Με καταγωγή από το Κουστογέρακο και έδρα την Αθήνα, ο Ευριπίδης Παπαδοπετράκης είναι ένας νέος καλλιτέχνης, ο οποίος μέσα από το εικαστικό έργο που υλοποιεί το τελευταίο διάστημα στα Χανιά, μελετά τον ρόλο και τον χαρακτήρα σημαντικών μνημείων της πόλης.
Το αποτέλεσμα του πολυμεσικού αυτού εικαστικού project θα παρουσιαστεί στην έκθεση «Οργανικά Μνημεία» που εγκαινιάζεται την ερχόμενη Παρασκευή στο ΚΑΜ, ενώ ως παράλληλη δράση, εργαστήρι χαρακτικής θα πραγματοποιηθεί σήμερα και αύριο στο Μουσείο Τυπογραφίας. Τα «Οργανικά Μνημεία» υλοποιούνται στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Ανοιχτά Πανιά», του Δήμου Χανίων και της ΚΕΠΠΕΔΗΧ ΚΑΜ.
Τα “Οργανικά μνημεία” είναι ένα εικαστικό project που προσδίδει έμβια χαρακτηριστικά σε κάποια εμβληματικά μνημεία των Χανίων. Ποιο είναι το σκεπτικό πίσω από αυτήν την πρωτοβουλία;
Η αφετηρία της ιδέας ήταν η διατύπωση της μνημειακής βιογραφίας της πόλης, η οποία δομείται μέσα από αλληλένδετα κεφάλαια. Κοινό χαρακτηριστικό τους αποτελεί η ενσώματη ανθρώπινη παρουσία, ετερόκλητη ανά περιόδους και αδιάκοπη μέχρι σήμερα. Το γεγονός αυτό μου δημιούργησε σκέψεις για το πως ο χώρος αποκτά μνήμη και σωματοποιείται με το πέρας του χρόνου. Έτσι αποφάσισα να πάρω ορισμένα γλυπτικά αποτυπώματα από λεπτομέρειες μνημείων (επιγραφές, διακοσμητικά σύμβολα, εσωχές τοίχων, χερούλια κ.λπ.) και στη συνέχεια να τα αναπαράγω, περιγράφοντας την μετατροπή τους από ανόργανη δομική ύλη σε οργανική, υπό τη μορφή ανθρώπινης σάρκας. Αυτό με ενδιαφέρει να επικοινωνήθει και μέσω των δύο χαρακτικών έργων, τα οποία σκιαγραφούν την ιδέα του κτηρίου- σώματος, αυτά τυπώθηκαν σε 12.000 αντίτυπα με σκοπό να τα αποκτήσουν μαζικά και δωρεάν πολλοί άνθρωποι ένα εικαστικό έργο, τονίζοντας τον κοινωνικό ρόλο που πρέπει να χαρακτηρίζει τη σύγχρονη τέχνη. Κινητήριος δύναμη ώστε αυτό να επιτευχθεί, αποτέλεσε η διοργάνωση “Ανοιχτά Πανιά” και ο Δήμος Χανίων, που με πρωτοβουλία του υλοποιούνται δράσεις σαν τα “Οργανικά Μνημεία”.
Πρόκειται για μία πολυμεσική δράση, η οποία συνδυάζει διάφορες εικαστικές προσεγγίσεις, όπως η γλυπτική και η χαρακτική. Γιατί επέλεξες τους συγκεκριμένους τρόπους έκφρασης;
Συχνά ένας εικαστικός, ανάλογα το έργο με το οποίο δουλεύει, προσπαθεί να επιλέξει το πιο εύστοχο μέσο. Η γλυπτική και η χαρακτική είναι δύο εκφραστικά μέσα που χαρακτηρίζουν γενικά τη δουλειά μου. Στο συγκεκριμένο έργο με ενδιαφέρουν και οι εννοιολογικές προεκτάσεις που προκύπτουν μέσα από τη διαδικασία του τυπώματος (χαρακτική) και του αποτυπώματος (γλυπτική).
Γιατί επέλεξες τα Χανιά για την υλοποίηση αυτού του project;
Ο Δήμος Χανίων υλοποιώντας τις πολιτιστικές δράσεις “Ανοιχτά Πανιά”, μου έδωσε τη δυνατότητα να δουλέψω ένα project στην πόλη των Χανίων. Αυτό αποτέλεσε για μένα ένα σημαντικό κίνητρο, καθώς πάντα υπήρχε η επιθυμία να γυρίσω στον τόπο καταγωγής μου και να δημιουργήσω ένα έργο εκεί. Ελπίζω πως αυτό θα είναι η αρχή, ώστε να υπάρξουν περισσότερες συνεργασίες με την πόλη.
Κάθε αναγνώστης των «Χ.ν.», θα βρει σήμερα στην εφημερίδα του ένα μικρό εικαστικό έργο, ένα τύπωμα από τα “Οργανικά μνημεία”. Μίλησέ μας γι’αυτό.
