Δημοτικό συμβούλιο Χανίων θα έχουμε σήμερα. Οι συνεδριάσεις μεταδίδονται ζωντανά από το διαδίκτυο μέσω του ιστότοπου του δήμου Χανίων. Και είναι καλό όσοι πολίτες μπορούν να το παρακολουθούν να το κάνουν. Επειδή μέσα από τις τοποθετήσεις τόσο των δημοτικών συμβούλων της δημοτικής αρχής, όσο και των συνεργαζόμενων με αυτήν πλέον λόγω “Κλεισθένη” αλλά και των παρατάξεων της μειοψηφίας, καταλαβαίνουμε -οι τον κοινό νου διαθέτοντες- πόσο ίδιες ή πόσο διαφορετικές είναι οι προτεινόμενες αποφάσεις από συμπολίτευση και αντιπολίτευση σε σχέση με εκείνες που διατύπωναν προεκλογικά.
• Eτσι ώστε να καταλαβαίνουμε, στο μέτρο του δυνατού καθώς κι εκεί κάποια πράγματα ωραιοποιούνται, πώς μας διοικεί η αυτοδιοίκησή μας.
Δημοτική Κοινότητα Χανίων
• Εδώ να επισημάνουμε ότι κατά την προηγούμενη πενταετία, ζωντανή αναμετάδοση από το διαδίκτυο υπήρχε και για τις συνεδριάσεις της δημοτικής κοινότητας Χανίων. Και σωστά. Καθώς ουσιαστικά η Δ.Κ. είναι ο παλιός δήμος Χανίων πριν συγχωνευθεί με τους περιαστικούς δήμους.
• Επίσης τα θέματα για τα οποία καλείται να γνωματεύσει αφορούν την πόλη και άρα ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού του δήμου Χανίων.
• Όμως, στην πρώτη συνεδρίαση της Δημοτικής Κοινότητας Χανίων, κατά την οποία μάλιστα πάρθηκε απόφαση για αγορά του οικοπέδου της ΑΒΕΑ, η συνεδρίαση δεν μεταδιδόταν. Μπορεί να μας πει ο δήμος Χανίων γιατί συνέβη; Και, επίσης, εάν η μη μετάδοση παγιοποιηθεί ποιoς το αποφάσισε και γιατί;
Eτσι αλλάζει ο Δήμος; (1)
• Υπάρχουν όμως ερωτήματα σχετικά και με τη λειτουργία άλλων επιτροπών του δήμου Χανίων. Οι οποίες βέβαια είναι νέες. Και προφανώς υπάρχει ακόμα άγνοια σε κάποια σημαντικά όμως θέματα που εισάγονται, συζητούνται και οι αποφάσεις τους προοιωνίζονται ουσιαστικά και τις αποφάσεις τουλάχιστον της πλειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων (Δ.Σ.Χ). Στο βαθμό που υπάρχει βέβαια αυτή η πλειοψηφία με τα σημερινά αριθμητικά δεδομένα. Ομως για κάποια χρονίζοντα θέματα και μάλιστα θέματα για τα οποία ο τωρινός αρμόδιος αντιδήμαρχος ήταν στο ίδιο “πόστο” και κατά την προηγούμενη δημοτική αρχή, είναι προφανές ότι δεν μπορεί να υπάρχει άγνοια.
• Π.χ. σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, στην επιτροπή ποιότητας ζωής του δήμου Χανίων συζητήθηκε “πλαγίως” το θέμα της κύρωσης της πράξης οριοθέτησης του ρέματος του Κλαδισού. Ενα θέμα που ταλανίζει πολλά χρόνια το δήμο καθώς έχει συνάφεια και με την κύρωση άλλων πράξεων.
• Αφορμή η απαιτούμενη άδεια αρτιότητας και οικοδομησιμότητας του νέου σχολείου στη Νέα Κυδωνία που γειτνιάζει με Κλαδισό και που έχει εξαγγελθεί ότι θα ανοικοδομηθεί με ΣΔΙΤ.
• Οπως όλοι θυμόμαστε υπήρχαν ερωτήσεις παρατάξεων μειοψηφίας του ΔΣΧ κατά την περασμένη πενταετία κατά πόσον τα οικόπεδα στα οποία σχεδιάζονται σχολεία με ΣΔΙΤ είναι άρτια και οικοδομήσιμα. Η απάντηση ήταν καταφατική.
• Ωστόσο στην επιτροπή ποιότητας ζωής που συζητήθηκε το θέμα ο προηγούμενος αντιδήμαρχος παιδείας που είναι και πάλι αντιδήμαρχος παιδείας εμφανίστηκε να μην γνωρίζει αν το οικόπεδο είναι άρτιο και οικοδομήσιμο.
