Τα παράπονα µας ότι αλλάξανε οι καιροί µε συµπεριφορές ανεξέλεγκτες επηρεάζονται από την δηµοσιότητα αρνητικών περιστατικών.
Στον αντίποδα καταγράφονται επαινετές ατοµικές πρωτοβουλίες και συλλογικές δράσεις. Πολλές από τις οποίες µένουν αφώτιστες. ∆εν τις µαθαίνουν πολλοί. Κι αν οι πρωταγωνιστές τους δεν τις δηµοσιοποιούν ή οι ευεργετούµενοι είναι ηλικιωµένοι, τότε δεν καταγράφονται. Οι ανώνυµες ευεργεσίες, οι θετικές πρωτοβουλίες και οι άδολοι αγώνες θα είχαν µεγαλύτερο βάρος αν τις δηµοσιοποιούσαµε. Όλοι µας. Με κάθε µέσο. Παραθέτω περιστατικά που αναδεικνύουν ευαισθησίες ντόµπρων Χανιωτών. Αυτά γράφουν την κοινωνική µας ιστορία. Την οποία οφείλουµε να αναδεικνύουµε.
Εν-συναίσθηση για ένα άγνωστο
Φίλος 70χρόνος οδηγούσε στην οδό Ακρωτηρίου όταν νοιώθει ότι ένα µπουκάλι νερό είχε πέσει ανάµεσα στα πόδια του. Καταλαβαίνοντας πόσο επικίνδυνο είναι, σταµατά στην άκρη του δρόµου και σκύβει να το πάρει. Ανασηκώνοντας το κεφάλι του βλέπει ένα νεαρό να είναι δίπλα του από την πλευρά του πεζοδροµίου. Κατεβάζει το τζάµι του συνοδηγού κι ακούει τον άγνωστο νεαρό να τον ρωτά… «Είσθε καλά, κύριε;», «Ναι, γιατί ρωτάς;», ρωτάει ο φίλος µου έκπληκτος. «Ερχόµουν πίσω σας και σας είδα να σταµατάτε, να σκύβετε, το κεφάλι σας να ακουµπά το τιµόνι και σκέφθηκα ότι κάτι µπορεί να σας έχει συµβεί». «Σ’ ευχαριστώ για το ενδιαφέρον σου νεαρέ µου. Είναι συγκινητικό! Ένα µπουκάλι νερό έσκυψα να πιάσω. Σ’ ευχαριστώ και πάλι».
Για την τιµή του ∆ηµόσιου Σχολείου…
Πρόσφατα, ενώ βρισκόµουν σε κοινωνική εκδήλωση συγχάρηκα καθηγήτρια Λυκείου µας. «Συγχαρητήρια. Τα καταφέρατε πήρατε τη νίκη στον τοπικό διαγωνισµό Επιστηµών. Η εγγονή µου σχολίασε ότι η οµάδα σας ήταν καλύτερα προετοιµασµένη από τη δική τους». Η απάντηση της συγκλονιστική… «Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια Κυριάκο. Αγωνίζοµαι να σώσω την τιµή του ∆ηµόσιου Σχολείου». λέει µε τα µάτια της να λάµπουν.
Ένοιωσα ότι το εννοούσε. Χάρηκα ιδιαίτερα όταν έµαθα ότι η οµάδα του Λυκείου της κατέκτησε την 4η θέση Πανελλήνια στον ίδιο διαγωνισµό. Το ίδιο και η εγγονή µου που σχολίασε «Παππού, χάσαµε από µια οµάδα που ήταν πραγµατικά άξια». Ευτυχώς, η φίλη δεν είναι µόνη. Ευτυχώς, τέτοιες προσπάθειες λειτουργών της εκπαίδευσης διαχέονται από τους µαθητές.
