Η μουσική είναι κάτι τελείως προσωπικό, είναι ένα προνόμιο να την αντιλαμβανόμαστε και να συνδεόμαστε μαζί της, σε καθαρά προσωπικό επίπεδο, είπε στα “Χ.ν.” ο Ελληνογάλλος μαέστρος και εμπνευστής του φεστιβάλ “Festum π” Διονύσης Δερβής – Μπουρνιάς.
Χθες, στο Θέατρο “Μίκης Θεοδωράκης” σύνεδροι και λάτρεις της κλασικής μουσικής, απλοί άνθρωποι και επισκέπτες που βρέθηκαν στο ενετικό λιμάνι, παρακολούθησαν το ρεσιτάλ πιάνου του μουσικού και καθηγητή μαθηματικών Bertrand Maury o οποίος απέδωσε Lully, Bach kai Liszt.
To ρεσιτάλ ενταγμένο στο πρόγραμμα του πρωτοποριακού φεστιβάλ με τίτλο “Festum π”, που πραγματοποιείται στα Χανιά με απώτερο σκοπό την αναβίωση του Αιγαίου ως τόπου έρευνας των Ελλήνων στα Μαθηματικά, την ίδρυση ενός Παγκόσμιου Κέντρου Πυθαγορείων Σπουδών (μουσική και μαθηματικά) καθώς και μιας ορχήστρας του Αιγαίου.
«Η ίδρυση του κέντρου Πυθαγορείων Σπουδών Μουσικών και Μαθηματικής στα Χανιά θα ήταν μία εξαιρετική επιλογή, αλλά είναι μία απόφαση που θα την πάρουμε όλοι μαζί», είπε ο κ. Δερβής – Μπουρνιάς εξηγώντας επίσης ότι «…το μοντέλο που έχουμε στο μυαλό μας ομοιάζει με Διεθνές Κέντρο της Γερμανίας, στη μέση του δάσους, όπου πάνε μαθηματικοί από όλο τον κόσμο και καταφέρνουν -ακριβώς επειδή υπάρχει ησυχία- να έχουν αποτελέσματα που δεν τα έχουν στο πανεπιστήμιο. Αυτό θέλουμε να πετύχουμε για τις δύο πυθαγόρειες τέχνες και επιστήμες τα μαθηματικά και τη μουσική στη Μεσόγειο, διότι ο γεωγραφικός αυτός χώρος, πάντα υπήρξε Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού. Αυτό που θέλουμε είναι να φέρουμε στην επιφάνεια είναι ότι τα νησιά του Αιγαίου δεν είναι μέρη διακοπών, κάτι που συμβαίνει τα τελευταία 50 χρόνια σε αντίθεση με 3.000 χρόνια όπου στα νησιά υπήρχε η επιστημονική έρευνας των Ελλήνων. Στα νησιά όχι στην Αθήνα όπου εκεί υπήρχε μόνο θέατρο, αρχιτεκτονική, φιλοσοφία».
Το “Festum π”, είναι ένα ιδιαίτερο συμπόσιο που βασίζεται στο θεώρημα μαθηματικών και μουσικής, που συνδέει τη γνώση του Πυθαγόρα είπε στα “Χ.ν.” ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού Χανίων Γιάννης Γιαννακάκης επισημαίνοντας πως «…όσοι έχουν μελετήσει βαθιά τα μαθηματικά και τη μουσική, έχουν σίγουρα αντιληφθεί το συνδυασμό αυτών των δύο, καθώς τα μαθηματικά υπάρχουν στη μουσική και η μουσική αποδεικνύει και αποδεικνύεται μέσα από τα μαθηματικά».
Ο κ. Δερβής – Μπουρνιάς μιλώντας επίσης για την ψηφιακή εποχή και κατά πόσο επηρεάζει τα μαθηματικά και την αλλαγή μουσικών δρόμων και απαντώντας στο ερώτημα αν τελικά επηρεάζεται το αύριο του ανθρώπου, απάντησε ότι: «…η ψηφιακή εποχή δεν θα το επηρεάσει καθόλου το μέλλον, διότι τα παιδιά, δεν απομακρύνονται από τη μόρφωση και από τη μουσική. Η μουσική αλλάζει… Εμείς που είμαστε μεγαλύτερης ηλικίας δεν έχουμε έρθει ακόμα σε επαφή με την καινούργια μουσική που ακούν τα παιδιά μας και γι’ αυτό μας ξενίζει. Να σας πω ότι στον 18ο αιώνα ήταν ο κανόνας. Δηλαδή όσο και να φαίνεται παράξενο ή κωμικό ο Μότσαρτ δεν άκουγε Μπαχ και δεν ήξερε ολόκληρο το έργο του. Οι άνθρωποι τότε άκουγαν μουσική της εποχής τους μόνο και δεν άκουγαν τη μουσική προηγούμενων γενεών… Δε με πειράζει καθόλου τα παιδιά να ακούνε ραπ ή ό,τι τους αρέσει και ποτέ δεν θα προσπαθήσω με το ζόρι να οδηγήσω παιδιά στην κλασική μουσική. Ίσα ίσα, ακούω πολύ δυσάρεστα τους ανθρώπους που δίνουν μαθήματα σχεδόν ηθικής, στα παιδιά, σε σχέση με τη μουσική και αυτό που ακούν και το χαρακτηρίζω ως εξαιρετικά βίαιο. Η μουσική είναι κάτι πολύ προσωπικό και είναι βίαιο να λες σε κάποιον άνθρωπο ότι “αυτό που ακούς και σου αρέσει, δεν πρέπει να το ακούς και θα ακούσεις αυτό που αρέσει σε μένα”».
Να σημειώσουμε ότι οι συναυλίες στο πλαίσιο του Φεστιβάλ συνεχίζονται σήμερα, Παρασκευή 12 Ιουλίου, στις 20:30 στο θέατρο “Μίκης Θεοδωράκης”, με το ρεσιτάλ πιάνου του Βασίλη Βαρβαρέσου με έργα των Schubert, Chopin, Ravel.