στάδιο. Επίσης επισκέφθηκαν ένα κάστρο και ένα πύργο που είναι ιδιαίτερης ομορφιάς ,αρχιτεκτονικής και ιστορίας.
Εκπαιδευτικοί και μαθητές μείναμε εντυπωσιασμένοι από τις υποδομές των σχολείων, την οργάνωση και μεθοδικότητα που διαπνέει τους συναδέλφους Βούλγαρους και Ιταλούς εκπαιδευτικούς, την ομορφιά και καθαριότητα των δύο πόλεων και το σεβασμό στην πολιτιστική τους κληρονομιά.
Όμως, η ικανοποίησή μας πολλαπλασιάστηκε από το γεγονός ότι οι μαθητές μας επέδειξαν ώριμη συμπεριφορά, συνεργατικό πνεύμα, επικοινώνησαν ουσιαστικά με τους ξένους μαθητές , άφησαν και αποκόμισαν και οι ίδιοι τις καλύτερες εντυπώσεις.
Ας τους αφήσουμε λοιπόν να μιλήσουν:
Το ταξίδι μας στην Βουλγαρία ήταν συναρπαστικό. Έμεινα έκπληκτη από τον τρόπο ζωής των κατοίκων, τις συνήθειές τους και τα αξιοθέατα όχι μόνο της Σόφιας άλλα και των υπόλοιπων περιοχών που επισκεφτήκαμε. Επιπλέον, δεθήκαμε πολύ με τα παιδιά από τις ξένες χώρες, παρόλο που δεν καταφέραμε να κρατήσουμε την ‘’παράδοση’’ και την φιλοσοφία του ERASMUS και να μείνουμε στα σπίτια των εταίρων μας. Ανταλλάξαμε απόψεις, αντιλήψεις, εμπειρίες, προβάλαμε τα ήθη και τα έθιμα των χωρών μας, δημιουργώντας έτσι, μέσα από τον διάλογο, μια ευχάριστη ατμόσφαιρα που σε αυτήν κυριαρχούσε η ομαδικότητα και ο σεβασμός. Εγώ, καθώς και τα υπόλοιπα κορίτσια είμαστε ευγνώμονες που είχαμε την ευκαιρία να συμμετάσχουμε σε ένα τέτοιο πρόγραμμα και πιστεύω ότι θα το θυμόμαστε για πολλά χρόνια.
Βάσια Γελασάκη, Γ1
Από αυτό το ταξίδι μου έμειναν εμπειρίες που θα τις θυμάμαι για όλη μου την ζωή αλλά αυτό που μου έμεινε χαρακτηριστικά στο μυαλό μου είναι η Φιλιππούπολη. Αυτή η πόλη με τα υπέροχα κτίρια,τα απίστευτα χρώματα και τα μαγευτικά τοπία είναι ένα μέρος που κατά την γνώμη μου πρέπει πολύς κόσμος να επισκεφθεί.Στην Φιλιππούπολη εμείς περάσαμε μια αξέχαστη μέρα ξεκινώντας αρχικά με μια μικρή ξενάγηση και έπειτα στάση για φαγητό και βόλτες.Η καλύτερη εμπειρία αυτού του ταξιδιού για μένα ήταν η παραπάνω χωρίς βέβαια να υποτιμήσω τις υπόλοιπες εμπειρίες.
Νεφέλη Μανουσάκη, Γ1
Η Πάρμα είναι μια πανέμορφη, πεντακάθαρη και ιστορική πόλη, με μνημεία, μουσεία, καθηλωτική αρχιτεκτονική και πεντανόστιμη γαστρονομία. Αν και μικρή, είναι αρκετή για να πάρεις μία γεύση από Ιταλία, από όλες τις πλευρές. Θα ήθελα να είχα την ευκαιρία να μείνω περισσότερες μέρες για να προλάβω να δω και να μάθω ακόμα περισσότερα, γι’ αυτό με την πρώτη ευκαιρία, θα επισκεφθώ και άλλα μέρη της Ιταλίας. Ως πρώτο ταξίδι στο εξωτερικό, ήταν μια αξέχαστη εμπειρία που θα πολύ ήθελα να ξαναζήσω.
Κατερίνα Στρατάκη, Γ3
Από την επίσκεψη στην Παρμα εντυπωσιάστηκα από τα τοπία και τα μέρη που επισκεφτήκαμε , τα κάστρα , τα αλλαντικά και γενικά, όπου πήγαμε, ήταν μια νέα συναρπαστική εμπειρία, την οποία θα ήθελα πολύ να ξαναζήσω. Ήταν πολύ όμορφο να βλέπω παιδιά από άλλες εθνικότητες τα οποία σεβόντουσαν εμάς , τους καθηγητές τους αλλά και τους συμμαθητές τους. Ακόμα, διαπίστωσα το σεβασμό και την αγάπη στο περιβάλλον αφού δεν έβλεπες ούτε καν ένα σκουπιδάκι.
