Την ευκαιρία να ενημερωθούν για τις διαταραχές του αυτιστικού φάσματος αλλά και για ζητήματα που αφορούν παιδιά και εφήβους, όπως οι μαθησιακές δυσκολίες, η νεανική παραβατικότητα, η κατάθλιψη, οι διαταραχές πρόσληψης τροφής και η διαχείριση των συναισθημάτων, θα έχουν γονείς και εκπαιδευτικοί που θα παρακολουθήσουν τη διημερίδα που θα πραγματοποιηθεί 31 Μαρτίου και 1 Απριλίου στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου (ΚΑΜ). Η είσοδος για το κοινό θα είναι ελεύθερη, ενώ συγχρόνως θα διεξαχθούν δωρεάν θεματικά εργαστήρια για εκπαιδευτικούς, γονείς και ειδικούς ψυχικής υγείας.
Τη διημερίδα διοργανώνουν το Κέντρο “Εξέλιξη” σε συνεργασία με τον Δήμο Χανίων και την ΚΕΠΠΕΔΗΧ-ΚΑΜ.
ΑΥΤΙΣΜΟΣ
Όπως εξήγησε μιλώντας στα “Χ.ν.” η ψυχολόγος, PhD Πανεπιστημίου του Λονδίνου, και υπεύθυνη του Κέντρου “Εξέλιξη”, Φωτεινή Περαματζέλη, η πρώτη ημέρα -31 Μαρτίου- θα είναι αφιερωμένη στις διαταραχές του αυτιστικού φάσματος.
«Στο πλαίσιο αυτό θα γίνουν διαφορετικές προσεγγίσεις από διαφορετικές ειδικότητες. Μια αναπτυξιακή παιδίατρος θα μας μιλήσει για τα πρώτα σημάδια που μπορεί να διακρίνει κάποιος ακόμα και σε ένα βρέφος, ενώ διαφορετικές πτυχές της νευροαναπτυξιακής αυτής διαταραχής θα “φωτίσουν” ένας παιδοψυχίατρος και ένας παιδονευρολόγος. Θα υπάρχει μια εισήγηση από εμένα για μια εκπαιδευτική παρέμβαση, η προϊσταμένη του ΚΕΔΔΥ του Πειραιά θα μιλήσει για την οικογένεια και το παιδί στο φάσμα, ενώ θα υπάρξουν μια ακόμα εισήγηση για τα παιδιά υψηλής λειτουργικότητας (σύνδρομο Asperger) στον χώρο του σχολείου και μια ομιλία για τον ρόλο του ΚΕΔΔΥ στον τομέα της διάγνωσης και της εγγραφής στο σχολείο. Όλες οι εισηγήσεις, πάντως, θα είναι εκλαϊκευμένες για να μπορεί να τις παρακολουθήσει όλος ο κόσμος», σημείωσε η κα Περαματζέλη.
Ειδικότερα για τις διαταραχές του αυτιστικού φάσματος η κα Περαματζέλη τόνισε ότι την τελευταία δεκαετία βρίσκονται σε έξαρση με τα ποσοστά να βαίνουν αυξανόμενα. «Σήμερα μιλάμε για 1 στα 166 παιδιά ή 50-80 στα 10.000 παιδιά στην Ελλάδα. Αν δε λάβουμε υπόψη μας ότι ο αυτισμός είναι μια κληρονομήσιμη διαταραχή πολύ περισσότερο από ό,τι ο σακχαρώδης διαβήτης αυτό βάζει πολλές οικογένειες προ των θυρών κάποια στιγμή να αντιμετωπίσουν μια αντίστοιχη δυσκολία», ανέφερε.
Τόνισε ωστόσο ότι οι διαταραχές αυτιστικού φάσματος δεν θεωρούνται κάτι καταστροφικό: «Δεν σημαίνει ότι μια οικογένεια που θα γεννήσει ένα παιδί στο φάσμα θα είναι δυστυχισμένη για πάντα. Σημαίνει ότι θα είναι μια οικογένεια με περισσότερες δυσκολίες από ό,τι αν είχε ένα παιδί τυπικής ανάπτυξης».
ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ ΘΕΑΜΑΤΑ
Η δεύτερη ημέρα -1 Απριλίου-έχει ως θέμα: «Παιδί και έφηβος: διαχρονικά θέματα για γονείς και εκπαιδευτικούς».
