Τους προηγούµενους µήνες η ∆ηµοτική Αρχή µέσω δηλώσεων και συνεντεύξεων του ∆ηµάρχου κ. Σηµανδηράκη αλλά και αντιδηµάρχων όπως των κ. Χαζηράκη, κ. Αλόγλου, κ. Καλογριδάκη υποστήριξε την πρόθεσή της να δηµιουργήσει «προσωρινό» παρκινγκ (περιφερειακό χώρο στάθµευσης τον αποκάλεσε ο ∆ήµαρχος ) σε τµήµα του Στρατοπέδου.
Στο παρακάτω κείµενο ανασκευάζω ένα προς ένα τα κύρια επιχειρήµατα που έχουν χρησιµοποιηθεί από την ∆ηµοτική Αρχή για αυτή την επιλογή της στη βάση επιστηµονικών, περιβαλλοντικών, κοινωνικών και πολιτικών κριτηρίων. Λαµβάνω υπόψην µου επίσης το ψηφισµένο από το ∆ηµοτικό Συµβούλιο (Ιούλιος 2023) Σχέδιο Βιώσιµης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) καθώς και τις δηµοσιευµένες θέσεις της «Πρωτοβουλίας Πολιτών για το Στρατόπεδο Μαρκοπούλου» και του Συλλόγου Κατοίκων του Αγ. Ιωάννη.
Η βασική θέση του γράφοντα είναι πως το Στρατόπεδο Μαρκοπούλου πρέπει να µετασχηµατιστεί άµεσα (χθες!) σε ένα συµπαγή χώρο πρασίνου που θα λειτουργεί ως ο Πράσινος Πνεύµονας των Χανίων και ως αειφορικό Πάρκο/Άλσος και στις τρεις διαστάσεις της αειφορίας (περιβαλλοντική, κοινωνική και οικονοµική). Θα συνεισφέρει στην βελτίωση της ποιότητας ζωής όλων των κατοίκων των Χανίων µε την τροφοδότηση της πόλης µε οξυγόνο, µε την παροχή µια πράσινης όασης όπου παιδιά και µεγαλύτεροι θα µπορούν να κάνουν την βόλτα τους , να παίξουν, να ψυχαγωγηθούν, να χαλαρώσουν. Η οριστική µορφή του Πάρκου/Άλσους πρέπει να προκύψει µε τον πιο δηµοκρατικό και συµπεριληπτικό τρόπο δηλαδή µε «συµµετοχικό σχεδιασµό» έτσι ώστε ο χώρος να λαµβάνει υπόψην του τις επιθυµίες των πολιτών (για να τον νιώθουν και δικό τους καθώς θα έχουν συνεισφέρει στην δηµιουργία του και συνεπώς θα τον προστατεύουν και αποτελεσµατικότερα) και να ανταποκρίνεται στις υψηλότερες προσδοκίες τους.
Η δηµιουργία «προσωρινού»(;;; ) χώρου στάθµευσης είναι ασύµβατη µε την παραπάνω επιδίωξη και αφενός θα καθυστερήσει και αφετέρου θα δυσκολέψει δραµατικά την διαδικασία µετασχηµατισµού του χώρου σε πάρκο. Απεναντίας η ∆ηµοτική Αρχή πρέπει να συγκεντρώσει όλη την ενέργειά της στην επιτάχυνση των διαδικασιών για την δηµιουργία του Πάρκου/Άλσους µε «συµµετοχικό σχεδιασµό» και στην βελτίωση όλου του χώρου στο χρονικό διάστηµα µέχρι να ολοκληρωθεί το Πάρκο/’Άλσος (σε συνεργασία µε την «“Πρωτοβουλία”» , τον σύλλογο κατοίκων καθώς και κάθε πολίτη που ενδιαφέρεται).
Παρακάτω παρουσιάζονται τα βασικά επιχειρήµατα της ∆ηµοτικής Αρχής και η κριτική µου σε αυτά.
Προηγούµενη χρήση Στρατοπέδου
∆ηµοτική Αρχή: Μα τόσα χρόνια λειτουργούσε ο χώρος ως Στρατόπεδο ….. , µπαίνανε -βγαίνανε οχήµατα , ρυπαίναν , έκαναν θόρυβο !… ∆εν ενοχλούσαν τότε τους κατοίκους της γειτονιάς ή τα µέλη της «“Πρωτοβουλίας» ; Τώρα που θα γίνει προσωρινό πάρκινγκ τους ενοχλούν τα οχήµατα;
Κριτική απάντηση
Μα ακριβώς επειδή ενοχλούσαν τα οχήµατα και γενικά η χρήση του χώρου ως Στρατόπεδο, η «Πρωτοβουλία» , οι κάτοικοι της γειτονιάς και ο λαός των Χανίων παλεύει εδώ και 18 χρόνια να αποµακρυνθεί το Στρατόπεδο και από χώρος όχλησης και ρύπανσης να µετατραπεί σε ένα συµπαγή χώρο πρασίνου (Πάρκο/Άλσος), υγείας, χαλάρωσης, χαράς !! Για αυτό τον λόγο εδώ και ένα (1) χρόνο που άνοιξε ο κάτω χώρος για τους πολίτες (αποτέλεσµα της µακροχρόνιας διεκδίκησης της “Πρωτοβουλίας» και των κατοίκων και αποτράπηκε η άµεση µετατροπή του σε πάρκινγκ ) το Μαρκόπουλο δεν εκπέµπει πια αέρια ρύπανση , ούτε θόρυβο από τα αυτοκίνητα αλλά εκπέµπει οξυγόνο από τα δένδρα που υπάρχουν, ακούγονται τα πουλάκια, οι φωνές των παιδιών που παίζουν ή κάνουν ποδήλατο κλπ. Αυτή η κατάσταση του οξυγόνου, της χαράς και της χαλάρωσης πρέπει να διατηρηθεί µέχρι την ολοκληρωτική µετατροπή του χώρου σε ένα πλήρως αειφορικό Πάρκο /’Αλσος και οι πολίτες των Χανίων πιστεύω ότι θα αγωνιστούν µε όλα τα µέσα έτσι ώστε να µην επιστρέψει ο χώρος (µε ακόµη χειρότερη µορφή) στην κατάσταση της περιβαλλοντικής και κοινωνικής επιβάρυνσης που θα προκαλέσει το «προσωρινό» (5-10 χρόνων τουλάχιστον) πάρκινγκ της ∆ηµοτικής Αρχής.
