» Συμπεράσματα ανάλυσης από το Παρατηρητήριο Αεροπορικού Κλάδου
Τα επίπεδα του 2019 πλησίασε η φετινή τουριστική χρονιά στο αεροδρόμιο “Δασκαλογιάννης” αφήνοντας κατά πολύ πίσω την προβληματική, λόγω αυστηρών περιορισμών στις μετακινήσεις, σεζόν του 2020. Αξιοσημείωτο είναι ότι πολλές αεροπορικές εταιρείες επανέφεραν δρομολόγια και πτήσεις που δεν εκτέλεσαν πέρυσι, ενώ πολλές άλλες ενέταξαν φέτος το αεροδρόμιο Χανίων στο πτητικό τους πρόγραμμα.
Τα παραπάνω προκύπτουν από την ανάλυση των πτήσεων που πραγματοποίησε το Παρατηρητήριο Αεροπορικού Κλάδου Δυτικής Κρήτης (Western Crete Aviation Observatory), του εξειδικευμένου επιστημονικού ιστότοπου aviationlife.gr, στο πλαίσιο της ετήσιας έρευνας τουρισμού που διεξάγει το Παρατηρητήριο Τουρισμού Δυτικής Κρήτης.
Ειδικότερα, όπως επισημαίνει ο ιδρυτής του του aviationlife.gr – WCAO, ερευνητής MAICh και αναλυτής αεροπορικού κλάδου Δημήτρης Ζοπουνίδης, η τουριστική περίοδος 2021, για το “Δασκαλογιάννης” ήταν μία σαφώς εξαιρετική περίοδος σε σύγκριση με την αντίστοιχη του 2020 και πολύ κοντά, στο 2019, μιλώντας πάντα σε επίπεδα αριθμών και σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους της φετινής πτητικής σεζόν.
«Βεβαίως, οι αριθμοί του 2019, δεν επιτεύχθηκαν απόλυτα, πάραυτα είχαμε εντυπωσιακά στατιστικά σε σχέση με το 2020 (όπως αύξηση 113,9% σε επιβατική κίνηση τον Αύγουστο του 2021, αύξηση 363,6% στις πτήσεις τον Οκτώβριο του 2021, σε σχέση με 2020). Πολλές αεροπορικές εταιρείες επανάφεραν δρομολόγια και πτήσεις που δεν εκτελέστηκαν το περυσινό καλοκαίρι, μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η Σκανδιναβική SAS, η αυστριακή Austrian Airlines, η TUI προς πολλούς παραπάνω προορισμούς (συγκριτικά πάντα με το 2020), η easyJet, η Finnair καθώς και κάποιες ακόμη. Πολλές αεροπορικές εταιρείες ενέταξαν φέτος το Αεροδρόμιο Χανίων στο πτητικό τους πρόγραμμα, όπως η Lufthansa, η Wizz Air (εγκαινιάζοντας και το Χανιά – Αμπού Ντάμπι) και η Corendon, προς Νυρεμβέργη.
Άλλες, αύξησαν τόσο τους προορισμούς όσο και τα δρομολόγια προς ήδη υπάρχοντες προορισμούς, όπως η Ryanair, όπου πέταξε προς Τελ Αβίβ, Μπίλουντ, Βενετία, Βρέμη και άλλους νέους προορισμούς. Επίσης, «η Aegean ξεκίνησε πάλι τις πτήσεις τσάρτερ προς πολλούς σκανδιναβικούς προορισμούς και τοποθέτησε ένα αεροσκάφος στη βάση της στα Χανιά, ενώ ενίσχυσε τα δρομολόγια εσωτερικού προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη».
Όπως εξηγεί ο κ. Ζοπουνίδης «τα παραπάνω, είναι απόρροια των εμβολιαστικών προγραμμάτων παγκοσμίως, της άρσης των κυβερνητικών περιορισμών κατά της εξάπλωσης της πανδημίας, καθώς και της επιθυμίας και ζήτησης για ταξίδι, έπειτα από πολλές καθιζήσεις».