Στο πλαίσιο αυτό θα πραγματοποιηθούν ομιλίες για τη διαχείριση των συναισθημάτων από παιδιά και εφήβους, για την νεανική παραβατικότητα, για τις διαταραχές πρόσληψης τροφής, για μαθησιακές δυσκολίες, για την κατάθλιψη, για την αυτοαντίληψη, τη διάσπαση προσοχής κ.ά. «Είναι θέματα διαχρονικά που μας κάνει πάντα καλό να μαθαίνουμε γι’ αυτά ή και να εμπεδώνουμε πληροφορίες και γνώσεις», υπογράμμισε η κα Περαματζέλη και πρόσθεσε ότι σε πολλές περιπτώσεις τα φαινόμενα αυτά παρουσιάζουν έξαρση στις ημέρες μας: «Για παράδειγμα η διάσπαση προσοχής είναι ένα φαινόμενο έντονο που παρότι εγγενής διαταραχή, περιβαλλοντικοί παράγοντες, όπως η μη συμμετοχή γονέων στη ζωή των παιδιών τους, το απαιτητικό σχολικό περιβάλλον και το “πέρα – δώθε” των δραστηριοτήτων, η κατάχρηση της οθόνης κ.λπ. συχνά έρχονται και δημιουργούν μια “πλασματική” εικόνα ελλειμματικής προσοχής».
Για όλα τα παραπάνω ζητήματα όσοι παρακολουθήσουν την ημερίδα θα μπορέσουν να αντλήσουν σημαντικές πληροφορίες και προβληματισμούς από τους ακαδημαϊκούς, τους κλινικούς επιστήμονες, τους εκπαιδευτικούς και τους εκπροσώπους φορέων που θα πραγματοποιήσουν τις εισηγήσεις στη διημερίδα.
ΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
Να σημειώσουμε τέλος ότι κατά τη διάρκεια της διημερίδας θα πραγματοποιηθούν εργαστήρια για εκπαιδευτικούς, γονείς και ειδικούς επιστήμονες.
Ήδη το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί είναι μεγάλο και ο αριθμός έχει συμπληρωθεί και τηρούνται λίστες για όσους δηλώσουν συμμετοχή (στα τηλέφωνα 2821020370 και 28210 2821053056 και στο email:peramageli@yahoo.com) τις επόμενες ημέρες.
Αναλυτικά το πρόγραμμα της διημερίδας, οι εισηγητές και τα εργαστήρια που θα πραγματοποιηθούν στην ηλεκτρονική σελίδα των “Χ.ν.”: http://www.haniotika-nea.gr/diimerida-gia-ton-aftismo-ke-tis-schesis-me-ta-pedia-sta-chania/
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 31 ΜΑΡΤΙΟΥ
4:30μ.μ – 9:30μ.μ
• «Πρώιμη ανίχνευση Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος» Ειρήνη Παπαδημητρίου, Αναπτυξιακή Παιδίατρος, Μετεκπαιδευθείσα στην Αναπτυξιακή και Συμπεριφορική παιδιατρική – Royal Womens’ Royal Childrens’ Hospital και Eastern Health CAHMS της Μελβούρνης
• «Διαταραχές αυτιστικού φάσματος: Η σημασία της έγκαιρης διάγνωσης και της πρώιμης παρέμβασης» Παναγιώτης Βουτυράκος, Διευθυντής Παραρτήματος Πειραιά Ελληνικού Κέντρου Ψυχικής Υγιεινής και Ερευνών, Γραμματέας Ελληνικού Επιστημονικού Δικτύου για τις διαταραχές αυτιστικού φάσματος (ΕΕΔΔΑΦ)
• «Ο Ρόλος του Παιδονευρολόγου στη Διαχείριση του Αυτισμού» Γιώργης Νιωτάκης, Παιδονευρολόγος, Επιμελητής Β’ ΕΣΥ, “Βενιζέλειο” Γενικό Νοσοκομείο Ηρακλείου
• «Βασικά χαρακτηριστικά εκπαιδευτικών παρεμβάσεων σε παιδιά με διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή» Φωτεινή Περαματζέλη , Ψυχολόγος, PhD Παν/μιο Λονδίνου, Κέντρο Εξέλιξη