• Ετσι αλλάζει ο δήμος Χανίων; Με τα ίδια πρόσωπα να έχουν -ακόμα- τα ίδια ερωτήματα αντί να είναι έτοιμα να ενημερώνουν τα άλλα μέλη της επιτροπής;
Ετσι αλλάζει ο Δήμος; (2)
• Στην ίδια επιτροπή υπήρχε το παράδοξο οι δυο συμμετέχοντες αντιδήμαρχοι της παράταξης του δημάρχου κ. Παν. Σημανδηράκη, να “κατεβάσουν” δυο διαφορετικές(!!) προτάσεις προς ψήφιση από την επιτροπή για το ύψος προστίμων.
• Ο ένας πρότεινε μείωση (500) ό άλλος αύξηση (1000). Μήπως θα ’πρεπε πριν τη συνεδρίαση να έχουν συνεννοηθεί για το ωφελιμότερο και σωστότερο ώστε να μην εκτίθενται οι δυο αντιδήμαρχοι με δυο διαφορετικές προτάσεις;
Υπάρχει κανονιστική απόφαση;
• Οι κανονιστικές αποφάσεις του Δ.Σ. είναι κάτι σαν τοπικός «νόμος». Πρέπει -και έτσι γίνεται- να έχουν ληφθεί από το Δ.Σ., να δημοσιεύονται και ακολουθείται και μια σειρά διαδικασιών μέχρι να μπορεί να τις εφαρμόσει ο δήμαρχος και οι υπηρεσίες.
• Εγινε και γίνεται πολύς λόγος για το αν έπρεπε ο δήμαρχος να απομακρύνει τα τουριστικά λεωφορεία από την αγορά αλλά και κάποιες άλλες αποφάσεις που ανακοίνωσε. Αλλοι συμφωνούν και άλλοι διαφωνούν. Κάποιοι μιλούν για επικοινωνιακές τακτικές. Το θέμα όμως δεν είναι αν συμφωνούμε, πολλοί ή λίγοι. Είναι βέβαιο ότι η πόλη χρειάζεται νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Αλλά είναι επίσης βέβαιο ότι αυτές πρέπει να αποφασιστούν από το αρμόδιο όργανο κυκλοφοριακών θεμάτων και το Δ.Σ.Χ. Αλλιώς υπάρχει ένα ουσιαστικό θέμα δημοκρατικής νομιμοποίησης αποφάσεων. Σήμερα για το κυκλοφοριακό αύριο για κάτι άλλο. Αν μπορούσε μόνος ο δήμαρχος, τότε δεν χρειάζονταν επιτροπές, δημοτικά συμβούλια, υπηρεσίες κ.λπ.
• Αρα ο δήμαρχος είτε έχει όντως κανονιστική απόφαση βάσει της οποίας ξεκάθαρα μπορεί να εφαρμόσει με εντολή του την συγκεκριμένη κυκλοφοριακή αλλαγή, ή δεν την έχει.
• Γι’ αυτό και η παράταξη του Γρηγόρη Αρχοντάκη υπέβαλε -με τη νόμιμη δημοκρατική διαδικασία- σχετική ερώτηση στο δήμαρχο, στο Δημοτικό Συμβούλιο Χανίων.
• Οπως πληροφορηθήκαμε η απάντηση που δόθηκε στην επιτροπή ποιότητας ζωής ήταν ότι ασφαλώς θα υπάρχει, δεν ήταν “πρόχειροι” να τη δώσουν αλλά θα τη φέρουν στο Δ.Σ.Χ.
• Εν τω μεταξύ πάντως διαβάσαμε σε τοπικό ενημερωτικό ιστότοπο ότι ο δήμαρχος Χανίων δήλωσε για το θέμα μεταξύ άλλων: «Δεν πήραμε καμία νέα απόφαση για το κυκλοφοριακό πέρα από αυτήν για τη κατάργηση μίας στάσης. Στο επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο θα φέρουμε προς συζήτηση το θέμα».
• Τι σημαίνει όμως «πέρα απ’ αυτήν για την κατάργηση μιας στάσης;» Οτι αυτή δεν περιλαμβάνεται σε κανονιστική απόφαση αλλά θα συζητηθεί στο Δ.Σ.Χ για να παρθεί – εκ των υστέρων; Με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την δημοκρατική λήψη αποφάσεων, την νομιμότητα των μονοπρόσωπων διαδικασιών και όχι μόνο; Ολα αυτά και όχι μόνo, θα απαντηθούν στο Δημοτικό Συμβούλιο της Δευτέρας;