ΑΥΞΗΣΗ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ
Τα νούμερα αποτυπώνουν την αύξηση που επιτεύχθηκε σε όλα τα επίπεδα σε σχέση με την περυσινή πολύ δύσκολη χρονιά.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Fraport:
– Το πρώτο δεκάμηνο του 2021 διακινήθηκαν μέσω του αεροδρομίου 1.696.139 επιβάτες, έναντι 684.204 το 2020 με την αύξηση να είναι 147,9%.
– Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία τον Οκτώβριο του 2021, διακινήθηκαν από το αεροδρόμιο 309.390 επιβάτες, έναντι 85.068 τον αντίστοιχο μήνα του 2020. Η αύξηση της κίνησης ήταν 263,7%.
– Με πτήσεις εξωτερικού διακινήθηκαν τον ίδιο μήνα 250.014 επιβάτες, έναντι 53.926 πέρυσι με την αύξηση να καταγράφει ποσοστό 363,6%.
– Με πτήσεις εσωτερικού, διακινήθηκαν 59.376 επιβάτες, έναντι 31.142, αύξηση 90,7%.
– Κατά τον Οκτώβριο του 2021 στο Διεθνές Αεροδρόμιο “Δασκαλογιάννης”, πραγματοποιήθηκαν συνολικά 15.013 πτήσεις, έναντι 6.911 τον Οκτώβριο του 2020, αύξηση 117, 2%.
– Στην πρώτη πεντάδα των επιβατών του Οκτωβρίου ήταν επιβάτες από την Γερμανία, την Δανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Σουηδία και την Πολωνία.
ΤΑ ΕΜΒΟΛΙΑ ΑΝΟΙΞΑΝ ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ
Όπως αναφέρει ο κ. Ζοπουνίδης οι συνέπειες της πανδημίας στο Διεθνές Αεροδρόμιο Χανίων ήταν αισθητές για την τουριστική περίοδο του 2020, αφού το αεροδρόμιο υποδέχθηκε πτήσεις από 01/07/2020. Οπότε το 2021, η τουριστική κίνηση σαφώς θα έβλεπε καλύτερες μέρες αφού, οι διεθνείς πτήσεις ξεκίνησαν σταδιακά κιόλας από την Άνοιξη. Πιο συγκεκριμένα, η εναρκτήρια ήταν της easyJet στις 28/03/2021 από Βερολίνο προς Χανιά (BER-CHQ). Μαζικά, ξεκίνησαν από τον Μάϊο 2021 και όλο και αυξάνονταν, όσο προχωρούσαμε μέσα στους καλοκαιρινούς μήνες.
«Όπως είναι λογικό λοιπόν, μία πιο ομαλή ροή πτήσεων και το άνοιγμα των συνόρων πιο νωρίς σε σχέση με το 2020, επέφεραν αύξηση των πτήσεων, των επιβατών καθώς και των αεροπορικών εταιρειών που επιχειρούν φέτος στο Διεθνές Αεροδρόμιο Χανίων σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα. Τα προγράμματα εμβολιασμών, η επιθυμία για ταξίδι και η χαλάρωση των περιορισμών από τις κυβερνήσεις, ήταν κύριοι παράγοντες στην τόνωση των πτητικών προγραμμάτων των αεροπορικών εταιρειών», τονίζει ο κ. Ζοπουνίδης και διευκρινίζει ότι η φετινή τουριστική περίοδος ολοκληρώθηκε για το “Δασκαλογιάννης”, το Σαββατοκύριακο 6-7 Νοεμβρίου.
ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΟΟΡΙΣΜΟΙ
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, μεγαλύτερος χρήστης του αεροδρομίου Χανίων για το Καλοκαίρι του 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του ΜΑΪΧ και την ανάλυση του aviationlife.gr, αναδεικνύεται η Ryanair. Η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους με έδρα την Ιρλανδία κατέχει παραπάνω από το 1/3 των αφίξεων στο Αεροδρόμιο Χανίων. Σε υψηλές θέσεις, συγκαταλέγονται η ευρωπαϊκή easyJet, ο Όμιλος Aegean (Aegean Airlines και Olympic Air), η ουγγρική χαμηλού κόστους Wizz Air καθώς και ο κολοσσός TUI.
– Η Ryanair τοποθέτησε ένα αεροσκάφος στη βάση των Χανίων φέτος και συνδέει τα Χανιά με 41 ευρωπαϊκούς προορισμούς. Νέοι αξιοσημείωτοι προορισμοί της εταιρείας από τα Χανιά είναι το Τελ Αβίβ, οπού από το σύνολο των Ισραηλινών του δείγματος, το 92,9% κατέφθασε στα Χανιά με την Ryanair. Επιπλέον, η εταιρεία εγκαινίασε πτήσεις προς Μπίλουντ (Δανία), οπού θεωρείται ένα πολύ προσοδοφόρο δρομολόγιο για τις αεροπορικές εταιρείες που επιχειρούν προς Χανιά, το Κίεβο (Ουκρανία), τη Βρέμη (Γερμανία), Μπάρι (Ιταλία), τη Ρώμη συμπεριλαμβάνοντας και τα δύο αεροδρόμια της (Φιουμιτσίνο FCO, Τσιαμπίνο CIA) καθώς και την Βενετία. Για το Καλοκαίρι του 2022 σκοπεύει να ξεκινήσει πτήσεις προς Νιουκάστλ (NCL) και Στοκχόλμη (ARN). Η Ryanair παραμένει ένας από τους κορυφαίους χειριστές του “Δασκαλογιάννης”.
– Η easyJet, χαμηλού κόστους με αρκετά ελκυστικούς ναύλους, συνεχείς προσφορές, εξυπηρετεί κλασσικούς και προσοδοφόρους προορισμούς από τα Χανιά όπως προς Βερολίνο, Λονδίνο, Λυών καθώς και Νίκαια ενώ για το Καλοκαίρι του 2021 και από αρχές Αυγούστου μέχρι και αρχές Σεπτεμβρίου εκτέλεσε πτήσεις Χανιά – Παρίσι CDG, Χανιά – Μιλάνο MXP και Χανιά – Άμστερνταμ AMS. Κάποιες σημαντικές σημειώσεις που πρέπει να γίνουν πάνω σε αυτά τα δρομολόγια, είναι ότι με το αεροδρόμιο Σαρλ Ντε Γκωλ του Παρισίου, για το 2020 δεν υπήρχε απευθείας σύνδεση από τα Χανιά. Το ίδιο και με το αεροδρόμιο Μαλπένσα (MXP) του Μιλάνου. Οι αεροπορικές εταιρείες Ryanair και Transavia επιχειρούσαν το 2020 και επιχειρούν και το 2021 από τα δεύτερα σε χωρητικότητα αεροδρόμια των δύο πόλεων, το Ορλί και του Μπέργκαμο αντίστοιχα. Αυτό, έχει ως συνέπεια την αύξηση των αεροπορικών θέσεων από τους δύο προορισμούς και τη δυνατότητα σε περισσότερους να επισκεφτούν την Κρήτη και τα Χανιά.
– Ο Όμιλος Aegean (συν Olympic Air, θυγατρική της) βρίσκεται δικαιολογημένα στις υψηλές θέσεις της κατάταξης, για δύο βασικούς λόγους. Ο πρώτος αφορά το ότι εκτελεί πληθώρα πτήσων τσάρτερ από τα Χανιά προς δημοφιλείς Σκανδιναβικούς προορισμούς. Πιο συγκεκριμένα, συνήθως με αεροσκάφος τύπου Airbus A320 που ενίοτε μένει στη βάση των Χανίων, εκτέλεσε αυτό το καλοκαίρι δρομολόγια από Χανιά προς Όσλο, Ελσίνκι, Κοπεγχάγη, Στοκχόλμη, Μπίλουντ, Όουλου, Νόρσεπινγκ, Ουμέα, Βίσμπυ, Στάβανγκερ, Τρόντχαϊμ.
