Κύριε διευθυντά,
δυο τρένα κατευθύνονταν το ένα ενάντια στο άλλο, στην ίδια γραµµή για πολλά χιλιόµετρα και αρκετά λεπτά της ώρας χωρίς κανένας να το έχει καταλάβει!
Το πρώτο βαγόνι της αµαξοστοιχίας εξαφανίστηκε, το δεύτερο έγινε στάχτη από τη φωτιά και το τρίτο και το τέταρτο εκτροχιάστηκαν.
Ζούµε σε µια εποχή που κάνεις tracking (διαδικασία προσδιορισµού της τρέχουσας και της προηγούµενης θέσης ενός µοναδικού αντικειµένου) µέχρι και στη γάτα σου αν την χάσεις. Όµως µαθαίνουµε ότι η ασφάλεια των τρένων επαφίεται στην χειροκίνητη λειτουργία µιας χούφτας ανθρώπων που πρέπει να γυρνάνε κάποια ‘‘κλειδιά’’. ∆εν υπάρχουν αυτόµατα συστήµατα και τα φανάρια δεν λειτουργούν.
Πριν δυο χρόνια αποδείχτηκε ότι ο Σταθµάρχης της Λάρισας έκανε ένα τραγικό λάθος και όντως έβαλε το ένα τρένο στην τροχιά καθόδου αντί για την σωστή ανόδου. Όλα στον µπάρµπα που έσφαλε λοιπόν. Τίποτα για αυτόν που τον επέλεξε, τον προσέλαβε, τον εκπαίδευσε, τον άφησε χωρίς έλεγχο, χωρίς συστήµατα ασφάλειας, ασφαλιστικές δικλίδες, χωρίς φανάρια. Παρόλα τα δισεκατοµµύρια που έχουν κατασπαταληθεί και του είπε µεγάλε από εσένα εξαρτώνται οι ζωές των ανθρώπων.
Οι ίδιοι που τον πήραν από αχθοφόρο πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης και τον έκαναν µόνιµο σταθµάρχη, στο κεντρικότερο σηµείο του δικτύου, στα 59 του ενώ το όριο είναι 42 και τον άφησαν µόνο του σε βάρδια µε υπερβολικό φορτίο, τον δείχνουν ως µοναδικό υπεύθυνο. Μια µεταχείριση που βροµάει ρουσφέτι αλλά που δεν ήξερε ότι µπορεί να τον µεταµορφώσει σε αποδιοποµπαίο τράγο.
Ο φτωχός συγγενής στον τοµέα των µεταφορών.
«Για δεκαπέντε χρόνια, λόγω της οικονοµικής κρίσης δεν έχει πέσει ούτε ένα ευρώ στην συντήρηση του δικτύου», είπε ο τότε παραιτηθείς υπουργός Κ. Καραµανλής. «∆απανούµε το 1/10 των απαιτούµενων πόρων για την ετήσια συντήρηση του δικτύου, δηλαδή 5 εκατοµµύρια αντί για 45», είπε ο παραιτηθείς διευθύνων σύµβουλος του ΟΣΕ Σπύρος Πατέρας. Εκτός από την υποχρηµατοδότηση, του έχει αφαιρεθεί και η ακίνητη περιουσία, η οποία αποτελείται από ένα πλούσιο χαρτοφυλάκιο χιλιάδων ακινήτων.
Μετά το σπάσιµο του οµίλου σε µικρότερες εταιρείες που έγινε το 2010 επί ∆. Ρέππα, µε τον νόµο 3891, η θυγατρική εταιρεία του οµίλου ΓΑΙΟΣΕ, που είχε τη διαχείριση της σιδηροδροµικής περιουσίας, αυτονοµήθηκε και το 2018 πέρασε στο Υπερταµείο. Από τα έσοδα από την εκµετάλλευση της ακίνητης περιουσίας ο ΟΣΕ δεν βάζει τίποτα στο ταµείο του, πληρώνει όµως τον ΕΝΦΙΑ των ακινήτων του! Το τίµηµα πώλησης της τότε δηµόσιας ΤΡΑΙΝΟΣΕ που είναι η µητρική, κρατική ιταλική εταιρεία, ήταν έναντι 45 εκατ. ευρώ, δηλαδή µικρότερου και από την ετήσια επιδότηση για τα άγονα δροµολόγια που θα παίρνει η Ιταλική εταιρεία για την επόµενη δεκαπενταετία!