Εγωιστική στάση των κατοίκων της γειτονιάς
∆ηµοτική Αρχή: Μα δεν σκέφτονται οι κάτοικοι της γειτονίας και η «“Πρωτοβουλία”» το καλό της Πόλης αλλά µόνο το δικό τους καλό; ∆εν βλέπουν ότι η πόλη χρειάζεται χώρους στάθµευσης; Γιατί για 5-10 χρόνια να µην γίνει αυτός ο χώρος ένα ωραίο , «προσωρινό» πάρκινγκ;
Κριτική απάντηση
Αυτό είναι ένα «κλασικό» επιχείρηµα που, ανεξάρτητα από πρόθεση, συκοφαντεί τον αγώνα που γίνεται εδώ και 18 χρόνια από όλους τους πολίτες των Χανίων (και εκφράζεται και µέσα από τις δράσεις της «Πρωτοβουλίας» και του συλλόγου Γειτονιάς) και ο οποίος έχει καταφέρει να παραµείνει το πρώην στρατόπεδο ο τελευταίος ενιαίος, ελεύθερος και «αδόµητος» χώρος δίπλα από το κέντρο των Χανίων. Το ότι υπάρχουν 4 οµόφωνες αποφάσεις τα τελευταία χρόνια από το ∆ηµοτικό Συµβούλιο για να µετατραπεί αυτός ο χώρος σε πάρκο/άλσος (τις αποφάσεις δεν τις πήρε ο σύλλογος γειτονιάς ή η «Πρωτοβουλία») δείχνει ότι το Μαρκόπουλο δεν αποτελεί ένα στενό, «συντεχνιακό» ζήτηµα όπως τεχνηέντως παρουσιάζεται. Είναι επιστηµονικά τεκµηριωµένο ότι οι συµπαγείς πράσινοι χώροι στο πυκνό αστικό περιβάλλον είναι απολύτως αναγκαίοι για την ευζωία και την υγεία των κατοίκων όλης της πόλης και ιδιαίτερα των παιδιών. Προφανώς οι κάτοικοι της γειτονιάς θα επωφεληθούν λίγο περισσότερο (πχ σε σχέση µε τον κάτοικο της Χαλέπας, ή της Νέας Χώρας) γιατί ο χώρος αυτός βρίσκεται εγγύτερα τους , αλλά γιατί θα πρέπει να αισθάνονται «ένοχοι» ή «υπόλογοι» για αυτό; Ίσα ίσα αποτελούν ένα «παράδειγµα» για όλους τους κατοίκους σε κάθε γειτονιά που θα πρέπει να διεκδικούν την µετατροπή και του παραµικρού εναποµείναντα ελεύθερου χώρου σε χώρο πρασίνου και αναψυχής! Όλοι αυτοί οι µικρότεροι ελεύθεροι πράσινοι χώροι συνδυαστικά µαζί µε το µεγάλο µητροπολιτικό πάρκο στο Μαρκόπουλο συµβάλουν αποφασιστικά στην βελτίωση της ποιότητας όλων των κατοίκων στα Χανιά (µην ξεχνάµε ότι σύµφωνα µε τους µελετητές της αναθεώρησης του Γενικού Πολεοδοµικού Σχεδίου, από τα Χανιά λείπουν 300 στρέµµατα πράσινων χώρων).
Το επιχείρηµα περί «εγωισµού» αποτελεί µια άλλη διατύπωση του κοντόφθαλµης και φθονερής αντίληψης «να ψοφήσει η κατσίκα του γείτονα»! ∆ηλαδή οι κάτοικοι των άλλων γειτονιών των Χανίων να «φθονούν» την γειτονιά του Αη Γιάννη γιατί θα έχει δίπλα της το «πάρκο Μαρκοπούλου» !! Οι άλλες γειτονιές να φθονούν την γειτονιά της Νέας Χώρας που έχει δίπλα της την θάλασσα και την παραλία ή την γειτονιά της Τζανακάκη που έχει δίπλα της το ∆ηµοτικό Κήπο και το Πάρκο Ειρήνης και Φίλιας! Γενικότερα κάθε γειτονιά να φθονεί την άλλη για κάθε καλό που έχει ή διεκδικεί για την γειτονιά της, µην κατανοώντας ότι κάθε καλό σε µια γειτονιά δεν είναι σε βάρος της άλλης αλλά συµβάλει στο γενικότερο καλό όλων των γειτονιών σε αυτή την πόλη (και σε κάθε πόλη)!! Ιδιαίτερα όταν µιλάµε για το υπέρτατο κοινωνικό αγαθό που είναι το πράσινο ,το οξυγόνο, η υγεία δηλαδή αγαθά που το Πάρκο Μαρκοπούλου θα τα προσφέρει απλόχερα σε όλους και για αυτό αποτελεί ύψιστη ανάγκη να ολοκληρωθεί το συντοµότερο δυνατόν!!!
Μετά την επιτυχηµένη λειτουργία του Κλαδισού τώρα είναι η σειρά του Μαρκόπουλου
∆ηµοτική Αρχή: Μα δεν βλέπετε τι καλά που λειτούργησε ο χώρος στον Κλαδισό ως περιφερειακό πάρκινγκ; Αφού λειτούργησε τόσο καλά ο (1ος) πρώτος χώρος (Κλαδισός) ως περιφερειακό πάρκινγκ εξίσου καλά θα λειτουργήσει και ο (2ος) δεύτερος χώρος στο Μαρκόπουλο!
Κριτική απάντηση
Η κριτική µας διατυπώνεται στις παρακάτω δύο (2) διαστάσεις
Ο χώρος του Μαρκόπουλου δεν προβλέπεται ως θέση περιφερειακού πάρκινγκ στο ψηφισµένο/εγκεκριµένο ΣΒΑΚ του ∆ήµου Χανίων
Η παραπάνω διαπίστωση δηλώνει ξεκάθαρα ότι ενώ ο χώρος του Μαρκοπούλου δεν προβλέπεται από το στρατηγικό σχέδιο του ΣΒΑΚ ως περιφερειακό πάρκινγκ Park & Ride και ως πολυτροπικός κόµβος µεταφορών (και µάλιστα στην συνεδρίαση του ∆Σ/Μάϊος 2023 ο ..ίδιος ο ∆ήµαρχος πρότεινε να αφαιρεθεί η αναφορά χωροθέτησης Περιφερειακού Πάρκινγκ (Park & Ride) στο Στρατόπεδο Μαρκοπούλου– απόφαση ∆Σ 254, αριθ. Πρακτικού 20) η ∆ηµοτική Αρχή το επαναφέρει από το «παράθυρο». Ενώ οι θέσεις των 3 περιφερειακών παρκινγκ στο ψηφισµένο σχέδιο ΣΒΑΚ προσδιορίζονται σε οικόπεδα στην περιοχή του Κλαδισού, της λεωφόρου Μουρνιών και της Σοφοκλή Βενιζέλου , η ∆ηµοτική Αρχή «ξαναανακαλύπτει» το Μαρκόπουλο χωρίς κανένα σοβαρό µελετητικό στοιχείο αλλά µε αποκλειστικό επιχείρηµα ότι ένας χώρος 5-6-7 στρεµµάτων παρκινγκ είναι καλύτερο από το τίποτα!!
