Με βασικό κριτήριο το ποσοστό των εκπτώσεων αλλά και την ποιότητα των εμπορευμάτων κάνουν τις αγορές τους οι Χανιώτες καταναλωτές. Κοιτάνε πρωτίστως τα τοπικά καταστήματα αλλά κάνουν τη βόλτα τους και από τα μεγάλα πολυκαταστήματα, για σύγκριση τιμών.
«Ολοι τις εκπτώσεις περιμένουμε», είπαν οι Χανιώτες που μίλησαν χθες στα “Χανιώτικα νέα”. «Η μεσαία τάξη έχει γίνει φτωχή τάξη. Αυτοί οι οποίοι στηρίζανε τα μικρομάγαζα, πλέον δεν μπορούνε», ήταν βασικό συμπέρασμα από τις απαντήσεις στις ερωτήσεις μας. Πρώτη μέρα εκπτώσεων χθες, αλλά η αγοραστική κίνηση ήταν περιορισμένη, όπως οι ίδιοι παρατήρησαν.
«Προσπαθούν όλοι»
«Απ’ ότι βλέπω προσπαθούν όλοι για το καλύτερο των καταναλωτών», είπε η Αθηνά.
«Κριτήριο η τιμή»
«Πήρα δύο πράγματα αλλά δεν ήταν στις εκπτώσεις. Δεν είχε έκπτωση γιατί ήταν της καινούργιας σεζόν. Το κριτήριο για τις αγορές είναι η τιμή και η χώρα παρασκευής», λέει ο Νικόλας.
«Λίγα τα φράγκα»
«Ολοι τις εκπτώσεις περιμένουνε. Τα φράγκα είναι λίγα. Πάει ο κόσμος σε τοπικα μαγαζιά. Αν δεν αλλάξει η κατάσταση η οικονομική και η πολιτική», σημειώνει ο Θοδωρής.
«Επιδιώκω τοπικά καταστήματα»
«Οι εκπτώσεις δεν έχουν αρχίσει ακόμα κανονικά. Εχουν πολύ μικρό ποσοστό εκπτώσεων τα μαγαζιά. Μ΄ αρέσει να ψωνίζω από τοπικά καταστήματα. Το επιδιώκω», σημειώνει η Ελευθερία.
«Απαραίτητες οι εκπτώσεις»
«Είναι απαραίτητο να γίνονται και οι εκπτώσεις και οι προσφορές για τον απλούστατο λόγο ότι ο κόσμος αυτή τη στιγμή δυσανασχετεί, κωλύεται, έχει άλλες υποχρεώσεις πρωτίστως. Βλέπω τοπικά μαγαζιά. Τους προτιμάμε αλλά είναι λίγο ακριβοί και ψωνίζουμε πολλοί από τα πολυκαταστήματα», σημειώνει η Κατερίνα.
«Δυσκολεύεται ο κόσμος»
«Η μεσαία τάξη έχει γίνει φτωχή τάξη. Αυτοί οι οποίοι στηρίζανε τα μικρομάγαζα, πλέον δεν μπορούνε. Ο κόσμος δυσκολεύεται να πληρώσει τους λογαριασμούς του, τις υποχρεώσεις του. Αυτό έχει συνέπεια και στην αγοραστική δυνατότητα. Ποιος μπαίνει στα μαγαζιά; Κάντε μια βόλτα. Αδεια τα μαγαζιά, πρώτη μέρα εκπτώσεων», λέει ο Νίκος.
«Υπάρχουν ακριβά και φτηνά»
«Πηγαίνω στα μαγαζιά τα απογευματα. Υπάρχουν και ακριβά και φτηνά», λέει η Μπίστρα.
Απεργία την Κυριακή στα Χανιά
Κάλεσμα συμμετοχής στην απεργιακή κινητοποίηση της Κυριακής απευθύνουν εν τω μεταξύ με κοινή ανακοίνωσή τους, τα Σωματεία Ιδιωτικών Υπαλλήλων ν. Χανίων και ν. Ηρακλείου και ο Σύνδεσμος Λογιστών και Υπαλλήλων Ιδιωτικών Επιχειρήσεων Ρεθύμνου.