Ένας ακόμη λόγος που η Aegean/Olympic κατατάσσεται σε υψηλή θέση, είναι ότι εκτελεί πτήσεις εσωτερικού (Χανιά – Αθήνα 4 φορές την ημέρα και Χανιά – Θεσσαλονίκη 3 φορές την εβδομάδα). Ενώ τον Αύγουστο, εκτέλεσε επιπλέον συγκεκριμένες πτήσεις Χανιά – Αθήνα, συγκεκριμένες ημέρες. Έτσι, κυρίως μέσω του αεροδρομίου Αθηνών, που αποτελεί κεντρικό κόμβο της εταιρείας, αφικνούνται και αναχωρούν τουρίστες με πτήσεις ανταπόκρισης προς πολλούς ευρωπαϊκούς και μη προορισμούς. Η Aegean δεν εκτέλεσε φέτος το απευθείας δρομολόγιο Χανιά – Λάρνακα, οπού εκτέλεσε το Καλοκαίρι του 2020.
Η αεροπορική εταιρεία, συνέδεσε τα Χανιά με την Ευρώπη μέσω των κόμβων που διαθέτει και με απευθείας πτήσεις τσάρτερ τους σκανδιναβικούς προορισμούς, οπού έρχεται μεγάλο ποσοστό τουριστών, ιδίως στη Δυτική Κρήτη.
– Η Wizz Air, ένταξε τα Χανιά στο πτητικό πρόγραμμα της φέτος με 7 προορισμούς (Βιέννη, Σόφια, Κλουζ-Ναπόκα, Βαρσοβία, Νάπολη, Βουδαπέστη, Αμπού-Ντάμπι, Κίεβο-Ζουλιάνι). Ο προορισμός Αμπού-Ντάμπι ήταν ένα μεγάλο άλμα για το αεροδρόμιο των Χανίων στην αγορά του Κόλπου και όπως φαίνεται από τα συστήματα κρατήσεων της εταιρείας, διατηρείται και για την τουριστική περίοδο 2022, με την πρώτη πτήση να εκτελείται στις 17/06/2022. Η Wizz Air, σύμφωνα και πάλι με το σύστημα κρατήσεων της, στην επίσημη ιστοσελίδα της, φαίνεται πως διατηρεί όλες αυτές τις πτήσεις, για το Καλοκαίρι του 2022. Βεβαίως, μέχρι τότε, ενδεχομένως να υπάρξει ανακατάταξη στο πρόγραμμα της.
– Η TUI βρίσκεται στις κορυφαίες καθώς εκτελεί πτήσεις με μεγάλα γκρουπ και ταξιδιωτικά πακέτα τουριστών. Πιο συγκεκριμένα, εκτελεί πτήσεις από Χανιά προς την επικράτεια της Ευρώπης καθώς και προς Σκανδιναβικές χώρες. Σύμφωνα με τα στοιχεία, μεγάλο μέρος των τουριστών που μετέφερε, προέρχεται από Ηνωμένο Βασίλειο, Σουηδία και Βέλγιο. Τον Μάρτιο, σύμφωνα με την εταιρεία η Κρήτη ήταν ο δημοφιλέστερος προορισμός του εξωτερικού για τις καλοκαιρινές διακοπές. Διαφαινόταν από τότε, ότι η TUI θα επανάφερε το πτητικό της πρόγραμμα σταδιακά. Στις 13 Μαΐου, ήταν η αεροπορική εταιρεία που εκτέλεσε την πρώτη πτήση τσάρτερ προς τα Χανιά για το 2021, όταν το αεροσκάφος Boeing 737, κατέφθασε από το Γκέτενμπορκ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, αυτές που ξεχώρισαν και βρίσκονται στις διαμορφούμενες κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες που επιχειρούν στο “Δασκαλογιάννης”, είναι οι εξής ακόμη: SAS, Lufthansa, Transavia, British Airways, Great Dane Airlines. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας και όπως είναι λογικό, η SAS μετέφερε κατά πλειοψηφία τουρίστες από Σουηδία, Νορβηγία, Δανία.
