«Η γλωσσική πολυμορφία και η πολυγλωσσία μετράνε για την αειφόρο ανάπτυξη», UNESCO, Διεθνής Ημέρα Μητρικής Γλώσσας, 21 Φεβρουαρίου 2018
Το σχολείο μας αναγνωρίζει και γιορτάζει πολλά διεθνή γεγονότα κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, ειδικά αυτές που έχουν ένα σημαντικό εκπαιδευτικό μήνυμα. Είμαστε ευτυχείς που ο φετινός εορτασμός της Διεθνούς Ημέρας Μητρικής Γλώσσας συνδυάστηκε με την ανάδειξη των δώδεκα (12) μητρικών γλωσσών που ομιλούνται από τους μαθητές μας, τις οικογένειές τους και το προσωπικό του σχολείου. Με μεγάλη μας έκπληξη διαπιστώσαμε πόσο πολύγλωσσο έχει γίνει το σχολείο μας. Η πρώτη τάξη του Δημοτικού έχει σπάσει κάθε ρεκόρ πολυγλωσσίας!
Χαρήκαμε πολύ με την ενθουσιώδη ανταπόκριση πολλών γονέων που προσκλήθηκαν να διαβάσουν ή να διηγηθούν μια ιστορία στη μητρική τους γλώσσα στους συμμαθητές των παιδιών τους. Εμπλούτισαν τις ώρες διδασκαλίας με αρκετές λέξεις στη γλώσσα τους και μοιράστηκαν μαζί μας τις παραδόσεις και την πολιτιστική τους κληρονομιά.
Οι δασκάλες έκαναν δραστηριότητες και συζήτησαν με τα παιδιά με σκοπό να τα ευαισθητοποιήσουν για τη σημασία της μητρικής γλώσσας και τον σεβασμό προς την παγκόσμια γλωσσική πολυμορφία. Η UNESCO υποστηρίζει ότι αυτό είναι ανθρώπινο δικαίωμα και μας προσκαλεί όλους, ως υπεύθυνους πολίτες του πλανήτη μας, να συνεισφέρουμε στη διατήρηση και διαφύλαξη του παγκόσμιου γλωσσικού πλουραλισμού.
Γι’ αυτούς που επιθυμούν να διαβάσουν κάτι περισσότερο μπορούν να ακολουθήσουν τους παρακάτω συνδέσμους:
https://en.unesco.org/international-days/international-mother-language-day
http://www.un.org/en/events/motherlanguageday/
https://www.timeanddate.com/holidays/un/international-mother-language-day
Η διεύθυνση των Εκπαιδευτηρίων εκφράζει τις θερμές της ευχαριστίες στην κ. Ευγενία Παπαδάκη που μοιράζεται μαζί μας τις γνώσεις και τις εμπειρίες της σχετικά με την πολυγλωσσία και την αξία της στην ανάπτυξη των μαθητών και παιδαγωγών, μέσα από τακτικές και επετειακές δραστηριότητες που εμπλέκουν όλη τη σχολική κοινότητα. Επίσης ευχαριστεί πολύ τις κυρίες Ρία Θωμαδάκη και Γεωργία Ζαμπετουλάκη που μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους σχετικά με τον τρόπο που μεγάλωναν δύο παιδιά ελληνικής καταγωγής στη Νότιο Αφρική και πώς κατάφεραν να μάθουν και να διατηρήσουν τη μητρική τους γλώσσα.
Με αφετηρία την 21η Φεβρουαρίου (παγκόσμια ημέρα μητρικής γλώσσας) και τις επόμενες ημέρες επισκέφτηκαν το σχολείο μητέρες μαθητών μας με καταγωγή από άλλες χώρες που έχουν ως μητρική γλώσσα μία άλλη εκτός της ελληνικής. Τις ευχαριστούμε θερμά για τον χρόνο τους και τη χρήσιμη συνεισφορά τους στο εκπαιδευτικό έργο.
Το τμήμα του Παιδικού Σταθμού και του Προ-προνηπίου (κ. Δήμητρα Τσουρουνάκη και κ. Χρυσή Σταθάκη) υποδέχτηκε την κυρία Μαρία Βομβολάκη, μητέρα της Μαριάννας και της Ελευθερίας. Μοιράστηκε με τα παιδιά τραγούδια και παραμύθια από τη χώρα της την Ρουμανία και τους έδειξε την παραδοσιακή στολή τους. Επίσης μαζί με την κυρία Γεωργία Ζαμπετουλάκη, τραγούδησαν στα αφρικάνικα και στα ζουλού, που τα διδάχθηκε μεγαλώνοντας στη Νότιο Αφρική.