Μεταξύ άλλων, επισημαίνουν πως «η σχεδιασμένη κατάργηση της Κυριακής αργίας συνοδεύεται με μεγάλες καθυστερήσεις στις καταβολές των μισθών, με απλήρωτες υπερωρίες και ρεπό που δε δίνονται, με αύξηση της εντατικοποίησης της εργασίας, γεγονός που οδηγεί το τελευταίο διάστημα σε αύξηση των εργατικών ατυχημάτων και των επαγγελματικών ασθενειών».
Εκτιμήσεις για οριακή αύξηση στο λιανεμπόριο
Εν τω μετξαύ, οριακή αύξηση των πωλήσεων στο λιανεμπόριο εκτιμάται ότι θα σημειωθεί το εξάμηνο Ιουλίου – Δεκεμβρίου 2018, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Η έρευνα διεξήχθη τον 20 Ιουνίου έως 1 Ιουλίου 2018 με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και δείγμα 155 ανώτερα και ανώτατα Στελέχη Επιχειρήσεων (Λιανεμπόριο-Αλυσίδες σουπερμάρκετ και Προμηθευτές FMCG) από τη Γενική Διεύθυνση και τα τμήματα Marketing, Πωλήσεων, Αγορών, Οικονομικών, Πληροφορική κλπ.
Αναλυτικότερα, σε σχέση με τις προσδοκίες των στελεχών για τις πωλήσεις του κλάδου, ποσοστό 31% εκτιμούν ότι οι πωλήσεις θα κινηθούν αυξητικά, 28% ότι θα υπάρξει μείωση και 40% ότι οι πωλήσεις θα μείνουν αμετάβλητες.
Μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι θα καταγραφεί αύξηση 0,1% στις πωλήσεις το εξάμηνο Ιούλιος 2018-Δεκέμβριος 2018 σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2017. Σημειώνεται ότι οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων σχετίζονται άμεσα με την ψυχολογία των καταναλωτών και την ευρύτερη οικονομική και κοινωνική κατάσταση.
Η θετική τάση που καταγράφηκε στην αποτίμηση της εξέλιξης της οικονομικής κατάστασης της χώρας το προηγούμενο εξάμηνο παγιοποιείται σε αυτή τη μέτρηση. Συγκεκριμένα, η πλειοψηφία σε ποσοστό 53% θεωρεί ότι η οικονομική κατάσταση παρέμεινε αμετάβλητη, το 31% ότι χειροτέρεψε και το 16% ότι βελτιώθηκε.
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
Παρά την συγκρατημένη αισιοδοξία που καταγράφεται, τα προβλήματα συνεχίζουν να υπάρχουν. Τα εξωγενή προβλήματα είναι στην πρώτη θέση. Συγκεκριμένα, και πάλι καταγράφεται ως βασικό πρόβλημα η αβεβαιότητα περιβάλλοντος (κοινωνικού-οικονομικού) κάτι που αποδίδεται τόσο στις εσωτερικές εξελίξεις στη χώρα, όσο και στις γενικότερες αλλαγές που διέρχεται ο συγκεκριμένος κλάδος διεθνώς, αλλά και στην Ελλάδα.
Ο υψηλός ΦΠΑ ο οποίος στις προηγούμενες μετρήσεις καταγραφόταν ως το κύριο πρόβλημα εξακολουθεί να έχει σημασία με 51%. Αντίθετα το πρόβλημα των μειωμένων πωλήσεων παρουσιάζει ύφεση καθώς πέφτει στη 4η θέση με μείωση σε ένα χρόνο από 59% σε 40% που σχετίζεται με την αναμενόμενη σταθεροποίηση της ζήτησης. Η χαμηλή κερδοφορία παραμένει σημαντικό πρόβλημα και ενισχύεται μάλιστα (από 38% σε 43%) που σχετίζεται με την υψηλή τάση των προσφορών, την ακρίβεια του δανεισμού και τον υψηλό ανταγωνισμό. Την πεντάδα των κύριων προβλημάτων συμπληρώνουν οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες (28%) που σχετίζονται με τις νέες κοινωνικές συνθήκες λόγω οικονομικής κρίσης, τα ανταγωνιστικά δίκτυα πωλήσεων, τις συνεχείς προσφορές, τα ψηφιακά μέσα κλπ.m