• «Συναισθήματα και ανάγκες της οικογένειας του παιδιού με ΔΑΦ» Στεφανία Φούσκα, εκπαιδευτικός ΕΑΕ, προϊσταμένη ΚΕΔΔΥ Πειραιά
• «Σύνδρομο Asperger – Σχολική και Κοινωνική ένταξη στην Ελληνική πραγματικότητα» Κυριακή Καμπούκου, Eπιστημονικά υπεύθυνη της Εθνικής Ομοσπονδίας για τα Δικαιώματα του Αυτιστικού Φάσματος (ΕΟΔΑΦ), Φιλολογία, Σχολική Ψυχολογία – Παν/μιο Αθηνών – ΦΠΨ, Φαρμακευτική σχολή Παν/μιο Αθηνών
• «Ο ρόλος του ΚΕΔΔΥ στον τομέα της διάγνωσης και της εγγραφής σε σχολικό πλαίσιο» Ελένη Βόκκα, κοινωνική λειτουργός ΚΕΔΔΥ Χανίων
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
17.00 – 19.00
• «Τα δέκα σκαλοπάτια προς την καλύτερη συμπεριφορά : Πρόγραμμα εκπαίδευσης γονέων για τη διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς παιδιών ηλικίας 3-7 χρονών» Ιωάννα Γιαννοπούλου, PhD, Δ/ντρια Παιδοψυχίατρος, Κ.Ψ.Υ. Περιστερίου & Β’ Ψυχιατρική Κλινική ΕΚΠΑ του ΠΓΝ “Αττικόν” (Χώρος Διεξαγωγής ΚΑΜ) (Για ειδικούς ψυχικής υγείας)
• 19.15 – 21.15 «Πρόληψη στο χώρο του σχολείου των διαταραχών σίτισης» Ντιάνα Χαρίλα, Ψυχολόγος-Δρ. Κλινικής Ψυχολογίας, Εργαστηριακό-Διδακτικό Προσωπικό (ΕΔΙΠ), Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ (Χώρος Διεξαγωγής ΚΑΜ) (Για εκπαιδευτικούς Α’ Βάθμιας και Β’ Βάθμιας)
ΣΑΒΒΑΤΟ 1 ΑΠΡΙΛΙΟΥ
• 9.30 – 10.15 «Τελικά ποιος/α είμαι εγώ; Υποστηρίζοντας τις διεργασίες διαμόρφωσης της έννοιας του εαυτού σε παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας» Αναστασία Καλαντζή-Αζίζι, Ομότιμος καθηγήτρια Κλινικής ψυχολογίας Παν/μιο Αθηνών – Επιστημονική υπεύθυνος του Ινστιτούτου Έρευνας & Θεραπείας της Συμπεριφοράς (ΙΕΘΣ)
• 10.30 – 11.15 «Ευ Ζην και Διαχείριση Συναισθημάτων: Η Πρόληψη στην Ψυχική Υγεία» Μαρία Ζαφειροπούλου, Ομότιμη Καθηγήτρια Ψυχολογίας Παν/μίου Θεσσαλίας
• 11.30 – 12.15 «Παιδιά χαμένα στη μετάφραση: ο επανατραυματισμός των ανήλικων από τους επίσημους φορείς πρόνοιας και κοινωνικού ελέγχου» ‘Ολγα Θεμελή , Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εγκληματολογικής Ψυχολογίας Παν/μιο Ρεθύμνου
• 12.30 – 13.15 «Το παιδί και ο έφηβος ‘’σε κίνδυνο’’. Όψεις της παραβατικότητας των ανηλίκων και η επίσημη κοινωνική απάντηση» Αντωνία Καπαδουκάκη, Επιμελήτρια Ανηλίκων Χανίων, Κοινωνιολόγος-Ψυχολόγος
• 16.30 – 17.15 «Εφηβεία και διαταραχές πρόσληψης τροφής» Ντιάνα Χαρίλα, Ψυχολόγος-Δρ. Κλινικής Ψυχολογίας, Εργαστηριακό-Διδακτικό Προσωπικό (ΕΔΙΠ), Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ •17.30 – 18.15 «Χαρακτηριστικά των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες στην καθημερινή τους ζωή και στην ανάγνωση, γραφή, ορθογραφία» Μάρθα-Μαρία Φλωράτου, Δασκάλα Ειδικής Αγωγής, πρώην σχολική σύμβουλος
