Μπορεί η κυβέρνηση να απέκτησε πρόσθετο έλλειμμα περί τα 300-400 εκατ. ευρώ, που οφείλεται στις δαπάνες των κατασκευαστικών ομίλων (από ίδια κεφάλαια και δάνεια) για τους οδικούς άξονες με συμβάσεις παραχώρησης, αλλά είχε και καλά νέα για έργα ΣΔΙΤ όπως το σχεδιαζόμενο αεροδρόμιο Καστελίου!
Πιο συγκεκριμένα, επειδή τα έργα των οδικών αξόνων δεν θεωρούνται ιδιωτικές επενδύσεις, κάθε δαπάνη για την κατασκευή τους υπολογίζεται στο έλλειμμα της κεντρικής κυβέρνησης. Ακόμα και αν γίνεται από τους ιδιώτες, αφού η κρατική συμμετοχή ούτως ή άλλως περιλαμβανόταν εξ αρχής.
Αλλά ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, που συζητούνται στην αγορά κατασκευών ενόψει των νέων έργων όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλλι η ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ είχε και μια καλή είδηση: Την εξαίρεση των έργων με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) από τις αλλαγές, εξέλιξη που περιορίζει τη “ζημιά” για την Ελλάδα.
Σύμφωνα με πληροφορίες η απόφαση να εξαιρεθούν τα ΣΔΙΤ (σε αντίθεση με τα υπόλοιπα έργα με συμβάσεις παραχώρησης) ελήφθη μετά από έλεγχο στα 2 έργα για την κατασκευή / διαχείριση 24 σχολείων Αττικής (υπεγράφησαν Απρίλιο/Μάιο 2014), στο έργο τηλεματικής Αστικών συγκοινωνιών (υπεγράφη Ιούνιο 2014), στο έργο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου αστικών συγκοινωνιών (υπεγράφη Δεκέμβριο 2014) και στο έργο ΣΔΙΤ απορριμμάτων Δυτικής Μακεδονίας (υπεγράφη Ιούνιο 2015).
Αν δεν συνέβαινε αυτό και με βάση την εμπειρία του Βελγίου, που αναγκάστηκε να ακυρώσει ακόμα και έργο ΣΔΙΤ στο οποίο είχε ανάδοχο, όταν οι Βρυξέλλες διεμήνυσαν πως θα γραφτεί στο έλλειμμα του 2016, το πρόβλημα θα ήταν ανυπέρβλητο!
Αν δηλαδή η Eurostat είχε αποφασίσει να εντάξει σε χρέος και έλλειμμα τις συμβάσεις παραχώρησης που σχεδιάζονται (όπως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι ), στην ουσία δεν θα γινόταν το έργο ποτέ!
Η βελγική κυβέρνηση ανακοίνωσε πως ακυρώνει τον διαγωνισμό για γραμμή τραμ στη Λιέγη με ΣΔΙΤ, για τον οποίο μάλιστα είχε επιλεγεί ανάδοχος, επειδή απέτυχε (τρεις φορές!) να πείσει τη Eurostat να μη συμπεριλάβει τη σχετική δαπάνη στο δημόσιο χρέος.
Δηλαδή η κυβέρνηση του Βελγίου προτίμησε να πληρώσει πιθανώς αποζημιώσεις στον ανάδοχο παρά να πάει κόντρα στη Eurostat για τα 385 εκατ. ευρώ που θα κόστιζε το έργο!
Πώς μεταφράζουν όσοι παρακολουθούν τα μεγάλα έργα την υπόθεση του τραμ της Λιέγης;
Έτσι προέκυψε το θέμα: η ελληνική κυβέρνηση αν δεν αλλάξει τους όρους για το αεροδρόμιο στο Καστέλι (ώστε να καλύπτει τις απαιτήσεις της Eurostat), μπορεί το δημόσιο να βρεθεί στην ίδια θέση. Ευτυχώς όμως την τελευταία στιγμή άλλαξαν τα πράγματα…
Πηγή: euro2day.gr