O πλούσιος συγγενής. Ο ΟΣΕ είναι ο µοναδικός οργανισµός παγκοσµίως που δεν έχει δικαίωµα εκµετάλλευσης και αξιοποίησης της ακίνητης και κινητής περιουσίας του. Η ΓΑΙΟΣΕ εκµισθώνει σήµερα 500 ακίνητα σε όλη την Ελλάδα. Το χαρτοφυλάκιο της περιλαµβάνει πάνω από 4500 κτήρια επιφάνειας 540.000 τ.µ. και γεωτεµάχια έκτασης 100.000 στρεµµάτων. ∆ιαχειρίζεται επίσης το σιδηροδροµικό τροχαίο υλικό, το οποίο αποτελείται από 3.752 οχήµατα που είναι κινητήριες µονάδες, εµπορευµατικά και επιβατικά σιδηροδροµικά οχήµατα. Έχει έσοδα επίσης από την µίσθωση αυτού του υλικού καθώς ένα µεγάλο µέρος το εκµισθώνει στην Hellenic Train.
Σε όλο τον κόσµο, ακόµα και αν οι σιδηροδροµικές συγκοινωνίες έχουν εξαιρετικές επιδόσεις , παρουσιάζουν ελλείµµατα. Προτάσσεται όµως πάντα το κοινωνικό όφελος των σιδηροδρόµων, της φθηνής και αξιόπιστης µεταφοράς των πολιτών. Εκτός από την κρατική χρηµατοδότηση, όλοι οι σιδηροδροµικοί φορείς εξισορροπούν τα ελλείµµατα τους έχοντας τη δυνατότητα να παράγουν έσοδα από την εκµετάλλευση της περιουσίας τους, κάτι που δεν συµβαίνει στην Ελλάδα.
Το ‘‘γρήγορο τρένο’’ που θα έκανε το δροµολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη και τόσο πολύ µας διαφήµιζαν οι πολιτικοί όλων των κοµµάτων, ήταν µια κοροϊδία προς τους πολίτες, αφού απαραίτητη προϋπόθεση γι’ αυτό ήταν η ύπαρξη του συστήµατος σηµατοδότησης και τηλεδιοίκησης που δεν υπήρχε και δεν φαινόταν καν στον ορίζοντα η ολοκλήρωση του. Το 2019 παραδόθηκαν τρένα που είχαν δυνατότητα να τρέχουν 200 χιλιόµετρα αλλά δεν έτρεξαν ποτέ, ελλείψει αυτόµατου συστήµατος ασφάλειας, παρότι η τότε κυβέρνηση είχε εξαγγείλει την ολοκλήρωσή του από το 2017. Λίγες µέρες πριν το δυστύχηµα, το υπουργείο είχε ανακοινώσει ότι το έργο είχε ξεµπλοκάρει και θα ολοκληρωνόταν το 2023. Η βασική σύµβαση για το έργο εγκατάστασης του συστήµατος σηµατοδότησης και τηλεδιοικησης, η περίφηµη ‘‘Σύµβαση 717’’ χαρακτηρίζεται πλέον από όλους ‘‘αµαρτωλή’’, ενώ όλες οι υπόλοιπες ‘‘στοιχειωµένε’’.