Τότε γιατί περιµέναµε 5 χρόνια για να εκπονηθεί το ΣΒΑΚ και να οριστούν οι χώροι των περιφερειακών πάρκινγκ; Ποια είναι αυτά τα κριτήρια µε βάση τα οποία επιλέχθηκαν οι θέσεις των περιφερειακών πάρκινγκ; Θα µας τα ανακοινώσει ξεκάθαρα η ∆ηµοτική Αρχή; Το Στρατόπεδο Μαρκοπούλου πληροί αυτά τα κριτήρια; Κι αν τα πληροί γιατί απορρίφθηκε και δεν µπήκε στο τελικό εγκεκριµένο σχέδιο του ΣΒΑΚ; Και πως είναι δυνατόν ένα περιφερειακό πάρκινγκ να λειτουργήσει για κάποια χρόνια και µετά να σταµατήσει να λειτουργεί και στην θέση του να «τοποθετήσουµε» ένα πάρκο;; Ποιοι είναι οι συγκεκριµένοι λόγοι που από το 2020 (όταν ανακοινώθηκαν για πρώτη φορά οι αρχικές θέσεις για τα περιφερειακά παρκινγκ) σήµερα λειτουργεί µόνο αυτό του Κλαδισού; Πότε προβλέπει ο ∆ήµος ότι θα ξεπεραστούν τα εµπόδια για να λειτουργήσουν και τα υπόλοιπα περιφερειακά πάρκινγκ (χρειάζεται να δοθεί δηµόσια συγκεκριµένο ρεαλιστικό χρονοδιάγραµµα) και µε τι λεωφορεία θα λειτουργούν ( θα λειτουργούν µόνο µε τα 5 mini ηλεκτρικά λεωφορεία του ∆ήµου;) Αυτά είναι ερωτήµατα που χρειάζονται τεκµηριωµένες απαντήσεις από το ∆ήµο.
Το πάρκινγκ στο Κλαδισό είναι σε σωστή κατεύθυνση αλλά το πάρκινγκ στο Μαρκόπουλο είναι σε λανθασµένη κατεύθυνση!!!
Η έκταση του Μαρκοπούλου που θέλει να τοποθετήσει η ∆ηµοτική Αρχή το «προσωρινό» πάρκινγκ (που δεν θα είναι «προσωρινό» όπως «οµολογεί» άθελά της η ∆ηµοτική Αρχή και εξηγώ παρακάτω ) δηλαδή τον 2ο «περιφερειακό» χώρο στάθµευσης όπως υποστηρίζει ο ∆ήµαρχος είναι ένας χώρος που εδώ και δυο χρόνια τουλάχιστον αποτελεί µια µικρή «όαση» δροσιάς , καθαρού αέρα ,οξυγόνου, περιπάτου και χαλάρωσης για τους κατοίκους της περιοχής και τους επισκέπτες. Σε καµία σοβαρή ευρωπαϊκή πόλη ένα τµήµα του (µελλοντικού) κύριου Πάρκου της πόλης δεν χρησιµοποιείται ως «περιφερειακός» χώρος στάθµευσης!
Επίσης η χωροθέτηση του περιφερειακού πάρκινγκ του Κλαδισού είναι εντελώς διαφορετική από αυτή του Στρατοπέδου Μαρκοπούλου και για αυτό τον λόγο, αλλά όχι µόνο, στο ΣΒΑΚ ο Κλαδισός έχει επιλεγεί ως περιφερειακό πάρκινγκ ενώ το Μαρκόπουλο όχι!!. Ο Κλαδισός βρίσκεται σε ένα µεταφορικό κόµβο στις παρυφές του δυτικού άκρου της πόλης και εξυπηρετεί τα οχήµατα που φτάνουν σε αυτόν από νότια και δυτική κατεύθυνση. Οι αντίστοιχοι χώροι µε παρόµοια χαρακτηριστικά µε τον Κλαδισό έχουν αναγνωριστεί από το ΣΒΑΚ ως οι χώροι της λεωφόρου Μουρνιών (από νότια κατεύθυνση) και της Σοφοκλή Βενιζέλου από την πλευρά της Ακρωτηρίου.
Τέλος ,το Μαρκόπουλο δεν είναι ένα οποιοδήποτε «ελεύθερο οικόπεδο» που επειδή τώρα που θα γίνει και επίσηµα δικό µας είναι εύκολο να το µετατρέψουµε (έστω ένα τµήµα του) σε «αλάνα» στάθµευσης (για απροσδιόριστο χρονικό διάστηµα)!!! Είναι ο χώρος που ακόµη και σήµερα (όπως είναι) δεν εκπέµπει ρύπανση αλλά οξυγόνο και δροσιά και ένα µικρό τµήµα του (έπειτα από αγώνες των πολιτών) ήδη φιλοξενεί δραστηριότητες χαλάρωσης για µικρούς και µεγάλους. Επίσης το Μαρκόπουλο είναι ο χώρος που θα φιλοξενήσει το (κατά τον ∆ήµαρχο) «καλύτερο» πάρκο στην Ελλάδα!!!. ∆εν µπορούµε λοιπόν να «συµπεριφερόµαστε µε αυτό τον τρόπο σε ένα τέτοιο «ιερό χώρο» πρασίνου» (πρώτα και κύρια η ∆ηµοτική αρχή που πρέπει να υποστηρίζει µε αδιαµφησβήτητες πράξεις αυτό το όραµα)!
Κάθε χώρος πρασίνου είναι «ιερός» καθώς είναι συνυφασµένος µε το οξυγόνο και την υγεία µας ενώ ο χώρος στάθµευσης εξυπηρετεί µια προσωρινή µας ανάγκη. ∆εν µπορεί ένας χώρος στάθµευσης να τοποθετείται ιεραρχικά πάνω από τον χώρο πρασίνου!! Αυτό είναι βασική αρχή σε κάθε σοβαρή και πολιτισµένη πόλη (ιδιαίτερα στην Ευρώπη) και η ∆ηµοτική Αρχή θα έπρεπε να το γνωρίζει!!! Πρώτα είναι το πράσινο που αφορά την υγεία και την ζωή µας (και των παιδιών µας και των µελλοντικών γενεών) και µετά είναι η στάθµευση: Η ζωή, το οξυγόνο και η υγεία είναι ∆ΙΚΑΙΩΜΑ και ΑΝΑΓΚΗ όλων ενώ οι συγκεκριµένες θέσεις στάθµευσης στο Μαρκόπουλο είναι επιλογή της ∆ηµοτικής Αρχής.
Αποτελεί «σχήµα οξύµωρο» η ∆ηµοτική Αρχή να προβάλει την δηµιουργία του πράσινου τοίχου στο Πάρκινγκ της Περίδου (και καλά κάνει) µε τα «ωραία λόγια» περί ευαισθητοποίησης για το περιβάλλον των µικρών παιδιών που φυτέψαν τα γιασεµιά κι από την άλλη να µην αντιλαµβάνεται ότι προβάλλει στην κοινωνία και ιδιαίτερα στα παιδιά το αντίθετο µήνυµα όταν προσπαθεί µε «νύχια και µε δόντια» να «φυτέψει» αυτοκίνητα στο Μαρκόπουλο αντί δένδρα!
Είναι υποχρέωση του ∆ήµου να είναι πρωτοπόρος και µπροστάρης στην υποστήριξη µε λόγια και έργα για αυτό το ∆ΙΚΑΙΩΜΑ στο πράσινο και το οξυγόνο ακόµη και όταν χρειάζεται να συγκρουστεί µε ορισµένους συµπολίτες µας . Είναι υποχρέωσή του και το χρωστάει στα παιδιά πρώτα και κύρια (που δεν έχουν φωνή να φωνάξουν και να διαµαρτυρηθούν για τις περιβαλλοντικές επιλογές των «µεγάλων» που υπονοµεύουν και την δική τους ζωή) και σε όλους τους πολίτες! Ας σκεφτούµε τι θα λέγαµε αν ο ∆ήµος στην ανάπλαση του ∆ηµοτικού Κήπου υποστήριζε ότι ένα µικρό τµήµα του λιγότερο από 10% θα το κάνει πάρκινγκ για τα αυτοκίνητα καθώς υπάρχει ανάγκη για στάθµευση στο κέντρο για τους επισκέπτες του κήπου!!!