Οι Χανιώτες σχολικοί ευεργέτες
Οι ανώνυµοι χορηγοί -συνήθως γονείς µαθητών- που βοηθούν παντοιοτρόπως τα σχολεία της πόλης µας είναι πολλοί. Τόσοι που δεν το φανταζόµαστε. Ενισχύουν παζάρια, περιπάτους, εκδροµές, επισκευές, αγορά εξοπλισµού, κεράσµατα και ό,τι άλλο µπορείτε να φανταστείτε. Κι αυτό γίνεται κάθε χρόνο. Επί σειρά ετών. Με ανιδιοτέλεια. Αισθάνοµαι ότι τους αξίζει ένας δηµόσιος έπαινος κι ας είναι ανώνυµος. Οι εκπαιδευτικοί που γνωρίζουν και εµείς όλοι τους ευχαριστούµε.
Παππού, πήγαµε στο συσσίτιο…
∆υσκολεύτηκα να πιστέψω την εγγονή µου όταν µου ανακοίνωσε την επίσκεψη της µε οµάδα συµµαθητών στα συσσίτια της Σπλάντζιας. Ο λόγος; Γνώριζα ότι δεν είναι ιδιαίτερη λάτρης της κουζίνας. «Μαγείρεψες;», τη ρωτώ. «Όχι, µοίραζα το φαγητό σε µερίδες…». «Τις ζύγιζες;», ρωτώ προσπαθώντας να εκµαιεύσω κι άλλες πληροφορίες. «Όχι, µου έδειξαν πόσο να βάζω και έτσι έκανα». Συνέχισα, σχολιάζοντας ότι κάποιοι θα έφαγαν περισσότερο. Ο λόγος που ζητούσα λεπτοµέρειες από τη φιλανθρωπική τους δράση είναι γιατί ήθελα να καταγραφεί αποτελεσµατικά στην επεισοδική της µνήµη.
Μια ανθοδέσµη, µια αγκαλιά
Προ ηµερών, γίναµε µάρτυρες µιας µοναδικής σκηνής στον πρωινό µας καφέ. Νεαρές ευαίσθητες σερβιτόρες προσέφεραν µια κόκκινη ανθοδέσµη στην ιδιοκτήτρια της καφετέριας.
Μετά όλες µαζί αγκαλιάστηκαν σφιχτά. Για αρκετή ώρα. Επανειληµµένα. Ρωτήσαµε και µάθαµε. Ήταν η ευχή τους για ένα πρόβληµα υγείας που αντιµετώπιζε. «Να επιστρέψει υγιής, κοµψή και λιόχαρη». Μια ντόµπρα ανθρώπινη κίνηση εργαζοµένων προς εργοδότρια.
Στην ύπαιθρο µας
Οδηγός που έπεσε σε λακκούβα στον Ταυρωνίτη βρήκε συµπαραστάτες κατοίκους και περαστικούς αθίγγανους. Μπήκαν στις λάσπες για τον βοηθήσουν. Ο ίδιος µου περιέγραψε πως συλλογική και ανώνυµη φιλανθρωπία ανθούν στην Παλαιόχωρα.
Συµπερασµατικά
Η κοινωνική ιστορία των Χανίων διαµορφώνεται και από τους ανώνυµους ευεργέτες. Ευεργεσίες, φιλανθρωπίες, θετικές πρωτοβουλίες και δράσεις διατηρούν την κοινωνική συνοχή.
Οι άδολοι αγώνες εκπαιδευτικών ασκούν ισχυρότερη ποιοτική επίδραση στα Χανιωτάκια από τα φθηνά σχόλια κάποιων.
Ο δηµόσιος ανώνυµος έπαινος αναγνωρίζει, επιβραβεύει και ενισχύει τις θετικές πρωτοβουλίες.
Προτείνω να µοιράζεστε τις µικρό-αφηγήσεις σας σε πλατφόρµες κοινωνικής δικτύωσης και ΜΜΕ. Έτσι θα διαδώσετε δυναµικά βιωµένες ντόµπρες συµπεριφορές.
Η πόλη µας είναι µικρή για να ξεχνάει.
*Πτυχ. Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στη ∆ιά Βίου Μάθηση. Επικοινωνία polygnosi@otenet.gr
Τα βιβλία ‘In the search of mythical Talos’, ‘Μαθαίνω εύκολα΄ ‘Θυµάµαι εύκολα’ ‘Μελετώ αποτελεσµατικά’ διατίθενται από τα βιβλιοπωλεία Libraire και ΚΥΒΟΣ.