Πρωθυπουργοί που αγνόησαν το θέµα της ασφάλειας του σιδηροδρόµου, υπουργοί που δεν έκαναν την δουλειά τους, αφήνοντας τους πολίτες να χρησιµοποιούν το τραίνο χωρίς να υπάρχουν τα σύγχρονα συστήµατα ασφάλειας, πρόεδροι του ΟΣΕ που δεν παραιτήθηκαν όταν οι υπουργοί δεν ανταποκρίνονταν στο αίτηµα της ασφάλειας, η Ρυθµιστική Αρχή Σιδηροδρόµων που αντί να προειδοποιεί για τους κινδύνους, διατηρούσε ένα διακοσµητικό ρόλο, η Ιταλική ιδιωτική εταιρεία Hellenic Train που δεν πίεζε για την ασφάλεια όπως για τις επιδοτήσεις, οι εργολάβοι που δεν ενδιαφέρθηκαν να παραδώσουν εγκαίρως το έργο που όλοι τώρα λένε πως θα µπορούσε να αποτρέψει το δυστύχηµα, η ∆ικαιοσύνη, που δεν είχε παρέµβει για την καθυστέρηση του έργου και όλα όσα είχαν καταγγελθεί, και η Ε.Ε για τις πιέσεις που άσκησε για πολιτικές που τελικά δεν ωφέλησαν, όπως η ακραία λιτότητα που τον απογύµνωσε. Όλοι τους, αν και όχι µε τον ίδιο τρόπο, µετέχουν στην αλυσίδα ευθυνών και λαθών που οδήγησαν στην κατάσταση αυτή.
∆υο χρόνια µετά το δυστύχηµα των Τεµπών, η κατάσταση στους σιδηροδρόµους δεν έχει αλλάξει καθόλου, µιας και τα συνεχιζόµενα περιστατικά -ατυχήµατα που καταγράφονται καθηµερινά δείχνουν την ένδεια υποδοµών, την παντελή έλλειψη οργάνωσης, αλλά και τη συνεχή υποχρηµατοδοτηση του κράτος.
Το περιστατικό όπου συρµός του Προαστιακού συγκρούστηκε µε Ι.Χ στην Πάτρα καθώς οι µπάρες ήταν ανεβασµένες, ήρθε µετά το απίστευτο συµβάν µε παντογράφο συρµού που εκτοξεύτηκε στην αποβάθρα του σταθµού του προαστιακού στο αεροδρόµιο µπροστά στους επιβάτες και σπείραν τον πανικό και προκαλούν πολλά ερωτήµατα. Αλλά και η εκδροµή ‘‘εφιάλτης’’ της προηγουµένης εβδοµάδας µαθητών στα Καλάβρυτα. Όπως και η δήλωση του προέδρου της Πανελλήνιας Ένωσης προσωπικού ότι «µέσα στο 2023 µόνο… ακινητοποιήθηκαν 2.300 τρένα ενώ µετά την κακοκαιρία Daniel όπου καταστράφηκε το σιδηροδροµικό δίκτυο της Θεσσαλίας, δεν έχει υπάρξει σχεδόν καµία επιδιόρθωση.
Είναι δύο διακριτά τα εγκλήµατα που έγιναν στα Τέµπη. Το πρώτο είναι αυτό που περιέγραψα έως εδώ. ∆ηλαδή η ανικανότητα, η αποδιοργάνωση που χαρακτηρίζουν το ευρωπαϊκό βιλαέτι που λέγεται Ελλάδα. Αυτό που έχουµε καταντήσει να θεωρούµε ‘‘φυσιολογικό’’. Αυτό που αντιµετωπίζουµε κάθε µέρα σε όλα τα επίπεδα και εκφάνσεις της δηµόσιας ανεπάρκειας. Σε αυτή τη χώρα λοιπόν είσαι τυχερός που είσαι ακόµα ζωντανός. Μείνε µακριά από τραίνα, δάση, εθνικές οδούς, βροχές, πληµµύρες, πλοία, πυρκαγιές, χιόνια.
Το δεύτερο έγκληµα στα Τέµπη είναι η ολοφάνερη, απροκάλυπτη και θρασύτατη επιχείρηση συγκάλυψης. Μια επιχείρηση που ξεκίνησε αµέσως και στην οποία επιδείχτηκαν εντυπωσιακές αρετές ταχύτητας, αποτελεσµατικότητας, µεθοδικότητας τις όποιες το κράτος αιδηµόνως µας έκρυψε. Συγκάλυψη η οποία σηµαίνει ασφαλώς ότι πέραν της γενικής ανικανότητας, εγκληµατικής αµέλειας κτλ., υπάρχει κάτι πολύ απεχθέστερο που συµβαίνει και επιβάλλεται να µην φανερωθεί. Γιατί δεν πρέπει να µάθουµε τι υλικό µετέφερε η αµαξοστοιχία;; Πώς η κορυφή της κυβέρνησης γνώριζε από την πρώτη στιγµή αυτό που δεν πρέπει να µάθουµε οι υπόλοιποι; ∆ιότι, πλέον οι πάντες βλέπουν ότι οι κινήσεις της συγκάλυψης ήταν ταχύτατες και συντονισµένες.