Μόνο ένα µικρό µέρος (λιγότερο από 10%) του τεράστιου χώρου του Στρατοπέδου θα γίνει πάρκινγκ!
∆ηµοτική Αρχή: Μα ο χώρος του στρατοπέδου (52 στρέµµατα) είναι τεράστιος!! Γιατί να µην γίνουν 5-6-7 στρέµµατα ένα προσωρινό πάρκινγκ για 5-10 χρόνια ώσπου να γίνει η µετατροπή του σε πάρκο; ∆εν µπορεί αυτός ο χώρος να µένει ανεκµετάλλευτος!!
Κριτική απάντηση
Αυτό το επιχείρηµα δεν αντέχει σε σοβαρή κριτική αν το εξετάσουµε µε σοβαρά επιστηµονικά, πολιτικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά κριτήρια! Είναι διεθνώς αποδεδειγµένο ότι οι συµπαγείς πράσινοι χώροι µέσα στο πυκνό αστικό περιβάλλον είναι απολύτως απαραίτητοι για την ευζωία και την υγεία των κατοίκων όλης της πόλης (κι όχι µόνο αυτών που συνορεύουν µε τα πάρκα/άλση) καθώς εκπέµπουν οξυγόνο, δηµιουργούν µικροκλίµα δροσισµού , προσφέρουν απλόχερα συναισθήµατα οπτικής και οσφρητικής αγαλλίασης , χαρά , χαλάρωση κλπ. Η δηµιουργία όσο το δυνατόν µεγαλύτερων συµπαγών χώρων πρασίνου στις πόλεις αποτελούν βασικό συστατικό στοιχείο των 17 στόχων για την βιώσιµη/αειφόρο ανάπτυξη (Sustainable Development Goals /SDGs) που έχουν υιοθετηθεί από το 2015 κατά τη 70η Γενική Συνέλευση των Ηνωµένων Εθνών και ιδιαίτερα των στόχων #3 (Καλή υγεία και ευηµερία), #11 (βιώσιµες πόλεις και κοινότητες) και #13 (∆ράση για την κλιµατική κρίση). Τα παραπάνω τα έχει υιοθετήσει επισήµως και ο ∆ήµος Χανίων µε την «Στρατηγική Βιώσιµης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ)» καθώς και µε το «Σχέδιο ∆ράσης Αειφόρου Ενέργειας και Κλίµατος» . Η πρόθεση της ∆ηµοτικής αρχής για το «προσωρινό» πάρκινγκ µετατρέπει αυτά τα ψηφισµένα στρατηγικά κείµενα σε «κουρελόχαρτα» και υπονοµεύει και την µελλοντική αξιοπιστία της προς την Κοινωνία των Πολιτών όταν θα συζητά και θα αποφασίζει ανάλογα κείµενα! ∆εν το κατανοεί αυτό η ∆ηµοτική Αρχή;;
∆εν κατανοεί η ∆ηµοτική Αρχή ότι το επιχείρηµα του «τι πειράζει αν δοθούν 5-6-7 στρεµµάτων για παρκινγκ σε ένα χώρο 50 στρεµµάτων;» είναι «καφενειακό» επιχείρηµα και δεν αντέχει σε σοβαρή επιστηµονική, πολιτική και περιβαλλοντική κριτική; Μπορεί να το επικαλεστεί ένας µεµονωµένος πολίτης αλλά όχι µια σοβαρή , υπεύθυνη ∆ηµοτική Αρχή! Σε ένα ζωτικό χώρο πρασίνου , στον Πράσινο Πνεύµονα των Χανιών καµιά σοβαρή , υπεύθυνη, φιλοπεριβαλλοντική ∆ηµοτική Αρχή δεν χωροθετεί ποτέ, για κανένα λόγο και για κανένα χρονικό διάστηµα (5-10 χρόνων) χώρο στάθµευσης!!
Όσο για το επιχείρηµα περί «εκµετάλλευσης» και «αξιοποίησης» του χώρου….Απορώ πως είναι δυνατόν να επικαλείται µια δηµοτική αρχή κάτι τέτοιο! Αποτελεί φιλοπεριβαλλοντική «εκµετάλλευση» το «φύτεµα» σε καθηµερινή βάση µερικών εκατοντάδων αυτοκινήτων που θα εκπέµπουν τόνους καυσαερίων, θόρυβο, ζέστη κι όχι το φύτεµα εκατοντάδων δένδρων που θα εκπέµπουν τόνους οξυγόνο, δροσιά και ησυχία ; Είναι προφανής η απάντηση!
Επιπλέον αναρωτιέµαι για το πότε η ∆ηµοτική Αρχή προέβη σε µια συστηµατική διαβούλευση µε τους κατοίκους της γειτονιάς του Αη Γιάννη και µε την κοινωνία των Χανίων για το θέµα του πάρκου στο Μαρκόπουλο ή/και την πρόθεσή της να δηµιουργήσει προσωρινό πάρκινγκ εκεί; Υπάρχουν ρητές αναφορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης (πχ Σύµβαση του Aarhus, 1998 που έχει ενσωµατωθεί στο ελληνικό δίκαιο µε τον νόµο Ν. 3422/2005 ,ΦΕΚ 303, 13.12.2005) για πλήρη ενηµέρωση καθώς και για συµµετοχή των πολιτών στις αποφάσεις για έργα που αφορούν το περιβάλλον! ∆ηλαδή οι κάτοικοι της πόλης είτε ατοµικά ,είτε µέσω συλλογικοτήτων ,σωµατείων κλπ πρέπει να συµµετέχουν οργανωµένα και να εκφέρουν την γνώµη τους η οποία θα πρέπει να λαµβάνεται υπόψην και να ενσωµατώνεται στον τελικό σχεδιασµό. Πότε έγινε αυτό από τον ∆ήµο Χανίων; Αντιθέτως υπάρχουν αποφάσεις συλλογικοτήτων όπως ο Σύλλογος κατοίκων του Αγίου Ιωάννη , η «Πρωτοβουλία» , ο σύλλογος Γεωτεχνικών , οι «ΠοδηΛάτρεις» κλπ που αντιτίθενται στην δηµιουργία πάρκινγκ στο Μαρκόπουλο και καλούν για την συντοµότερη δηµιουργία Πάρκου/Άλσους στο Μαρκόπουλο!
Συνεπώς όσο πιο γρήγορα γίνει το Πάρκο τόσο καλύτερα για την ποιότητα ζωής της γειτονιάς και όλων των Χανίων . Αλλά ακόµα και στο ενδιάµεσο χρονικό διάστηµα µέχρι να ολοκληρωθεί το Πάρκο θα πρέπει ο χώρος να µείνει ελεύθερος από αυτοκίνητα για να εκπέµπει ανεµπόδιστα το οξυγόνο και τις «µυρωδιές» από όσα δένδρα υπάρχουν και ο ∆ήµος να φροντίσει (µε την συνδροµή της γειτονιάς και εθελοντών) να τον κάνει όλον επισκέψιµο. Με αυτό τον τρόπο θα µπορούν να κάνουν τις βόλτες τους µικροί και µεγάλοι (ακόµα και για µικρές σχολικές εκδροµές θα µπορούσε να αξιοποιηθεί) έτσι ώστε να τον γνωρίσουν οι Χανιώτες (ένα µεγάλο ποσοστό δεν τον έχει επισκεφτεί ποτέ) και να µπορούν να πάρουν ενεργά µέρος στον συµµετοχικό σχεδιασµό του Πάρκου που άµεσα πρέπει να ξεκινήσει ο ∆ήµος.