– Η Lufthansa, ξεκίνησε πτήσεις στο αεροδρόμιο Χανίων, από 21/05/2021. Τα Χανιά συμπεριλήφθηκαν στους πρόσθετους προορισμούς της εταιρείας, μαζί με άλλους 6 στην Ελλάδα. Οι πτήσεις αφορούσαν τα δρομολόγια από Μόναχο και Φρανκφούρτη. Αυτό για το αεροδρόμιο και τον τουρισμό, ήταν μία πολύ σημαντική κίνηση, καθώς προσέθεσε επιπλέον θέσεις επιβατών από τη Γερμανία, όπου αποτελεί κλασσική πηγή τουριστών για την Κρήτη και τα Χανιά. Επίσης, οι συγκεκριμένες πτήσεις είναι κοινού κωδικού (codeshare flights) με την Aegean Airlines. Η Lufthansa δεν είναι low cost αεροπορική εταιρεία, οπότε και εντάσσει ακόμη υψηλότερα στρώματα πληθυσμού στον τουριστικό χάρτη. Επιπλέον, εκτελεί πτήσεις και από άλλα αεροδρόμια της Γερμανίας προς Χανιά, όπως Ντίσελντορφ (DUS) και Στουτγάρδη (STR), μέσω της θυγατρικής της, euroWings. Οι πτήσεις συνεχίστηκαν μέχρι και 26/10 (Φρανκφούρτη) και 07/11 (Μόναχο).
– Η Transavia, θυγατρική του Ομίλου Air France – KLM, εκτέλεσε πτήσεις από δύο προορισμούς προς Χανιά. Από το αεροδρόμιο Σχίπχολ του Άμστερνταμ (AMS) και από το αεροδρόμιο Ορλί του Παρισιού (ORY). Δύο προορισμοί, που αποτελούν βασική πηγή τουριστών για την Ελλάδα και τα Χανιά. Η Transavia αποτελεί βασική αξία για το αεροδρόμιο Χανίων, αφού ετησίως το εντάσσει στους προορισμούς της, οπότε δικαίως βρίσκεται ψηλά στην κατάταξη.
– Η British Airways εκτέλεσε καθημερινές πτήσεις από το αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου (LHR), μέχρι και 30/10, οπού εκτελέστηκε η τελευταία για φέτος.
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΚΑΙ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ
Σύμφωνα με την κατάταξη που διεξήχθη από το aviationlife.gr, οι χώρες άφιξης επιβατών χωρίστηκαν στα εξής γεωγραφικά διαμερίσματα: Ανατολική Ευρώπη, Μεσόγειος, Ηνωμένο Βασίλειο-Ιρλανδία, Σκανδιναβία, Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, Άλλες Χώρες, ΗΠΑ -Καναδάς -Αυστραλία.
– Σύμφωνα με τα στοιχεία από τα ερωτηματολόγια, η Ryanair μετέφερε τουρίστες από όλα την επικράτεια της Ευρώπης, ιδίως Κεντρική, Ανατολική καθώς και τη Μεσόγειο. Αυτό είναι απόρροια του ευρύ δικτύου που έχει αναπτύξει στο “Δασκαλογιάννης”.
– Η easyJet μετέφερε τουρίστες με πτήσεις κυρίως από την Κεντρική και την Βόρεια Ευρώπη.