Άρα ήξεραν τι θέλουν να κρύψουν. Η εισαγγελέας εφετών Λάρισας αναφέρει ότι εξαιτίας των ανεπίτρεπτων παρεµβάσεων στον τόπο του συµβάντος «καθίσταται δυσχερής αν όχι αδύνατη, η πλήρης συγκέντρωση και αξιοποίηση όλων των ευρηµάτων προκειµένου να εντοπιστούν οι αιτίες του δυστυχήµατος και συνακολούθα οι πράξεις και οι παραλείψεις των υπαίτιων που αιτιακα οδήγησαν σε αυτό».
Οι πολίτες δικαιούνται να γνωρίζουν γιατί η κυβέρνηση ενεργεί έτσι. Το ζήτηµα φτάνει πιθανόν στις διαδροµές του σκανδάλου των υποκλοπών ή είναι συνέχειά του. ∆ηλαδή φτάνει µέχρι το γραφείο του πρωθυπουργού.
Η πρωτοβουλία κατά της συγκάλυψης αναλήφθηκε από µερικούς συγγενείς, µε την υποστήριξη πολλών συµφοιτητών των παιδιών που δολοφονήθηκαν.
Και η κινητοποίηση, παρά την προπαγάνδα, παρά τη δολοφονία χαρακτήρων, συνεχίζεται επί δυο χρόνια, πλαισιωµένη από ειδικούς και εµπειρογνώµονες που κάνουν τη δουλειά που όφειλε να κάνει η ∆ικαιοσύνη.
Η ζωή δεν θα σε ρωτήσει ποτέ αν θέλεις να είσαι δυνατός. Θα σε αναγκάσει να είσαι. Πόσο δυνατοί να είναι οι άνθρωποι που είδαν τα πάντα να αλλάζουν σε δευτερόλεπτα; Από µια ανάρτηση, από ένα τηλεφώνηµα, από µια µατιά στην τηλεόραση. Εκείνο το βράδυ της 28ης του Φλεβάρη που έχει σηµαδέψει ολόκληρη τη χώρα. Αυτές οι ψυχές δεν αναπαύτηκαν ποτέ. Απ’ αυτό βρέθηκε η δύναµη στους ανθρώπους τους να δικαιωθούν οι ψυχές. Έκαναν την υπέρβαση, τον άθλο να υψώσουν το ανάστηµα απέναντί σε ένα καθεστώς και τώρα έχουν την εµπιστοσύνη για τους χειρισµούς τους από το 80% του λαού.
Όχι τόσο για την ηρωική προσπάθεια. Αλλά γιατί κατάφεραν µε ένα ειδικό θέµα να αναδείξουν το γενικό. Το τεράστιο έλλειµµα ∆ιαφάνειας, ∆ικαιοσύνης και ∆ηµοκρατίας στη χώρα. Που αφορά όλους! Έσπασαν την παρατεταµένη σιωπή ενός ηττηµένου σε όλα τα µέτωπα λαού.
Η κινητοποίηση αυτή αποτελεί την κορύφωση µιας µακράς κρίσης εκπροσώπησης.
Μιας αδυναµίας του πολιτικού συστήµατος να εκπροσωπήσει το εκλογικό σώµα, τα αληθινά προβλήµατα, να ελέγξει την εξουσία. Το πλήθος των διαδηλωτών της 26 του Γενάρη δήλωσε την εξάντληση της υποµονής του µε την Πολιτεία. Γιατί κανένας στη διοίκηση δεν είχε την ευαισθησία τις ευθύνης και τουλάχιστον να παραιτηθεί και να αποσυρθεί από την πολιτική.