Το πάρκινγκ θα είναι «προσωρινό» και όχι «µόνιµο»!
∆ηµοτική Αρχή: Μα το «προσωρινό» πάρκινγκ θα λειτουργήσει µόνο µέχρι να γίνει ο χώρος του Στρατοπέδου πάρκινγκ!! Τόσο πολύ σας πειράζει να γίνει ένα προσωρινό πάρκινγκ;
Κριτική απάντηση
Η εµπειρία µας στην Ελλάδα και στα Χανιά ειδικότερα έχει δείξει ότι «ουδέν µονιµότερο του προσωρινού»!! Ας δούµε για παράδειγµα τι γίνεται µε το πάρκινγκ-αλάνα της Ανατολικής Τάφρου που ξεκίνησε προσωρινό και έχει µείνει πάνω από 20 χρόνια! Συνεπώς στην καλύτερη περίπτωση το «προσωρινό» πάρκινγκ θα µείνει για πολλά χρόνια µε τις περιβαλλοντικές συνέπειές του να ταλαιπωρούν την γειτονιά που «νόµιζε» πως η αποµάκρυνση του Στρατοπέδου θα συνοδευόταν µε οριστική απαλλαγή από την ατµοσφαιρική ρύπανση και το θόρυβο!
Το ότι υπάρχουν πολύ µεγάλες πιθανότητες να µην είναι προσωρινό επιβεβαιώνεται κι από τις δηλώσεις εκπροσώπων της ∆ηµοτικής Αρχής. Όπως έχει δηλώσει και ο ∆ήµαρχος (κ. Σηµαντηράκης) και ο κ. Χαζηράκης, ο κ. Καλογριδάκης και ο κ. Αλόγλου το ίδιο το Πάρκο θα χρειάζεται πάρκινγκ. Άρα το πάρκινγκ θα παραµείνει! Απλώς κάποια στιγµή µετά από πολλά χρόνια θα γίνει υπόγειο (σύµφωνα µε τις υποσχέσεις της ∆ηµοτικής Αρχής). Αυτό όµως που δεν λέει η ∆ηµοτική αρχή ότι σύµφωνα µε την νοµοθεσία το (µελλοντικό) πάρκο θα παρέχει θέσεις στάθµευσης σε ένα ποσοστό κάτω του 0,1% δηλαδή περίπου µισό (0,5 ) στρέµµα και δεν θα παρέχει θέσεις στάθµευσης σε έκταση 5-6-7 στρεµµάτων σύµφωνα µε τον κ. Χαζηράκη ή κάτω από το 10% (των 52-55 στρεµµάτων) δηλαδή περίπου 5,5 στρέµµατα, σύµφωνα µε τον κ. Αλόγλου)! ∆ηλαδή , σύµφωνα µε την ∆ηµοτική Αρχή, φτιάχνουµε για κάµποσα χρόνια ένα µεγάλο πάρκινγκ που θα «εντυπώσει» το Μαρκόπουλο σε κατοίκους και τουρίστες ως «περιφερειακό» χώρο στάθµευσης και στην συνέχεια (µετά από 5-10-15 χρόνια) θα τον κάνουµε αυτόν τον χώρο υπόγειο (;;) ακόµη κι αν δεν προβλέπεται από τον σχεδιασµό του ΣΒΑΚ ή από τον σχεδιασµό (που ακόµη δεν έχει αρχίσει) του οριστικού πάρκου!!!
Όσον αφορά την εξυπηρέτηση των επισκεπτών του Πάρκου όταν αυτό λειτουργήσει θα πρέπει να γίνει δηµόσιος διάλογος µέσω του συµµετοχικού σχεδιασµού για το πως θα επιτευχθεί η προσβασιµότητα ιδιαίτερα των ευάλωτων οµάδων (παιδιών , οικογενειών µε µικρά παιδιά , άτοµα µε κινητικά προβλήµατα, ΑµεΑ , ηλικιωµένων κλπ) κάτι που προβλέπεται από τη νοµοθεσία. Υπάρχουν πολλές ιδέες και λύσεις για αυτό (ιδιαίτερα όταν σχεδιάζεις ένα πλήρως αειφορικό πάρκο/άλσος) που δεν ταυτίζονται µε την «απαρχαιωµένη» και µη αειφορική αντίληψη (που προβάλλεται από τον ∆ήµο) ότι σχεδόν όλοι οι πολίτες που θα προσεγγίζουν το πάρκο θα έρχονται µε το ΙΧ τους και συνεπώς θα χρειάζεται να δηµιουργηθεί ένας τεράστιος χώρος στάθµευσης (υπέργειος ή υπόγειος). Σύµφωνα µε αυτήν την «απαρχαιωµένη» λογική τα τεράστια πάρκα στις Ευρωπαϊκές πόλεις θα είχαν ελάχιστους επισκέπτες αφού δεν διαθέτουν ξεχωριστά τεράστια πάρκινγκ! Το ίδιο θα ίσχυε για τον Εθνικό Κήπο στην Αθήνα, για πάρα πολλά Άλση σε ∆ήµους της Αθήνας ή τον ∆ηµοτικό Κήπο στα Χανιά.
Τέλος αποτελεί παγκόσµια πρωτοτυπία να ξεκινάµε την δηµιουργία ενός πάρκου µε την κατασκευή σε ένα µέρος του πάρκου ενός «προσωρινού» (;; ) περιφερειακού πάρκινγκ που µετά από χρόνια θα το «βαπτίσουµε» ως « πάρκινγκ του πάρκου» και θα το κάνουµε και υπόγειο! Μέχρι όµως να γίνουν όλα αυτά, ο χώρος για πολλά χρόνια θα είναι ένα “Greek alana parking” όπως η Ανατολική Τάφρος!!! Και οι κάτοικοι της γειτονιάς και όλοι οι Χανιώτες πρέπει να πανηγυρίζουν για αυτό το «οραµατικό» σχέδιο!!! Κι όλα αυτά από µια ∆ηµοτική Αρχή που (σωστά) φιλοδοξεί να µετατρέψει τα Χανιά σε µια πράσινη, πρωτοπόρα ,σύγχρονη πόλη της Ελλάδας σύµφωνα µε τα ευρωπαϊκά πρότυπα της αειφορίας!! Ας συµβουλευτεί καλύτερα η ∆ηµοτική αρχή την Ελληνίδα Μαρία Βασιλάκου που ως Αντιδήµαρχος της Βιέννης (2010-2018) για θέµατα αστικής ανάπτυξης, µεταφορών, προστασίας του κλίµατος, ενεργειακού σχεδιασµού και συµµετοχής των Γυναικών συνέβαλλε αποφασιστικά στην µετατροπή της Βιέννης σε µια πιο πράσινη, αειφορική πόλη µε επίκεντρο την ευζωία των παιδιών. Όσοι/όσες Χανιώτες/ισες έχουν επισκεφτεί την Βιέννη και τα πάρκα της και έχουν µετακινηθεί µε τα πόδια, τα ποδήλατα ,τα ΜΜΜ µπορούν να καταλάβουν καλύτερα τι εννοούµε. Προφανώς η Βιέννη και η Αυστρία διαφέρουν πολύ από τα Χανιά και την Ελλάδα αλλά οι ιδέες και οι πράξεις της ∆ηµοτικής Αρχής στην Βιέννη µπορεί να αποτελέσει πηγή έµπνευσης ,παραδείγµατος και προβληµατισµού.