• 18.30 – 19.15 «Από τον προφορικό λόγο στον γραπτό: τα βήματα ενός συναρπαστικού χορού» Βασιλική Δεσύλλα (MSc), Λογοθεραπεύτρια •19.30 – 20.15 «Διάσπαση προσοχής σε παιδιά και εφήβους – η περιπλοκότητα του φαινομένου» Ιωάννα Γιαννοπούλου, PhD, Δ/ντρια Παιδοψυχίατρος, Κ.Ψ.Υ. Περιστερίου & Β’ Ψυχιατρική Κλινική ΕΚΠΑ του ΠΓΝ “Αττικόν”
• 20.30 – 21.15 «Η κατάθλιψη σε παιδιά και εφήβους και η αντιμετώπισή της» Νεκταρία Σκουλάκη, Ψυχίατρος παιδιών και εφήβων
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΣΑΒΒΑΤΟΥ
• 9.30 – 11.30 « Σχεδιασμός, εφαρμογή κι αξιολόγηση ενός προγράμματος για την συναισθηματική ανθεκτικότητα παιδιών του Δημοτικού Σχολείου» Μαρία Ζαφειροπούλου Ομότιμη Καθηγήτρια Ψυχολογίας Παν/μίου Θεσσαλίας & Αγορίτσα Ψύλλου (M.Sc., Ph.D. Σχολική Ψυχολογία) Ειδική παιδαγωγός (Χώρος Διεξαγωγής ΚΑΜ) (Για εκπαιδευτικούς, ειδικούς και γονείς)
• 11.30 – 13.30 «Πρακτικοί τρόποι ανίχνευσης πρώιμων δεικτών αυτισμού, μέσω παρατήρησης και παιχνιδιού, στα πλαίσια της παιδιατρικής πράξης.» Ειρήνη Παπαδημητρίου, Αναπτυξιακή Παιδίατρος, Μετεκπαιδευθείσα στην Αναπτυξιακή και Συμπεριφορική παιδιατρική – Royal Womens’, Royal Childrens’ Hospital και Eastern Health CAHMS της Μελβούρνης (Χώρος Διεξαγωγής ΚΑΜ) (Για παιδιάτρους)
• 11.30 – 13.30 «Σχεδιασμός διδακτικού προγράμματος για παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες- Δείγματα προγραμμάτων» Μάρθα Μαρία Φλωράτου, Δασκάλα Ειδικής Αγωγής , πρώην σχολική σύμβουλος (Χώρος Διεξαγωγής Κέντρο Εξέλιξη, Ν. Φωκά 20) (Για εκπαιδευτικούς)
• 16.00 – 18.00 «Λεξιλογική ανάπτυξη και γραπτό αφήγημα: οι λίθοι με τους οποίους οικοδομείται ο γραπτός λόγος» Βασιλική Δεσύλλα (MSc), Λογοθεραπεύτρια (Χώρος Διεξαγωγής ΚΑΜ) (Για εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων) •16.00 – 18.00 «Εκπαίδευση Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες: Πώς τα δύσκολα μπορούν να γίνουν εύκολα» Ευανθία Αναστασίου, ειδική παιδαγωγός, μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο ΠΜΣ Εφαρμοσμένη Ψυχολογία στην Εκπαίδευση, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ & Έφη Γλυμίτσα, εκπαιδευτικός Τ.Ε., μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο ΠΜΣ Εφαρμοσμένη Ψυχολογία στην Εκπαίδευση, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ (Χώρος Διεξαγωγής Κέντρο Εξέλιξη, Ν. Φωκά 20)
• 18.00 – 20.00 «Γνωριμία με το πρόγραμμα εκπαίδευσης γονέων Cygnet, για παιδιά στο φάσμα του αυτισμού» Καλλιόπη Ξυπολιτάκη, Ψυχολόγος, Κέντρο Εξέλιξη (Χώρος Διεξαγωγής ΚΑΜ) (Για γονείς παιδιών με διαταραχές αυτιστικού φάσματος)
• 18.00 – 20.00 «Διαχείριση ΔΕΠ-Υ στη σχολική τάξη» Ιωάννα Κελαϊδή, Ψυχολόγος- Νευροψυχολόγος, Κέντρο Εξέλιξη (Χώρος Διεξαγωγής Κέντρο Εξέλιξη, Ν. Φωκά 20) (Για εκπαιδευτικούς α’ βάθμιας)
Η συνολική συχνότητά τους σύμφωνα με τις τελευταίες μελέτες είναι 1 στα 150 παιδιά στην Ελλάδα .Προς το παρόν δεν υπάρχει θεραπεία ή συγκεκριμένος ιατρικός τρόπος αντιμετώπισης των Διαταραχών Αυτιστικού Φάσματος.