» Τι αναφέρει µια πολύ σηµαντική έκθεση της Greenpeace για την αξία της σιδηροδροµικής σύνδεσης που είναι φιλική προς το περιβάλλον
» Η Ελλάδα είναι η χώρα µε µηδενική διασυνοριακή σιδηροδροµική σύνδεση
Στην Ευρώπη ολοένα και περισσότερο οι πολίτες ενθαρρύνονται να χρησιµοποιούν αεροπλάνα που είναι ρυπογόνα παρά τα τραίνο που µε την ηλεκτροκίνηση είναι φιλικό προς το περιβάλλον και σε κάθε περίπτωση πιο προσιτό από οικονοµικής άποψης.
Ε
ντούτοις, δεν συµβαίνει αυτό, δηλαδή να χρησιµοποιείται ολοένα και περισσότερο το σιδηροδροµικό δίκτυο που θα µπορούσε να εξασφαλίσει µια άνετη και όµορφη διαδροµή εκτός από τα οφέλη που θα προέκυπταν στο περιβάλλον.
Στην χώρα µας µάλιστα αυτό το γνωρίζουµε πολύ καλά καθώς το σιδηροδροµικό δίκτυο ουσιαστικά είναι µηδαµινό και µηδενικό πια σε ότι αφορά την διασύνδεση µε τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.
Και αυτό σε αντίθεση µε παλαιότερα χρόνια όπου παρά το γεγονός ότι δεν υπήρχε ηλακτροκίνηση, η χώρα µας είχε σύνδεση µε χώρες όπως η Γερµανία, αλλά µάλλον αυτό οφειλόταν στο µεταναστευτικό ρεύµα και στο εργατικό δυναµικό που κατέφευγε στην φθηνή λύση του τραίνου.
Αθήνα: Καµία απευθείας διασυνοριακή σιδηροδροµική σύνδεση
Συγκεκριµένα για την Ελλάδα λοιπόν, σύµφωνα µε τις πληροφορίες που παρέχει η Greenpeace, τα δεδοµένα για την Αθήνα είναι ότι δεν συνδέεται καθόλου µε διασυνοριακό απευθείας τρένο µε καµία άλλη πόλη.
Κι όχι µόνο αυτό, αλλά από το 2019 δεν έχει υπάρξει ούτε ένα επιβατικό τρένο να εισέρχεται ή να εξέρχεται στη χώρα.
Με βάση τις τωρινές ανεπαρκείς σιδηροδροµικές υποδοµές, µόνο 5 πόλεις θα µπορούσαν να είναι προσβάσιµες σε 18 ώρες ή λιγότερο: το Βελιγράδι, η Κωνσταντινούπολη, η Πρίστινα, τα Σκόπια και η Σόφια.
Η Greenpeace αναφέρει ότι µε επενδύσεις µετρίου επιπέδου στις ευρωπαϊκές σιδηροδροµικές υποδοµές, που θα επέτρεπαν κατά µέσο όρο ταχύτητα 80 χλµ/ώρα σε όλες τις διαδροµές, εννέα επιπλέον πόλεις θα µπορούσαν να εξυπηρετούνται µε απευθείας τρένο από και προς την Αθήνα στο µέλλον, όπως π.χ. η Βουδαπέστη, το Βουκουρέστι και η Βιέννη.
Σύµφωνα µε την διεθνή περιβαλλοντική οργάνωση, όλες οι πόλεις που αναλύθηκαν είναι προσβάσιµες µε απευθείας πτήση, εκτός από την Πρίστινα και το Κίεβο.
Αυτό κάνει την Αθήνα την πόλη µε τη µεγαλύτερη συνδεσιµότητα πτήσεων από όλες τις πόλεις που αναλύθηκαν (µαζί µε το Λονδίνο και την Κων/πολη). Γίνεται ως εκ τούτου ξεκάθαρο ότι η Ελλάδα ενθαρρύνει τους πολίτες να πάρουν αεροπλάνο αντί για τρένο.
Η κατάσταση στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη
Η Greenpeace όµως δίνει και µια εικόνα για το τι γίνεται στην Ευρώπη ειδικότερα. Σύµφωνα µε νέα έρευνα του γραφείου της οργάνωσης στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, οι πόλεις στην Ευρώπη παραµένουν περισσότερο συνδεδεµένες µεταξύ τους µε αεροπλάνο παρά µε τρένο, ενθαρρύνοντας έτσι τους πολίτες να χρησιµοποιούν το αεροπλάνο, παρά τις πολύ βλαβερές επιπτώσεις των πτήσεων στον πλανήτη.