Μα υπάρχει επείγουσα ανάγκη για πάρκινγκ!
∆ηµοτική Αρχή: Μα δεν βλέπετε ότι η πόλη έχει επείγουσα ανάγκη για πάρκινγκ;
Κριτική απάντηση
Το πρώτο και κύριο ∆ικαίωµα και Ανάγκη που έχουν οι κάτοικοί της κι ιδιαίτερα τα παιδιά της πόλης µας είναι το ∆ικαίωµα για πράσινο , οξυγόνο, ζωή!! Κι αυτό το ∆ικαίωµα δεν µπορεί να µπαίνει στην ζυγαριά µε την ανάγκη για πάρκινγκ γιατί βρίσκεται σε άλλο (υψηλότερο) επίπεδο τόσο αξιακά όσο και ηθικά γιατί αφορά το υπέρτατο αγαθό που είναι η Ζωή και η Υγεία (σωµατική και ψυχική) όλων µας αλλά ιδιαίτερα των παιδιών και των µελλοντικών γενεών!
Βέβαια η πόλη έχει ανάγκη και για στάθµευση αλλά κυρίως έχει ανάγκη για σχέδιο διαχείρισης της στάθµευσης . Και όλο το Στρατόπεδο να κάνουµε πάρκινγκ πάλι δεν θα φτάνει και θα χρειαζόµαστε κι άλλο! Γιατί µόλις «νιώσουµε» ότι υπάρχει µια µικρή ανακούφιση µετά από λίγους µήνες θα πολλαπλασιαστούν τα ΙΧ αυτοκίνητα Χανιωτών και κυρίως τουριστών (για τουλάχιστον 6 µήνες τον χρόνο) που θα γεµίσουν αυτές τις θέσεις και θα χρειαζόµαστε κι άλλες . Αυτό έχει δείξει εδώ και δεκαετίες και η ελληνική και η διεθνής εµπειρία (για τα Χανιά ας δούµε το Πάρκινγκ της Περίδου που υποτίθεται θα έλυνε το θέµα της στάθµευσης στο κέντρο ) αλλά και η διεθνής επιστηµονική βιβλιογραφία. Το πρόβληµα της στάθµευσης είναι πολύπλοκο και δεν αντιµετωπίζεται µε αποσπασµατικά µέτρα και «ντουφεκιές» στο αέρα αλλά χρειάζεται στρατηγική και πολιτικές που πρέπει να εφαρµόζονται σταδιακά και µε συνέπεια για πολλά χρόνια. Χρειάζεται ένα στρατηγικό σχεδιασµό που θα περιορίζει την χρήση του ΙΧ και θα αυξάνει την χρήση της ∆ηµόσιας Συγκοινωνίας (ποιοτικής και αναβαθµισµένης) και των ήπιων µορφών µετακίνησης (περπάτηµα ,ποδήλατο) . Ένα τέτοιο στρατηγικό σχέδιο έχει δηµιουργηθεί στα Χανιά (µε ατέλειες και αδυναµίες αλλά µε ορθό προσανατολισµό) που ονοµάζεται ΣΒΑΚ και το οποίο πρέπει να εφαρµόζεται ταχύτατα. Όπως είπαµε παραπάνω το Στρατόπεδο Μαρκοπούλου δεν περιλαµβάνεται σε αυτό το στρατηγικό σχέδιο ως περιφερειακό πάρκινγκ. Αντιθέτως υπάρχουν επιστηµονικά, περιβαλλοντικά, κοινωνικά, και πολιτικά επιχειρήµατα που «φωνάζουν» ότι το Στρατόπεδο Μαρκοπούλου πρέπει να µετατραπεί το συντοµότερο δυνατόν (χθες) στον «Πράσινο Πνεύµονα» των Χανίων δηλαδή σε ένα συµπαγή χώρο πρασίνου (Πάρκο/Άλσος). Αν θέλει η ∆ηµοτική Αρχή να κάνει πράξη την δηµόσια δέσµευση του ∆ηµάρχου για την δηµιουργία του «καλύτερου πάρκου στην Ελλάδα» όχι µετά από µια δεκαετία (και βλέπουµε…) αλλά µέσα σε 3-4 χρόνια θα πρέπει να δηµιουργήσει επειγόντως µια επιτροπή δράσης (“task force”) στον ∆ήµο που θα αναλάβει κατά προτεραιότητα την σχεδίαση και υλοποίηση του συµµετοχικού σχεδιασµού για το Πάρκο/’Άλσος «Μαρκοπούλου» (σε συνεργασία µε την Κοινωνία των Πολιτών) και την ανεύρεση χρηµατοδότησης.
Προσωρινό πάρκινγκ για τους εργαζόµενους κι όχι τους τουρίστες!
∆ηµοτική Αρχή: Μα το πάρκινγκ στο Μαρκόπουλο θα είναι για τους εργαζόµενους στο κέντρο κι όχι για τους τουρίστες!
