• “Ομιλών” πομπός του μηνύματος ζωής και δράσης του
Αναλυτικό ρεπορτάζ και φωτογραφίες για την εκδήλωση των αποκαλυπτηρίων του ανδριάντα του μακαριστού μητροπολίτη Κισσάμου και Σελίνου κυρού Ειρηναίου Γαλανάκη που έγιναν στην Κίσσαμο, μαζί με την ανακήρυξη του Προέδρου της Δημοκρατίας ως επίτιμου Δημότη Κισσάμου, διαβάσαμε στα Χανιώτικα νέα του Σαββάτου.
• Φυσικά η εκδήλωση καλύφθηκε και από όλα τα τηλεοπτικά κεντρικά και τοπικά ΜΜΕ ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ανέβασαν δεκάδες φωτογραφιών.
Πομπός μηνυμάτων
• Η αναφορά εδώ στην στήλη «Πολιτισμικοί Σφυγμοί» θέλει μόνο να καταγράψει τις απλές εντυπώσεις μας από το ΜΗΝΥΜΑ που εκπέμπει το γλυπτό – ανδριάντας μέσα από την ευρηματικά παραστατική απεικόνισή του δια χειρός του σημαντικού σύγχρονου Χανιώτη γλύπτη Γιάννη Μαρκαντωνάκη.
• Πρόκειται για μια μεγάλη ιστορική και καλλιτεχνική ευθύνη –κατά την γνώμη μας. Την οποία ο Μαρκαντωνάκης ανέλαβε και ολοκλήρωσε με απίστευτη παραστατική δεξιότητα.
• Φυσικά δεν είναι η πρώτη φορά που τα γλυπτά, οι ανδριάντες και οι καλλιτεχνικές κατασκευές του καταξιωμένου καλλιτέχνη Γιάννη Μαρκαντωνάκη απεικονίζουν με ενάργεια και καλλιτεχνική αρτιότητα το ζητούμενο θέμα ανάλογα με την περίπτωση.
• Όμως, η ζωή και η πολύπλευρη δράση του Μακαριστού Ειρηναίου Γαλανάκη έχει δυσκολίες: Την δυσκολία να αναπαραστήσεις την εικόνα ενός ανθρώπου με πολυσχιδή προσωπικότητα που έδρασε υπέρ της Ορθόδοξης Πίστης, της Αγάπης στον συνΑνθρωπο, της κοινωνικής αλληλεγγύης, της αναπτυξιακής προοπτικής του τόπου και τόσων άλλων γνωστών και άγνωστων δράσεών του άγιου παππούλη μας .Και την μεγάλη δυσκολία να «περάσει» αυτό το μήνυμα σε μια κοινωνία που ακόμα έχει ζήσει και έχει ζωντανή την εικόνα και το έργο του. Και, ταυτόχρονα, να την αποτυπώσεις με τρόπο που αυτό το μήνυμα, αυτός ο «μύθος» να περάσει στις μελλοντικές γενιές.
• Πιστεύω ότι ο ανδριάντας του μακαριστού Ειρηναίου Γαλανάκη είναι από τα πιο επιτυχημένα γλυπτά του Μαρκαντωνάκη. Όσοι ζήσαμε και θυμόμαστε τον παππούλη, βλέπουμε ότι ο Γιάννης έχει αιχμαλωτίσει φωτογραφικά την χαρακτηριστική κίνηση του χεριού του στο πρόσωπο και ακόμα και την έκφραση σεμνότητας και αποφασιστικότητας του προσώπου του.
• Στην οποία όμως κίνηση, ο γλύπτης ενσωματώνει και αποτυπώνει ευρηματικά την χαρισματική προσωπικότητα του μακαριστού Μητροπολίτη Κισσάμου και Σελίνου κυρού Ειρηναίου Γαλανάκη: Την διορατικότητα, την δημιουργία, την ΠΙΣΤΗ, την διαρκή ενατένισή του στο μέλλον και στο ΦΩΣ!
• Το σώμα, επίσης, έχει μια δυναμική ασκητική πλαστικότητα. Γνώριμη σε όσους τον γνωρίσαμε.
• Είναι ένα ακόμα «ομιλούν» γλυπτό του πολύ σημαντικού Χανιώτη γλύπτη και αυτό οφείλεται τόσο στην εικαστική δεξιοτεχνία του όσο, ασφαλώς, και στο ότι στην έμπνευσή του είχε «βοηθό» και το γεγονός ότι ως Χανιώτης παρακολούθησε και έζησε τις δράσεις του μακαριστού Ειρηναίου Γαλανάκη.
• Οι εξαιρετικές φωτογραφίες από τα αποκαλυπτήρια είναι της γνωστής φωτογράφου και καθηγήτριας Γαλλικών Αθηνάς Γαλανάκη και την ευχαριστώ πολύ που μου τις δάνεισε.
Το πιο λίγο που μπορω να πω και να κάνω είναι να συγχαρώ από καρδίας τον αγαπητό φίλο Γιάννη Μαρκαντωνάκη: άλλωστε, ο Γιάννης Μαρκαντωνάκης θεωρείται και είναι ο κορυφαίος σύγχρονος εικαστικός καλλιτέχνης της Κρήτης και όχι μόνο. Τα πάσης φύσεως εικαστικά του έργα, ιδιαίτερα, τα γλυπτά μιλούν από μόνα τους: Κι έχουμε να δούμε τα καλύτερα λιαν συντόμως! Φιλικά Γιώργος Καραγεωργίου, συντ/χος νομικός, κοινωνιολόγος ΧΑΝΙΑ