(Μέρος Β’)
Σε αντίθεση με τις αρχές του 17ου αιώνα, η πρόσληψη του “Καμίλλου” κατά τον 16ο αιώνα είχε υπάρξει άκρως αντιφατική. Στο πλαίσιο της αδυναμίας σωστής ανάγνωσης της αρχαίας εικονογραφίας του θέματος, η οποία προϋπέθετε αφενός την προσεκτική μελέτη των αρχαίων πηγών και αφετέρου τη συγκριτική παρατήρηση των αρχαίων έργων τέχνης in situ, θα πρέπει να ιδωθεί και η -εσφαλμένη- ερμηνευτική προσέγγιση από την πλευρά του Τζιρόλαμο ντα Κάρπι (Girolamo da Carpi) στο περιθώριο της σχεδιαστικής αναπαράστασης του “Καμίλλου” (εικ. 1), ένα σχέδιο, το οποίο με τη σειρά του ανήκει σε ένα άλμπουμ του καλλιτέχνη με θέματα εμπνευσμένα από την αρχαιότητα και το οποίο χρονολογείται στα μέσα του 16ου αιώνα. Ο ντα Κάρπι θα αποκαλέσει στο χειρόγραφο σχόλιό του τη μορφή “Τσιγγάνα του Καπιτωλίου”.
Η σύγχυση του καλλιτέχνη όχι μονάχα στο εικονογραφικό πεδίο, αλλά και σε αυτό της φυλετικής διάκρισης του απεικονιζομένου θέματος, δεν αποτελούσε σε καμία περίπτωση ένα μεμονωμένο φαινόμενο στους καλλιτεχνικούς κύκλους της εποχής και οφειλόταν κατά πάσα πιθανότητα σε μια σωρεία επιμέρους χαρακτηριστικών της μορφής, όπως το μελαμψό δέρμα, τα μακριά μαλλιά, η λιτή ενδυμασία και η προτεταμένη δεξιά χείρα, τα οποία ο θεατής του “Καμίλλου” κατά τον 16ο αιώνα συνέδεε άρρηκτα με την οικεία εικόνα των τσιγγάνων που πλυμμήριζαν τους δρόμους και τις πλατείες της Ρώμης, κερδίζοντας τα προς το ζήν ασκώντας την τέχνη της χειρομαντείας. Δεν προξενεί βέβαια έκπληξη, ότι πιό ανήσυχα πνεύματα της εποχής, οι προπάτορες της σύγχρονης αρχαιολογίας, θα αποστασιοποιηθούν από την “εκλαϊκευτική” αυτή εκδοχή, αναζητώντας μια πιο έγκυρη επιστημονική ερμηνεία.
Η εναλλακτική πρόταση αρχαιολατρών όπως ο Ανδρέα Φούλβιο (Andrea Fulvio), ο Μπαρτολομένο Μαρλιάνι (Bartollomeo Marliani), ο Λούτσιο Μάουρο (Lucio Mauro), ο Ουλίσσε Αλντροβάντι (Ulisse Aldrovandi) και ο Λούτσιο Φάουνο (Lucio Fauno) σχετικά με την ταυτότητα του “Καμίλλου” θα είναι “νεαρός υπηρέτης” (simulacrum… forma iuvenile… servi habitu), ανοίγοντας με αυτήν την κατά βάση σωστή ερμηνεία τονδρόμο για την οριστική αναγνώριση της ταυτότητας του μπρούτζινου αγάλματος του Καπιτωλίου ως «Καμίλλος», πιθανότατα κατά τη γνώμη του γράφοντος στην 6η δεκαετία του 16ου αιώνα.
Τα Χανιώτικα Νέα συμμετέχουν στην Πρωτοβουλία Journalism Trust Initiative (JTI) των Δημοσιογράφων Χωρίς Σύνορα, έχοντας συμπληρώσει και δημοσιεύσει την Αναφορά Διαφάνειας. Η Πρωτοβουλία JTI είναι ένα διεθνές πρότυπο για την και έχει ως στόχο την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης του κοινού στα ΜΜΕ μέσω της ανάδειξης και προώθησης της αξιόπιστης δημοσιογραφίας,
Συμμετέχοντας στην πρωτοβουλία αυτή, αναλαμβάνουμε την ευθύνη να συμβάλλουμε στην καταπολέμηση της παραπληροφόρησης και να προάγουμε την αξιοπιστία και την ηθική στη δημοσιογραφία. Με αυτόν τον τρόπο, στηρίζουμε τις βασικές αρχές της ελευθερίας του τύπου και της δημοκρατίας, προσφέροντας στους πολίτες έναν αξιόπιστο πυλώνα πληροφόρησης.