Κριτική απάντηση
Το παραπάνω επιχείρηµα της ∆ηµοτικής Αρχής δεν αντέχει σε σοβαρή κριτική! Ακόµη κι αν υποθέσουµε ότι τους «χειµερινούς» µήνες (για 4-5 µήνες) το «προσωρινό» πάρκινγκ θα χρησιµοποιείται αποκλειστικά ή κυρίως από τους εργαζόµενους τι θα γίνει τους «θερινούς» µήνες (για 6-8 µήνες); Τι θα εµποδίζει τους τουρίστες µε τα ενοικιαζόµενα αµάξια να χρησιµοποιούν το συγκεκριµένο «προσωρινό» πάρκινγκ; Η πληροφορία ότι υπάρχει χώρος στάθµευσης χωρίς αντίτιµο και ταυτόχρονη µετακίνηση στο κέντρο µε mini-bus χωρίς αντίτιµο θα εξαπλωθεί αστραπιαία στους τουρίστες και το «προσωρινό» πάρκινγκ θα γεµίσει και από ενοικιαστικά/τουριστικά ΙΧ που χρόνο µε τον χρόνο θα ζητούν -κι άλλο χώρο στάθµευσης!!! Αν η ∆ηµοτική Αρχή ήθελε να ασχοληθεί µε σοβαρό και συστηµατικό τρόπο µε την διευκόλυνση της πρόσβασης των εργαζοµένων στο κέντρο χωρίς ΙΧ (όπως προβλέπεται κι από το ΣΒΑΚ) θα έπρεπε ήδη να είχε µελετήσει και να εφαρµόσει συνδυαστικά ένα σύνολο µέτρων ξεκινώντας πρώτα και κύρια από τους εργαζόµενους του ∆ήµου Χανίων. Αναφέρω ενδεικτικά ένα από αυτά. Ονοµάζεται «Σχέδιο ∆ιαχείρισης Κινητικότητας» (Mobility Management Plan) των εργαζόµενων του ∆ήµου Χανίων (κάτι που γίνεται σε πολλές πόλεις στην Ευρώπη και αποτελεί και τµήµα των ευρωπαϊκών οδηγιών για τα ΣΒΑΚ). Η ∆ηµοτική Αρχή έπρεπε ήδη να έχει κάνει εσωτερική έρευνα στον Δήμο καταγράφοντας τις τοποθεσίες από τις οποίες έρχονται στο κέντρο των Χανίων οι εργαζόμενοι του Δήμου καθώς και τα μεταφορικά μέσα που χρησιμοποιούν. Στην συνέχεια έπρεπε να δώσει κίνητρα και να ενθαρρύνει την μετακίνηση των εργαζομένων με τα πόδια , με το ποδήλατο και τα λεωφορεία ακόμα και την συλλογική κίνηση με ΙΧ και να αποθαρρύνει την ατομική μετακίνηση με το ΙΧ . Όσον αφορά την μετακίνηση µε τα λεωφορεία θα έπρεπε η ∆ηµοτική Αρχή σε συστηµατική συνεργασία µε την ∆ιοίκηση του Αστικού ΚΤΕΛ και τους εργαζόµενους να καταστρώσει ένα σχέδιο πύκνωσης των δροµολογίων των λεωφορείων (ή και τροποποίησής τους) κατά τις ώρες προσέλευσης και αποχώρησης από την εργασία τους (πχ 7-9 το πρωί και 2-4µµ). Ταυτόχρονα έπρεπε να διαθέσει µηνιαίες κάρτες για τους εργαζόµενους σε χαµηλή τιµή(µε πιθανή επιδότηση) έτσι ώστε να έχουν κίνητρο να µετακινηθούν µε ευκολία µε την ∆ηµόσια Συγκοινωνία χωρίς να ταλαιπωρούνται και να αγωνιούν για µια θέση πάρκινγκ. Έτσι όχι µόνο θα απελευθερώνονταν πολλές θέσεις στάθµευσης στο κέντρο των Χανίων αλλά θα προωθούνταν και η βιώσιµη κινητικότητα. Υπάρχουν και πολλά άλλα πράγµατα που θα µπορούσαν να είχαν ήδη γίνει (αρκετά περιέχονται ήδη στο ΣΒΑΚ) και πρέπει να είχαν αρχίσει να γίνονται «χθες» (επιφυλάσσοµαι να τα αναλύσω σε προσεχές άρθρο µου στα ΧΝ).
ΣΚΕΨΕΙΣ – ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Συνοψίζοντας ,δείξαµε ότι για επιστηµονικούς, περιβαλλοντικούς , κοινωνικούς και πολιτικούς λόγους η πρόθεση της ∆ηµοτικής Αρχής για την δηµιουργία προσωρινού πάρκινγκ στο Μαρκόπουλο είναι εντελώς λανθασµένη και σίγουρα θα καθυστερήσει και ίσως υπονοµεύσει τον επείγοντα και αναγκαίο µετασχηµατισµό του χώρου του πρώην Στρατοπέδου σε ένα πλήρως αειφορικό Πάρκο/’Άλσος που τόσο το έχει ανάγκη η πόλη , οι κάτοικοί της και κυρίως τα παιδιά και οι µελλοντικές γενεές. Πιστεύουµε ότι η ∆ηµοτική Αρχή πρέπει να εγκαταλείψει οριστικά την ιδέα για προσωρινό πάρκινγκ στο Μαρκόπουλο και το ∆ηµοτικό Συµβούλιο σε µια από τις επόµενες συνεδριάσεις του να αποφασίσει να επικεντρώσει την δραστηριότητά του ∆ήµου σε δυο κατευθύνσεις:
Στην άµεση δηµιουργία µια «οµάδας δράσης» (task force) που σε συνεργασία µε µια επιστηµονική οµάδα (που µπορεί να αποτελείται για παράδειγµα από πολεοδόµους, αρχιτέκτονες ,γεωπόνους , περιβαλλοντολόγους, µηχανικούς περιβάλλοντος , συγκοινωνιολόγους, κοινωνικούς επιστήµονες και άλλους) θα δηµιουργήσουν (και θα δώσουν στην δηµοσιότητα) ένα ρεαλιστικό σχέδιο που θα περιλαµβάνει οδικό χάρτη και χρονοδιάγραµµα για την µετατροπή του Μαρκοπούλου σε ένα πλήρως αειφορικό πάρκο/άλσος. Ένα τέτοιο σχέδιο πρέπει να εµπεριέχει την υλοποίηση διεργασιών συµµετοχικού σχεδιασµού για το µελλοντικό πάρκο. Στο µεσοδιάστηµα θα πρέπει να παρθούν άµεσα µέτρα για να ανοίξει όλος ο χώρος του πρώην Στρατοπέδου στους πολίτες, τις συλλογικότητες, στα Σχολεία κλπ ως χώρος αναψυχής και περιπάτου κι όχι ως «αποθήκη» για ΙΧ αυτοκίνητα. Ταυτόχρονα αυτή η «οµάδα δράσης» θα αναλάβει να αναζητήσει την κατάλληλη χρηµατοδότηση για όλο το έργο (αυτό ήδη θα έπρεπε να είναι στις προτεραιότητες του ∆ήµου και να έχει ξεκινήσει).
Στην όσο το δυνατόν πιο γρήγορη εφαρµογή των µέτρων που προβλέπονται από το ΣΒΑΚ (αλλά και άλλων που αφορούν την µείωση των ταχυτήτων στην πόλη που θα αυξήσει την οδική ασφάλεια των ευάλωτων χρηστών του δρόµου όπως πεζών και ποδηλατών) και κυρίως την λειτουργία των άλλων τριών (; )περιφερειακών χώρων στάθµευσης καθώς και τον µετασχηµατισµό της ∆ηµόσιας Συγκοινωνίας (που σήµερα την εκτελεί το Αστικό ΚΤΕΛ) σε ένα πολύ πιο ποιοτικό και πυκνό δίκτυο από ότι είναι σήµερα.
Σε αυτή την δεύτερη κατεύθυνση θα επανέλθω σύντοµα µε άλλο άρθρο µου στα ΧΝ.
Υ.Γ.: Αναρωτιέµαι γιατί η ∆ηµοτική Αρχή επιµένει στους µονολόγους µέσω συνεντεύξεων και δεν έχει διοργανώσει µια ανοικτή συζήτηση µε την «Πρωτοβουλία» και τον Σύλλογο Κατοίκων του Αη-Γιάννη (πχ στο «Μίκης Θεοδωράκης») την οποία θα συντονίσουν και θα κάνουν ερωτήσεις δηµοσιογράφοι και θα την «καλύψουν» τα Ραδιόφωνα και οι Τηλεοράσεις έτσι ώστε να ενηµερωθούν όλοι οι κάτοικοι των Χανίων και να ακούσουν τα επιχειρήµατα των διαφορετικών πλευρών. Σε αυτή την συζήτηση θα µπορούσαν να συµµετάσχουν και οι εκπρόσωποι των άλλων δυο παρατάξεων που αντιπροσωπεύονται στο ∆ηµοτικό Συµβούλιο.
