Για «ανικανότητα ελέγχου του φορολογικού μηχανισμού από την κυβέρνηση» κάνει λόγο ο βουλευτής Ηρακλείου του ΜέΡΑ25 Γ. Λογιάδης.
Σε ερώτηση που κατέθεσε αναφέρει τα εξής: « Πρόσφατα το υπουργείο παρουσίασε τη νέα εφαρμογή σάρωσης αποδείξεων «appodixi».
Μέσω της εφαρμογής ο καταναλωτής θα έχει τη δυνατότητα να σαρώνει την απόδειξη που έλαβε και η εφαρμογή θα ελέγχει τα στοιχεία της επιχείρησης και εάν η ταμειακή μηχανή είναι δηλωμένη στην Αρχή.
Μέσα από τις ανακοινώσεις του Υπουργείου σας και τις «διαρροές» που γίνονται στον τύπο φαίνεται ότι σε περίπτωση που οι καταστηματάρχες εκδίδουν αποδείξεις οι οποίες δεν είναι γνήσιες, οι φορολογούμενοι που θα ελέγχουν με το κινητό τους τις αποδείξεις θα λαμβάνουν χρηματικό μπόνους πολλαπλάσιο της αξίας της απόδειξης, εφόσον από τον έλεγχο διαπιστωθεί η μη γνησιότητα της απόδειξης καθώς και ότι δεν έγινε διαβίβαση των στοιχείων της συναλλαγής στην ΑΑΔΕ μέσω της φορολογικής εφαρμογής myData.
Όπως είναι προφανές από την ανωτέρω περιγραφή μέσα από αυτές τις ενέργειες το Υπουργείο σας και κατ’ επέκταση η Κυβέρνηση προσπαθεί να περιορίσει το φαινόμενο έκδοσης εικονικών αποδείξεων. Δυστυχώς, εδώ, οφείλουμε να παρατηρήσουμε ότι η ύπαρξη και λειτουργία της της εν λόγω εφαρμογής καθώς η υιοθέτηση κινήτρων προς τους πολίτες για τη χρήση της όπως περιγράφονται ανωτέρω καταδεικνύουν για μια ακόμα φορά με εμφανή τρόπο την ανικανότητα της Κυβέρνησης και του φορολογικού μηχανισμού να ελέγξει τα εν λόγω παραβατικά φαινόμενα, πρόβλημα που η Κυβέρνηση προσπαθεί να λύσει με την μετάθεση της ευθύνης του φορολογικού ελέγχου στους πολίτες, μετατρέποντας τον κάθε πολίτη ρουφιάνο του διπλανού του και επιβραβεύοντας τον γι’ αυτό με χρηματικό αντίτιμο.
Ως μια παράταξη που στοχεύει σθεναρά στη λύση του σημαντικού προβλήματος της φοροδιαφυγής με ορθολογικές λύσεις που αφορούν τον φορολογικό μηχανισμό και τη λειτουργία του δεν μπορεί παρά να γεννώνται απορίες και ερωτήματα στο μυαλό μας από τις περιγραφόμενες κινήσεις και ενέργειες του Υπουργείου σας.