Δανάη Σολιδάκη, Γ3
Το ταξίδι μας στη Σόφια της Βουλγαρίας ήταν ένα ταξίδι με απίστευτες και αξέχαστες στιγμές. Από τις πρώτες κιόλας μέρες εντυπωσιάστηκα από την ομορφιά της πόλης καθώς και από τις φοβερές και ποικίλες εγκαταστάσεις του σχολείου που επισκεφτήκαμε. Επίσης, μου έκανε εντύπωση το πόσο γρήγορα και εύκολα δεθήκαμε με τα παιδιά του προγράμματος, ήρθαμε σε επαφή με κουλτούρες διαφορετικών πολιτισμών της Ευρώπης και εντοπίσαμε πολλές διαφορές και αρκετές ομοιότητες με αυτήν του τόπου μας.
Γεωργία Καμπουράκη, Γ1
Κάθε εμπειρία που ζήσαμε σ΄αυτό το ταξίδι, θα μου μείνει αξέχαστη. Τα μέρη που με εντυπωσίασαν περισσότερο, ήταν το μουσείο με τα ρούχα παλιότερων εποχών καθώς και το εκθαμβωτικό, παραδοσιακό μοναστήρι που επισκεφτήκαμε έξω από την πόλη. Επιπλέον, θυμάμαι ακόμα το μαγευτικό μονοπάτι που διασχίσαμε στα βουνά Ριλα. Τέλος, η επίσκεψη μας στην γραφική Φιλιππούπολη, θα μου μείνει επίσης αξέχαστη. Ήταν μια πόλη πολύ περιποιημένη με όμορφα καταστήματα και διαφορετικά κτήρια από τα δικά μας. Συνοψίζοντας, το ταξίδι αυτό θα αποτελέσει αναμφισβήτητά μιαν από τις καλύτερες αναμνήσεις των σχολικών μου χρόνων. Όχι μόνο ήρθα σε επαφή με άτομα διαφορετικών χωρών αναπτύσσοντας έτσι σχέσεις με αλλοεθνείς φίλους αλλά και επισκέφτηκα μια πολύ όμορφη χώρα.
Ανδριάνα Δασκαλάκη, Γ1
Από το ταξίδι μου στην Πάρμα μου άρεσε πολύ ο καθεδρικός ναός κοντά στο κέντρο της πόλης , γεμάτος με περίτεχνες ζωγραφιές στους τοίχους και στο ταβάνι, ιδιαίτερα η ζωγραφιά, λίγο έξω από το “ιερό”, στην οποία απεικονιζόταν ο Χριστός με ανθρώπους, που φαίνονταν τρισδιάστατοι.Αυτό που μου άρεσε επίσης ήταν τα πάρκα τους, και συγκεκριμένα το parco ducale, όπου πήγα και γνώρισα τα παιδιά από τις άλλες χώρες, όπως τους ισπανούς και τους Πορτογάλους, με τους οποίους γίναμε καλοί φίλοι.
Παπαδάκης Γιάννης, Γ2
Τα προγράμματα αυτά , πέρα από τα οφέλη σε γνωστικό επίπεδο και εμπειρία , είναι κάτι περισσότερο από σημαντικά , ειδικά σήμερα που η ανάγκη να νιώσουμε μέλη της ίδιας ευρωπαϊκής οικογένειας είναι έντονη , που η συνειδητοποίηση πως όλοι μπορούμε να συνεργαστούμε και να παράξουμε κοινό αποτέλεσμα είναι ουσιαστική. Οι μαθητές που συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά προγράμματα αντιλαμβάνονται βιωματικά πως τους λαούς δεν τους χωρίζει , αντίθετα τους ενώνει ένας κοινός στόχος : η πρόοδος όλων. Γνωρίζουν και θαυμάζουν την κουλτούρα και τον πολιτισμό των άλλων , υιοθετούν καλές πρακτικές , τόσο στη νοοτροπία τους ως μαθητές αλλά και ως μελλοντικοί πολίτες . Τέλος εδραιώνεται μέσα τους η πεποίθηση πως είναι πολύ καλύτερο να συν-εργάζεσαι και να συμ-βιώνεις με τους άλλους λαούς , διατηρώντας τη δική σου ταυτότητα και πολιτιστική κληρονομιά , αντί να υψώνεις τείχη .