Η ∆ικαιοσύνη παριστάνει την τυφλή αλλά ποτέ δεν κάνει το λάθος να θίξει τα συµφέροντα της πολιτικής ή οικονοµικής εξουσίας και εξαντλεί την αυστηρότητα της στους αδύναµους.
Η δηµοσιογραφία σπεύδει να αποκρύψει, να στρεβλώσει, να προπαγανδίσει, να παπαγαλίσει, να σπιλώσει, να καθυβρίσει, να κάνει ό,τι της υπαγορεύουν οι µιντιάρχες και χρηµατοδότες.
Η ∆ηµοκρατία µας είναι βαθιά αναξιοκρατική και συγχρόνως, όπως ταιριάζει στους ανάξιους, αλαζονική στους υπηκόους της και δουλοπρεπείς στους προστάτες της.
Η πολιτική τάξη λειτουργεί σε στεγανά ώστε τα ίδια επώνυµα να παρελαύνουν στις κορυφές των κυβερνητικών θεσµών για σχεδόν ένα αιώνα. H Προεδρευοµένη ∆ηµοκρατία έχει γίνει στην πράξη ‘‘Κληρονοµική ∆ηµοκρατία’’. Αλήθεια σε ποια άλλη χώρα συµβαίνει αυτό;
Προστατευµένη και ατιµώρητη ήταν αναµενόµενο να λειτουργήσει κατά τρόπο που καταλύει το κράτος δίκαιου. Όπως έχει πράξει σε πλήθος άλλων περιπτώσεων.
Αυτοί οι ίδιοι και µε τους ιδίους άθλιους τρόπους και την ίδια ιδιοτέλεια αποφασίζουν για την γεωστρατηγική, τις συµµαχίες, την άµυνα, την Παιδεία, την Υγεία, την ανάπτυξη.
Ποια συµφορά πρέπει να επέλθει ώστε η κινητοποίηση των πολιτών να απαιτήσει να έχει λόγο;
Η δηµοκρατία είναι υπόθεση του δήµου και ο δήµος είναι που πρέπει να βιώσει την ανάγκη της, πριν κάνει οτιδήποτε σηµαντικότερο. Αυτή η εσωτερική ωρίµανση δείχνει να έχει τεθεί σε κίνηση.
Είναι κοινή πεποίθηση ότι οι σηµερινές κινητοποιήσεις µε αφορµή την ύβρη των Τεµπών, ξεπερνούν σε δυναµική κάθε προηγούµενο.
Το ζήτηµα πλέον είναι αν µπορέσει σαν πραγµατικό κίνηµα να θέσει τους όρους και τις αρχές για µια δηµοκρατική µεταρρύθµιση που θα στείλει στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας τον παλαιοκοµµατισµό, το κοµµατικό κράτος και παρακράτος. Η έννοια της αυτονοµίας των θεσµών δεν υφίσταται στα κόµµατα της χώρας. Η κατάληψη της εξουσίας του κράτους, είναι το µοναδικό τους µέληµα. Η αστική ολοκλήρωση δεν πραγµατοποιήθηκε ποτέ, µέσω της βασικής της συνθήκης που είναι ο διαχωρισµός των εξουσιών. Για αυτό το λόγο να σταµατήσει το καθεστώς διορισµού της ηγεσίας της ∆ικαιοσύνης από την Κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό .
Να σταµατήσουν οι κοµµατικοί διορισµοί στις ∆ιοικήσεις των Οργανισµών και σε ολόκληρο τον ∆ηµόσιο τοµέα!
Ασυµβίβαστο κοµµατικής και κρατικής ιδιότητας στο ∆ηµόσιο και τον ευρύτερο τοµέα του!
Μέχρι δυο θητείες σε ίδια εκλεγµένη θέση από τον πρόεδρο της ∆ηµοκρατίας µέχρι τον δηµοτικό σύµβουλο !
Για το ξεκίνηµα…
‘‘Πρώτη φορά’’ γενική, καθολική ΑΠΕΡΓΙΑ!
Ανδρέας Χιωτάκης