– Ο όμιλος Aegean (Aegean Airlines και η θυγατρική της Olympic Air) μετέφερε τουρίστες από τη Μεσόγειο κατά κύριο λόγο, από την Κεντρική και τη Βόρεια Ευρώπη ενώ αξιοσημείωτος είναι ο αριθμός των επιβατών που μεταφέρθηκε από τις Η.Π.Α. και τον Καναδά, με ανταπόκριση από το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, αφού φέτος υπήρχε πληθώρα απευθείας ανταποκρίσεων από Β. Αμερική (Νέα Υόρκη, Ατάλαντά, Σικάγο, Φιλαδέλφεια, Τορόντο, Μόντρεαλ), από τις Delta Airlines, United Airlines, American Airlines, Emirates και Air Canada.
– Η ουγγρική Wizz Air, μετέφερε τουρίστες κατά πλειοψηφία, από Ανατολική Ευρώπη και κάποια μερίδα από Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.
– Η TUI μετέφερε τουρίστες από Ηνωμένο Βασίλειο και Ιρλανδία, Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη καθώς και τη Σκανδιναβία.
– Η SAS μετέφερε τουρίστες σχεδόν μόνο από Σκανδιναβία.
– Η Lufthansa που εκτέλεσε πτήσεις από Μόναχο και Φρανκφούρτη, σημειώνει τους υψηλότερους αριθμούς της σε επιβάτες, από Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.
– Η Transavia εκτελώντας πτήσεις από Άμστερνταμ και Παρίσι, μετέφερε και αυτή τουρίστες, κατά πλειοψηφία από Κεντρική/Βόρεια Ευρώπη.
– Η British Airways με μοναδικό δρομολόγιο το Λονδίνο Heathrow – Χανιά, σημείωσε υψηλούς αριθμούς κυρίως από Ηνωμένο Βασίλειο.
ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ
Η Ryanair με τη Wizz Air είναι οι ναυαρχίδες του χαμηλού κόστους στην Ευρώπη και οι ναύλοι και υπηρεσίες που προσφέρουν ενίοτε είναι εξαιρετικά χαμηλοί. Έτσι, δίνουν τη δυνατότητα σε ένα πολύ μεγάλο μέρος του πληθυσμού να ταξιδέψει, αδιαφορώντας για το εισόδημα. Τα εισοδήματα των τουριστών που μεταφέρουν στην Κρήτη και έχουν τελικό προορισμό τα Χανιά, κυμαίνονται χαμηλότερα σε σχέση με τον ανταγωνισμό, αφού το εισόδημα του 45% των επιβατών της Ryanair, είναι γύρω τα 30.000 ευρώ.
Η British Airways, βρίσκεται πολύ πιο πάνω από τον μέσο όρο, που σημαίνει ότι οι τουρίστες που μεταφέρει προς Κρήτη, έχουν αρκετά υψηλά εισοδήματα. Ενδεικτικά, το 56% των ερωτηθέντων, διαθέτει εισόδημα άνω των 100.000 ευρώ.
Η Transavia, μεταφέρει – κυρίως – τουρίστες, μεσαίου προς υψηλού επιπέδου εισοδήματος, με το 43% να βρίσκεται μεταξύ 31.000-60.000.
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΔΙΑΜΟΝΗΣ
Ο μέσος όρος διαμονής των επισκεπτών που έρχονται αεροπορικώς στα Χανιά υπολογίζεται στις 9 ημέρες.
Οι τουρίστες που μεταφέρει η Norwegian και η Austrian Airlines διαμένουν στο νησί 11 ημέρες, η μεγαλύτερη – προς τα πάνω – διαφορά από τον μέσο όρο από τις υπόλοιπες αεροπορικές εταιρείες, από αυτές που αναλύονται στην παρούσα ανάλυση. Αρκετά αξιοσημείωτη είναι η περίπτωση της British Airways, οπού οι τουρίστες που μεταφέρει, διαμένουν στο νησί κατά μέσο όρο 10 ημέρες. Αυτός ο αριθμός σε συνδυασμό με τα πολύ υψηλά εισοδήματα των επιβατών της, δείχνει ότι ο τουρισμός που προωθεί η αεροπορική εταιρεία από το Ηνωμένο Βασίλειο, δίνει αξία στην τοπική κοινωνία.