Από τις 990 διαδροµές µεταξύ 45 µεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων που ανέλυσε η έρευνα, µόνο το 12% έχουν απευθείας τρένα, ενώ το 69% εξυπηρετούνται από απευθείας πτήσεις Αυτό είναι σχεδόν εξαπλάσιος αριθµός απευθείας πτήσεων σε σχέση µε τις απευθείας σιδηροδροµικές συνδέσεις µεταξύ µεγάλων πόλεων στην Ευρώπη, συµπεριλαµβανοµένων των 27 χωρών της ΕΕ (εκτός της Ιρλανδίας, της Κύπρου και της Μάλτας), του Ηνωµένου Βασιλείου, της Νορβηγίας, της Ελβετίας, της Ουκρανίας, της Μολδαβίας, της Σερβίας, της Βοσνίας, του Μαυροβουνίου, της Βόρειας Μακεδονίας, του Κοσόβου, της Αλβανίας και της Τουρκίας (µόνο Κωνσταντινούπολη).
Ο αριθµός των απευθείας σιδηροδροµικών συνδέσεων στην Ευρώπη θα µπορούσε να τριπλασιαστεί, επισηµαίνει η Greenpeace. Από όλες τις διαδροµές που αναλύθηκαν, το 42% (419 διαδροµές) θα µπορούσε να έχει απευθείας ηµερήσιο ή νυχτερινό τρένο µε διάρκεια ταξιδιού µικρότερη των 18 ωρών, χρησιµοποιώντας τις υπάρχουσες σιδηροδροµικές γραµµές.
Σιδηροδροµικές συνδέσεις
Με επιπλέον επενδύσεις σε υποδοµές που θα οδηγούν σε ταχύτητες τρένου τουλάχιστον 80 χλµ/ώρα,ο αριθµός των απευθείας σιδηροδροµικών συνδέσεων θα µπορούσε να αυξηθεί ως και 54% στις διαδροµές που αναλύθηκαν.
Όµως, µόνο το 27% (οι 114 από τις 419 δυνητικές απευθείας σιδηροδροµικές διαδροµές) εξυπηρετούνται αυτή τη στιγµή από απευθείας τρένο, ενώ το 73% (305 δυνητικές διαδροµές) δεν εξυπηρετούνται.
Οι απευθείας σιδηροδροµικές διαδροµές έχουν σηµαντικά πλεονεκτήµατα σε σχέση µε τις διαδροµές µε ανταπόκριση, όπως περισσότερη άνεση, αξιοπιστία και πιο προσιτή τιµή, κι έτσι ενθαρρύνουν τους πολίτες να χρησιµοποιούν τα τρένα αντί για τις µετακινήσεις που υπερκαταναλώνουν ορυκτά καύσιµα.
Σε καµία όµως από τις πόλεις που εξέτασε η έρευνα, δεν αξιοποιούνται στο έπακρο οι δυνατότητες των απευθείας τρένων. Ακόµα και η Βιέννη, που έχει 17 απευθείας σιδηροδροµικές συνδέσεις – τις περισσότερες στην Ευρώπη – χρησιµοποιεί µόνο το 59% των πιθανών διαδροµών. Υπάρχει δυνατότητα για 12 ακόµα απευθείας σιδηροδροµικές συνδέσεις µε µέγιστη διάρκεια ταξιδιού από και προς τη Βιέννη τις 18 ώρες.
Οι πόλεις µε τις περισσότερες απευθείας σιδηροδροµικές συνδέσεις µετά τη Βιέννη είναι το Μόναχο (15 συνδέσεις, δυνατότητα για άλλες 14), το Βερολίνο (14 συνδέσεις, δυνατότητα για άλλες 14), η Ζυρίχη (13 συνδέσεις, δυνατότητα για άλλες 15) και το Παρίσι (13 συνδέσεις, δυνατότητα για άλλες 16).
Απευθείας σιδηροδροµική σύνδεση – οι χειρότερες πόλεις
Οι χειρότερες πόλεις είναι η Αθήνα, η Λισαβώνα, η Πρίστινα, το Σαράγιεβο, τα Σκόπια και το Τάλλιν, στις οποίες δεν υπάρχει κανένα απευθείας τρένο που να πηγαίνει σε καµία από τις άλλες πόλεις που αναλύθηκαν.
H διεθνής περιβαλλοντική οργάνωση τονίζει ότι στην Ευρώπη, εδώ και χρόνια υπάρχει ένα πολιτικό αδιέξοδο σχετικά µε την αύξηση των απευθείας σιδηροδροµικών συνδέσεων και τη µετάβαση από µεταφορά µε αυτοκίνητο ή αεροπλάνο σε µεταφορά µε το φιλικό προς το κλίµα τρένο.
Παρόλο που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε 15 νέα διασυνοριακά έργα στην ΕΕ τον ∆εκέµβριο του 2021, ως µέρος των σχεδίων της για τον σιδηρόδροµο, αυτό το νούµερο µειώθηκε στα 10 στις αρχές του 2023, ενώ καµία νέα διαδροµή δεν έχει δηµιουργηθεί ακόµα.
Ο συνολικός αριθµός των επιβατικών νυχτερινών τρένων στην Ευρώπη, που περιλαµβάνει περισσότερες από τις µισές απευθείας σιδηροδροµικές συνδέσεις που βρέθηκαν, µειώθηκε από 1.257 την εβδοµάδα το 2001 σε µόλις 445 το 2019.