Ερωτάσθε κ. Υπουργέ:
Με δεδομένα τα προβλήματα που έχει παρουσιάσει ήδη η φορολογική εφαρμογή myData στη λειτουργία της καθώς η ηλεκτρονική διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τις εφαρμογές του Υπουργείου, πώς έχετε εξασφαλίσει την ορθή λειτουργία της νέας εφαρμογής «appodixi»; Με δεδομένη την ανωτέρω περιγραφόμενη πρόταση για επιβράβευση των πολιτών σε περίπτωση ανίχνευσης εικονικών στοιχείων μέσω της εν λόγω εφαρμογής, τι θα γίνεται αν αυτή η εικονικότητα του στοιχείου οφείλεται σε λάθος της λειτουργίας των εφαρμογών ή της ηλεκτρονικής διασύνδεσης και όχι σε πραγματική προσπάθεια φοροδιαφυγής της ελεγχόμενης εταιρείας; Επίσης, εάν ο πολίτης έχει λάβει καλόπιστα επιβράβευση ήδη λόγω της ηλεκτρονικοποίησης του συστήματος σε μια τέτοια περίπτωση, τι θα γίνεται; Θα καλείται να επιστρέψει την επιβράβευση στο Κράτος; Επιπρόσθετα, σε μια αντίστοιχη περίπτωση λάθους, στην ελεγχόμενη εταιρεία, θα επιβάλλεται πρόστιμο ηλεκτρονικά για μια κατ΄ ουσία ανύπαρκτη παράβαση, το οποίο η επιχείρηση θα καλείται να φέρει στο φορολογικό της προφίλ για μεγάλο χρονικό διάστημα έως ότου η Φορολογική Διοίκηση να αντιληφθεί και να αναγνωρίσει το λάθος της (ή ακόμα χειρότερα έως ότου η επιχείρηση αναγκάσει ένδικα την Φορολογική Διοίκηση να παραδεχτεί το λάθος της με όποιο σημαντικό κόστος αυτό συνεπάγεται) και φέροντας όλες τις αρνητικές συνέπειες (μη δυνατότητα έκδοσης φορολογικής ενημερότητας, μη δυνατότητα συμμετοχής σε δημόσιους διαγωνισμούς κ.α.) ένα τέτοιο πρόστιμό μπορεί να επιφέρει έως τότε;
Κατά πάγια τακτική του Υπουργείου σας, όπως έχουμε θίξει με ερωτήσεις μας και σε άλλες περιπτώσεις, δεν γίνεται καμία αναφορά στο κόστος δημιουργίας αλλά και υποστήριξης της λειτουργίας ή συντήρησης της εν λόγω νέας ηλεκτρονικής εφαρμογής. Ποια είναι αυτά τα κόστη;
Σύμφωνα με τα επίσημα δημοσιευμένα στοιχεία της τελευταίας Ετήσιας Απολογιστικής Έκθεσης της ΑΑΔΕ (σελ.40) που αφορά το προηγούμενο έτος, από τους μερικούς επιτόπιους ελέγχους που διενεργήθηκαν στο σύνολο των επιχειρήσεων για το έτος 2021, το 95,1% των βεβαιωμένων παραβάσεων αφορούν την μη έκδοση φορολογικών στοιχείων ή την έκδοση ανακριβών στοιχείων. Με δεδομένο αυτό και σε συνδυασμό με την προηγούμενη ερώτηση μας, γιατί προτεραιοποιήσατε την αντιμετώπιση της έκδοσης φορολογικών στοιχείων από μη δηλωμένες μηχανές που ναι μεν ισοδυναμεί με μη έκδοση του φορολογικού στοιχείου αλλά αποτελεί μόνο ένα μικρό μέρος της μη έκδοσης τέτοιων στοιχείων σε σχέση με το φαινόμενο της μη έκδοσης καθόλου απόδειξης που σαφώς πιο διαδεδομένο;
Σύμφωνα με τα ίδια αναφερόμενα στην προηγούμενη ερώτηση στοιχεία για το προηγούμενο έτος, η παρατηρούμενη παραβατικότητα που εντοπίστηκε κατά τους μερικούς επιτόπιους ελέγχους ανήλθε στο σύνολο της χώρας σε περίπου 19% και σε κάποιες περιφέρειες της χώρας ξεπέρασε το 21%. Με άλλα λόγια, μία στις πέντε επιχειρήσεις που ελέγχθηκαν εντοπίστηκε να παρανομεί. Όπως φαίνεται παρά της προσπάθειες και το έργο της ΑΑΔΕ που ευαγγελίζεσθε, η φορολογική παραβατικότητα παραμένει σε πάρα πολύ υψηλά επίπεδα και η δημιουργία μιας πραγματικής φορολογικής συνείδησης δείχνει μακρινό όνειρο. Ποιες πραγματικές ενέργειες σκοπεύετε να κάνετε στη λειτουργία του φορολογικού μηχανισμού που να μην συνίστανται σε ημίμετρα όπως η εν λόγω εφαρμογή και που θα αυξήσουν την αποτελεσματικότητα του αλλά συνάμα και την διαφάνεια λειτουργίας του αυξάνοντας τη νομιμοποίηση του στα μάτια των πολιτών με αποτέλεσμα τη δημιουργία της βάσης για την οικοδόμηση ισχυρής φορολογικής συνείδησης στους πολίτες; ».