Το χαρακτικό που θα κρατήσει στα χέρια του η αναγνώστρια και ο αναγνώστης της εφημερίδας είναι μια ξυλογραφία, η οποία τυπώθηκε σε 12000 αντίτυπα με την τεχνική της offset στο πολύ αξιόλογο τυπογραφείο του Μάνου Καρτάκη. Είναι έργα, τα οποία χαράκτηκαν αποκλειστικά για το project και για τους κατοίκους της πόλης. Αυτά περιγράφουν μια μορφική αλληγορία μεταξύ της ανατομίας του ανθρώπινου σώματος και του σχήματος δύο μνημείων (Μητρόπολη, Φάρος) με σκοπό την ερμηνεία της συνολικής παραγωγής. Εδώ τονίζεται ο κοινωνικός ρόλος της χαρακτικής διαχρονικά και δίνει τη δυνατότητα να έχουν όλοι πρόσβαση σε ένα έργο τέχνης.
Σήμερα και αύριο στο Μουσείο Τυπογραφίας θα πραγματοποιήσεις ένα εργαστήριο ξυλογραφίας. Ποιες είναι οι εντυπώσεις σου από το μουσείο αυτό;
Το Μουσείο Τυπογραφίας, δικαίως έχει πολύ καλή φήμη, όχι μόνο για την εξαιρετική του συλλογή αλλά και τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνεί τον σκοπό που πρεσβεύει. Δεν υστερεί σε τίποτα σε σχέση με άλλα αντίστοιχα μουσεία του εξωτερικού και αντιθέτως θα έλεγα υπερτερεί, καθώς σου παρέχει μια πλήρη εικόνα για τον κόσμο των γραφικών τεχνών. Για μένα προσωπικά αποτελεί τιμή να παρουσιάσω τη δουλειά μου και να εισηγηθώ ενός σεμιναρίου μέσα σε αυτό τον χώρο και εύχομαι να υπάρξουν κι άλλες τέτοιες ευκαιρίες στο μέλλον.
Τι προσφέρουν πρωτοβουλίες όπως τα “Ανοιχτά Πανιά” στους καλλιτέχνες;
Οι πρωτοβουλίες όπως τα “Ανοιχτά Πανιά” υπενθυμίζουν με έμπρακτο τρόπο τον ρόλο του καλλιτέχνη σε μια κοινωνία. Προσφέρουν το έδαφος, ώστε να καλλιεργηθεί η καλλιτεχνική έκφραση και αυτή να δοθεί με άμεσο τρόπο στην ευρύτερη κοινότητα. Είναι σημαντικό οι δράσεις του δήμου Χανίων να αποτελέσουν παράδειγμα και αφορμή, ώστε να δούμε κι άλλες παρόμοιες πρωτοβουλίες σε όλη την επικράτεια.
Οργανικά Μνημεία
Τα «Οργανικά Μνημεία» είναι ένα πολυμεσικό εικαστικό project που μελετά τον ρόλο και τον χαρακτήρα σημαντικών μνημείων της πόλης. Αυτά είναι κόμβοι υποδοχής, χώροι λατρείας αλλά και έμπνευσης. Αποτελούν σημείο αναφοράς στην καθημερινότητα των κατοίκων και των επισκεπτών και φέρουν τη μνήμη μέσα στα θεμέλια τους.
Τα κτήρια-μνημεία έχουν πλέον μεταλλαχθεί σε έμβιους οργανισμούς, ριζωμένους καλά στον τόπο με τη φυσική παρουσία των ανθρώπινων σωμάτων εντός και εκτός τους. Κτήρια που σωματοποιήθηκαν και απέκτησαν πνευματικότητα έπειτα από τη συνύπαρξη με τον άνθρωπο.
Ο εικαστικός, έχοντας περιηγηθεί στην πόλη, κάνει λήψη γλυπτικών αποτυπωμάτων σιλικόνης από συγκεκριμένα σημεία των μνημείων και στη συνέχεια τα χυτεύει δημιουργώντας μία σειρά γλυπτών, όπου η όψη τους προσομοιάζει το ανθρώπινο σώμα.
Η γλυπτική εγκατάσταση πλαισιώνεται από δύο ξυλογραφίες, οι οποίες τυπώνονται σε μεγάλο αριθμό αντιτύπων, με σκοπό τη διανομή τους στους κατοίκους των Χανίων, ενώ παράλληλα θα πραγματοποιηθεί, σε συνεργασία με το Μουσείο Τυπογραφίας, σεμινάριο υψιτυπίας (ξυλογραφία) στον χώρο του Μουσείου.
Η εικαστική έκθεση «Οργανικά Μνημεία» θα φιλοξενηθεί στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου (ΚΑΜ) από τις 27 Αυγούστου έως και 10 Σεπτεμβρίου, με ελεύθερη είσοδο και ώρες επίσκεψης: 10:00-15:00.
Συντελεστές:
Ευριπίδης Παπαδοπετράκης: εικαστικός, παραγωγή και επιμέλεια, Irene Ragusini: εικαστικός, βοηθός παραγωγής
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ:
• 21 – 22 Αυγούστου – Εκπαιδευτικό εργαστήριο ξυλογραφίας για ενήλικες στο Μουσείο Τυπογραφίας.
• 27, 28, 29 Αυγούστου
– Ξεναγήσεις για το ευρύ κοινό από τον Ευριπίδη Παπαδοπετράκη. Η έκθεση για αυτές τις τρεις ημέρες θα παραμείνει ανοιχτή και τα απογεύματα από τις 19:00 έως τις 22:00.
Παρασκευάς Περάκης και Ελένη Φουντουλάκη σχολιάζουν την επικαιρότητα και μπαίνουν… onLine με τον Ολυμπιονίκη με την Εθνική ομάδα πόλο Δημήτρη Σκουμπάκη και τον εικαστικό Γιάννη Μαρκαντωνάκη