Το τμήμα του προ-προνηπίου και προνηπίου (κ. Ζωή Πετράκη, κ. Ιωάννα Στρατουδάκη και κ. Σούλα Μοδιανάκη) υποδέχτηκε την κυρία Ιουλία Κωστοπούλου, μητέρα του Χάρη και της Αναστασίας. Διηγήθηκε με την τεχνική του κουκλοθέατρου την ιστορία του Καλαμπόκ στα ρώσικα, επίσης έδειξε στα παιδιά πώς να γράφουν στα ρώσικα τα ονόματα των ηρώων της ιστορίας που διάλεξαν να σχεδιάσουν. Επίσης έγραψαν σε διάφορες γλώσσες το «σ’ αγαπώ». Εδώ βοήθησε και η κ. Βάσω Αποστολάκη με τα σέρβικα και η κ. Ρία Θωμαδάκη με τα αφρικάνικα και ζουλού.
Το Νηπιαγωγείο (κ. Αναστασία Δημοτάκη και κ. Ξένια Ψυλλάκη) υποδέχτηκε την κυρία Erin Chen, δασκάλα η ίδια και μητέρα του Desmond. Διάβασε στη μητρική της γλώσσα (αγγλικά) το παραμύθι «Bad, bad Kitty» . Μετά το τέλος του παραμυθιού, τα παιδιά ζωγράφισαν τη συνέχεια της ιστορίας.
Η πρώτη τάξη (κ. Μαρία Μουντάκη) υποδέχτηκε την κυρία Άννα Παινεσάκη, μητέρα της Φραντζέσκας. Διάβασε στα παιδιά το παραμύθι της Σταχτοπούτας στα ιταλικά, βρήκαν ομοιότητες με τα ελληνικά, εντόπισαν στον χάρτη την Ιταλία και έμαθαν διάφορες λέξεις στα ιταλικά. Η κυρία Μάικεν Παντελίδη, μητέρα του Αιμίλιου, Φώτη και Λούκας ήρθε και διάβασε ένα παραμύθι στα δανέζικα, μέσα από το οποίο τα παιδιά έμαθαν λέξεις στα δανέζικα και βρήκαν τη Δανία στον χάρτη. Επίσης η τάξη υποδέχτηκε την κυρία Βιολέτα Καλαφάτη, μητέρα της Βαλεντίνας. Διηγήθηκε στα παιδιά στα αλβανικα το παραμύθι «Ο λύκος και τα τρία γουρουνάκια», έμαθαν λέξεις στα αλβανικά, βρήκαν ομοιότητες με τα ελληνικά και εντόπισαν τη γειτονική Αλβανία στον χάρτη. Τέλος η κυρία Σάνα Παπαδογιωργάκη, μητέρα της Αλεξάνδρας, διάβασε ένα παραδοσιακό παραμύθι στα φινλανδικά, τα παιδιά έμαθαν μαζί της λέξεις και να μετράμε έως το 10 στα φινλανδικά κι εντόπισαν τη Φινλανδία στον χάρτη.
Η τρίτη τάξη (κ. Άρτεμις Βαμβουνάκη) προσκάλεσε γονείς μαθητών με διαφορετική μητρική γλώσσα από τα ελληνικά, που έκαναν μαζί με τα παιδιά εκπαιδευτικές δραστηριότητες με σκοπό να γνωρίσουν τις γλώσσες αυτές. Στην πρόσκληση ανταποκρίθηκαν οι μαμάδες Monica Mititelu (μαμά της Εύας), Lorraine Abela (μαμά του Ματίας) και Ισαβέλλα Κοτσιφάκη (μαμά του Ορφέα) που μοιράστηκαν μαζί με τα παιδιά τα «μυστικά» της δικής τους γλώσσας (ρουμανικά, μαλτέζικα και γαλλικά αντίστοιχα). Μαζί τους όλα τα τριτάκια γνώρισαν για κάθε γλώσσα το αλφάβητο με τα διαφορετικά του σύμβολα και την ιδιαίτερη προφορά τους, διάβασαν ιστορίες, άκουσαν και τραγούδησαν τραγούδια κι έμαθαν πολλές λέξεις και στις τρεις γλώσσες. Επίσης, εντόπισαν στον χάρτη τις χώρες στις οποίες ομιλούνται αυτές οι γλώσσες και αναζήτησαν κοινές λέξεις στα ελληνικά με παρόμοια σημασία. Τέλος, εντόπισαν ομοιότητες μεταξύ των γλωσσών αυτών. Ήταν μια ξεχωριστή και εποικοδομητική εμπειρία για μικρούς και μεγάλους.
Για άλλη μια φορά θερμές ευχαριστίες στις μητέρες που μπόρεσαν να ανταποκριθούν στο κάλεσμά μας, μας διέθεσαν τον χρόνο τους, μοιράστηκαν όμορφες στιγμές μαζί μας και εμπλούτισαν τις γνώσεις μας. Επίσης ευχαριστούμε τις δασκάλες των τμημάτων και τις δασκάλες βοηθούς για την πρωτοβουλία και την οργάνωση των σχετικών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε και στο μέλλον ανάλογες δραστηριότητες με γονείς, παιδιά και δασκάλους, ώστε τα παιδιά μέσω πολυτροπικών ερεθισμάτων να μπορέσουν ν’ αναπτύξουν τις κατάλληλες δεξιότητες για τον μέλλον.
Από τη διεύθυνση των Εκπαιδευτηρίων Μαυροματάκη – Μητέρα