«Όλοι τρέχουν υπερβολικά, αυτοκίνητα, μοτοσυκλέτες ακόμα και τα λεωφορεία», «έξω από τα ξενοδοχεία δεν υπάρχει χώρος στάθμευσης για τα λεωφορεία και το να βγάλεις ή να βάλεις τις αποσκευές σου είναι επικίνδυνο», «ο κόσμος παρκάρει παντού, μπλοκάρουν τα πάντα»,«τα πεζοδρόμια είναι μόνιμα κατειλημμένα από πινακίδες, δεν μπορούν να περπατήσουν οι μητέρες με τα καρoτσάκια», «δεν υπάρχει ένας πεζόδρομος από την Αγ. Μαρίνα ως τον Πλατανιά».
Τα παραπάνω, είναι μερικά από σχόλια που καταγράφονται στα ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν επισκέπτες των Χανίων το προηγούμενο διάστημα.
Και τι απαντήσεις να δώσουμε σε όλες αυτές τις εύλογες παρατηρήσεις ανθρώπων που πραγματικά αγαπούν τον τόπο μας και συνεχίζουν να έρχονται σε αυτόν.
Ότι κτίσαμε ακόμα και στις ακτές, πως διαλύσαμε την όποια τοπική αρχιτεκτονική, περιορίσαμε το πράσινο (ας ρωτήσουν τους παλαιότερους γιατί πήρε το όνομα Πλατανιάς ο οικισμός), ότι κατασκευάσαμε πολλά “τσιμεντένια κουτάκια” που ναι αποδείχθηκαν σωτήρια για την οικονομία το ’80 και το ’90, υποθήκευσαν όπως το μέλλον ολόκληρης της παραλιακής ζώνης;
Ας μην αναφερθούμε στα αυθαίρετα, στην απουσία χωροταξικού σχεδιασμού, ούτε στην έλλειψη οδηγικής παιδείας και στη λογική του «καβάλα πάν’ στην εκκλησιά…» για τη χρήση του αυτοκινήτου και τη στάθμευση που διατηρεί η πλειοψηφία μας.
Κι ας δοξάσουμε για άλλη μια φορά το Θεό, τη φύση, ό,τι θέλει ο καθένας από εμάς, που μας πρόσφερε απλόχερα ήλιο και θάλασσα, τους βασικούς λόγους για τους οποίους επιλέγουν τον τόπο μας για τις διακοπές τους άνθρωποι από όλο τον κόσμο, γιατί για τα υπόλοιπα…
Στο σχόλιο σας κύριε Κώνστα παραλείπετε τα δύο κύρια προβλήματα της πόλης.
1. Απουσία νέων δρόμων. Ενώ τα αυτοκίνητα έχουν πολλαπλασιαστεί (κάτι το οποίο είναι αναμενόμενο) οι δρόμοι είναι περίπου οι ίδιοι οι οποίοι υπήρχαν πριν 40 χρόνια. Για την κατάσταση που επικρατεί στα φανάρια που υπάρχουν στη γνωστή διασταύρωση στα μπάνια δεν φταίνε τα αυθαίρετα αλλά το γεγονός ότι δεν έχει φτιαχτεί ένας νέος δρόμος ο οποίος θα συνδέει το Ακρωτήρι με τα Χανιά. Για το ότι δεν έχει φτιαχτεί ο περιαστικός δρόμος, ίσως το πιο απαραίτητο έργο για την πόλη των Χανίων φταίνε οι προτεραιότητες των τοπικών παραγόντων και η μεταφορά των πόρων των Χανίων στο Ηράκλειο. Το ίδιο ισχύει και για την οδό Καποδίστρια στην περιοχή Αγιά Μαρίνα – Πλατανιάς. Θα μπορούσα να σας αναφέρω πολλά ακόμα ανάλογα παραδείγματα. Χωρίς νέους δρόμους δεν μπορεί να γίνει τίποτα.
2. Ανάγκη για αποκέντρωση. Πρέπει κατά τη γνώμη μου να κατασκευαστούν μετά από σχετική μελέτη 4-5 νέες πλατείες, τύπου πλατείας Δικαστηρίων, οι οποίες θα συγκεντρώνουν την οικονομική και πολιτιστική δραστηριότητα της ευρύτερης περιοχής τους, με αποτέλεσμα την αποσυμφόρηση του τωρινού κέντρου της πόλης μας. Θα έπρεπε επίσης να σχεδιαστεί η μεταφορά κρατικών υπηρεσιών και υπηρεσιών της αυτοδιοίκησης στην περιφέρεια της πόλης, με εξασφάλιση κατάλληλης οδικής πρόσβασης και χώρων στάθμευσης. Χωρίς αποκέντρωση δεν μπορεί κατά τη γνώμη μου να λυθούν τα σοβαρά προβλήματα των Χανίων. Ανάλογες δράσεις μπορούν να γίνουν και στη ζώνη Αγιά Μαρίνα – Πλατανιάς.
Συμπέρασμα: Χωρίς αρκετούς νέους δρόμους, χωρίς αποκέντρωση και με τη σιωπηλή αποδοχή επί 30 χρόνια της μεταφοράς πόρων από τα Χανιά των 115.000 κατοίκων στο Ηράκλειο των 167.000 κατοίκων, μην περιμένετε άσπρη μέρα.
Σφακιωτάκης Γιάννης Αγρότης