Σηµειώσεις
Χανιώτικα νέα 24/10/24 σελ. 10
https://www.researchgate.net/publication/368519902_Urban_green_spaces_and_human_well-being
https://www.participatorylab.org/participatory-design , https://ppcity.eu/symmetochikos-schediasmos/
∆ες ανακοινώσεις “Πρωτοβουλίας»
Οι ενέργειες διαµόρφωσης που έκανε τότε ο ∆ήµος περιείχαν ισχυρές ενδείξεις ότι προετοίµαζε τον κάτω χώρο (που τώρα είναι ελεύθερος για τους πολίτες) να τον κάνει πάρκινγκ και για αυτό η «Πρωτοβουλία» και ο Σύλλογος Κατοίκων προέβησαν σε ασφαλιστικά µέτρα (δες ανακοινώσεις «Πρωτοβουλίας» https://www.haniotika-nea.gr/ka-ia-pare-vasi-sto-markopoyloy/, https://www.haniotika-nea.gr/i-protovoylia-gia-to-markopoyloy-gia-tin-apofasi-toy-ds/
Πλήρως Αειφορικό σηµαίνει ότι θα είναι αειφορικό/βιώσιµο και στις τρεις (3) διαστάσεις της αειφορίας :περιβαλλοντική, κοινωνική , οικονοµική . Υπάρχουν συγκεκριµένα κριτήρια για να οριστεί κάτι τέτοιο και τρόποι να επιτευχθεί . Όλα αυτά πρέπει να συζητηθούν πλατιά στην κοινωνία των Χανίων στο χρονικό διάστηµα που θα διαρκέσει ο σχεδιασµός και οι µελέτες για το Πάρκο µέσω της δηµοκρατικής, συµπεριληπτικής διαδικασίας που προτείνει η “Πρωτοβουλία” δηλαδή τον «Συµµετοχικό Σχεδιασµό».
Για παράδειγµα βλέπε : Αστικό Πράσινο και Ποιότητα Ζωής: https://www.researchgate.net/publication/368519902_Urban_green_spaces_and_human_well-being
https://www.haniotika-nea.gr/svak-periorismos-ich-sta-chania-kai-perifereiaka-parkingk/
Χανιώτικα νέα 24/10/24 σελ. 10
Βλέπε συνεδρίαση ∆Σ Ιούλιος 2023, και απόφαση του ∆Σ ΑΡΙΘΜ. ΑΠΟΦ. 407/ 27/7/2023
Χανιώτικα νέα 24/10/24 σελ. 10
https://www.researchgate.net/publication/368519902_Urban_green_spaces_and_human_well-being, https://geoteepk.gr/dimiourgia-parkou-sto-choro-tou-proin-stratopedou-markopoulou/, [επιστηµονικό κριτήριο]
https://www.chania.gr/enimerosi/Sbaa2021-2027/sbba2021-2027.html
https://www.chania.gr/enimerosi/sdaek/sdaek-chania.html
[πολιτικό κριτήριο]
[περιβαλλοντικό κριτήριο]
https://geoteepk.gr/dimiourgia-parkou-sto-choro-tou-proin-stratopedou-markopoulou/
[κοινωνικό κριτήριο]
Ήδη ο ∆ήµος έχει ήδη µια µικρή εµπειρία από Συµµετοχικό Σχεδιασµό µε τα 4 συµµετοχικά εργαστήρια που έγιναν τα 2 προηγούµενα έτη στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράµµατος «Just Nature” και είχαν τον τίτλο «Ευαισθητοποίηση & ∆ραστηριοποίηση Κοινότητας γύρω από τον Πράσινο Τοίχο για δίκαιη µετάβαση σε πόλεις χαµηλών εκποµπών άνθρακα µε εφαρµογή λύσεων που βασίζονται στη φύση» (Παρκινγκ στην Περίδου).
https://www.haniotika-nea.gr/peri-choron-stath-eysis/
Υπουργική Απόφαση 133384/6587/2015, ΦΕΚ 2828/Β/23-12-2015 . Αυτός είναι ο χώρος στάθµευσης που προβλέπεται για Πυροσβεστικά οχήµατα , για ΑµεΑ, εµποδιζόµενα άτοµα κλπ .
Υπολογίσαµε για κάθε στρέµµα περίπου 60 αυτοκίνητα
Συνέντευξη σε ραδιοφωνικό σταθµό https://www.youtube.com/watch?v=C1Dwrmihp3Q
Συνέντευξη σε ραδιοφωνικό σταθµό https://www.youtube.com/watch?v=AcIhogvrmA4&t=917s
http://www.gradreview.gr/2017/06/sunenteuksh-ths-Marias-Vasilakou.html, https://popaganda.gr/people/interview/maria-vasilakoy-na-epitychoyme-na-eklexei-epiteloys-i-ellada-enan-prasino-eyrovoyleyti/
Βλαστός &Μπακογιάννης , 2019,Προς µια Ελλάδα µε λιγότερα αυτοκίνητα, Εκδόσεις Γρηγόρη (https://www.politeianet.gr/books/9789606122484-blastos-thanos-grigori-pros-mia-ellada-me-ligotera-autokinita-305194)
Είναι διαφορετικό ζήτηµα τα parking σε κεντρικές περιοχές που εξυπηρετούν αποκλειστικά ή κυρίως τους µόνιµους κατοίκους.
https://www.citymonitor.ai/analysis/cities-have-a-parking-problem-more-parking-is-not-the-solution/ , https://www.researchgate.net/publication/326609772_Parking_and_the_City
Σε επόµενο άρθρο µου θα παρουσιάσω πιο αναλυτικά την σχέση του Μαρκόπουλου µε το ΣΒΑΚ και θα κάνω κριτική ανάλυση της πολιτικής του ∆ήµου για την Βιώσιµη Κινητικότητα.
Η συγκεκριµένη παράγραφος (και όλο το άρθρο) δεν αναιρεί τα ό,ποια καλά στοιχεία µπορεί κάποιος να επισηµάνει για το έργο της ∆ηµοτικής Αρχής. Απλώς θέλει να τονίσει/επισηµάνει την ασυµβατότητα των επιλογών της ∆ηµοτικής Αρχής για το Στρατόπεδο Μαρκοπούλου σε σύγκριση µε τα standards µιας σύγχρονης ευρωπαϊκής πόλης.
Σήµερα ο ∆ήµος συνεργάζεται µε το Αστικό ΚΤΕΛ και δίνει χρήµατα σε αυτό (πόσα άραγε) για να παρέχει το ΚΤΕΛ τις υπηρεσίες του µέσω των οδηγών των ∆ηµοτικών Ηλεκτρικών Λεωφορείων. Καλό θα ήταν να δοθεί στην δηµοσιότητα αυτή η σύµβαση (; ) που έχει συνάψει ο ∆ήµος µε το ΚΤΕΛ ή/και οι όροι της συνεργασίας τους. Ανάλογη συµφωνία µπορεί να κάνει ο ∆ήµος και για την πύκνωση των δροµολογίων όπως και για τις µηνιαίες κάρτες απεριορίστων διαδροµών ή «αποκλειστικής µετακίνησης» προς και από την εργασία.
*Ο Ιωάννης Ν. Κανάκης είναι μέλος στο Εργαστηριακό ∆ιδακτικό Προσωπικό (Ε.∆Ι.Π), Σχολή Χηµικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος (ΧΗΜΗΠΕΡ ), Πολυτεχνείο Κρήτης.