Στον μέσο όρο 10 ημερών διαμονής (πάνω από τον μέσο όρο των εννέα ημερών δηλαδή) και για αριθμητικό ενδιαφέρον, βρίσκονται επίσης, οι εξής αεροπορικές εταιρείες: Aegean Group, Lufthansa, Corendon, Air Serbia, LOT.
Στον αντίποδα, Ryanair και Wizz Air βρίσκονται στον μέσο όρο, στις 8 ημέρες.
Ταυτότητα της έρευνας
Τα πορίσματα της έρευνας που παρουσιάζονται στην παρούσα ανάλυση, έχουν εξαχθεί από 4.300 έγκυρα ερωτηματολόγια.
Η ετήσια έρευνα τουρισμού υλοποιείται από το Παρατηρητήριο Τουρισμού Δυτικής Κρήτης και συντονίζεται από το τμήμα Οικονομίας & Διοίκησης του ΜΑΙΧ, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, το τμήμα Διοικητικής Επιστήμης & Τεχνολογίας του ΕΛΜΕΠΑ, μέλη του Πανεπιστημίου Κρήτης, την Ανώτερη Σχολή Τουριστικής Εκπαίδευσης Κρήτης, την Περιφέρεια Κρήτης και τον Δήμο Χανίων.
Στο Παρατηρητήριο Τουρισμού Δυτικής Κρήτης, το οποίο λειτουργεί εδώ και μια δεκαετία με πρωτοβουλία της Ένωσης Ξενοδόχων Χανίων συμμετέχει επίσης, το Οικονομικό Επιμελητήριο Δυτικής Κρήτης και το Επιμελητήριο Χανίων.
Η έρευνα συγχρηματοδοτείται από το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης Κρήτης και τον Δήμο Χανίων και για τη διεξαγωγή της υπάρχει συνεχής υποστήριξη από τη Fraport-Greece και το προσωπικό του Αερολιμένα Χανίων.
Στην ομάδα συγγραφής και ανάλυσης συμμετέχουν οι: Δρ. Γεώργιος Μπαουράκης, διευθυντής Μ.Α.Ι.Χ., καθ. Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, ακαδημαϊκός, διευθυντής Εργ. Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης & Ανάλυσης Δεδομένων και Πρόβλεψης του Πολυτεχνείου Κρήτης, Audencia Business School, France, Γεώργιος Αγγελάκης, ερευνητής Τμ. Οικονομίας και Διοίκησης Μ.Α.Ι.Χ., υπ. διδάκτωρ Τμ. Διοικητικής Επιστήμης & Τεχνολογίας, ΕΛΜΕΠΑ, Περικλής Δράκος, ΕΔΙΠ, Τμ. Οικονομικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Κρήτης, επ. καθηγητής Χρήστος Λεμονάκης, διευθυντής Εργαστηρίου Διοικητικής Οικονομικής και Συστημάτων Αποφάσεων, Τμ. Διοικητικής Επιστήμης & Τεχνολογίας, ΕΛΜΕΠΑ, αν. καθηγητής Γεώργιος Ατσαλάκης, Σχολή Μηχανικών Παραγωγής & Διοίκησης, Πολυτεχνείο Κρήτης, καθηγητής Γαγάνης Χρυσοβαλάντης, Τμ. Οικονομικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Παναγόπουλος Ανδρέας, αν. Καθηγητής, Τμ. Οικονομικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Σημαντηράκη Βανέσσα, επίκουρη καθηγήτρια, διευθύντρια ΑΣ.ΤΕΚ.