Εργο γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Ηρακλείου, σύμφωνα και με πρόσφατη απόφαση της κυβέρνησης που χαρακτήρισε κατεπείγουσες τις σχετικές απαλλοτριώσεις, αναμένεται να ενισχύσει δραστικά την τουριστική βιομηχανία της Κρήτης.
Το έργο προϋπολογισμού 800 εκατομμυρίων ευρώ θα περιλαμβάνει και τις οδικές συνδέσεις του αεροδρομίου με τον βόρειο και νότιο οδικό άξονα του νησιού, καθώς και εμπορευματική ζώνη κατά το μοντέλο του «Ελ. Βενιζέλος». Με βάση τον σχεδιασμό, το αεροδρόμιο προβλέπει και επέκταση του διαδρόμου από τα 3.000 στα 3.200 μέτρα και δυνατότητα επιπλέον επέκτασης στα 3,8 χλμ., εάν και εφόσον αυτό καταστεί αναγκαίο. Στην πλήρη λειτουργία του θα μπορεί να φιλοξενεί για στάθμευση 25 αεροσκάφη. Με βάση τη σύμβαση παραχώρησης που πραγματοποιείται ο διαγωνισμός, διπλασιάζονται οι πόροι που θα αποδίδονται ετησίως στους ΟΤΑ του νησιού από τα ακαθάριστα έσοδα του αεροδρομίου, ενώ ο παραχωρησιούχος είναι υποχρεωμένος να εξασφαλίσει απασχόληση μακροχρονίως ανέργων. Η σύμβαση παραχώρησης θα είναι 30ετούς διάρκειας και ο παραχωρησιούχος θα μπορεί να δίνει μέρος της παραχώρησης σε τρίτους όπως για συντήρηση αεροσκαφών κ.λπ.
Ο διαγωνισμός για το έργο βρίσκεται σε εκκρεμότητα από το 2008, προς μεγάλη απογοήτευση τόσο της τουριστικής βιομηχανίας όσο και των αεροπορικών εταιρειών αφού το υπάρχον αεροδρόμιο οριακά μπορεί να εξυπηρετήσει την αυξανομένη επιβατική κίνηση. Επειτα από αλλεπάλληλες αλλαγές διαγωνιστικού μοντέλου, προϋπολογισμού και παρατάσεις στις προθεσμίες υποβολής δεσμευτικών προφορών, θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης και το Δημόσιο θα κατέχει το 45% – 55% της εταιρείας διαχείρισης, με τον υποψήφιο ανάδοχο που θα περιορίσει την οικονομική συμμετοχή του Δημοσίου, που ανέρχεται σε 220 εκατ. ευρώ, να μοριοδοτείται θετικά. Η ΕΤΕπ έχει ήδη δεσμευθεί ότι θα χρηματοδοτήσει τη συμμετοχή του Δημοσίου και, πρώτη φορά, τις προπαρασκευαστικές δράσεις (μελέτες, κ.λπ.), ενώ έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τη συμμετοχή της, ως δανείστρια, στο έργο.
ΠΗΓΗ: kathimerini.gr