Σημαντικά συμπεράσματα για το τουριστικό προϊόν της Κρήτης προκύπτουν από τα αποτελέσματα έρευνας που διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου για λογαριασμό των τεσσάρων Εμπορικών και Βιομηχανικών Επιμελητηρίων της Κρήτης, τα οποία και τη χρηματοδότησαν.
Η έρευνα παρουσιάστηκε το μεσημέρι του Σαββάτου στα Χανιά και, όπως ειπώθηκε, σε αυτήν συμμετείχαν τουρίστες πέντε εθνικοτήτων: Γερμανοί, ‘Αγγλοι, Πολωνοί, Γάλλοι και Σκανδιναβοί που αποτελούν και την πλειοψηφία των επισκεπτών της Κρήτης κατά την περίοδο των διακοπών.
Ηλικιακά οι τουρίστες που επισκέπτονται την Κρήτη είναι σε ποσοστά, 17% άνω των 55, 18% από 45-54, 21% από 35-44 και 28% από 25-34.
Το 51% των επισκεπτών είναι άνδρες και το 49% γυναίκες, ενώ, ανα νομό, στον οποίο έμειναν στο μεγαλύτερο μέρος των διακοπών τους στο νησί τα ποσοστά διαμορφώνονται: Ηράκλειο το 36%, Χανιά το 30%, Ρέθυμνο το 25% και Λασίθι το 9%.
Από τους ερωτηθέντες, το 40% επέλεξε κατάλυμα 4 αστέρων, το 57% μένει στο νησί ως μια εβδομάδα, το 46% έχει επαναλάβει τις διακοπές του στην Κρήτη, ενώ ποσοστό 67% δήλωσε ότι είναι πιθανόν να ξαναεπισκεφθει το νησί.
Οι βασικές αιτίες της επιλογής της Κρήτης είναι το φυσικό τοπίο και το κλιμα, η φιλοξενία και η φιλικότητα των κατοίκων και η ποιότητα των υπηρεσιών.
Το 92% επισκέπτεται την Κρήτη κυρίως για λόγους αναψυχής. Όσο αφορά τον τρόπο οργάνωσης του ταξιδιού, το 53% απαντά μέσω πρακτορείου, το 39% μέσω του διαδικτύου, το 6% μέσω τούρ οπερέιτορ και ένα 2% με άλλο τρόπο.
Η μέση συνολική δαπάνη ανά άτομο για το ταξίδι στην Κρήτη είναι 1.162 ευρώ.
Ανά νομό η μέση συνολική δαπάνη είναι: Λασιθίου, 1308 ευρώ, Ηρακλείου 1121, Ρεθύμνου 1158 και Χανίων 1165 ευρώ.
Το 64% των επισκεπτών διαμένει εκτός των πρωτευουσών των νομών, με το ποσοστό αυτών που τις επιλέγουν για διαμονή να είναι 28%.
Οι ξένοι επισκέπτες κλήθηκαν να απαντήσουν σε πλήθος ερωτημάτων που αφορούν την παροχή υπηρεσιών την αγορά προϊόντων, τις υποδομές, τον βαθμό εξυπηρέτησής τους με το πρόβλημα της στάθμευσης, στις μεγάλες κυρίως πόλεις, να συγκεντρώνει το μικρότερο ποσοστό ικανοποίησης. Στο Λασίθι το ποσοστό ικανοποίησης είναι 37%, στο Ρέθυμνο 33%, στο Ηράκλειο 31% και στα Χανιά 25%.
Όσο αφορά το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων, το ποσοστό ικανοποίησης είναι για τα Χανιά 83%, για το Ρέθυμνο 74%, για το Ηράκλειο 69% και για το Λασίθι 68%.
Εκτός των άλλων, στην έρευνα προκύπτουν και σημαντικά στοιχεία για την κρουαζιέρα στο νησί. Το ποσοστό των επισκεπτών κρουαζιέρας είναι 52% γυναίκες και 48% άνδρες, ηλικιακά το μεγαλύτερο ποσοστό καταγράφεται από 55-64 και είναι 26%, ενώ το 73% των επισκεπτών κρουαζιέρας είναι ανώτερης εκπαίδευσης.
Τα πρωτεία των επισκεπτών κατέχουν οι ‘Αγγλοι 26%, οι Γερμανοί 18% ,οι Αμερικανοί 11% ενώ ακολουθούν και άλλες εθνικότητες.
Το 65% κάνει οικογενειακώς κρουαζιέρα, το 48% επισκέπτεται για πρώτη φορά την Κρήτη και το 61% επιλέγει κατά την παραμονή του να επισκεφθεί αξιοθέατα αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία.
Η μέση ατομική δαπάνη κατά την παραμονή των επισκεπτών κρουαζιέρας που μένουν στο νησί για περίπου 5 ώρες είναι 176 ευρώ εκ των οποίων τα 102 αφορούν αγορές.
“Όσο αφορά τον τρόπο οργάνωσης του ταξιδιού, το 53% απαντά μέσω πρακτορείου, το 39% μέσω του διαδικτύου, το 6% μέσω τούρ οπερέιτορ και ένα 2% με άλλο τρόπο.” Ποια ι είναι η διαφορά του “πρακτορείου” και του “tour operator”; Είναι το ίδιο ακριβώς.
Κατά τ’ άλλα η εύρευνα δείχνει κάποια σημαντικά αποτελέσματα που πρέπει να ερμηνεύσουν όσοι ασχολούνται με τον τουρισμό και ειδικά οι άσχετοι που “φροντίζουν” για την προβολή και την οργάνωση, σε δημοτικό, περιφερειακό και κυβερνητικό επίπεδο.