Κύριε διευθυντά,
ανακοινώθηκε και επίσηµα στις 28 Νοεµβρίου 2024 ο σχεδιασµός της Κυβέρνησης από το καλοκαίρι του 2025 αρχικά να τεθούν σε 24ωρη λειτουργία 1.388 κάµερες της τροχαίας σε 100 σηµεία στην Αττική. Θα χρησιµοποιούνται για την καταγραφή τροχονοµικών παραβάσεων και τη διαχείριση της κυκλοφορίας αλλά επίσης και για τον εντοπισµό εγκληµατικών πράξεων και τη διαλεύκανσή τους.
Ο σχεδιασµός αυτός της Κυβέρνησης άρχισε το 2020, µε το Σχέδιο Προεδρικού ∆ιατάγµατος για τη χρήση συστηµάτων βιντεοεπιτήρησης από δηµόσιες αρχές σε δηµόσιους χώρους, το οποίο καταρτίστηκε από το Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. εν γνώσει του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
Με την υπογραφή του από την Πρόεδρο της Ελληνικής ∆ηµοκρατίας αποτέλεσε το Π.∆. 75/2020 που επιβάλλει στην Ελληνική κοινωνία τη νέα εποχή της ευρείας εξ αποστάσεως -διαδικτυακής – οπτικής παρακολούθησης µέσω ενός βασισµένου σε αλγόριθµους Τεχνητής Νοηµοσύνης υψηλού κινδύνου δίκτυο εξωτερικών ψηφιακών καµερών επιτήρησης µε τεχνολογία “αναγνώρισης αντικειµένων” (βλ. πινακίδες κυκλοφορίας οχηµάτων) που είναι όµοια µε την τεχνολογία “αναγνώρισης προσώπου”.
Στο σχ. Π.∆. συµπεριλαµβάνονταν και η εµβληµατική αυτού παράγραφος 1 του άρθρου 7 που για πρώτη φορά στην Ελλάδα παραχωρούσε σε δηµόσιες αρχές το δικαίωµα της καταγραφής και επεξεργασίας εικόνας από υπαίθριους δηµόσιους χώρους µε κάµερες επιτήρησης µε τεχνολογία “αναγνώρισης”.
Όµως, η αντίθεσή της µε την αιτιολογία άλλων ρυθµίσεων του σχ. Π.∆. όπως η περίπτωση β’ του άρθ. 3 (όχι για παραβάσεις Κ.Ο.Κ.) και οι παρ. 1, 4 του άρθ. 5 (όχι αναλογικότητα, όχι για πρόληψη) καθώς και η αναντιστοιχία της µε την παρ. 1 του άρθ. 14 του Ν. 3917/2011 (εκτός πεδίου εφαρµογής), ήγειραν ζήτηµα µη νοµιµότητας.
Συνεπώς, στοιχειοθετείται πλήρως ο λόγος που ούτε στην µε αρ. 3/2020 Γνωµοδότηση της ανεξάρτητης “Αρχής Προστασίας ∆εδοµένων Προσωπικού Χαρακτήρα” ούτε στην µε αρ. 145/2020 Γνωµοδότηση του Συµβουλίου της Επικρατείας διατυπώνονται παρατηρήσεις ειδικά και µόνο για την παρ. 1 του άρθ. 7 σε όλο το σχ. Π.∆.
∆ηλαδή, η Πτ∆ υπέγραψε το Π.∆. 75/2020 χωρίς να έχει τεθεί υπόψη της Γνωµοδότηση για την παρ. 1 του άρθ. 7 και χωρίς να παραγγείλει συµπληρωµατική Γνωµοδότηση που να αιτιολογεί τη νοµιµότητά της ή να την αναδιατυπώσει (βλ. έγγραφο ∆/νσης Οργάνωσης & Νοµικής Υποστήριξης του Αρχηγείου ΕΛ.ΑΣ.).
Η εγκατάσταση αρχικά των 1.388 καµερών στην Αττική και αργότερα στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις όπως και στα Χανιά, εφόσον δεν επιτρέπονταν από τη σχετική Νοµοθεσία έγινε εφικτή δια της επιβολής µέσω Π.∆., µε αλυσιδωτή συνέργεια όλων των ανωτέρω εκ της αναφερόµενης ιεραρχικής δοµής, µε προωθητική πράξη του σχεδιασµού την ελλιπή Γνωµοδότηση-αιτιολογία και µε τη συνδροµή των Εισαγγελικών Αρχών που αρχειοθέτησαν κάθε ενάντια αναφορά άνευ αιτιολογίας επί της ουσίας.
Νικόλαος Σ. Στεργιάδης